Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra H motor start koud prima. Warm niet meer.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 januari 2012 om 12:16 #17245021
Hallo iedereen,
Ik heb sinds kort een probleem met mijn Opel Astra H, 1.7 cdti. Wat is het probleem?
– Ik ga een rit maken. Start de auto en de motor start meteen. Prima niets aan de hand.
– Ik rijd een tijd (20 km, 40 km, 75 km) en kom aan op plaats van bestemming.
– Ik parkeer de auto en zet de motor uit.
– Ik blijf even weg van de auto, doe mijn ding waarvoor ik kwam en wil weer wegrijden. (na bijv. 10 tot 15 min)
– Ik wil de motor starten en dan komt het probleem.
– Startmotor draait goed rond. Stevig en continu, maar de motor slaat niet aan.
– Dit houdt aan ondanks 1. Contactsleutel uit contact en opnieuw proberen. 2. Auto uit op slot (met of zonder alarm) en daarna weer proberen te
starten.– Oplossing die werkt is het loshalen van een accupool en even wachten (.30 sec tot 2 a 3 minuten) en dan weer proberen te starten.
– Motor start meteen alsof aan het begin van de rit zoals ik eerder beschreef.Op het dashboard staat alles op nul (dagteller, boordcomputergegevens als gemiddelde enz) Logisch want de stroom is eraf geweest.
Mijn vraag aan jullie is, hebben jullie suggesties wat dit kan zijn?
Als ik mijn bescheiden motorkennis erop los mag laten denk ik aan de startbeveiliging die erop zit? Het motormanagement wat niet meer snapt/herkent dat ik het ben die, met de juiste sleutel, de motor probeert te starten?Alle suggesties worden zeer geapprecieerd.
Met vriendelijke groeten en alvast bedankt,
Vincent8 januari 2012 om 19:41 #17969656ik zou hem eens ff uit laten lezen.
wellicht dan dan wel iets boven water komt :thumb8 januari 2012 om 19:49 #17969657:thumb Dank je wel voor je antwoord. Was ik ook van plan, maar wilde morgen ook naar de versnellingsbakrevisie garage.
Misschien dat iemand op het forum nog wat meer licht op het probleem kon laten schijnen. Garages vervangen meestal alles en zeggen dan dat alles werkt :P8 januari 2012 om 20:07 #17969658als je bij een goeie garage gaat niet :jerry
heb je je bak ook stuk?
8 januari 2012 om 20:14 #17969659:jerry Niet stuk maar de 5e versnelling piept (fluit) continu. Een versnellingsbakrevisie garage dacht, omdat ik veel snelweg kilometers maak, aan het lager van de 5e versnelling. Daarbij doet ie sinds een maand ook fluiten in de 2e, 3e en 4e versnelling.
Geluid wordt harder naarmate de snelheid. Verandert niet bij koppeling intrappen en veranderd iets bij hard insturen (expres) van bochten. Dit deed ik toen om te kijken waar het geluid vandaan kwam toen viel mij dat op.Heb ook op een rustige weg 50 gereden en toen de motor uitgezet en uit laten rollen. Het geluid bleef. Nu draait de helft van de bak natuurlijk wel mee met het uitschakelen van de motor terwijl de auto nog rijdt, dus zo wilde ik de motor zelf uit het probleemplaatje halen wat het fluiten betreft. Dus ik wilde een versnellingsbakrevisie laten uitvoeren, naar advies. Maar dit even offtopic ;)
8 januari 2012 om 20:16 #17969660Misschien wel kijken of je hem op de één of andere manier kan uitlezen voordat je de accu pool los haalt. Het zou wel eens kunnen dat je storingscodes ook worden gewist als je de accu los haalt.
8 januari 2012 om 21:19 #17969661Doet hij precies het zelfde met de reserve sleutel?
8 januari 2012 om 22:15 #17969662@stefanDTI wrote:
Doet hij precies het zelfde met de reserve sleutel?
