Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra h motormanagement lampje
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 april 2013 om 17:22 #17256800
Goedenavond allemaal!
Ik zal mij even voorstellen, ik ben Darryl. Heb mij net geregistreerd op dit forum.
Ik bezit een Opel Astra H (GTC) uit 2006. Heb deze net een week.
Gister tijdens het rijden naar mijn werk merkte ik van het een op andere manier moment dat het optrekken heel erg moeizaam ging. Bij lage toeren begon de auto ook een beetje te sputteren. Het lampje van motormanagement begon ook te branden.
Ik had gelijk het vermoeden dat de bobine stuk was gegaan. Heb de motor nog even stationair laten draaien, hij liep allesbehalve rustig. Ben gelijk naar een auto garage gereden en die gaven aan dat de bobine inderdaad kapot was en daarmee ook de bougies. Dit allemaal laten vervangen en de auto reed daarna weer gewoon soepel zoals die voorheen deed.Echter, nog geen 100 meter nadat ik wegreed ging het lampje van motormanagement weer branden, gelijk terug gereden naar de garage en aangegeven dat het lampje nog steeds brandt. Zij vertelden mij dat dit kan omdat de motor herkent dat er het eea is aangepast en dit nog even moet “verwerken” . Mocht het lampje na 1 dag nog branden, kom dan even terug, werd mij verteld.
EDIT: Motorcode Z16XEP
De auto rijdt verder perfect. Ik heb wel geprobeerd om zelf de foutcode uit te lezen, dmv het gaspedaal en de rem tegelijkertijd in te drukken en de sleutel in het contact te draaien. Vervolgens verscheen er in het schermpje waar normaal de km stand staat, een bepaalde code, namelijk; ECN030200 ECN 130000 ECN 161450 en daarna allemaal 0-getallen.
Als de motor nu stationair draait, is ie wel stil, maar ik hoor hem wel. Misschien dat het tussen mijn oren zit, maar ik dacht eigenlijk dat ik de auto helemaal niet hoorde voordat de bobine kapot ging.
Iemand enig idee wat die foutcodes betekenen? En of het normaal is dat het lampje nog even blijft branden?
En wat is een normaal toerental voor deze auto, als hij stationair draait?
Dank!4 april 2013 om 17:34 #18124252Welkom
Handig om je motorcode er even bij te noemen.(volgens mij staat er een foutcodelijst hier ergens in het opcom gedeelte)Mijn Z18XE draait stationair 850-900 toeren.
5 april 2013 om 15:06 #18124253Iemand enig idee wat het kan zijn, dat het lampje blijft branden? (en wie weet wat die foutcodes zeggen).
5 april 2013 om 15:28 #18124254foutcode 03200 misfire cil.2(GOOGLE)
Verder kom ik op foute bougies/bobine. zijn allebij gedaan, maar mischien verkeerde bougies erin?!
als de garage het probleem niet heeft opgelost gwn terug gaan?!5 april 2013 om 16:45 #18124255Wat is je kilometerstand?
Bij mijn Astra Z16XEP gaf kwamen vorig jaar dezelfde foutmeldingen naar boven. Echter bleek na uitwisselen dat mijn wervelkleppen kapot waren.
Doordat dit niet was gemeld door de vorige eigenaar, was achteraf dus al langer aan de gang, is er schade in een van mijn cilinderkleppen ontstaan. Kwam door onvolledige verbranding waardoor klep te heet werd. Uiteindelijk was ik € 2500,- verder. Laat er dus even op tijd naar kijken ipv er mee door te rijden. Wervelkleppen was ik ongeveer € 750,- kwijt. Komen vast te zitten. Merk je eigenlijk niks van, behalve dat het lampje brand en er ongezien schade ontstaat. Auto liep bij mij trouwens wel stuk minder prettig dan na de reparatie.Trouwens, dat de auto moet ‘wennen’ heb ik geloof ik nog nooit gehoord? Of het is weg, of er is een ander probleem. Verkeerde bougies zou wel een hele domme fout zijn. Kan natuurlijk wel altijd. Controleer zelf even door ze eruit te draaien. Heb je de oude spullen nog?
10 april 2013 om 09:36 #18124256@oomens94 wrote:
Wat is je kilometerstand?
Bij mijn Astra Z16XEP gaf kwamen vorig jaar dezelfde foutmeldingen naar boven. Echter bleek na uitwisselen dat mijn wervelkleppen kapot waren.
Doordat dit niet was gemeld door de vorige eigenaar, was achteraf dus al langer aan de gang, is er schade in een van mijn cilinderkleppen ontstaan. Kwam door onvolledige verbranding waardoor klep te heet werd. Uiteindelijk was ik € 2500,- verder. Laat er dus even op tijd naar kijken ipv er mee door te rijden. Wervelkleppen was ik ongeveer € 750,- kwijt. Komen vast te zitten. Merk je eigenlijk niks van, behalve dat het lampje brand en er ongezien schade ontstaat. Auto liep bij mij trouwens wel stuk minder prettig dan na de reparatie.Trouwens, dat de auto moet ‘wennen’ heb ik geloof ik nog nooit gehoord? Of het is weg, of er is een ander probleem. Verkeerde bougies zou wel een hele domme fout zijn. Kan natuurlijk wel altijd. Controleer zelf even door ze eruit te draaien. Heb je de oude spullen nog?
Km stand is 113xxx ( kan het nu even niet aflezen, zit op kantoor). De melding is later op de dag weggegaan en is ook niet meer terug gekomen.
Maar ik laat hem voor de zekerheid wel even uitlezen, geen zin om over een tijdje veel geld te moeten neerleggen omdat ik iets heb genegeerd.
Dank voor je reactie!
10 april 2013 om 17:29 #18124257Het zou prima kunnen rond die km stand. Mochten ze vervangen moeten worden, vraag of ze het oude wervelkleppenblok bewaren. Kan je iig zien dat er een klep vast zit, zodat ze het niet voor niks vervangen. Het duurde trouwens bij mij wel even voordat de dealer het probleem gevonden had. (na uitwisselen bobine, bougies, enzovoorts.)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.