[Astra H] Welke banden?

Forumindex Forums Modellen Astra [Astra H] Welke banden?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Zomer
    Deelnemer

Hallo,

Ik heb een Astra H 1.8 GTC en een achterband is lek. De voorbanden hebben nog voldoende profiel (ruim boven de 1.6MM) en ik wil deze naar achter verplaatsen en een nieuwe set voorbanden kopen. Ik ben alleen een beetje in verwarring over welke banden ik nu precies moet hebben. Als ik op de huidige voorbanden kijk, staat daar op: 235/45R17 94Y, maar als ik in de handleiding van de auto kijk (zie dit screenshot: https://imgur.com/Yknoh0N), staat deze maat daar niet bij. Ik heb nu een aantal vragen:

– Klopt het dat ik uitsluitend 1 van de maten in de tabel zoals aangeduid in de handleiding moet gebruiken? Zou dat betekenen dat de banden die er nu onder zitten eigenlijk niet geschikt zijn?
      – De tabel is voor “Sedan” (zie bovenaan het screenshot), echter ik heb een GTC (hatchback). Er staan nog wel andere tabellen in het boekje maar die zijn voor “Stationwagon”. Die tabel voor stationwagon moet ik natuurlijk niet hebben maar kan ik die van sedan dan wel gebruiken voor mijn hatchback?
      – Ik heb de indruk dat mijn huidige 235-banden wat breder zijn dan gemiddeld. Kan ik voor de nieuwe set voorbanden een iets minder brede band kiezen? Dit zou namelijk schelen in de kosten. Of moeten de banden voor en achter hetzelfde zijn qua breedte?

Alvast bedankt voor de hulp

Screenshot van de handleiding: https://imgur.com/Yknoh0N

Haasje17
      Moderator

Er ligt nu gewoon een verkeerde maat op, dus gewoon  225/45R17 op de nieuwe monteren. Dat zal geen probleem zijn.

Zomer
        Deelnemer

@Haasje17: bedankt voor je reactie. Die voorwielen die ik nu heb kan ik dus niet naar achter plaatsen volgens jou?

Haasje17
          Moderator

Dat is geen probleem maar zou de nieuwe banden wel in de juiste maat monteren.

ro071
            Deelnemer

<p style=”text-align: left;”>  :bye: 235/45R17 is de verkeerde maat, te breed. Gevolg daarvan is dat de afwijking van de snelheidsmeter niet meer voldoet aan de norm. De juiste bandenmaat is 225/45R17. Voorbanden 225/45R17 en achterbanden 235/45R17 mag, alleen ideaal is het niet (wegligging is slechter).  Advies is toch altijd wel om rondom dezelfde maat (& merk/type) te hebben. Als de voorbanden 3mm of minder zijn kan je beter gelijk 4 nieuwe halen.  Je zou eventueel ook de verkeerde maat kunnen verkopen via marktplaats.</p>

Zie dat je ook schrijft dit zou schelen in kosten. Het advies hieronder is het voordeligst op langer termijn.

als je besluit 2 banden te kopen:

-monteer de nieuwe banden op de achterwielen en rij de 235/45R17 op de voorwielen op.

-koop een A merk. Gaat langer mee, op langer termijn minder montagekosten dan bij een B merk. Uitkomst is dat het vrijwel even veel kost. Verschil is dat A merk veel beter presteert kwa grip, remweg en brandstofverbruik.

-het is 9/10 keer goedkoper de banden zelf online te bestellen ipv te kopen bij garage zelf.  Momenteel heeft http://www.autobandenmarkt.nl hele scherpe prijzen.

-vanwege de inflatie zou ik gelijk 4 nieuwe banden kopen/bestellen.

uit eigen ervaring (met mijn astra h hatchback icm een sportieve rijstijl) weet ik dat  je bij de Bridgestone turanza ER300 waar voor je geld krijgt.  Mocht je sportchassis hebben dan zou de Bridgestone potenza een net iets betere keus zijn.

kortom voor zowel de portemonnee als de veiligheid is dit het beste.

Succes :good:

Deentjuhhh
              Deelnemer

Zoek even op welke B merken door welke A merken gemaakt worden ;) doet wonderen en uiteindelijk gaan voor welk merk jijzelf wilt zit niet zoveel verschil in imho

Corsa_GSi
                Deelnemer

Je hebt op Autoweek een prima zoekmachine waar jouw banden het goedkoopste zijn:
                  https://banden.autoweek.nl/

Er bestaan ook sites die het verschil qua tellerafwijking etc. voor je berekenen:

Afrolomtrek calculator

https://www.mvwautotechniek.nl/bandhoogte_afrolomtrek_calculator.htm

Persoonlijk ben ik een fan van het merk Hankook.
                  De Ventus Prime 4 kan ik aanbevelen.

Eventueel kan je natuurlijk overwegen gelijk een 4 seizoensband te monteren als je 2 of 4 nieuwe gaat kopen.
                  Dat is zeker de beste keuze als je weinig km’s rijdt en in winterse omstandigheden ook veilig wilt rijden.

Zomer
                  Deelnemer

Hallo iedereen, bedankt voor de reacties en tips. Ik heb de voorbanden naar achter verplaatst en aan de voorkant nieuwe 225/45R17 geplaatst. Stuurt gelijk een stuk prettiger op lagere snelheden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.