Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra H hoog verbruik – vervangen lambdasonde?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 juli 2013 om 11:42 #17259125
Mijn Astra H laat tijdens het rijden op constante snelheid een continu wisselend verbruik op de middenconsole-display zien. Het schiet alle kanten op, van 5,4 naar 6,3, 6,1, 5,6, 7,0. Het gemiddelde verbruik ligt ook hoger dan normaal. Gemiddeld nu 7,3L/100km, terwijl 6,8L/100km voorheen het gem. verbruik was.
Ik heb verder geen storingen in het dashboard gezien en de motor loopt verder OK volgens mij. Ik vermoed dat het om de lambdasonde gaat, in 2009 had ik namelijk ook een hoog verbruik en toen is het verbruik na het vervangen van de lambdasonde (door de garage) omlaag gegaan.
De lambdasonde lijkt goed bereikbaar en ik wil proberen ‘m zelf te vervangen. Waar moet ik op letten?
De volgende tip heb ik al gelezen.
Vooraf goed inspuiten met WD40.Een paar praktische vragen:
1. Hoe en waar kom ik aan de juiste originele lambdasonde?
2. Kan de nieuwe er zo schoon ingedraaid worden of moet ik een bepaald soort vet op de draad smeren?
3. Moet ik na het vervangen ook nog iets “resetten”?Ik kijk uit naar jullie reactie!
:agent13 juli 2013 om 22:48 #18158350Wat kost een Lambda sonde/
13 juli 2013 om 23:39 #18158351Lamdasonde kan je zo wisselen niks speciaals aan let alleen goed op dat je een goede passende sleutel hebt want als je hem stuk draait heb je een groter probleem en vervang hem pas als de motor warm is(let op je handen) dit omdat hij dan makkelijker los gaat.
En originele lambda bij de dealer halen, heb zelf slechte ervaringen met imitatie troep via de automaterialen zaak.
Maar ik zou eerst even uitzoeken wat nou het hogere verbruik veroorzaakt, kan namelijk heel veel zijn.
14 juli 2013 om 07:23 #18158352@zenman wrote:
Mijn Astra H laat tijdens het rijden op constante snelheid een continu wisselend verbruik op de middenconsole-display zien. Het schiet alle kanten op, van 5,4 naar 6,3, 6,1, 5,6, 7,0.
Je kan zelf al wel inschatten dat 5,4 op 100 nooit realistisch is, zeker niet met een 1250kg wegende auto en een 100pk motortje. Daarnaast is een weg ook nooit 100% vlak en zal je dus ongemerkt gas bijgeven of het gas loslaten. Ook je airco zal daar behoorlijk invloed op hebben.
@zenman wrote:
Het gemiddelde verbruik ligt ook hoger dan normaal. Gemiddeld nu 7,3L/100km, terwijl 6,8L/100km voorheen het gem. verbruik was.
Dus je verbruik ligt tussen de 1:14.7 & 1:13.7 ? Dat scheelt 1 kilometer op 1 liter benzine ?
Als je een keertje sportief wegrijdt dan heb je dat verschil al ?
Overigens zit onze Z16xep bij deze temperaturen tussen de 7.5 & 8.1 op 100 km maar dat is enorm afhankelijk of we korte of lange stukken rijden.14 juli 2013 om 09:34 #18158353Geldt dit ook bij de diesels.
Op een volle tank rijd ik rond 700-750 km met een 1.7 cdti.14 juli 2013 om 12:17 #18158354@OA-H: Als je de Z17DTH Hatchback bedoelt, hiermee haal ik altijd minimaal 850km op een tank. Daarbij is een 4,5/100km niets vreemd.
Maar logischerwijs is dit appels met peren vergelijken, kortom; diesel en benzine.
19 juli 2013 om 09:37 #18158355Ik moet mijn uitlaat geheel vervangen maar dan moet ook die lambdasonde eruit.
Met welke sleutel haal je dat ding uit die pijp?
Als dat ding kapot gaat moet er een nieuwe in maar ik zie dat de stekkers en kabel kleuren verschillen.
Welke heb ik dan nodig voor een Z18XE 2001 Sport zonder EGR klep.
De katalysator zit aan de motor.19 juli 2013 om 15:58 #18158356Dat is dacht ik sleutel 22, maar voor het goede heb je een speciale dop nodig ze kunnen namelijk heel vast zitten en dan krijg je hem niet los met een steek sleutel en dan sloop je de boel.
Wat je ook kan doen is een ring sleutel een klein stukje open slijpen zodat je om de draad heen kan dan lukt het wel met een ring sleutel anders een speciale dop kopen of laten doen.
19 juli 2013 om 16:22 #18158357AnoniemLid sinds:
1 January 1970fsrs-opelwebshop.nl, hebben ze de juiste sensoren en andere onderdelen voor elk type motor…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.