Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra H Z16XEP geeft P0130 (07)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 juli 2016 om 21:19 #17277412
Een kleine maand geleden heb ik een Astra H 1.6 uit 2005 gekocht, inmiddels al aardig wat ellende mee gehad, waardoor er al het e.e.a. vervangen is.
Vorige week kreeg ik de fout P0170, na wat zoekwerk kwam ik tot de conclusie dat het beste was om de inlaat schoon te laten maken. Dit was ook wel nodig want de kanalen waren echt compleet dicht. Dit heeft als gevolg gehad dat de auto beter functioneerde (stotterde niet meer wanneer je bijv. vanuit de 2e versnelling van een rotonde kwam etc.), ik blij want ik dacht er nu wel klaar mee te zijn.
Helaas kreeg ik vandaag weer het motor management lampje voorgeschoteld, dit keer kreeg ik P0130 (013007 met de rem/gas pedaal test). Dit zou wijzen op de lambda sonde, alleen is deze samen met het reinigen van de inlaat vervangen (weliswaar met een gebruikt exemplaar uit een zelfde blok). De lambda is vervangen omdat de uitstoot veel te hoog was, mijn monteur had het over 10%, na het vervangen schommelde hij tussen de 0.2/0.3 had hij het over.
Anyway, ik vanavond weer op zoek en zag ik dat veel mensen het probleem verholpen hadden na het vervangen van de LMM. Ik heb deze er bij mij even af gehad om te kijken of ik er iets aan kon zien, maar zag er allemaal netjes uit. Daarnaast heb ik de stekker van de lambdasonde ook nog los gehad. Uiteraard bleef met de LMM en de lambdasonde los het motor management lampje branden, maar nadat ik het spul allemaal weer had aangesloten ging hij uit. Vervolgens heb ik nog even een stukje gereden en bleef hij ook uit.
Opgelost zou je zeggen! Ik vertrouw het alleen niet, het is een kwestie van kilometers dat het motor management lampje weer gaat branden uiteraard. Mijn vraag is dus eigenlijk het volgende:
Kan ik op de één of andere manier (zonder opcom/tech2) meten of de lambda sonde die er in geplaatst is goed is (is namelijk een gebruikte), zelfde geldt voor de LMM (deze is niet vervangen en vind hem ook te prijzig om zo op de gok te vervangen). Daarnaast, zijn er andere dingen waar ik naar kan kijken (nokkenas sensor heb ik voorbij zien komen en zelfs de ECU zelf, maar wederom; aardig aan de prijs om op de gok te vervangen).
Ik woon trouwens in Drachten, dus als er iemand toevallig in de buurt woont (Friesland/Groningen) die tips heeft (of onderdelen om te testen zodat die uitgesloten kunnen worden), zou dat uiteraard ook mooi zijn :)
Graag jullie reacties, zou nog wel wat plezier aan deze auto willen hebben, tot nu toe alleen nog maar ellende gehad terwijl het in principe een nette auto is.
Nog even voor de volledigheid, het volgende is vervangen/gedaan:
– Bougies
– Waterpomp
– Thermostaat
– Kachelslang
– Lamdasonde (gebruikt)
– Inlaat gereinigd22 juli 2016 om 17:59 #18323272Bij mij was dat inderdaad de labda sonde. De temp sensor die makkelijk uit het blok gedraaid kan worden. Na vervanging met nieuwe (€15.-) kwam de motor management weer op met de zelfde code. Door garage gereset. Daarna nooit meer gehad.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
25 juli 2016 om 13:52 #18323273Bedankt voor je reactie, motor management lampje is nadat ik de lambdasonde en temp sensor los heb gehad ook uit.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.