Astra H Z17DTH: lamp motormanagement -> P0380 gloeisysteem

Forumindex Forums Modellen Astra Astra H Z17DTH: lamp motormanagement -> P0380 gloeisysteem

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17268745
    BlackbirdA
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 August 2011

      Sinds een 2-tal weken krijg ik vlak na het starten van de motor het lampje van het motormanagement.
      Met de Op-com uitgelezen: foutmelding P0380-08 “Algemene fout in voorgloeisysteem”.
      Met hulp van info op de forums, de gloeibougies gecontroleerd, ze meten alle4 door (lage weerstand).
      Dan eens gemeten in de stekker die op de gloeibougies zit, en daar blijkt zowel bij bougie 1 als bougie 2 geen spanning op te komen wanneer de sleutel in het contact gedraaid wordt. Lijkt me dus een gemeenschappelijke (voedings)fout. Nu nog de fout verder lokaliseren…

      Heeft er iemand hulp om het probleem verder te kunnen lokaliseren?
      Vanaf waar vertrekt de voeding juist voor het voorgloeien?
      Hoe kan ik de gloeirelais demonteren en testen? Ik heb gezien dat deze onder de batterij zit.

      Bedankt voor alle info!

      #18258413
      BlackbirdA
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 August 2011

        Nog even vergeten te melden dat de lamp motormanagement aangaat na het starten, maar tijdens de rit meestal terug uitgaat.

        #18258414
        BlackbirdA
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 August 2011

          Vandaag de relais van het voorgloeisysteem losgemaakt, na het demonteren van de batterij.
          Het lijkt me dat de relais kapot is. Ik meet op geen enkele connector onderling van de relais een ohmse waarde.
          Ik zou op zijn minst verwachten dat tussen de 2 punten van de spoel van de relais ik een ohmse waarde moet meten.
          Ik veronderstel dus dat (minstens) de relais te vervangen is; partnr GM 55 354 141.

          #18258415
          ZakhooiTM
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 November 2013

            Controleer ook effe alle zekeringen, vooral FB2
            Zover ik kan zien in het schema is er geen simpele relais maar stuurt een aparte module dit aan.

            Edit :
            FB2 is een 80A zekering welke voorin zit bij de hooftzekeringen, 2de van links dacht ik

            #18258416
            BlackbirdA
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 August 2011

              Ik heb een ohmse meting gedaan van de + van de batterij naar de voeding (coonnector) van de relais. Die meting was ok: geen weerstand, dus zekering en voeding moet in orde zijn normaal.
              Die 2 paarse zekeringen van 80A heb ik ook visueel bekeken en alles zag er goed uit.

              #18258417
              ZakhooiTM
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 November 2013

                Ok duidelijk.
                Je kan nog even kijken of het massa punt goed is, dat is Pin 6 op de stekker waar de module aan zit.

                Ik heb je trouwens nog wat extra info gestuurd, kan je nog wat verder kijken waar het probleem zit :)

                #18258418
                BlackbirdA
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 August 2011

                  Bedankt nog voor de PM, ZakhooiTM.
                  Massapunt (draad 6) zit goed.
                  De relais (wat eigenlijk geen pure relais is maar een module) vervangen, geeft geen oplossing voor het probleem.
                  Dus blijft nog verder over: bougies (nochtans meten die minder dan 1 Ohm dus lijkt ok), kablageprobleem ergens, of motormanagement zelf.

                  #18258419
                  BlackbirdA
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    6 August 2011

                    Met een nieuwe multimeter, alle bougies nog eens een keer gemeten.
                    Hierbij heb ik gemerkt dat bij de gloeibougie van cilinder 2, de meting eerst 1 Ohm geeft, maar 1 à 2 seconden daarna verspringt naar 64 Ohm.
                    Ik ga dus eerst en vooral alle gloeibougies vervangen voor de zekerheid.

                    #18258420
                    BlackbirdA
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 August 2011

                      Gloeibougies losgekregen en vervangen door nieuwe, en het probleem blijkt opgelost!
                      Het was de gloeibougie van cilinder 2 die een hogere weerstand mat na 1 à 2 seconden (46 Ohm), en die ook niet warm werd bij het testen aan een autobatterij.

                      Belangrijke bemerking hierbij: de gloeibougies van cilinder 1 en 2 stonden vrij los. Mogelijk was dit reeds zo af fabriek (constructiefout?). Mogelijk is hierdoor de goeibougie van cilinder 2 defect gegaan.
                      Aandachts- of nacheckpuntje voor andere Astra rijders lijkt mij!

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.