Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra H GTC uitlijn rapport
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 september 2014 om 11:13 #17268188
Hoi iedereen,
Ik heb mijn astra h gtc z19dth
vorige week verlaagd 4x monroe schokbrekers met kw 35mm verlagingsveren.afgelopen vrijdag de auto laten keuren en meteen laten uitlijnen,
ik heb het idee dat hij niet goed is uitgelijnd ik voel hem in het stuur trekken bij drempels en putten ook op een lange weg heb ik het idee dat het stuur naar rechts gaat
als ik het stuur los laat gaat hij niet automatisch terug naar het midden en blijft gewoon iets scheef naar rechts staan.`ik ben dezelfde dag nog terug gegaan dat ik het idee heb dat het niet goed gedaan is hebben ze alles nogmaals gecontroleerd volgens hun moest het stuur kaarsrecht staan.
vandaar dat ik het uitlijn rapport er maar even bijgepaktheb mischien dat er hier mensen op het forum aanwezig zijn die ook werkzaamheden uitvoeren als uitlijnen.
en mij kunnen vertellen of de waardes kloppen of niet.ook viel het mij op dat ze als model astra h std hebben gekozen is er niet een speciaal uitlijn profiel voor de gtc uitvoering ?
20 september 2014 om 13:00 #18253924bij sommige auto’s is de sporing niet te stellen op de achterwielen maar , 1 ding is zeker jou sporing op de achterwielen staat onwijs verkeerd:
links achter 0,10 toespoor
rechtsachter -0,09 uitspoorals je van boven naar je achterwiel zou kijken staan je achter wielen zo / /
je linkerachterwiel staat zo /
je rechterachterwiel staat ook zo /door de verkeerde sporing trekt je auto naar 1 kant .
ik weet niet wat de fabrieks-uitlijning van jou Opel moet zijn maar, de rest van je uitlijning staat best goed .
20 september 2014 om 13:12 #18253925ze zeiden mij dat achter niet te stellen is
is dit dus wel het geval ?20 september 2014 om 13:58 #18253926bij mijn astra H stationwagon is de sporing achter in ieder geval niet af te stellen.
20 september 2014 om 14:19 #18253927er zit een starre achteras in ,daarvan kan je de sporing volgens mij nooit stellen ,er zijn wel mensen die de camber met shim-ringetjes verstellen ,misschien is er ook wel zoiets voor de sporing.
waarschijnlijk is er wat verbogen ,ooit is tegen een stoep aan gebotst of zoiets,
dan denk ik dat je het alleen weer goed krijgt door wat te gaan buigen met een koevoet of hamer ,als je auto op de uitlijnbank staat :pukemisschien kan je het ook recht laten trekken op een richtbank.
20 september 2014 om 14:29 #18253928wat moet er gebogen worden dan ?
20 september 2014 om 14:48 #18253929het stuk dat krom is :D
de achteras is 1 geheel:
ik weet niet precies hoe ze dat doen of, wat mogelijk is maar er worden wel vaker auto’s gericht op de richtbank die eerder een ongeluk hebben gehad en , uitlijn problemen hebben omdat er iets scheef staat.20 september 2014 om 15:02 #18253930ik vraag me af of de meting achter wel klopt het lijkt mij eigenlijk sterk dat de achteras krom is
20 september 2014 om 20:42 #18253931niemand die me verder kan helpen ? zal de achteras echt krom kunnen zijn?
als dit zo is heb ik dus echt een miskoop gedaan20 september 2014 om 22:24 #18253932Nou, als het echt zo is kan je misschien ergens een degelijke okkazie achteras bekomen en deze eronder plaatsen,
in plaats van deze recht te laten trekken en zo het materiaal te verzwakken.Is maar een idee :).
L22 september 2014 om 07:27 #18253933bij mij was de achteras ook niet 100% gelijk, er zat een hele kleine afwijking in, vandaar dat ik weet dat hij bij mij niet af te stellen was.
24 september 2014 om 08:18 #18253934gisteren maar opnieuw laten uitlijnen bij een ander bedrijf auto trekt niet meer na rechts lijkt nu eerder na links te gaan als ik het stuur loslaat.
dus nog steeds niet helemaal tevreden. stuur komt ook niet helemaal vanzelf terug na een bocht iemand enig idee wat er precies aan de hand is hoe ik dit kan oplossenwat mij wel opvalt in de grafiek is dat ze de wielvlucht linksvoor dik in het rood hebben gezet. dit lijkt me toch niet helemaal de bedoeling ? heb ik hier nou beide met amateurs van doen ? of kan dit gewoon kloppen
24 september 2014 om 15:30 #18253935ze hebben je wielvlucht niet gesteld, kijk maar naar de vooraf meeting ,dat die in het rood staat wil zeggen dat die buiten de toegestaande tolerantie valt, je kan terug gaan en , vragen of ze em weer goed zetten, dit moeten ze kosteloos doen want ,ze hebben em niet goed uitgelijnd.
