Astra H Vaag Probleem ventilator slaat alleen aan icm Airco

Forumindex Forums Modellen Astra Astra H Vaag Probleem ventilator slaat alleen aan icm Airco

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17265651
    Fcddt2014
      Lid sinds:
      2 May 2014

      Hallo Beste Mensen,

      Aangezien ik hier nieuw ben op dit forum zal ik me eerst even voorstellen. Ik ben Harold uit Dordrecht, ik rij nu plus minus 4 jaar een Astra H 1.6 uit 2004. Heb er tot nu toe weinig serieuze problemen mee gehad, tot vorige week zaterdag, eenmaal (bijna) aangekomen op de plaats van bestemming in Brussel zie ik plotsklaps flinke rook/damp wolken onder de motorkap vandaan komen. Zag meteen dat het koelvloeistof reservoir helemaal leeg was. Dit kwam doordat een (koelvloeistof) slang die naar de motor loopt in principe was ontploft, er zat een aardig scheur/gat in. De druk was te hoog geworden doordat de temperatuur was opgelopen.
      Het rare is nu dat we wel weten waardoor de temperatuur te hoog was geworden, namelijk de ventilator die de radiator zou moeten koelen werkt niet. Opzich werkt de ventilator wel, maar alleen als de Airco aan staat, zodra ik de Airco uitdraai, werkt de ventilator niet en loopt de temperatuur weer op, de koelvloeistofslangen worden dan door de druk keihard.
      Heeft er iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn, of heeft iemand dit ook meegemaakt en weet wat de oplossing zou kunnen zijn ?

      #18231942
      johanhummer9
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 May 2011

        een ventilator gaat alleen aan als die ECHT heet is volgens mij iets van 100-105 graden ofzo.
        dat je slang geknapt is kan natuurlijk gewoon ouderdom zijn.
        en je zegt dat je slang keihard word kun je hem dus absoluut niet meer indrukken?

        je zou eventueel kunnen checken of de thermoschakelaar niet kapot is

        #18231943
        TheFist
          Lid sinds:
          8 December 2013

          Die ventilator die jij bedoelt is normaal.. Die koelt de condensor van de airco namelijk terug, de ventilator van de airco, of van de motortemperatuur zijn 2 verschillende dingen!

          Als de ventilator niet werkt, kan of je temperatuur sensor kapot zijn, of de ventilator zelf, even een kwestie van meten.

          Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

          #18231944
          Fcddt2014
            Lid sinds:
            2 May 2014

            Ook als het echt heet wordt slaat de ventilator niet aan, we hebben de zekeringen, thermostaat, waterpomp en een soort zender gecheckt en de zender die een beetje op een bougie lijkt vervangen, maar nog steeds zonder resultaat.
            Als ik de zogenaamde Pedal test (Rem+Gaspedaal en contact) uitvoer verschijnt er 1 foutmelding ”148206” ik geloof dat er dan toch iets elektronisch niet in orde is. Kan verder niet achterhalen wat het probleem is, of waar die foutmelding precies voor staat. Straks komt er een ”technisch” mannetje kijken. Ben benieuwd…..

            #18231945
            midnight black
            Deelnemer
              Lid sinds:
              14 December 2011

              Fan airco is een andere als van de radiateur idd. Airco draait ook altijd als ac aan is. Als temp te hoog op loopt dan zou ie druk moeten aflaten via expansie ventiel ipv dat een slang klapt. Heb je wel een goede flow?

              #18231946
              Fcddt2014
                Lid sinds:
                2 May 2014

                Het lijkt wel een combinatie van….de slang wordt echt steenhard. Maar er komt ook wat vloeistof en damp uit via expan. Vandaag is alles weer getest en uitgelezen, volgens die “technische” gozer komt er geen signaal uit de ECU richting de fan. Maandag komt hij met een of ander aparaat waar hij meer mee kan. Hoop niet dat de ECU echt naar de knoppen is.

                #18231947
                beurjean
                  Lid sinds:
                  19 July 2011

                  Fout code 148206 is P1482 Fan Secundair onjuiste snelheid ( relais of bedrading ook controleren).

                  Grote kans dat de koelmodule overleden is.

                  #18231948
                  Fcddt2014
                    Lid sinds:
                    2 May 2014

                    Thanks, relais zijn in orde. Bedrading heb ik nog niet volledig nagekeken, gaan we morgen ff doen. Ik weet niet zeker of de koelmodule op de een of andere manier gecontroleerd kan worden, zal morgen ook daar ff naar kijken….tenzij mn zwager dat al gedaan heeft.

                    #18231949
                    Fcddt2014
                      Lid sinds:
                      2 May 2014

                      Vandaag uiteindelijk toch maar naar de dealer gegaan, we kwamen er gewoon niet meer uit, van alles zelf geprobeerd.
                      Het probleem lag aan verouderde software en de dop was ook niet meer goed. Update gedraaid en nieuwe dop erop, kind kan de was doen zou je zeggen. Bedankt voor de reacties :thumb .

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.