ASTRA H Z17DTH overhit, lekt koelvloeistof, getik cilinder

Forumindex Forums Modellen Astra ASTRA H Z17DTH overhit, lekt koelvloeistof, getik cilinder

• Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    fugman

Beste Forumleden,

Hierbij mijn situatie: Door de een of andere reden lekt mijn astra koelvloeistof, onderweg niet goed gelet op de boardcomputer waardoor de motor overhit is geraakt. Ik merkte dit pas toen op een gegeven moment de auto niet meer reageerde als ik gas gaf. Heb de auto aan de kant gezet en de motorkap open gedaan, merkte gelijk op dat het aardig warm was. Heb mede hulp van ANWB vervolgens aardig wat koelvloeistof in gedaan (was bijna helemaal op, 2-3 liter in gedaan) met een extra middel dat tijdelijk lekkage moest stoppen. Vervolgens mocht ik zo zelf verder naar huis rijden, wat volgens mij achteraf gezien geen goed advies van ANWB was, maar dat terzijde. Ik hoor nu een sterke getik van de motor maar voor de rest rijd het zoals altijd, prima autootje, trekt goed op etc.

Bij de garage is mij verteld dat het lastig is om precies aan te geven wat de auto heeft zonder eerste het motor te openen. Wel kon hij vertellen dat hij vermoed dat de eerste cilinder stuk is, de cilinderklep(pen) kromgetrokken zijn en wellicht ook een gebogen krukas. Hiernaast lekt de auto nog steeds koelvloeistof (na 20-30km rijden mag ik weer bijvullen), buis naar motor en waterpomp zijn beide ondertussen vervangen, maar mocht niet baten. Ik vrees dat het de koppakking is, maar dan zou er witte rook uit de uitlaat moeten komen toch? Monteur van ANWB merkte wel op dat er vloeistof uit de uitlaat kwam, of is het alsnog de koppakking?

Al met al heb ik de volgende opties:

– Motor vervangen met een tweedehandsje (kosten rond 2500 is mij verteld)
      + motor heeft 80k gelopen dus waarschijnlijk zit ik de komende jaren goed
      – kosten…
      – Cilinderkop inclusief nokkenas vervangen (gereviseerd, kosten rond 1500)
      + Kosten
      – kans dat ook andere onderdelen schade hebben door verhitting motor?

Graag jullie mening voor de volgende
      – Als ik een gereviseerd cilinderkop koop ter vervanging van, zit hier dan ook de cilinders en cilinderkleppen in.. sorry ben nogal een n00b.
      – Hoe groot is de kans dat ook de verstuivers stuk zijn, auto rijd nu nog steeds prima, alleen getik. als de verstuivers echt stuk waren zou het toch nu ook niet te rijden zijn?
      – Als de cilinderkop incl koppakking vervangen is, hoe groot is de kans dat ik nog steeds last heb van lekkage?

Alvast erg bedankt voor de interesse.
      Hoor graag als er aanvullend informatie nodig is.

Groet,
      Fati

wim-v6
      Deelnemer

Kans op Diesel klop, of gebroken zuiger..

Lekkage zal de befaamde koelslang achter de motor zijn.

Willem

GTS2.2DTI
        Deelnemer

Die prijzen liegen er ook niet om wat ze vragen, ik zou zowieso een andere garage ( bij voorkeur geen Opel dealer ) laten kijken en een prijsopgave laten doen.

stefanDTI

@wim-v6 wrote:

Kans op Diesel klop, of gebroken zuiger..

Lekkage zal de befaamde koelslang achter de motor zijn.

Willem

De koelslangen van de olie koeler gaan vaak kapot ook gat de flens op het motorblok wel eens lek.

stefanDTI

Wat ik eigenlijk nog wel vreemd vind is :

Als je peil van koelmiddel te laag is gaat je boardcomputer gelijk alameren…
              En als je motor boven de 120C komt gaat het “oververhit” lampje branden in de toerenteller.

Vreemd dat je dit niet tijdig hebt opgemerkt.

fugman

Goede tips!

Voor de lekkage zou ik dus nog kunnen kijken naar:
                – buis achter motor
                – koelslangen naar oliekoeling
                – flens op motorblok

Ik ga dit met de monteur bespreken.

Wat betreft het prijs: had eerder bij twee andere garages nagevraagd (allemaal geen opel dealers) en kwamen ongeveer op zelfde uit. Wat zou een redelijk prijs zijn?

Ik zag de melding van koelvloeistof te laat, gewoon dom dat ik niet direct stopte maar verder reed…. maar heb voor de rest geen melding voor temperatuur gezien, ook niet toen mijn auto niet meer reageerde op gas. Is dit positief? Misschien dat het toch niet zo heet werd?

Denken jullie dat ook de zuigers stuk zijn?

stefanDTI

De flens op het motorblok zit achter de ophangbeugel van de multiriem spanner …

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.