Astra H hoog verbruik – vervangen lambdasonde?

Forumindex Forums Modellen Astra Astra H hoog verbruik – vervangen lambdasonde?

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17259125
    zenman
    Deelnemer
      Lid sinds:
      9 March 2009

      Mijn Astra H laat tijdens het rijden op constante snelheid een continu wisselend verbruik op de middenconsole-display zien. Het schiet alle kanten op, van 5,4 naar 6,3, 6,1, 5,6, 7,0. Het gemiddelde verbruik ligt ook hoger dan normaal. Gemiddeld nu 7,3L/100km, terwijl 6,8L/100km voorheen het gem. verbruik was.

      Ik heb verder geen storingen in het dashboard gezien en de motor loopt verder OK volgens mij. Ik vermoed dat het om de lambdasonde gaat, in 2009 had ik namelijk ook een hoog verbruik en toen is het verbruik na het vervangen van de lambdasonde (door de garage) omlaag gegaan.

      De lambdasonde lijkt goed bereikbaar en ik wil proberen ‘m zelf te vervangen. Waar moet ik op letten?

      De volgende tip heb ik al gelezen.
      Vooraf goed inspuiten met WD40.

      Een paar praktische vragen:
      1. Hoe en waar kom ik aan de juiste originele lambdasonde?
      2. Kan de nieuwe er zo schoon ingedraaid worden of moet ik een bepaald soort vet op de draad smeren?
      3. Moet ik na het vervangen ook nog iets “resetten”?

      Ik kijk uit naar jullie reactie!
      :agent

      #18158350
      OA-H
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 May 2012

        Wat kost een Lambda sonde/

        #18158351
        Opeltje17
        Deelnemer
          Lid sinds:
          18 January 2012

          Lamdasonde kan je zo wisselen niks speciaals aan let alleen goed op dat je een goede passende sleutel hebt want als je hem stuk draait heb je een groter probleem en vervang hem pas als de motor warm is(let op je handen) dit omdat hij dan makkelijker los gaat.

          En originele lambda bij de dealer halen, heb zelf slechte ervaringen met imitatie troep via de automaterialen zaak.

          Maar ik zou eerst even uitzoeken wat nou het hogere verbruik veroorzaakt, kan namelijk heel veel zijn.

          #18158352
          Juffer1
          Deelnemer
            Lid sinds:
            26 July 2006

            @zenman wrote:

            Mijn Astra H laat tijdens het rijden op constante snelheid een continu wisselend verbruik op de middenconsole-display zien. Het schiet alle kanten op, van 5,4 naar 6,3, 6,1, 5,6, 7,0.

            Je kan zelf al wel inschatten dat 5,4 op 100 nooit realistisch is, zeker niet met een 1250kg wegende auto en een 100pk motortje. Daarnaast is een weg ook nooit 100% vlak en zal je dus ongemerkt gas bijgeven of het gas loslaten. Ook je airco zal daar behoorlijk invloed op hebben.

            @zenman wrote:

            Het gemiddelde verbruik ligt ook hoger dan normaal. Gemiddeld nu 7,3L/100km, terwijl 6,8L/100km voorheen het gem. verbruik was.

            Dus je verbruik ligt tussen de 1:14.7 & 1:13.7 ? Dat scheelt 1 kilometer op 1 liter benzine ?
            Als je een keertje sportief wegrijdt dan heb je dat verschil al ?
            Overigens zit onze Z16xep bij deze temperaturen tussen de 7.5 & 8.1 op 100 km maar dat is enorm afhankelijk of we korte of lange stukken rijden.

            #18158353
            OA-H
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 May 2012

              Geldt dit ook bij de diesels.
              Op een volle tank rijd ik rond 700-750 km met een 1.7 cdti.

              #18158354
              Klopper
                Lid sinds:
                19 September 2010

                @OA-H: Als je de Z17DTH Hatchback bedoelt, hiermee haal ik altijd minimaal 850km op een tank. Daarbij is een 4,5/100km niets vreemd.

                Maar logischerwijs is dit appels met peren vergelijken, kortom; diesel en benzine.

                #18158355
                J.Eland
                  Lid sinds:
                  28 April 2010

                  Ik moet mijn uitlaat geheel vervangen maar dan moet ook die lambdasonde eruit.
                  Met welke sleutel haal je dat ding uit die pijp?
                  Als dat ding kapot gaat moet er een nieuwe in maar ik zie dat de stekkers en kabel kleuren verschillen.
                  Welke heb ik dan nodig voor een Z18XE 2001 Sport zonder EGR klep.
                  De katalysator zit aan de motor.

                  #18158356
                  Opeltje17
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    18 January 2012

                    Dat is dacht ik sleutel 22, maar voor het goede heb je een speciale dop nodig ze kunnen namelijk heel vast zitten en dan krijg je hem niet los met een steek sleutel en dan sloop je de boel.

                    Wat je ook kan doen is een ring sleutel een klein stukje open slijpen zodat je om de draad heen kan dan lukt het wel met een ring sleutel anders een speciale dop kopen of laten doen.

                    #18158357
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      fsrs-opelwebshop.nl, hebben ze de juiste sensoren en andere onderdelen voor elk type motor…

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.