Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra H op LPG
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 oktober 2012 om 11:17 #17235251
Hallo Astra rijders,
Ik ben voor mijn ouders aan het rondneuzen voor een auto op LPG. Uiteraard denk ik dan vrij snel aan een Opel ;). Via marktplaats kwam ik deze tegen:
http://link.marktplaats.nl/595939263
Is dit wat? Via de zoekfunctie ben ik er al achter gekomen dat niet elke 1.6 even geschikt is voor LPG, alleen ik zou niet weten welk type hier in ligt. Of raden jullie een andere motor aan? Alvast bedankt!
17 oktober 2012 om 12:06 #17849820Hallo,
Het type motor blok dat hier in licht is de Z1.6XEP deze motoren zijn NIET geschikt voor gas deze hebben zachte klep zittingen waardoor de kleppen sneller inslijten
en je vele malen meer kans hebt dat je cilinder kop stuk gaat en kleppen verbranden.Ik zou het je ten stelligste afraden en ook niet de Z1.8XER kiezen want deze heeft het zelfde als de 1.6
Je zou eventueel voor een astra G kunnen gaan met bijvoorbeeld een Z1.6SE,Z1.6SZR,Z1.6XE,Z1.8XE motor deze zijn wel geschikt maar bovenstaande absoluut niet.
De Z1.8XE licht trouwens ook in de astra H voor 2006 weet niet of alleen een astra H je voorkeur heeft.
Luuk
17 oktober 2012 om 17:34 #17849818Hoe kan ik zien wat voor motor er in ligt?(zonder het kentekenbewijs te kunnen inzien) Misschien omdat bepaalde motortypes alleen in bepaalde jaren zijn geleverd?
Over die Z1.6XEP, kan een auto niet een aangepaste kop hebben? Met harde klep zittingen? Dan zou het blok toch geschikt moeten zijn?
Voorkeur gaat toch wel uit naar een Astra H, maar een Astra G Njoy met lage kmstand mag ook ;)
17 oktober 2012 om 17:43 #17849817De Z18XE is het best geschikt voor LPG in de Astra H
evt de 2,0 turbo.
Z16XER en Z18XER niet aan beginnen !
17 oktober 2012 om 19:31 #17849816Je kan alleen zien welk type erin ligt door het kenteken in te drukken bij bijvoorbeeld VWE soms staat het dan bij handelsbenaming en anders kijk je effe bij vermogen en dan zoek je op wat de Z1.6XEP voor vermogen heeft en voilà.
En wat betreft de cilinder kop weet ik dat bij de Z1.8XER er ook LPG cilinder koppen zijn maar ook die moeten voortijdig vervangen worden dus ik zou gewoon zoeken voor een Z1.8XE in een astra H en op safe spelen of de gok wagen maar dat is natuurlijk je eigen keus.
Luuk
18 oktober 2012 om 08:32 #17849813Ik heb eerst ook een astra g station 1.6 8v gehad. Na 275k liep hij nog op 3 clinders. Nu een astra H station met z1.8xe met coltec gsi installatie. Loopt echt super, nu met 200k op de teller. Wel een dure reparatie aan de injectors gehad, maar omdat ik de wagen voor een jaar of 5 wil houden had ik dat er wel voor over.
18 oktober 2012 om 19:44 #17849829Hallo ik heb mijn astra 1.4 op lpg te koop staan als je interesse hebt moet je me maar even een pm sturen
18 oktober 2012 om 20:39 #17849828@ riket De Z1.4XEP is precies hetzelfde geval ook niet de beste motor om lpg in te bouwen.
18 oktober 2012 om 20:42 #17849826ik begreep dat juist alleen de 1.4 in de astra H er wel aardig tegenkon (en de z18xe natuurlijk)
18 oktober 2012 om 21:09 #17849825Nee de XEP en de XER serie motoren zijn geen goede motoren voor lpg.
18 oktober 2012 om 21:39 #17849824Ik heb een astra H z1.4xep bij km stand 70.000 gas ingebouwd van vialle LPI,nu 2jaar verder teller op 130.000 :shock: nog geen problemen gehad met installatie en auto. De auto maakt wel een tikkend geluid als stationeer loopt,maar als je beetje gas geeft is geluid weg dus met rijden merk je niks alleen als je stil staat voor bv stoplicht lijkt hij op een diesel.
Dit kan ook met de olie te maken hebben dat t te dik/dun is.18 oktober 2012 om 22:35 #17849823@Robbie wat jij bedoeld zijn tikkende klep stoters dat is gewoon een euvel van de Z1.4XEP heb zelf ook een Z1.4XEP met tikkende klepstoters dit is alleen op te lossen door de stoters te vervangen.
