Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra H, geen aansturing startmotor o.i.d., afgesleept
- Dit onderwerp bevat 62 reacties, 17 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 oktober 2019om 20:29 door Jimmyzwiep.
-
AuteurBerichten
-
22 mei 2015 om 14:26 #18281896
Waarschijnlijk inderdaad voor niks vervangen de ECU en CIM.
8 juni 2015 om 12:14 #18281897Maar goed, het verhaal gaat verder.
Na die problemen met die ECU en CIM, werkte het nog steeds niet. Hij startte af en toe wel, af en toe niet.
Uiteindelijke kwamen ze erachter dat er iets met die gele relais was in de zekeringenkast onder de motorkap. Hij wilde die doormeten, met draadjes, dus relais eruit gehaald, draadje ertussen, bleek de auto te starten. Pinnetjes nog wat gebogen van de relais, omdat we dachten dat de openingen van de printplaat eronder misschien wat aangetast waren, bleek het ook niet te zijn. Dealer heeft dus een zekeringenkast besteld, om uit te sluiten dat het een printplaatbreuk is o.i.d. Kast erin gegaan, blijkt het niet te zijn. Bij de eerste keer starten met nieuwe kast in de garage (stond erbij), gelijk zelfde probleem. Dus met die nieuwe kast maar eens dat gele relais erin en eruit, en hij startte direct.
Uiteraard oude zekeringenkast weer terug gezet, want dat is het probleem niet. Beetje radeloos, zelfde de dealer snapt het niet helemaal meer.
Het lijkt dus alsof er iets gereset wordt als je dat relais eruit haalt, waardoor de auto weer start.Kan iemand mij helpen met wat dat relais aanstuurt?
Zie de volgende foto https://www.flickr.com/photos/116489736@N06/18599252715/in/dateposted-public/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Het is dus de gele relais aan de rechterkant, naast die kleine zekeringen. Het relais kan overigens ook niet kapot zijn, in die nieuwe zekeringkast zat ook een nieuwe relais.Wie helpt? Inmiddels al bezig sinds eind maart met die gezeik.
P.s. Hoe verander je je topictitel?
8 juni 2015 om 15:53 #18281898http://astra-3.pl/tip-astra-h-fuses-relays-engine-bay” onclick=”window.open(this.href);return false;
”terminal 15” geschakelde plus.
http://workshop-manuals.com/vauxhall/astra-h/general_vehicle_information/diagnostic_information_and_procedures/diagnostic_procedures/power_supply_and_communication/c-xx_fault_isolation_procedures/c-120_switched_system_voltage_circuit_%28terminal_15%29/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Heb je ook foutcode’s?
8 juni 2015 om 17:46 #18281899Nee, alleen door het niet starten (misfire enz.)
Het zijn behoorlijk wat testen zeg. Eventueel nog tips om te testen om te beginnen?
8 juni 2015 om 20:55 #18281901Ha Oomens, heb helaas hetzelfde momenteel.
Opel zegt dat de zekeringkast links voorin (waar jij ook over spreekt) defect is met ‘de computer’ erin.
Geen idee of met de computer de grote module wordt bedoelt op de zekeringkast.Weet jij of je deze zekeringkasten zomaar kunt uitwisselen? (ivm die ‘computer’)
8 juni 2015 om 21:26 #18281900Terminal 15 relais(gele rechts op de foto)
Deze voorziet het start relais van een geschakelde plus(nummer 87)
Start relais(gele relais links op de foto)
Deze krijgt op 86 voeding van het het rechter gele relais(geschakelde voeding)
8 juni 2015 om 22:48 #18281902Top, bedankt voor je reactie. Zal er morgen even goed maar kijken.
Zekeringenkast is overigens zelden kapot.
9 juni 2015 om 09:41 #18281903Even alles op een rijtje.
Er is een nieuwe zekeringkast in gegaan, toen deed ie het direct ook niet. Er zaten daar nieuwe relais in. Dus die relais zijn ook goed.
Van je bovenstaande schema begrijp ik dus dat inwendig in die zekeringenkast, die startrelais zijn stroom krijgt van die terminal 15. Maar die kast is vervangen en dat was het probleem niet, dus dat is goed.
Dus zeg ik nu iets geks, als het na het startrelais fout gaat? Wat kan er onder/ na die zekeringenkast fout gaan?
Kan je die zekeringenkast gewoon even eruit halen en terugzetten Opeltje? Zonder inleren e.d.?
Ik zal eens even ohmse weerstand meten na het startrelais? Weet je toevallig welke kabel er van het startrelais naar de startmotor gaat? Of gaat deze ergens anders heen? Ecu ofzo.
Wederom bedankt bij dit inmiddels zeer vervelende probleem.