Uitlijner’s zijn vaak lui en, willen vooral zoveel mogelijk auto’s op een dag uitlijnen ,ze nemen niet de tijd om em nauwkeurig uit te lijnen en, komen vaak met smoesje als ja hij staat toch op groen dan is die toch goed maar, zelfs als alles op groen staat kan je auto nog klote rijden dus ,laat je niet zomaar weg sturen en, vertel ze dat je wil dat links en ,recht zo gelijk mogelijk word gezet , zeker de sporing wil je op 0.00 hebben staan , achter zal dat niet lukken maar voor wel.
Sporing moet je altijd gelijk of ,zo gelijk mogelijk hebben staan, hoe ongelijker die staat hoe meer je auto naar 1 kant zal trekken,vaak staat je stuur dan ook niet recht.
Een klein verschil in camber/wielvlucht heeft veel minder invloed daar zou ik me niet zo druk over maken maar, bij jou staat die linksvoor 0.21 meer negatief dan rechts en, dat is wel teveel verschil.Met een beetje geluk komt je sporing achter ook beter te staan, die staat nu al iets beter dan de vorige keer ,zodra ze de wielvlucht achter gaan stellen verandert de sporing namelijk ook automatische
24 september 2014 om 18:38 #18253936@b07 wrote:
bij sommige auto’s is de sporing niet te stellen op de achterwielen maar , 1 ding is zeker jou sporing op de achterwielen staat onwijs verkeerd:
links achter 0,10 toespoor
rechtsachter -0,09 uitspoorals je van boven naar je achterwiel zou kijken staan je achter wielen zo / /
je linkerachterwiel staat zo /
je rechterachterwiel staat ook zo /door de verkeerde sporing trekt je auto naar 1 kant .
ik weet niet wat de fabrieks-uitlijning van jou Opel moet zijn maar, de rest van je uitlijning staat best goed .
Sorry.
Door sporing kan een auto niet trekken!!!
Als de sporing achter verkeerd staat drukt hij de auto scheef. Door de sporing voor goed te zetten zal de auto recht rijden, maar de auto staat scheef. Dat is ook de rede dat voor de sporing verspringt als je achter uitlijnt.Nu naar het trekken. Jammer dat bij de tweede uitlijning niet de askanteling opgemeten is.
Nu kan ik niet zeggen of de auto goed staat.
Verkeerde askanteling kan je door camber te stellen mee spelen om de auto recht te laten rijden.
Helaas kan daar door de banden sneller slijten.askanteling,camber, slechte rubbers ,kromme ophang delen (camber en caster verschil tot gevolg) banden kunnen trekken veroorzaken.
Tevens staat de sporing te negatief voor de hoeveelheid negative camber. Sporing zou eerder 10 minuten positief moeten staan. Dit zorgt dan ook gelijk voor een rustiger rijgedrag. Hoe negativer hoe nerveuzer een auto wordt.
24 september 2014 om 19:02 #18253937verkeerde sporing zorgt zeker wel voor trekken naar 1 kant, als het rechter wiel op 0 graden staat en, het linker op 0.10 dan wring het linker wiel over het asfalt ,wringen is remmen dus ook naar 1 kant trekken ,daar zal je meer last van hebben op de voorwielen als op de achterwielen ,caster speelt ook een grote rol maar die kan je meestal niet apart stellen.
25 september 2014 om 20:02 #18253938Nee het wiel schuurt niet over de weg. De auto wordt scheef gedrukt. De gehele as drukt zich zo dat beide banden even veel sporing hebben. Zo zou bij een totaal spoor die jij aan geeft dus +10 minuten zijn. Dat weer onder het rijden verdeeld wordt over beide achter wielen.
Hier door STAAT de auto scheef op het asfalt.
Maar de auto RIJD recht.Beter gezecht ik kan een auto achter een sporing geven van links -0°10” en rechts 0°19″ de totaal spoor zal dan 0°09 zijn. Hier door gaan de achter banden zowel links als recht netjes recht afslijten. En de auto zal bij goede camber, caster en sporing voor. Netjes recht uit rijden.
Het gaat om het totaal spoor achter dat moet goed zijn.25 september 2014 om 22:36 #18253939Het wiel wringt wel over de weg als die scheef staat ,je zegt het zelf al .