Ja dat kwam ook bij mij op. Die had ik ook bij me toen het weer gebeurde. Helaas was het resultaat hetzelfde.
Als ik mijn normale sleutel openhaal en hem dan met een “halve sleutel” probeer te starten gaat het “check engine” lampje enthousiast knipperen. Maar dat zal er wel mee te maken hebben dat hij de sleutel niet kan herkennen denk ik. (Ja je probeert eens wat)8 januari 2012 om 22:16 #17969663@Spacejam wrote:
Misschien wel kijken of je hem op de één of andere manier kan uitlezen voordat je de accu pool los haalt. Het zou wel eens kunnen dat je storingscodes ook worden gewist als je de accu los haalt.
Goede tip. Dank je wel voor je meedenken.
9 januari 2012 om 09:41 #17969664Ik heb exact hetzelfde probleem als in de bovenste post beschreven. Auto nu voor de tweede maal binnen in de garage maar mijn garagist weet het blijkbaar niet te vinden…
9 januari 2012 om 11:26 #17969665@beylie wrote:
Ik heb exact hetzelfde probleem als in de bovenste post beschreven. Auto nu voor de tweede maal binnen in de garage maar mijn garagist weet het blijkbaar niet te vinden…
Dan ben ik zeer geïntereseerd wat er al allemaal gebeurt is/ wat je zelf al gedaan hebt om het probleem te vinden. Misschien kunnen we er samen achter komen wat het veroorzaakt en wat een oplossing zou kunnen zijn.
Jammer natuurlijk dat jou auto dit ook heeft, maar ik ben blij dat ik niet de enige ben.
Laat het me even weten wat er al gebeurt is.9 januari 2012 om 12:02 #17969666Egr/gasklep klep al eens geprobeerd ?
Die zit aan de rechter kant als je ervoor staat , als die dicht blijft staan dan start ie misschien ook niet.
Krijgt hij geen luchtAls je de slang eraf haalt zie je de klep zo zitten , misschien even schoonmaken?
9 januari 2012 om 13:24 #17969667AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik vermoed dat dit er totaal niet mee te maken heeft, maar de klacht leek sterk op een probleem wat ik met mijn eerste civic ooit heb gehad. Echter die civic starte na verloop van een korte tijd weer en niet na het loskoppelen van de accu. Omdat ik dit jullie niet wil onthouden toch maar mijn probleem/ oplossing.
Mijn civic starte dus ook prima als hij koud was, maar als ik na een rit ergens een korte stop maakte (lees bv snel ff de gamma in en na korte tijd weer weg willen rijden), dan starte de civic niet. Na een tijdje proberen starte de civic vanzelf weer. Heeft lang geduurt, maar uiteindelijk vond ik op internet het probleem en de oplossing. Probleem was een relais voor de brandstof pomp. Deze was nog gemaakt met de oude vertrouwde printen met gewone gesoldeerde componenten, dus geen smd etc. Als de auto warm werd werd ook de print warmer en er waren kleine haarscheurtjes in de soldeer verbindingen ontstaan die dan slecht contact gingen maken waardoor de auto niet starte. Na afkoelen weer goed contact en starte de auto weer. Oplossing relais los koppelen (zat gewoon met twee stekkertjes vast) desolderen, opnieuw solderen en nergens meer last van!
hier zal dit niet het probleem zijn denk ik aangezien de accu loskoppelen direct werkt, maar misschien is deze info interessant voor mensen met een startprobleem bij een auto die koud wel en warm niet start.
Roel
9 januari 2012 om 14:44 #17969668@gizmo_astra wrote:
Ik vermoed dat dit er totaal niet mee te maken heeft, maar de klacht leek sterk op een probleem wat ik met mijn eerste civic ooit heb gehad. Echter die civic starte na verloop van een korte tijd weer en niet na het loskoppelen van de accu. Omdat ik dit jullie niet wil onthouden toch maar mijn probleem/ oplossing.