Rene: Niet zomaar dingen vervangen. Eerst meten, dat is weten. Duidelijke omschrijving maken en anders eigen topic aanmaken. Bij mij zijn CIM en ECU voor niets vervangen.
9 juni 2015 om 20:07 #18281904UEC moet geprogrammeerd worden.
Klopt stroom gaat intern door de UEC, het kan niet dat het fout gaat na het start relais want mocht deze een breuk hebben(even als voorbeeld waardoor die af en toe niet start) hoe verklaar je dan dat ie wel start na het uitnemen en opnieuw plaatsen van het terminal 15 relais :hmmz
Dus heeft geen zin om daar te meten.
Nadat het relais was doorverbonden bleef ie toen ook starten of weigerde hij nog steeds af en toe?
En ik lees ook dat voor het verhaal met het gele relais je eerst een grijs relais verwijderde zodat hij weer starten werkt dat nu ook nog?
9 juni 2015 om 21:02 #18281905Ook als je dezelfde UEC terugplaatst? Maar goed, dat terzijde.
Nou, omdat de monteur draadjes ertussen heeft geplaatst om door te meten, moest natuurlijk even dat relais eruit. Vervolgens startte de auto. Denk dus dat het toeval is, en dat er gewoon gestart kon worden doordat het relais eruit en erin was gegaan.
Ik weet even niet meer welk relais dat was. Wat betreft die grijze relais, dan weigerde hij nog steeds na het erin en eruit halen en was het eigenlijk een kwestie van proberen om te starten.
Zitten alweer zoveel dagen tussen. Heb auto nu even omgeruild met die van mijn ouders, want moet erg veel rijden deze weken en mijn ouders toevallig niet. Met veel rijden is die onbetrouwbaarheid niet erg prettig.
Maar verder kijkend:
Zal ik eens proberen bijvoorbeeld het startrelais (die onderste gele) eruit te halen als hij het niet doet? Ipv die terminal 15. Kijken of er dan ook direct gestart kan worden.
Wat ik ook nog eerder zei is dit: Overigens, als de auto de eerste keer het niet doet nadat hij het goed heeft gedaan, dan hoor je hem 2 rondjes maken (de startmotor) en slaat hij af. Erna doet hij helemaal niks meer, zoals in het filmpje te horen en zien in. Dus als de auto het goed heeft gedaan, probeer je te starten, dan hoor je 2 slagen en dan is ie dood. Sleutel erna erin maakt ie ook die 2 slagen niet meer, zoals in filmpje.
Kan het nog iets met de startmotor zijn? Misschien een massakabel? Kan ik dat nog controleren ofzo?
Het contactslot is goed toch? Anders geeft de startmotor ook niet die 2 ‘rondjes’ als het contactslot niets doorgeeft. Bij de startmotor gaat dus iets mis lijkt het wel.
Wat kunnen we hier nou nog nuttig over zeggen?10 juni 2015 om 07:15 #18281906Tja raar verhaal, volgens de anwb man kwam er toch geen stroom op de start motor te staan als ie het niet deed?
Denk toch iets met voeding o.i.d bij een relais en zodra je hen eruit trekt “reset” ie zichzelf en werkt het weer een keer.
10 juni 2015 om 07:51 #18281907hoe goed is jou accu.
had het een paar weken geleden ook met nm dailly motor gaat 2 slagen rond daarna alles uit.
contact naar nul en opnieuw starten en daarna wel lopen.
nu met een nieuwe accu is deze storing weg.10 juni 2015 om 12:28 #18281908Accu is vervangen voor dat ik op wintersport ging. Denk 3 maanden geleden ofzo. Is dus praktisch nieuw.
Contact naar nul werkt dan ook niet, zie de filmpjes.
Nee, volgens de anwb, die had zo’n lampje waarmee ie kon zien of het werkte, kwam er niks aan bij de startmotor. Maar meet de anwb wel wat als er een slechte massakabel is?
Hoe verander je dat verdomde topictitel toch?
Alle suggesties zijn welkom voor de rest.
10 juni 2015 om 19:08 #18281909Massa kan je zelf ook na meten met een multimeter.
Effe heel simpel start ie altijd nadat je het gele terminal 15 relais er éénmaal uithaalt en weer monteert?
Kijk eens of ie hetzelfde doet als je het start relais eruit haalt, desnoods alle relais die erin zitten.
Doet ie het alleen bij het terminal 15 relais lijkt me daar het probleem te zitten met voeding massa o.i.d
En dan is ook meteen een draad breuk van de contact draad naar de startmotor uitgesloten, of massa probleem van de start motor.
10 juni 2015 om 23:03 #18281910Wederom bedankt voor het meedenken. Stel het zeer op prijs.
