Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra H – Onderhoudsschema?
- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 december 2020om 07:41 door john-opel.
-
AuteurBerichten
-
10 november 2020 om 07:28 #18396387
Hallo,
Sinds maart vorig jaar ben ik eigenaar van een Astra H. Het is een 1.4L Benzine met bouwjaar 2010, een van de recentere modellen dus. De motor is een Z14XEP. Rijdt echt heerlijk, alsof hij net van de fabriek komt. De auto heeft nu ongeveer 71000 km op de teller. Bij het overnemen onbrak er enkel het serviceboekje, voor de rest was eigenlijk alles tip top inorde. Gevolg is dat ik niet echt weet wat deze auto al heeft ondergaan in zijn nog wel kort verleden. Ik heb hem in september een klein onderhoud laten verrichten, maar verder heb ik geen idee wanneer het tijd zou zijn voor een grote beurt. Ik heb hem overgenomen bij ~ 66000 km, dus zou je er van uit gaan dat bougies en dergelijke toch zouden moeten vervangen worden. Om wat meer kijk te hebben op de situatie heb ik toch maar een serviceboekje van iemand overgenomen om de intervals eens te bekijken. Deze is echter uit 2005.
Volgens dit boekje zou de reeks Astra H voorzien zijn van ”Ecoservice-Flex”, wat na nader bestuderen betekent dat de auto eigenlijk je rijgedrag, belasting van de wagen gaat opvolgen, meten en daarop gaat bepalen wanneer een onderhoud of service het beste van toepassing zou zijn, leuk toch? Volgens een duidelijke PDF zouden de nieuwere Astra H’s moeten voorzien zijn van Ecoservice-Flex. Ik was even benieuwd of ik deze dus ook had. Op een Duits forum had iemand meegegeven dat je dit simpelweg kan checken door 1x op het knopje te drukken van de dagteller om hem aan te zetten (zonder contact), vervolgens nog eens te drukken (~ 2 seconden vasthouden). Als deze nu INSP weergeeft met onderaan een getal die het aantal resterende km’s weergeeft, heb je Ecoservice-Flex geprogrameerd staan, zo niet heb je de normale Ecoservice 1. Bij mij komt dit er niet te staan, enkel bij het lang aandrukken bij contact aan zie ik verschillende cijfers, maar dit zal wel wat anders zijn. Ik vermoed dus dat ik Ecoservice 1 heb.
Ik las dat Opel wat problemen zou hebben gehad met de variabele interval. Het zou wat onduidelijkheden gegeven hebben, waardoor ze deze in 2005 hebben geschrapt. Verder zouden de modellen (allezins van Astra H lees ik) tot 2006 een interval hebben van 2 jaar oftewel 30000 km (afhankelijk wat het eerst bereikt wordt). En de modellen vanaf 2006 een interval hebben van 1 jaar, oftewel 30000 km.
In het serviceboekje staat enkel Astra H onder Ecoservice-Flex, en met intervals van 2 jaar of 30000 km. Ik weet nou niet of ik dit onderhoudschema nog steeds mag volgen, of dat ik alle punten die 2 jaar inhouden, 1 jaar worden. Of blijft dit eigenlijk voornamelijk hetzelfde voor de grote vervangingen, apart van de olie dan bijvoorbeeld die dan elk jaar zou moeten ververst worden. Ik zie wel Ecoservice 1 staan, deze die ik zou moeten hebben, maar deze is enkel voor de 1.9 Diesels van de Astra H, of zie ik ze ook staan bij andere modellen van Opel, ik neem aan dat deze niet representatief zijn voor mijn voertuig.
Volgens mij moet ik de INSP ook nog even resetten, ik denk niet dat mijn lokale garagist deze gereset heeft. Hopelijk kunnen jullie mij wat meer duidelijkheid geven met het onderhoudsinterval. Ik interesseer me enorm in auto’s, draag uitzettend veel zorg voor ze, en ben ontzettend leergierig, zo is het onweerstaanbaar om zoveel mogelijk te weten te komen. Uiteraard is het doel om in de toekomst zelf ook onderhoud te gaan verrichten, maar goed, stap voor stap.
Alvast bedankt.
11 november 2020 om 07:42 #18396528gewoon een interval aanhouden van 1 jaar max 20K, niet bezuinigen op de olie, dit omdat er een ketting in zit.
2 december 2020 om 09:16 #18400254Ok, bedankt!
4 december 2020 om 07:41 #18400670Ik heb destijds het Opel Serviceboekje wat bij de Astra hoort doorgespit en zelf een onderhoudsplan gemaakt op basis van Serviceschema G.
De garage vertel ik gericht welke werkzaamheden ik uitgevoerd wil hebben.
De meeste werkzaamheden wijzen zich vanzelf.
Zo voorkom je iets vaags als “kleine beurt” of “de jaarlijkse grote beurt”.
Enige onduidelijkheid in dit Serviceboekje was vervangen van de getande riem (=distributieriem): 90duizend KM / 6 jaar of 150duizend KM / 10 jaar). Dit schijnt een belangrijk onderdeel te zijn.
Die heb ik direct laten vervangen.
De Insp melding kun je zelf wissen, 30 seconden werk.
Met het Serviceboekje en gezond verstand kom je er wel uit.
Sommige werkzaamheden kun je zelf, voor andere klussen liever de garage.
Succes
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.