Mijn civic starte dus ook prima als hij koud was, maar als ik na een rit ergens een korte stop maakte (lees bv snel ff de gamma in en na korte tijd weer weg willen rijden), dan starte de civic niet. Na een tijdje proberen starte de civic vanzelf weer. Heeft lang geduurt, maar uiteindelijk vond ik op internet het probleem en de oplossing. Probleem was een relais voor de brandstof pomp. Deze was nog gemaakt met de oude vertrouwde printen met gewone gesoldeerde componenten, dus geen smd etc. Als de auto warm werd werd ook de print warmer en er waren kleine haarscheurtjes in de soldeer verbindingen ontstaan die dan slecht contact gingen maken waardoor de auto niet starte. Na afkoelen weer goed contact en starte de auto weer. Oplossing relais los koppelen (zat gewoon met twee stekkertjes vast) desolderen, opnieuw solderen en nergens meer last van!
hier zal dit niet het probleem zijn denk ik aangezien de accu loskoppelen direct werkt, maar misschien is deze info interessant voor mensen met een startprobleem bij een auto die koud wel en warm niet start.
Roel
Hallo Roel,
Dank je wel voor je uitleg en het delen van jou probleem en oplossing. Het zal in jou geval ook wel even zoeken zijn geweest. Haarscheurtjes in printplaten, dan zit je al in de diepe “denkmaterie”.
Hoewel het waar is dat mijn auto gelijk start nadat de accu is aangesloten, is het zo dat tussen het moment dat hij niet wil starten en het moment dat de accu er weer aangesloten is een x aantal minuten zit. Het is een variabel wat nog uitgezocht moet worden. (een van velen ben ik bang)
Ik bedoel ermee te zeggen dat er tijd is voor de motor om deels een beetje af te koelen alvorens de accu er weer op zit.
Al kom ik dan bij de volgende variabel en dat is dat het erg raar is dat als je de auto parkeert, weggaat van de auto, terugkomt en wil starten, dan het niet lukt, dan de accu losmaakt, en dan weer vastmaakt, dat dan de auto wel weer starten. Dat de auto in de tussentijd dat de accu los is en er weer is aangesloten, toch dezelfde temperatuur heeft als dan toen ik hem probeerde te starten toen ik terug kwam na het parkeren.@stefanDTI wrote:
Egr/gasklep klep al eens geprobeerd ?
Die zit aan de rechter kant als je ervoor staat , als die dicht blijft staan dan start ie misschien ook niet.
Krijgt hij geen luchtAls je de slang eraf haalt zie je de klep zo zitten , misschien even schoonmaken?
Hallo Stefan, ook jij bedankt voor je suggestie. Ik ben er blij mee want zo komen ik en Beylie weer iets dichterbij.
Ik snap wat je bedoelt met de gasklep, die ben ik weleens tegengekomen via het werkplaatshandboek van Haynes. Echter het was dat tijdens dezelfde actie toen ik de EGR klep probeerde te vinden met behulp van het handboek, maar ik ben er nooit uitgekomen. Dit is al meer dan een jaar geleden. Kun jij mij van een beschrijving voorzien waar de EGR klep zou zitten? Ik ben in de veronderstelling dat de gasklep een andere klep is dan de EGR klep, of zie ik dit verkeerd?
Alvast bedankt in ieder geval!9 januari 2012 om 17:15 #17969669egr klep is indd anders dan je gasklep
je hebt geen gasklep, want dit is een diesel
egr klep regelt de terugvoer van de uitlaatgassen
Opel heeft hier vrij veel problemen mee (maar ze zijn heus niet de enigste)!!9 januari 2012 om 17:44 #17969670Nieuwe ontwikkeling: Mijn Opel Astra staat nu bij de versnellingsbakkenrevisie garage en de persoon aldaar is zo welwillend om ook mee te denken over het probleem. Toen ik daar vanochtend aankwam, en het was een eindje rijden, en we wilden een proefrit maken startte hij weer niet. Zoals te verwachten was. Auto daar gelaten en de monteur verteld van mijn “accu oplossing”.
