Astra H Z17DTH: kwaliteit radiator / inbouw opel fabriek?

Forumindex Forums Modellen Astra Astra H Z17DTH: kwaliteit radiator / inbouw opel fabriek?

• Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    BlackbirdA
    Deelnemer

Hallo,

Wegens koelvloeistoflekkage op m’n Astra H Z17DTH bouwjaar 2008 (83k km), heeft de garage tijdens het laatste onderhoud met druktesten lekken opgespoord. Ze hebben 2 lekken gevonden:
      – een lek thv slang /T-stuk tussen oliekoeler en kachel
      – een lek aan de radiator

Het lek aan de radiator was zichtbaar rechts bovenaan de radiator, en was ook de reden waarom er aan de ventilator, buizen… achter de radiator, koelvloeistofsporen waren. Je kon door de grill wat vochtsporen aan de radiator zien zitten.
      Aan het T-stuk heb ik nadien geen lekkages meer gevoeld, dus ik besloot de radiator te vervangen. Dit is gisteren gebeurd.
      Het uit- en inbouwen van de radiator verliep stroef omdat er zoveel aanhangt (ventilator aan de ene kant, airco condensor en interkoeler aan de andere kant).
      Tijdens de inbouw merkte ik dat de beugel aan de rechterkant van de airco condensor (die normaal gezien op de radiator rust), vrijwel onmiddellijk wat beschadigde lamellen veroorzaakte aan de nieuwe radiator. Daarna alles verder gemonteerd, aangesloten, maar voorlopig geen lekken waargenomen.

Later zag ik op de uitgebouwde (door de fabriek origineel ingebouwde) radiator, op exact dezelfde plaats, ook schade. Thv de achterkant is duidelijk roestvorming waar te nemen. Dit was de plek waar de originele radiator dus lekte.

Ik blijk niet de enige te zijn die op deze plek koelvloeistof verliest (een ander forumlid meldde op ongeveer dezelfde locatie op de radiator ook een lek). Mij lijkt dit dus een combinatie van kwaliteit radiator en kwaliteit van het inbouwwerk van de radiator (beschadigde lamellen) van de fabriek te zijn.

Zijn er nog mensen met dergelijke vaststelling die nu aan hun auto aanwezig is, of reeds radiator vervangen is?

De beugel die de voornaamste schade veroorzaakt (ophanging airco condensor), schadebeeld aan m’n nieuw ingebouwde radiator tijdens de inbouw – normaal rust de beugel van de airco-condensor dus op de radiator:

Voorkant oude radiator:

Zoom op schade aan oude radiator (vrijwel zeker fabrieksschade):

Achterkant radiator: thv de schade zie je roestdruipers:

Verder is het frappant dat ik redelijk wat roest zie (bouten, steun radiator…) aan de onderkant van de wagen thv waar de radiator lekte. Dus weeral om mee rekening te houden voor later, en niet bevorderlijk voor de levensduur van de auto!
      En ik hou er dus rekening mee dat ik m’n radiator dus op termijn opnieuw moet gaan vervangen, als ook deze begint te lekken.

Anoniem

Interessant verhaal, heb er zelf nog geen problemen mee.. Heb even een abonnementje op het topic genomen..

johanhummer9
        Deelnemer

volgens mij zaten op deze auto’s/motoren toen zon modificatie/terugroepactie om volgens mij dit te voorkomen

BlackbirdA
          Deelnemer

@johanhummer9 wrote:

volgens mij zaten op deze auto’s/motoren toen zon modificatie/terugroepactie om volgens mij dit te voorkomen

Weet je soms over welke modificatie dit gaat?
            Volgens de facturen van de garage heb ik deze interventies gehad:
            – Bevestiging CIM module (10-R-036)
            – Controle intercooler (11-P-003)

Aja, mijn auto is een break uitvoering. Die is dus niet in Opel Antwerpen gemaakt (denk Bochum?).

