Astra H: Koelvloeistof verdwijnt, maar hoe?

Forumindex Forums Modellen Astra Astra H: Koelvloeistof verdwijnt, maar hoe?

• Dit onderwerp is leeg.
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    zenman
    Deelnemer

Afgelopen zomer (2014) panne gehad in Frankrijk (op de terugweg gelukkig). Melding “koelvloeistofnivo controleren”, niet meteen aan de kant gezet en vervolgens ging het temp-lampje protesteren. Motor begon zelfs al in te houden :???: . Afgesleept en wat bleek, een koelslang was opengebarsten. Stukje pijp en nieuw stukje slang, ff testen en we reden weer!

350 km verderop, andere slang gescheurd! Meteen aan de kant gezet, weer afgesleept en vervangend vervoer gekregen, auto gerepatrieerd en door eigen garage gerepareerd. Slangen vervangen en ,de vermoedelijke oorzaak, de thermostaat vervangen.

Sindsdien is de temp in orde maar we krijgen toch nog regelmatig de melding “koelvloeistofnivo controleren” en dan moet er inderdaad weer wat bijgevuld worden. Het koelsysteem (drukvat) heeft al een nacht bij de garage “op druk” gestaan, druk bleef behouden. Volgens garagist dus geen lek in het koelsysteem…

Er wordt nu toch gedacht aan de kop of koppakking. mede omdat het drukvat zelfs bij koude motor al meteen op druk komt te staan, alsof er druk vanuit motor in het koelcircuit terechtkomt.

Koppakking vervangen incl. vlakken kost ruim €1000,- en als blijkt dat er een scheurtje in de kop zit, dan moet ik rekening houden met zo’n €2500,-!?

Mijn Astra H (Z16XEP) uit 2004 met 193.000 op de teller is zo’n dure reparatie eigenlijk niet meer waard (aldus de garagist). :cry

Tsja, dat vind ik best een lastige keuze. :hmmz Ik ben nog steeds blij met onze luxe uitgeruste Astra. De stoelverwarming, de lederen bekleding, het ski-luik in de achterbank, de airco, het zijn toch hele praktische en fijne dingen waar ik eigenlijk nog geen afscheid van wil nemen.

Als het nou bij die €1000,- zou blijven, dan wist ik het wel, repareren en lekker doorkachelen.

Wie weet een andere manier om erachter te komen of de kop inderdaad de oorzaak is van het verdwijnen van de koelvloeistof? :agent

Opeltje17
      Deelnemer

Als je veel druk op je koelwater reservoir hebt kan je wel stellen dat het je koppakking of je kop is idd, vandaar ook de gescheurde slangen.

Je kan eens naar een forum lid gaan, ik weet dat CarloAstra en wim-v6 in Berkel en Rodenrijs zitten die zouden je vast kunnen helpen is alleen wel een eindje rijden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.