Astra-H: P0683 Glow Device General Error

Forumindex Forums Modellen Astra Astra-H: P0683 Glow Device General Error

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17270021
    LanderV
    Deelnemer
      Lid sinds:
      18 February 2014

      Gisteren ging het engine light plots branden kort na het starten van de motor. Na de motor te herstarten kwam het lichtje onmiddellijk terug.
      Na de motor nogmaals te herstarten enkele kilometers verder, kwam het niet meer terug.

      ‘s Avonds hetzelfde verhaal: wanneer de motor koud gestart werd, ging het lichtje aan. Wanneer de motor warm herstart werd, bleef het uit.

      Heb de foutcode uitgelezen en deze is P0683 Glow Device General Error.

      Mijn autokennis bestaat enkel uit wat Google me vertelt en ik heb al heel wat problemen gehad met deze tweedehands auto die ik nog geen jaar heb. Ik vroeg me af of dit een probleem is die ik eventueel zelf kan verhelpen? Ik las elders al dat het vervangen van de gloei bougies kan helpen, maar is dat een karwei die ik zelf zou kunnen doen, of laat ik dit beter over aan de garage?

      Ik las ook over iemand die hetzelfde probleem had, de gloei bougies vervangen heeft (8 uur werk, wat gaat me dat niet kosten bij de garage :swear ) en daarmee was het niet opgelost. Dan zou hij de bedrading van de gloei bougie relay naar de bougies vervangen hebben, en daarmee was het wel opgelost. Is dit iets dat ik zelf zou kunnen doen?

      Enig advies voor de beste volgende stap?

      #18268929
      opelastrH
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 February 2012

        Kan op 3 zaken duiden:
        -gloeirelais kapot
        Niet zo heel duur (70 euro) om te vervangen en gemakkelijk te vervangen (10 min). Hangt aan de batterijbak vast (grijze heatsink)
        Gaat echter niet zo heel vaak stuk dus waarschijnlijk is dit het niet.

        -1 of meerdere gloeiboegies kapot
        Kan je nameten op de gloeiboegie zelf na het verwijderen van alle connectors-> weerstandsmeting met het motorblok, als weerstand oneindig is zijn ze zeker stuk. Weerstand mag niet groter zijn dan enkele ohm. Als er één stuk is vervang je ze best alle 4 tegelijk omdat de andere dan waarschijnlijk ook einde levensduur zijn (bespaard problemen en werk). Verwijderen is eenvoudig al raak je er moeilijk aan omdat ze wat verzonken zitten in de kop. Ze kunnen soms wel wat vastzitten, dus doe het met wat beleid voordat er één afbreekt in de kop. Ik had er ook schrik voor maar bij mij zijn ze er vrij vlot uitgegaan. Je mag rekenen op 100 euro voor 4 gloeiboegies en 1-2u werk.

        -bedrading tussen relais en gloeiboegies niet ok of slecht contact
        Ik heb dit ook voor gehad en lang gezocht achter de oorzaak. Is meestal een slecht contact in de connectors aan de gloeiboegies. Opel gebruikt van die pitsconnectors met van binnen een koperen hulsje. Als je te hard pitst dan kan het voorkomen dat je dat hulsje ongewild dichtduwt en dat geeft slecht contact. Uiterlijk is er niets fout te zien en de connectors zitten ook prima. Ik heb dit opgelost door langs onder het hulsje terug goed te duwen. Je kan ook alles nameten met een multimeter te plaatsen tussen aansluiting relais en de gloeiboegie connector om te zien of er goed contact is. Als er ergens anders iets mis is in de bekabeling dat zal je die moeten vervangen/herstellen, dat kost wel veel geld.

        Ik zou beginnen met alles eens na te meten met een multimeter.
        Zijn de gloeiboegies in het verleden al eens vervangen geweest?
        Wat is het motortype? Bouwjaar? Aantal km’s?

        Groeten,
        OpelAstrH

        #18268930
        BlackbirdA
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 August 2011

          Heb onlangs een defect gehad aan mijn gloeibougies, zie mijn ervaring op viewtopic.php?f=5&t=187847
          Ik heb eveneens nog een goede gloeirelais die ik gekocht heb maar het probleem niet heeft opgelost, zie buysell/single_ad.php?ad_id=9948

          #18268931
          LanderV
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 February 2014

            @opelastrH: De gloeibougies zijn nog niet vervangen geweest. Motor: Z17DTJ. Bouwjaar: 2008


            @BlackbirdA
            : Ik lees dat je de weerstand van de bougies hebt gemeten. Kon je er makkelijk aan? Is het vervangen doenbaar voor iemand met beperkte kennis van autos?