De monteur belde op met de mededelingen en ondervindingen wat betreft de versnellingsbak. Dat daar gelaten had hij ook wat geprobeerd met het niet starten probleem.– Hij had gereden met mijn auto en laten staan.
– Na 1 minuut teruggekomen en proberen te starten, en hij deed het in 1 keer.
– Na 15 minuten teruggekomen en proberen te starten, hij startte niet (zelfde probleem als daarvoor)
– Hij liet de accupool erop!
– Na 1 uur te hebben laten staan startte de auto gelijk weer.Zijn voorlopige conclusie was dat hij het niet zocht in de elektronica. Omdat hij de accupool erop had gelaten. Hij dacht een iets met de brandstof druk. Hij zou mij morgen weer bellen, dus we houden contact.
Tot zover de update.9 januari 2012 om 17:45 #17969671@GSI Racer wrote:
egr klep is indd anders dan je gasklep
je hebt geen gasklep, want dit is een diesel
egr klep regelt de terugvoer van de uitlaatgassen
Opel heeft hier vrij veel problemen mee (maar ze zijn heus niet de enigste)!!In dat geval, als je de buis aan de rechterkant eraf haalt en je kijkt tegen een klep aan, dan zal dat de EGR wezen denk ik?
Ik kan me voorstellen dat andere merken hier ook last mee kunnen hebben. Een EGR klep is natuurlijk iets universeels voor de werking van (moderne) diesels. Maar dank je wel voor je antwoord!9 januari 2012 om 19:06 #17969672ik durf niet te zeggen waar die zit bij een Astra H :angel
9 januari 2012 om 20:33 #17969673Ik weet ook wel dat een diesel geen gasklep heeft….;)
Maar die klep laat wel de lucht stroom door bij deze ISUZU motor….
Ik maakte hem ieder half jaar schoon, geen overbodige luxe ;)11 januari 2012 om 16:25 #17969674Vandaag mijn wagen binnengebracht bij erkend opel-garagist. Heb hem net teruggehaald. Heb 42 Euro betaald. Enkel update van de software moest gebeuren volgens de mecanicien. Ben benieuwd of het probleem nu zal verholpen zijn.
11 januari 2012 om 17:51 #17969675@beylie wrote:
Vandaag mijn wagen binnengebracht bij erkend opel-garagist. Heb hem net teruggehaald. Heb 42 Euro betaald. Enkel update van de software moest gebeuren volgens de mecanicien. Ben benieuwd of het probleem nu zal verholpen zijn.
Ik ga duimen voor je! Ben benieuwd!
11 januari 2012 om 19:57 #17969676ik ben ook benieuwd!
11 januari 2012 om 20:02 #17969677Het schijnt ook de krukassensor te kunnen zijn, bij mij heb ik dat probleem momenteel ook 1x gehad en als het de krukassensor is gaat het vanzelf vaker voorkomen.
11 januari 2012 om 21:00 #17969678De krukassensor werd vorige week vervangen door mijn gewone onafhankelijke garagist. Die dacht dat het probleem daarmee opgelost zou zijn…Ik hou jullie op de hoogte
11 januari 2012 om 22:25 #17969679Na het lezen van een ander topic (wat ik vond via Google) op dit forum en zeker na het lezen van de reactie van SpaceJam en de reactie van Beylie, heb ik er goede hoop op dat het de krukassensor is.
@SpaceJam, wat was jouw km-stand toen je problemen ondervond?
@Beylie, wat is jouw km-stand?
Mijn auto heeft net de 253.000 aangetikt, ik ben benieuwd wat jullie km-stand is. Misschien komt dat ook in de buurt?
Hier de link naar het andere topic; viewtopic.php?f=5&t=148595 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.