Als het ene wiel positief staat en, het andere negatief dan gaan de banden nooit gelijkmatig recht afslijten ,een band die op uitspoor staat zal meer aan de binnenkant slijten en, een band met met toespoor zal meer aan de buitenkant slijten ,net als wielvlucht die negatief staat meer aan de binnenkant slijt en ,positief meer aan de buitenkant.Je kan de voorkant zo goed stellen als je wil maar ,zolang de achterkant totaal verkeerd staat zal de auto nooit goed rijden ,dat merk je in bochten, tijdens het remmen ,met gas loslaten ,met stuur los laten dat de auto scheef wil trekken of, veel scherper naar de ene kant stuurt als naar de andere kant.
Ik lijn zelf ook wel eens auto’s uit met een touwtje langs de wielen voor sporing te stellen , ik had vorig jaar een auto waarvan het rechter achterwiel op 5mm uitspoor stond en, het linker achterwiel op 1 mm toespoor de voorwielen stonden beide op 0 mm en, toch trok de auto naar 1 kant als je het stuur los liet, na de achterwielen weer op 0 mm te hebben gezet ree de auto weer kaarsrecht ,er was niks krom aan die auto ,de persoon in kwestie had er nieuwe dempers op gezet , moet jij maar is vertellen hoe dat dan kan.
26 september 2014 om 08:00 #18253940auto toch maar opnieuw laten uitlijnen bij het eerste bedrijf uiteraard niet voor betaald,
hij lijkt nu een stuk beter te rijden na het wisselen van de banden van voor na achteren stuurde de auto de andere kant uit
dus probleem zit waarschijnlijk in de banden binnenkort even een andere velgenset proberen26 september 2014 om 10:55 #18253941@b07 wrote:
Het wiel wringt wel over de weg als die scheef staat ,je zegt het zelf al .
Als het ene wiel positief staat en, het andere negatief dan gaan de banden nooit gelijkmatig recht afslijten ,een band die op uitspoor staat zal meer aan de binnenkant slijten en, een band met met toespoor zal meer aan de buitenkant slijten ,net als wielvlucht die negatief staat meer aan de binnenkant slijt en ,positief meer aan de buitenkant.Je kan de voorkant zo goed stellen als je wil maar ,zolang de achterkant totaal verkeerd staat zal de auto nooit goed rijden ,dat merk je in bochten, tijdens het remmen ,met gas loslaten ,met stuur los laten dat de auto scheef wil trekken of, veel scherper naar de ene kant stuurt als naar de andere kant.
Ik lijn zelf ook wel eens auto’s uit met een touwtje langs de wielen voor sporing te stellen , ik had vorig jaar een auto waarvan het rechter achterwiel op 5mm uitspoor stond en, het linker achterwiel op 1 mm toespoor de voorwielen stonden beide op 0 mm en, toch trok de auto naar 1 kant als je het stuur los liet, na de achterwielen weer op 0 mm te hebben gezet ree de auto weer kaarsrecht ,er was niks krom aan die auto ,de persoon in kwestie had er nieuwe dempers op gezet , moet jij maar is vertellen hoe dat dan kan.
Scheef drukken moet je met een grote korrel zout nemen. De aschter as gaat gewoon scheef staan. Waarbij de auto scheef op het wegdek gaat staan. Let op dit in niet te zien met het blote oog. Behalve als je een saxo of Peugeot 106 hebt. Die staan vaak Scheef op de achteras. En rijden dus als een krab op de weg.
Nogmaals een auto kan niet trekken met verkeerde sporing.
Ik lijn per dag ongeveer tussen de 5 a 20 auto’s uit.
Ook wagens die met compleet verkeerde achteras waardes staan. En die rijden gewoon kaars recht.Vaak zit de oorzaak in de banden.zoals dus ook bij de ts het geval is.
En ja dat kan ook met compleet nieuwe banden voor komen. Hier een range rover met nieuwe michelin banden gemonteerd uitgelijnd. Auto trekt.
Bleek RA band de veroorzaker te zijn.26 september 2014 om 11:06 #18253942arjontje wrote:b07 wrote:Ik lijn per dag ongeveer tussen de 5 a 20 auto’s uit.arjon als jij mijn laatste grafiek bekijkt denk je dat alles gewoon goed is er dus verder niks met de auto zelf aan de hand is
dat is waar het mij persoonlijk meer om gaat de discussie tussen jullie begrijp ik maar dat heeft voor mij verder toch geen toegevoegde waarde:P
begrijp toch niks van al die termen:P -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.