PaulAstra
            Deelnemer

de oplossing om het in de toekomst te voorkomen is: een paar ringetjes tussen radiateur en intercooler monteren, zodat deze niet meer tegen elkaar aanschuren

BlackbirdA
              Deelnemer

@PaulAstra wrote:

de oplossing om het in de toekomst te voorkomen is: een paar ringetjes tussen radiateur en intercooler monteren, zodat deze niet meer tegen elkaar aanschuren

De schade aan de lamellen ontstaat enkel tijdens het monteren. De beugel van de airco-condensor rust normaal op de bovenkant van de radiator. Maar omdat de radiator er langs onder in moet, kan o.a. deze beugel de lamellen beschadigen tijdens montage.
                Het schuurt dus niet tegen elkaar bij het rijden ofzo.

Chefjuh

Is volgens mij inderdaad de terugroepactie van controle intercooler! Weet niet meer precies wat je moest doen maar was er voor dat het niet meer tegen elkaar aan kon schuren, want daarom gaat je radiateur kapot en lekken!!

BlackbirdA
                  Deelnemer

@Chefjuh wrote:

Is volgens mij inderdaad de terugroepactie van controle intercooler! Weet niet meer precies wat je moest doen maar was er voor dat het niet meer tegen elkaar aan kon schuren, want daarom gaat je radiateur kapot en lekken!!

Is er ergens een beschrijving van het werk bij die terugroepactie?
                    Die actie “Controle intercooler (11-P-003)” is in 2011 op mijn wagen uitgevoerd. Maar dat heeft dus niet verhinderd dat m’n radiator is gaan lekken!!

Chefjuh

@BlackbirdA wrote:

@Chefjuh wrote:

Is er ergens een beschrijving van het werk bij die terugroepactie?
                      Die actie “Controle intercooler (11-P-003)” is in 2011 op mijn wagen uitgevoerd. Maar dat heeft dus niet verhinderd dat m’n radiator is gaan lekken!!

Ja op TIS kan je een beschrijving opzoeken met (11-P-003) Dan staat daar beschreven wat je moet doen ;)

BlackbirdA
                      Deelnemer

Iemand toegang tot TIS voor mij? :)

PaulAstra
                        Deelnemer

wat ik in mijn vorige post schreef is de officiele oplossing van Opel.

BlackbirdA
                          Deelnemer

Zijn dat toevallig 3 rondellen? Na vervanging van de radiator had ik er 3 over (gevonden), wat me raar leek want er zijn normaal nergens rondellen gebruikt van de bouten die losgingen. Dan zal ik ze zo snel mogelijk terugsteken.
                            Ofwel heeft deze oplossing dus niet gewerkt, ofwel was er al schade ontstaan voordat die rondellen werden gemonteerd.
                            Die oplossing is geïmplementeerd 1 maand voor m’n garantie verviel.

BlackbirdA
                            Deelnemer

@PaulAstra wrote:

Ik heb zonet 2 rondellen gemonteerd tussen radiator en airco-condensor (de interkoeler zit volgens mij op de airco-condensor) aan de bevestiging bovenaan.

Nu is mijn vraag: is deze wijziging van Opel ook aan de bevestiging onderaan (airco-condensor + interkoeler) aan de radiator te doen?

Bedankt voor uw antwoord!

Foto ter verduidelijking:

PaulAstra
                              Deelnemer

je hebt ze op de juiste plaats gemonteerd. Ik zou ze ook onder aan de intercooler monteren.

johanhummer9
                                Deelnemer

3 stuks monteren

Nick-GSI
                                  Deelnemer

Zowel aan de boven en onderkant moet je ringen tussen doen

BlackbirdA
                                    Deelnemer

@Nick-GSI wrote:

Zowel aan de boven en onderkant moet je ringen tussen doen

De garage heeft bij mij vroeger geen ringen vanonder gestoken. Foutje van de garage? Of werkbesparing (aangezien de bumper er dan af moet)?

PaulAstra
                                      Deelnemer

bij elke auto moest er gekeken worden of de ringen aan de onderkant dan wel of niet nodig waren. De bovenste moet wel bij allemaal

Nick-GSI
                                        Deelnemer

Ik heb de bumper er nooit af gehad hoor, en een bumper van een Astra h heb je er met 5 min af

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.