Nadat je éénmaal het gele terminal 15 relais eruit haalt en terug monteert start ie altijd direct weer. Heel soms, als je hem te kort eruit haalt en direct terug stopt, doet ie het nog niet. Dan wederom eruit halen en echt even 20 seconden wachten resulteert dan altijd in direct starten. Wel met de sleutel uit het contact, anders werkt het niet. Dus als men het relais eruit haalt met de sleutel nog in het contact gaat het niet werken.
Dan met die startrelais wilde ik inderdaad ook proberen. Vandaag even auto weer omgewisseld, maar hij start steeds weer direct. Kan dit dus even niet checken. Is afwachten. Auto staat ook bij mijn ouders, dat is wel vlakbij mijn werk. Dus probeer steeds even te kijken of ie niet start, dan kan ik dat met die startrelais even checken.
Kan er ook geen routine in ontdekken. Het is echt toeval wanneer die niet start en wanneer wel. Morgenochtend weer even kijken dan maar.
Ik zal me direct melden zodra ik erachter ben of het ook helpt het startrelais eruit te halen.
13 juni 2015 om 13:54 #18281911Inmiddels is de storing niet meer terug gekomen.
Kijk het dus eventjes aan. Ben benieuwd. Meldt me weer zodra ik wat meer weet.
13 juni 2015 om 18:46 #18281912Mocht je weer problemen krijgen, stuur me even een bericht. misschien kan ik wat voor je betekenen :)
20 juni 2015 om 11:04 #18281913Zal ik zeker doen. Woon in de stad, dus heb parkeervergunning. Had tijdelijke aangevraagd voor auto van m’n ouders dus ga vanaf dinsdag weer in die witte rijden, want dan verloopt die vergunning weer. Jullie horen van me!
Bedankt voor het meedenken voorlopig.
17 juli 2015 om 13:13 #18281914Nou daar zijn we weer.
Heel toevallig dacht ik net laat ik hem eens door een uitgebreide wasstraat rijden. Zo gezegd, zo gedaan. Erna even naar de Gamma gereden en toen ik daar weg wilde rijden had ie het ineens weer. Dat is echt sinds een hele lange tijd.
Maar, nu de onderste gele relais eruit getrokken. Dus niet de terminal 15 maar de startrelais, en bam hij start ook gelijk. Het zit dus achter die gele startrelais.
Ergens was ik blij dat ie het weer niet deed, kan ik het probleem opzoeken.
Iemand ideeën? Wil eigenlijk op vakantie ermee 15 augustus.
17 juli 2015 om 16:58 #18281915Zou ZakhooiTM eens PM’en die heeft alle schema’s en is goed met draadjes :thumb
17 juli 2015 om 21:40 #18281916@Opeltje17 wrote:
Zou ZakhooiTM eens PM’en die heeft alle schema’s en is goed met draadjes :thumb
Hij heeft mij gisteren ook gered toen ik een kapot relais bleek te hebben. Geen ECU gelukkig.
19 juli 2015 om 00:58 #18281917Kopie van PM naar Zakhooi:
Kwam net uit m’n werk. Inmiddels heeft ie een paar keer goed gestart. Denk vijf keer na die vorige van die wasstraat. Reed weg naar de poort van het terrein (is paar honderd meter), kom aan doe auto uit (sleutel zit aan sleutelbos), doe alles op slot en weer starten. Start de auto niet. Dus ik dacht ik trek is een random relais eruit ipv die terminal 15 en startrelais.
Het werd een grijze. In de volgende afbeelding (http://astra-3.pl/tip-astra-h-fuses-relays-engine-bay” onclick=”window.open(this.href);return false;) is het geloof ik K12 of K13.
Hij startte direct. Naar huis gereden erna. Bij thuiskomt auto uitgezet. Dacht zal nog eens even snel starten. Weer deed de auto het niet. Toen de K10 eruit gehaald. En weer startte de auto direct.Lijkt er dus op dat je gewoon een random relais eruit kan halen en dat ie daarna start. Geeft dit een belangrijke aanwijzing?
26 september 2015 om 20:22 #18281918En het verhaal gaat verder.
Na paar honderd keer goed gestart te hebben en een vakantie naar Frankrijk, is het weer begonnen.
Nu weer random kleine relais uit de kast gehaald als het probleem zich voordeed en elke keert start ie direct! Wat kan dit in godsnaam toch zijn?Afgelopen dagen weer ineens 4x gehad.
Wie o wie?
27 september 2015 om 08:23 #18281919Het klinkt alsof het helemaal niks met je relais te maken heeft, er is ergens een slecht contact en door het in en uithalen van een willekeurig relais wordt er genoeg beweging veroorzaakt om het probleem tijdelijk op te lossen.
27 september 2015 om 13:16 #18281920Klinkt al een printspoor op de plaat waarop je relais zitten dat gebroken is.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.