Maar ik wil ook niet zeggen dat het niet kan maar het zijn gewoon mindere motoren om mee op gas te rijden en je hebt veel meer kans op vroegtijdige problemen.]
Luuk
19 oktober 2012 om 02:07 #17849822Gas betekent warmer lopen en minder vermogen, de 1.4 blinkt niet echt uit in vermogen dus het is mij een raadsel waarom je hier een gas installatie in zou willen hebben.
Mark
19 oktober 2012 om 15:49 #17849815Ik heb er nog nooit problemen mee gehad en is vanaf het begin ingebouwd inmiddels 155000 op de teller en nog niks aan gehad. Dus 1.4 kan er wel degelijk goed tegen.
19 oktober 2012 om 18:27 #17849812@opel-mark wrote:
Gas betekent warmer lopen en minder vermogen, de 1.4 blinkt niet echt uit in vermogen dus het is mij een raadsel waarom je hier een gas installatie in zou willen hebben.
Mark
Met een goeie gas installatie is dat bijna niet merken, alleen op top snelheid merk je het maar ja waar mag je 200 in nederland….
Het enige wat warmer wordt is de ontbranding je motor niet. Als je hoge toerentallen mijd kan je langplezier hebben van een auto lpg.
20 oktober 2012 om 08:07 #17849811200 in Nederland, dat zal je met de 1.4 nooit halen zelfs al rij je op benzine :jerry
mij is altijd geleerd dat je zeker 10% aan vermogen kwijt bent als je op gas rijdt20 oktober 2012 om 08:29 #1784981010% is volgens mij met de moderne installaties al achterhaald hoor, zie hieronder (bron Necam-koltec).
Necam ontwikkelde het gasvormige sequentiële autogasinjectiesysteem (GSI-autogassysteem).
Bij bestaande injectiesystemen krijgen alle cilinders dezelfde hoeveelheid autogas ingespoten; het GSI-systeem spuit echter in iedere cilinder afzonderlijk een optimale hoeveelheid autogas in. De injectoren worden volgens het fuel rail concept elk individueel gestuurd, waarbij het tijdstip van inspuiting en de hoeveelheid gas nauwkeurig kunnen worden geregeld.Het GSI-systeem biedt diverse voordelen, zo maakt GSI gebruik van de standaard aanwezige computer en elektronica in de auto. Het vermogen en koppel van een auto met een GSI-autogasinstallatie en van een model op benzine komen overeen. Door de optimale verbranding van het autogas, dringt een GSI-autogassysteem de uitstoot van schadelijke gassen terug.Mijn astra heeft een gsi systeem en er is ruim voldoende vermogen. Als je bv 120 rijd en geeft nog een dot gas dan trekt hij nog erg goed door. Over het hele gebied van 0-180 vermogen genoeg! voor mij; leve het gas en voorl in deze tijd!
20 oktober 2012 om 12:52 #17849827Als je iedere cilinder appart gecontrolleerd in wil spuiten dan denk ik dat je voor iedere cilinder appart een lambdasonde nodig hebt om het te controlleren toch ?
20 oktober 2012 om 15:01 #17849821@opel-mark wrote:
Als je iedere cilinder appart gecontrolleerd in wil spuiten dan denk ik dat je voor iedere cilinder appart een lambdasonde nodig hebt om het te controlleren toch ?
Het systeem werkt ongeveer hetzelfde als multipoint inspuiting. De benzine injectoren worden uitgeschakeld en de lpg injectoren nemen het over. De regeleenheid van het LPG systeem gebruikt de “data” van de normale ecu.
21 oktober 2012 om 12:11 #17849819@Opeltje17 wrote:
Je kan alleen zien welk type erin ligt door het kenteken in te drukken bij bijvoorbeeld VWE soms staat het dan bij handelsbenaming en anders kijk je effe bij vermogen en dan zoek je op wat de Z1.6XEP voor vermogen heeft en voilà.
En wat betreft de cilinder kop weet ik dat bij de Z1.8XER er ook LPG cilinder koppen zijn maar ook die moeten voortijdig vervangen worden dus ik zou gewoon zoeken voor een Z1.8XE in een astra H en op safe spelen of de gok wagen maar dat is natuurlijk je eigen keus.
Luuk
en zelfs deze gaskoppen zijn geen garantie voor ”Geen Cilinderkopproblemen meer” bij deze motoren..
De Z14XEP heeft wel hardere zittingen als de Z16XEP en Z18XER
Willem
21 oktober 2012 om 14:02 #17849814Ja dat van die Z1.8XER wist ik.
Maar ik dacht dat de Z1.4XEP de zelfde zittingen had als de 1.6 weer wat geleerd dus.
Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e using Tapatalk
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.