Astra H witte dunne rook bij vermogen vragen, licht schokken

Forumindex Forums Modellen Astra Astra H witte dunne rook bij vermogen vragen, licht schokken

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17225406
    Vinc Astra H
      Lid sinds:
      31 August 2010

      Hallo iedereen,

      ik heb sinds anderhalf jaar een Opel Astra H 1.7 CDTI uit november 2004.
      Er staat 194,000 km op de teller.
      Hij reed heerlijk tot op een paar maanden terug.
      Wat er nu mee aan de hand is is dat bij het vermogen vragen er een dunne witte rook uit de achterkant komt die ik het best kan zien ‘s nachts in de koplampen van achterliggers, maar tegenwoordig ook overdag.
      Volgens de specialist is het de luchtinlaat en die is nu ook meerdere keren schoongemaakt, maar dat verhelpt het niet.
      De auto verbruikt geen vloeistoffen van wat dan ook en heeft een paar maanden voor het probleem twee nieuwe verstuivers gehad, maar die symptomen waren anders.

      Daarbij komt nu ook dat hij lichtjes begint te schokken als ik rond de 40 km/u ga rijden evenals bij de 80 km/u. Al met al verziekt het probleem het rijplezier aardig zoals je je kunt voorstellen.
      Het bekende “doorblazen” werkt niet, als ik dat doe kan ik een Mercedes Vito in de rook zetten. Er zit geen olie in de koelvloeistof en het enige fluiten wat die doet is als de turbo koud is in de ochtend.

      Kennen jullie dit probleem? Ik had gehoopt hier antwoorden te vinden want het kijken door specialisten, dan niets vinden en dat weer door mij laten betalen wordt aardig vervelend.

      Ik hoor het graag,
      groet,
      Vincent

      #17723198
      astra-gtc-freak
        Lid sinds:
        3 March 2010

        Hallo Vincent,

        Het lijkt toch op koelvloeistof als ik je verhaal zo lees.
        Witte rook is koelvloeistof, blauwe rook olie, en zwarte rook brandstof!
        Wanneer er vloeistof in een van de cilinders komt krijg je dus witte rook.
        Rij hier niet te lang mee door je motor kan ernstige schade oplopen als dit het geval is.
        Het zou ook zomaar iets anders kunnen zijn maar ik ben bang voor je dat het je koppakking is of een scheurtje in de cilinderkop.
        Mijn advies zo vlug mogelijk naar de garage toe.

        Groet

        #17723199
        xladage
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 July 2008

          klinkt idd als koelvloistof in de kamers

          #17723200
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Er word altijd eenzijdig gedacht over rook, maar zeker bestuurders van OUDERE diesel kunnen samem met mij beamen dat blauwe rook vaker komt door slecht verbranden dan MOTORolie verbranden.

            dan veranderd de zaak al een beetje ineens:

            – Zwarte / grijze rook, (te rijk mengsel, dus Zuurstof te kort)
            – Zwarte / grijze rook, (Extreem olie verbranden (vaak turbo probleem)

            – Licht blauwe / witte rook (wittig en heel dun) parafine, slechte verbranding
            – Licht blauwe / witte rook (Motorolie verbranden, is dikker dan parafine rook)

            – donker blauwe rook, (slechte diesel verbranding, parafine)
            – donker blauwe rook, (Lichte motorolie verbranden)

            – Witte rook, parafine verbanden
            – witte rook, koelvloeistof verbranden

            Als er koelvloeistof verbrand word, MOET dat nivo zakken, en dat doet ie niet.

            Rook lijkt overigens gauw Wit in koplampen achter je.

            Denk het eerder licht blauw is van de parafine.

            Dat kan het volgende betekenen;

            – Slechte injectoren
            – te lage inspuitdruk
            – sensorwaarde niet juist.
            – Te lage compressie (hierdoor ontstaat onjuiste verbranding)

            Willem

            #17723201
            JoopvanBennekom
            Deelnemer
              Lid sinds:
              14 February 2009

              geen foutmeldingen/ storingslampjes?

              #17723202
              Vinc Astra H
                Lid sinds:
                31 August 2010

                origineel gepost door wim-v6
                Er word altijd eenzijdig gedacht over rook, maar zeker bestuurders van OUDERE diesel kunnen samem met mij beamen dat blauwe rook vaker komt door slecht verbranden dan MOTORolie verbranden.

                dan veranderd de zaak al een beetje ineens:

                – Zwarte / grijze rook, (te rijk mengsel, dus Zuurstof te kort)
                – Zwarte / grijze rook, (Extreem olie verbranden (vaak turbo probleem)

                – Licht blauwe / witte rook (wittig en heel dun) parafine, slechte verbranding
                – Licht blauwe / witte rook (Motorolie verbranden, is dikker dan parafine rook)

                – donker blauwe rook, (slechte diesel verbranding, parafine)
                – donker blauwe rook, (Lichte motorolie verbranden)

                – Witte rook, parafine verbanden
                – witte rook, koelvloeistof verbranden

                Als er koelvloeistof verbrand word, MOET dat nivo zakken, en dat doet ie niet.

