Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra H – knipperend olielampje bij remmen
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 januari 2022om 20:08 door john-opel.
-
AuteurBerichten
-
5 januari 2022 om 08:52 #18451348
Ik heb sinds kort een knipperend olielampje.
Het valt heel zelden voor, ik heb de indruk dat het voorvalt als ik stop tot stilstand, dan zie ik soms het lampje heel even oplichten.
Het is meestal heel snel, gewoon 1 keer aan en uit, maar heb het ook al eens een paar keer zien knipperen.
Ik heb het ook al eens gehad bij het optrekken.
De auto heeft 2 weken geleden een klein onderhoud gehad en de oliesensor is toen vervangen geweest.
Ik heb oliepeil gemeten toen ik het lampje voor het eerst zag (na drie kwartier afgekoeld te zijn), de oliepeilstok toont méér dan het maximum.
Zou dit de reden kunnen zijn, dat men teveel olie heeft gedaan? Het onderhoud is wel twee weken geleden uitgevoerd geweest en ik heb het lampje sinds twee dagen geleden voor het eerst opgemerkt, dus ik weet niet of er een verband is. De oliesensor lijkt mij goed geplaatst te zijn.
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
De garage waar ik bij ben geweest is nieuw voor mij (wegens verhuis), dus vraag ik het liever hier eerst even vooraleer ik de garage contacteer.
Het gaat over een Opel Astra H (2007), 1.4 benzine
5 januari 2022 om 12:25 #18451360Gele lampje is oliepeil, rood lampje is oliedruk.
Oliepeil boven Max is schadelijk en kan olielekkages opleveren (oliedruk te hoog).
Olie moet ook van de juiste viscositeit zijn – zie instructieboekje, zoals 0W30 of 5W40.
1.4 motor heeft 3,5 liter olie inclusief het oliefilter.
1.6 heeft 4 liter olie en de 1.8 heeft 4,5liter olie, misschien heeft de garage er 4 liter in gedaan? Staat dit op de factuur?
5 januari 2022 om 18:00 #18451424[quote quote=18451360]Gele lampje is oliepeil, rood lampje is oliedruk. Oliepeil boven Max is schadelijk en kan olielekkages opleveren (oliedruk te hoog). Olie moet ook van de juiste viscositeit zijn – zie instructieboekje, zoals 0W30 of 5W40. 1.4 motor heeft 3,5 liter olie inclusief het oliefilter. 1.6 heeft 4 liter olie en de 1.8 heeft 4,5liter olie, misschien heeft de garage er 4 liter in gedaan? Staat dit op de factuur?[/quote]
op factuur staat 3.5liter, vidange full synth olie. Het is wel degelijk een ROOD lampje, geen geel. Juist half uur gereden (geen autostrade) en ik heb het niet gehad. Heb de indruk dat het enkel is als ik autostrade doe, dan heb ik het altijd al voorgehad.
Ik meet binnen een uur nog eens het oliepijl
Die vidange full synt is 5w40? Op onderhoudboekjes lees ik in het verleden 5w30?!
5 januari 2022 om 23:51 #18451460Beter terug naar de garage, laten checken, niet mee door rijden.
Ik vermoed samenhang met het onderhoud wat de garage heeft gedaan (sensor en olie vervangen=vidange), maar het kan ook een storing in de oliepomp zijn. Waarom is de olie sensor vervangen?
Oliepeilen bij de Astra H vind ik moeizaam, de peilstok komt er nooit schoon uit, het oliepeil is nooit duidelijk.
Haynes noemt oliesensor, bedrading, laag oliepeil, verkeerde oliesoort, oude olie, oliepomp en te hoge motortemperatuur als oorzaken voor het oliedruklampje. 5W40 vloeibaarheid is goed, mits olie ook van goede kwaliteit is.
Heeft de auto veel kilometers?