            #18268932
            opelastrH
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 February 2012

              Ik heb net dezelfde motor in mijn Astra uit 2009. Mijn waren na 70000 km al kapot… Diegene die ik er nu heb insteken gaan al meer dan 70000 km mee. Toen het probleem zich bij mij voordeed, heb ik ze nagemeten en had eerst geen enkele die vreemde waarde aangaf. En dat is best mogelijk omdat deze gloeiers interne weerstand veranderd ifv de temperatuur die ze hebben. Het kan dus best mogelijk zijn dat in koude toestand ze normale waarde uitmeten maar als ze opgloeien afwijken en dit word door ECU opgemerkt maar zal je niet met multimeter kunnen zien. Paar maand later pas had ik afwijkende waardes op de multimeter.

              Btw. het al dan niet functioneren van je gloeiboegies heeft geen direct effect op het functioneren van de motor. In tegenstelling tot oudere types dieselmotoren hebben common rail dieselmotoren geen gloeiboegies meer nodig om te kunnen starten (tov dieselmotoren met voorkamer). Het feit dat ze nog aanwezig zijn op common rail motoren heeft uitsluitend te maken met milieu en comfort. Ze verbeteren de verbranding bij koude motor en zorgen daardoor voor minder uitstoot (roet) en trillingen. Eens de motor opgewarmd is zal je geen verschil meer zien.

              Het meten van de gloeiboegieweerstand en het vervangen is redelijk eenvoudig:
              1. verwijder de zwarte afschermkap bovenop het motor blok (gewoon los trekken)
              2. zoek de gloeiboegies bovenop het motorblok (zitten allemaal zwarte L-vormige connectors op met kabels die naar een plastic kabelgoot gaan)
              3. verwijder de connectors door ze aan de achterkant samen te drukken (je ziet dan de haakjes vooraan de connector open gaan) en vervolgens naar je toe trekken. Gezien ze wat verzonken liggen in de kop en door de beperkte ruimte kan je moeilijk met je vingers knijpen daardoor gebruik je best een knijptang voor ze te verwijderen. Wel oppassen dat je niet te hard knijpt, het is voldoende dat de haakjes van voor iets opengaan. Anders beschadig je de connector.
              4. na het verwijderen van de connector ziet je nu een 2 cm groot staafje uitsteken.
              5. neem je multimeter en zet hem op weerstandsmeting (Ohm-teken), en op schaal < 10 ohm
              6. zet een van de pinnen van je multimeter bovenop het uitstekend staafje van de gloeiboegie en de andere pin op het de cilinderkop in de buurt van de gloeiboegie.
              7. nu meet je de weerstand over de gloeiboegie
              8. herhaal dit voor de drie andere gloeiboegies en vergelijk de waardes (moeten allemaal hetzelfde zijn en laag om goed te zijn)

              Voor het verwijderen heb je een dopsleutel nodig (1/3 inch sleutel), ik dacht maatje 7 maar ben niet heel zeker. Je hebt wel lange doppen nodig want er steekt wel 2 cm aansluiting uit die in je dop moet passen en dat gaat niet lukken met een korte dop. Ook dacht ik dat je voor gloeiboegie 4 een sleuteldop-gewricht nodig had gezien je hier schuin moet werken.

              Groeten,
              OpelAstrH

              #18268933
              LanderV
              Deelnemer
                Lid sinds:
                18 February 2014

                Heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg. Zal dat uitmeten eens proberen :)

                BTW vergeten in mijn vorige reply: aantal km’s: 125000

                #18268934
                LanderV
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  18 February 2014

                  Ok, ik heb de gloeiboegies gemeten, en ze zitten allemaal op 1.5 Ohm, behalve de meest rechtse (wanneer je voor de auto staat en naar de motor kijkt), meet 47 Ohm. Ik vermoed dat deze dus kapot is?

                  Waarom is het best om ze allemaal te vervangen wanneer 1 kapot is?

                  #18268935
                  opelastrH
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 February 2012

                    Ze worden meestal per 4 vervangen omdat dit gewoon tijdsbesparend is voor de klant en voor de garage. Het is ook op termijn goedkoper voor de klant dan 4 keer een aparte vervanging uit te voeren. Gezien ze alle 4 dezelfde ouderdom hebben en alle 4 evenveel door de ECU aangestuurd worden hebben ze meestal ook een gelijkaardige slijtagegraad. Als er 1 af laat weten is de kans groot dat er in het komend jaar nog zullen sneuvelen. Als je toch eentje gaat vervangen is het het werk niet om de overige 3 ook te vervangen…

                    Ik herinner me wel dat die 4de gloeiboegie wat moeilijker te bereiken is omdat er minder plaats beschikbaar is.

                    #18268936
                    BlackbirdA
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 August 2011

                      @LanderV wrote:

                      Ok, ik heb de gloeiboegies gemeten, en ze zitten allemaal op 1.5 Ohm, behalve de meest rechtse (wanneer je voor de auto staat en naar de motor kijkt), meet 47 Ohm. Ik vermoed dat deze dus kapot is?

                      Waarom is het best om ze allemaal te vervangen wanneer 1 kapot is?

                      Zo goed als zeker gloeibougie kapot. Mijn defecte gloeibougie had 46 Ohm, zie viewtopic.php?f=5&t=187847.
                      Alle gloeibougies te vervangen dus.

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.