Astra H lekt koelvloeistof

Forumindex Forums Modellen Astra Astra H lekt koelvloeistof

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Marcel86
    Deelnemer

Wij rijden nog een Astra H Z16XEP, welke sinds kort koelvloeistof lekt. Geen smurrie op de pijlstok of in de dop van de olie, geen kvs geur in de auto maar wel plasjes on de auto nadat deze geparkeerd heeft gestaan.

De “makkelijke” slangen die van bovenaf bereikbaar zijn lekken niet, bij alle aansluitingen met een vinger langs gegaan. Dus vanmiddag de auto maar op de krik gezet, en ik zag meteen dat het karter goed nat was van de kvs. Aan de voorkant van het blok (helaas) niets te zien, aan de linkerkant (waterpomp) ook niets.

Het lijkt vanuit de achterkant van het blok te komen, echter pas ik daar helaas niet onder met mijn dikke schedel. Iemand een idee waar het vanaf zou kunnen komen? Kachelslangen voelen ook droog.

Febe
      Deelnemer

Aan de “achterkant” van het blok lopen volgens mij geen waterkanalen. Koelvloeistof-lekkage (naar buiten) kan zijn thermostaat, gescheurde slangen, slang aansluitingen, scheurtje in expansievat, en dat soort dingen. Maar dat is het allemaal niet want dat heb je al gecontroleerd.

Wat dan overblijft is de waterpomp. Een zeer verdacht onderdeel dat vaak lekkage geeft.

Ik zou de boel aan de onderkant van het blok zo goed mogelijk droog maken en en ook alle slangaansluitingen van het koelsysteem. Dan een eindje gaan rijden om de motor op temperatuur te brengen.

Vervolgens weer overal goed kijken  om druppeltjes gekleurde (koel-)vloeistof op te sporen. Het zou me niet verbazen als toch de waterpomp het probleem is…

Corsa_GSi
        Deelnemer

Je kan ook het koelsysteem op druk zetten en dan kijken waar het lekt.

Soms lekken slangen niet als er geen druk opstaat.

Febe
          Deelnemer

[quote quote=18467013]Je kan ook het koelsysteem op druk zetten en dan kijken waar het lekt. Soms lekken slangen niet als er geen druk opstaat.[/quote]

Ja, dat is de garagemethode.

Ik vermoed dat Marcel86 dit pompje niet heeft. Daarom motor op temperatuur rijden, dan is het systeem op druk en zijn de slangen hard.

Moet genoeg zijn om lekkage op te sporen.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.