                Rook lijkt overigens gauw Wit in koplampen achter je.

                Denk het eerder licht blauw is van de parafine.

                Dat kan het volgende betekenen;

                – Slechte injectoren
                – te lage inspuitdruk
                – sensorwaarde niet juist.
                – Te lage compressie (hierdoor ontstaat onjuiste verbranding)

                Willem

                Willem dank je wel voor je uitleg. Twee van de vier injectoren zijn vervangen en omdat de Astra in mijn ogen, keurig 1 op 23 rijdt zal dat het probleem misschien niet direct kunnen zijn, maar je weet maar nooit. Aan het einde van de rit heb jij er altijd nog meer verstand van dan ik.

                De sensorwaarde. Begrijp ik het dan goed dat de boordcomputer een verkeerde beslissing maakt waardoor het mengsel niet klopt?

                En hoe verkrijgt de motor een hogere compressie? Wat in de motor stuurt dit aan?

                Dank je wel nogmaals voor je antwoord

                origineel gepost door JoopvanBennekom
                geen foutmeldingen/ storingslampjes?

                Hallo Joop,
                Nee storingslampjes blijven uit en het uitlezen bij de garage heeft niets opgeleverd.

                #17723203
                bjornspiering
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  18 August 2009

                  ik had het ook met mijn astra g maar die drinkte ook koelvloeistof :P en er zat een scheurtje in de koppakking en toen moest die worden gereviseerd en de hele pruttel :D maar uit eindelijk rijdt die weer zoals het hoort (A) en gaat die denk nog heel wat jaartjes mee

                  #17723204
                  Vinc Astra H
                    Lid sinds:
                    31 August 2010

                    Nieuwe ontwikkeling.
                    Gisteren heb ik te horen gekregen dat de voorste stuurkogels versleten waren en dat die vervangen moesten worden. Prima, ik had er al weleens van gehoord en heb dat gelijk laten doen.
                    Nu reed ik vanochtend en vanavond op de gladde A2 waar het normaal een genot is om op te rijden, vooral met de Astra H.
                    Voorheen gleed die over het asfalt, maar ik reed 90/100 km/u en de auto trilde continu heel erg vervelend en onregelmatig. Het is gewoonweg irritant te noemen.
                    Ik denk nu twee dingen 1; komt het doordat iemand een fout heeft gemaakt met de stuurkogels en het uitlijnen? Of 2; is het de motor, gezien het begin van mijn post en dat dat nog steeds actueel is.

                    Ik heb natuurlijk gelijk wat testjes proberen uit te voeren zoals koppeling in met 100 km/u, maar het trillen was er nog steeds. Dus ik denk dan aan de stuurkogels.
                    En een andere snelheid, maar het trillen was daar ook aanwezig (80 km/u).
                    Het voelt een beetje alsof je een bobbel in alle twee je voorwielen hebt en ja, dat voelt natuurlijk heel vervelend bij 100 km/u enz. Maar dat is het niet.

                    Wat moet ik hier nou weer van denken….

                    #17723205
                    Vinc Astra H
                      Lid sinds:
                      31 August 2010

                      Voorwielen zijn nu opnieuw gebalanceerd en het getril is weg.
                      De witte rook is waarschijnlijk gewoon roet en ik heb een collega achter mij laten rijden en gevraagd of zij wat zag.
                      Ze gaf bij flink optrekken een 5 (van 10) qua rookontwikkeling en als ik normaal rijd is er geen rook te zien.
                      Dus ik laat het maar zo. Waarschijnlijk is het dan niks.
                      De auto loopt wat dat betreft goed en verbruikt niks zoals ik al in mijn beginpost had gezet.
                      Dank jullie wel voor jullie antwoorden. :thumbup

                      ps. Het licht schokken is nog niet opgelost, maar als ik erachter ben dan laat ik het weten.

                      #17723206
                      stefanDTI
                        Lid sinds:
                        10 May 2007

                        Hallo,

                        Heb je de Gasklep als eens schoongemaakt die als eerste na de intercooler zit ?
                        En de EGR?

                        Als ik bij mijn 1,7CDTI (180.000km) ook vermogen vraag rookt hij ook wel eens en dat zie je goed in de koplampen van de achterliggers , maar die van mij loopt ook gewoon 4.7l gemiddeld en verbruikt niks.
                        en zolang hij door de roetmeting komt ga ik er niks aan doen.

                        Turbo fluiten doet die van mij ook als hij koud is.

                        Succes.
                        Gr
                        Stefan.

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.