Astra H Stotteren uitvallen en ECU van Zafira

Forumindex Forums Modellen Astra Astra H Stotteren uitvallen en ECU van Zafira

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Driepinter
    Deelnemer

Beste forumleden,

Ik heb sinds een aantal weken een Opel Astra H met motortype Z16XEP.

Vanaf dag 1 stottert de auto en valt soms uit onder het rijden, vaak bij gas terugnemen.
      Het oliepeil lampje gaat soms branden, en een enkele keer het motormanagment lampje (meestal niet).

Ook geeft hij een terugkerende melding van koelvloeistofpeil controleren (maar die zit vol genoeg dus ws gewoon sensor)
      Het airbaglampje brand ook, maar dat zie ik als een losstand issue.

Hij is 3x teruggeweest naar de verkoper om dit op te lossen. Naar hun zeggen hebben ze er het volgende aan gedaan:

-benzinetank en leidingen gespoeld
      -brandstoffilter vervangen
      -een inspuiter vervangen
      -bougies vervangen
      -bobine vervangen

Echter zonder resultaat. Nu laten ze me er verder mee zitten :(

Ik heb hem zelf naar een andere garage gebracht, en die hebben de ECU uitgelezen en gewist, en constateren het volgende:

42108 geen communicatie
      P1606 Motorkoppel
      P0172 brandstofafstelling te rijk
      B0013 Airbagactivering bestuurder
      + Foutcode’s koelventilator
      Kabelboom beschadigd op diverse plekken
      ECU is niet origineel, van Opel Zafira

Ze zeggen hier zijn al mensen mee aan het zoeken geweest, gezien prik/meetgaatjes in kabeltjes, het ontbreken van een deksel van de kabelgoot, en het loshalen van kabelomhulsels en zijn bang dat dit voor hen een moeilijke dure zoektocht zal zijn met een onzeker resultaat. Ze willen hier niet aan beginnen en adviseren naar een Opel dealer te gaan omdat die meer specifieke meetwaarden en betere uitlees-software hebben.

Nu ben ik bang dat ik ook bij een opeldealer de hoofdprijs ga betalen, en hoop ik dat hier misschien mensen zijn die iets kunnen adviseren.

Met de pedaltest krijg ik nu de volgende foutmeldingen:

P0172 Fuel Trim too Rich (Bank 1)
      P0530 A/C Refrigerant Pressure Sensor Circuit Malfunction
      P1116 Engine Coolant sensor out of range/ECT Sensor Out Of Self Test Range
      P1482 SCP
      P1483 Power To Fan Circuit Overcurrent
      P1530 A/C Clutch Circuit Malfunction
      P1606 ECM Control Relay O/P Circuit Malfunction
      P2108 (kan ik niet vinden in de lijst??)

Die airbagcode krijg ik niet, maar het airbaglampje brand ook vanaf dag 1.

Al met al een heel verhaal en ik heb de volgende vragen:

-Kan het kwaad dat er een ECU van een Zafira op zit? Kan die hergeprogrameerd worden voor een Astra?
      -Heeft het zin om sommige onderdelen te vervangen voordat de ECU goed werkt?

Iemand een idee welke weg ik nu het beste kan bewandelen om deze problemen op te lossen zonder “in het armenhuis” te belanden?

Alvast bedankt.

liviu2004
      Deelnemer

1. Ja.

2. Ja.

Begin met een schoon kabelboom.

volgs mij er is geen brandstoffilter, dus verkoper = bullshit.

Driepinter
        Deelnemer

Ok dankjewel, lijkt me wel een logische eerste stap.

Ik zal eens gaan zoeken naar een nieuwe of gebruikte kabelboom. Ik hoop niet dat die voor de hele auto uit 1 stuk bestaat want dat lijkt me nogal ingrijpend…

Driepinter
          Deelnemer

Ik heb nu een nieuwe kabelboom, een w6F, ik had via deze https://opel.7zap.com/nl/car/a04/p/8/21-2/#3 site gezocht welke kabelboom er bij mijn type auto en motorblok hoort.

Als ik hem vergelijk met mijn kabelboom zit er daarbij een extra massa aansluiting rechtsachter op het motorblok, op het stickertje van mijn huidige kabelboom staat MEC, dat is dus een andere. Zou dit veel uitmaken? ik kan als ik hem vervangen heb nog wel proberen uit te vinden waar die massa kabel heen gaat en die alsnog aanleggen.

Verder vraag ik mij af of ik zonder van alles te demonteren en zonder dat ik vanaf de onderkant van de auto wel bij de onderste sensor kan, die ene met een soort aluminum hoesje, ik kan het amper met mijn hand bereiken en voel niet goed  hoe die erin steekt.

Heeft iemand daar ervaring mee? en wat voor sensor is dat eigenlijk?

Weet iemand waarvoor die extra massa aansluiting is die rechtsachter op het motorblok zit?

Driepinter
            Deelnemer

als je in de rijrichting kijkt zit die massa aansluiting links achter op het motorblok

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.