6 januari 2022 om 09:22 #18451494[quote quote=18451460]Beter terug naar de garage, laten checken, niet mee door rijden. Ik vermoed samenhang met het onderhoud wat de garage heeft gedaan (sensor en olie vervangen=vidange), maar het kan ook een storing in de oliepomp zijn. Waarom is de olie sensor vervangen? Oliepeilen bij de Astra H vind ik moeizaam, de peilstok komt er nooit schoon uit, het oliepeil is nooit duidelijk. Haynes noemt oliesensor, bedrading, laag oliepeil, verkeerde oliesoort, oude olie, oliepomp en te hoge motortemperatuur als oorzaken voor het oliedruklampje. 5W40 vloeibaarheid is goed, mits olie ook van goede kwaliteit is. Heeft de auto veel kilometers?[/quote]
Auto heeft 125.000 km.
Ik was naar de garage gegaan een paar weken geleden omdat ik merkte dat mijn oliepeil zakte op een paar maanden tijd (1 liter op 2 maanden).
Dus wou ik dit laten onderzoeken. Ze hebben toen niks gevonden en hebben toen een klein onderhoud + sensor vervangen (terwijl er niks mis was met de sensor, maar bon).
Ik kreeg toen de opmerking dat ik te lang had gewacht met onderhoud en dat ik om de 7000 km mijn olie moet komen vervangen.
OK, weliswaar mijn fout door zolang te wachten met het onderhoud (was al 20.000 km geleden), maar dit komt deels door mijn vorig garage (die ondertussen gestopt is).
Ik had net voor corona een kapotte module die de motor aanstuurt (weet de naam niet meer, ECU?). Men heeft deze toen vervangen en de (onder)motorblok volledig gereviseerd, want deze was daardoor kapot door oververhitting. Heeft mij toen 2000 euro gekost.
Dit was op 105.000 km.
Toen hadden zijn mij gezegd dat ik op 120.000 km, het volgende onderhoud moet laten doen. (dus na 15.000km).
Daardoor heb ik te lang gewacht met onderhoud en zegt de (nieuwe) garage nu dat het daaraan ligt dat er olie verdwijnt omdat de olie te oud was.
Bon, ik heb hen daar dan maar in gevolgd en klein onderhoud + sensor vervangen twee weken geleden.
Met het knipper lampje nu tot gevolg.
6 januari 2022 om 11:20 #18451520Auto staat recht en afgekoeld. Peilstok meermaals afgekuisd en gemeten. Dit is toch teveel olie of niet?
7 januari 2022 om 20:08 #18451768Er is teveel aan deze auto gebeurd om een duidelijke oorzaak te noemen voor dat oliedruk lampje.
Dat oliepeil is te hoog, mits peilstok origineel is en op de juiste diepte in de buis valt.
Waarom het advies elke 7duizend kilometer olie te verversen? Zie instructieboekje voor de verversingsintervallen van deze motor.
20duizend kilometer in twee jaar met nieuwe olie en oliefilter zal deze schade veroorzaakt hebben omdat je 5duizend kilometer langer door reed? Lijkt mij overdreven, of slechte olie.
Een kapotte ECU heeft een oververhit onderblok veroorzaakt? Meestal raakt de bovenkant vd motor oververhit (cilinderkop). Onderblok is relatief koel.
Garage heeft het onderblok geheel gereviseerd? Dat is wel wat, krukas, lagers, zuigers, zuigerveren, oliepomp, cilinderbussen. Opvallende reparatie bij zulke lage kilometerstanden.
Of was de ECU kapot door oververhitting?
Op internetfora is te lezen dat langs de oliesensor vd Astra 1.4 soms olie lekt, is daarom de sensor vervangen?
Tot slot kan het lampje ook door een electronische storing (bedrading, dashboard) gaan oplichten, terwijl de oliedruk in orde is.
Heel vervelend al die reparaties en kosten. Niet typisch voor deze kilometerstand.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.