Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra H, geen aansturing startmotor o.i.d., afgesleept
- Dit onderwerp bevat 62 reacties, 17 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 oktober 2019om 20:29 door Jimmyzwiep.
-
AuteurBerichten
-
20 april 2015 om 23:09 #17271576
Beste Astra kenners,
Een lang verhaal kort. 2 weken geleden naar wintersport geweest. Paar dagen erna bij terugkomst even door de wasstraat inclusief onderkant voor de pekel.
Enfin, wil starten om weg te rijden in de wasstraat, helemaal niets. Wel spanning, alle lampjes branden gewoon. Na een aantal keer proberen (eerste paar keer nog steeds geen response bij starten), uiteindelijk weggereden.
Intussen wat onderzoek gedaan, afgelopen week heeft het zich nog enkele malen voorgedaan. Tot net, nu kreeg ik hem helemaal niet meer aan de praat.
Reservesleutel al geprobeerd, dat is het niet. ANWB erbij net, alles doorgemeten. Als hij handmatig startmotor met kabeltjes aanstuurt, hoor je de startmotor, maar slaat de motor niet aan. Ook niet met contact op starten erbij. Gebruik je alleen sleutel, dan gebeurt er na de tweede stand helemaal niets als je hem start. Geen startmotor die je hoor, totaal dood. Lampjes blijven wel gewoon branden. Wel goede accu dus, is ook nog nagemeten.
4 foutcodes, allen open circuit op de injectoren (alle 4 dus). Deze verdwijnen weer bij een paar keer gestart te hebben zonder problemen. Niet altijd aanwezig dus. Waar moet ik het zoeken in deze foutcodes? Lekstroom? Slechte bekabeling? Heeft het er überhaupt mee te maken of is het puur een gevolg van het niet starten van de auto?
ANWB heeft zekeringen nog nagekeken enz., maar kon niets meer doen. Toen afgesleept, staat nu bij garage. Wat gaat er fout? Is er vocht ergens bijgekomen of is dat gewoon toeval?
Waar moet ik het zoeken? Het contactslot misschien? Snelle reacties ben ik zeer dankbaar voor. De startmotor krijgt dus gewoon geen aansturing, er gaat dus iets goed fout in de computer.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Motorcode: Z16XEP, bouwjaar 2005.
21 april 2015 om 18:52 #18281872Probeer eerst eens de ja aan te duwen. en kijken of hij dan start. Start de auto dan zonder problemen heb je een probleem met je startmotor.
Toevallig heb ik afgelopen vrijdag met mijn auto een defecte startmotor gekregen. Maar samen met routemobiel hebben we de auto gewoon aangeduwd.
Dag later een nieuwe startmotor gemonteerd en de auto start weer. In mijn geval was was de startmotor doorgebrand.21 april 2015 om 19:13 #18281873Contactslot klinkt verdacht.
Handmatig niet kunnen starten is niet gek als er voor de rest geen inspuiting en vonk is. Eventueel kabelstoring kan ook nig maar begin bij het simpelste. Doormeten contactslot.22 april 2015 om 22:54 #18281874Bedankt voor jullie reacties. Volgens de dealer was de cim computer kapot. Wordt morgen vervangen. Zal nog wat laten weten.
Hoop dat dat het is.
23 april 2015 om 19:04 #18281875Vandaag bleek dat er nog een foutcode inzat, een U code, oftewel er was totaal geen communicatie met de ECU. Dode ECU, oftewel deze moet gereviseerd worden.
Het wordt er niet beter op.
24 april 2015 om 08:22 #18281876Ah dat zijn de minder leuke berichten.
Succes ermee.
24 april 2015 om 08:38 #18281877Dus de CIM was wel goed?
25 april 2015 om 00:57 #18281878Er zaten zowel foutcodes in de cim als in de ecu. Wellicht heeft de een het ander beïnvloed. Zal het niet weten. Gelukkig is reviseren stuk goedkoper dan originele.
9 mei 2015 om 11:59 #18281879Goed, nog steeds hetzelfde probleem met de auto. De auto start wel weer. Inmiddels nieuwe ECU en andere CIM erin gehad. 1000 euro verder.
Blijkt dus toch iets anders te zijn. Het is dus niet zo dat ik helemaal niet meer kan starten. Na het eruit halen van grijze grote relais in zekeringkast voorin kan ik wel gewoon starten. Sleutels zelf zijn het niet.
Wat nu wel? Suggesties?
Ik heb dus het volgende (filmpje van gemaakt): https://onedrive.live.com/redir?resid=DA1D021BF56C3A82!58041&authkey=!ANwRykxjgudNqc0&ithint=video%2cmp4″ onclick=”window.open(this.href);return false;
9 mei 2015 om 18:40 #18281880hij start op dit filmpje na dat je de deuren open en dicht hebt gedaan , zit er geen alarm op die roet in het eten gooit ?
9 mei 2015 om 19:50 #18281881@MoNo_eGo wrote:
hij start op dit filmpje na dat je de deuren open en dicht hebt gedaan , zit er geen alarm op die roet in het eten gooit ?
dacht precies hetzelfde ja..
9 mei 2015 om 22:57 #18281882Niet dat ik weet. Misschien de startonderbreker dan? Contactslot?
Het is dus zo, kan je in het filmpje ook zien, dat in de keren dat ie het niet doet, je ook geen zoemend geluid hoort als je sleutel in stand 2 zet. Moet je eens luisteren naar de laatste keer voordat ie start. Je hoort die computers dan een soort van aanslaan. Probeer maar is in je eigen Astra eventueel. Dat doet ie eerst niet. Kan dat nog ergens op wijzen? Contactslot toch misschien?
Hoop dat jullie er nog even over willen meedenken.
9 mei 2015 om 23:35 #18281883Hoe kan ik zelf meten of tijdens het probleem het contactslot een uitgangsspanning heeft, oftewel wel goed is? Hoe doormeten dus?
10 mei 2015 om 06:34 #18281884Als je bij de Contactslot pinnen kan komen kan je meten op de pinnen, maar voor zover zitten deze in de CIM.
Spanning naar de startmotor kan je bij de Commandopin meten op de startmotor.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
10 mei 2015 om 07:42 #18281885De ANWB man heeft mij toen verteld dat er geen spanning op de startmotor zat.
Overigens, als de auto de eerste keer het niet doet nadat hij het goed heeft gedaan, dan hoor je hem 2 rondjes maken (de startmotor) en slaat hij af. Erna doet hij helemaal niks meer, zoals in het filmpje te horen en zien in. Dus als de auto het goed heeft gedaan, probeer je te starten, dan hoor je 2 slagen en dan is ie dood. Sleutel erna erin maakt ie ook die 2 slagen niet meer, zoals in filmpje.
Wie o wie?
10 mei 2015 om 07:46 #182818862 rondjes maken en afslaan is toch de sleutel of CIM module. Je weet zeker dat ze hem hebben vervangen en de modificatie hebben uitgevoerd? Hebben ze hem wel goed ingeleerd? Bij een dealer gebeurd?
11 mei 2015 om 09:08 #18281887Heren mannen,
Nog een filmpje gemaakt.
https://onedrive.live.com/redir?resid=DA1D021BF56C3A82!58049&authkey=!AKmiwoeyha3GVOY&ithint=video%2cmp4″ onclick=”window.open(this.href);return false;Dit is dus de eerste keer. Je hoort hem 2x proberen en dan is ie opeens dood. Erna grijze relais er dus weer uitgehaald. Waarna het ook weer paar keer duurt voordat ie start.
11 mei 2015 om 12:07 #18281888Als hij niet wil starten branden bij opzetten van het Contact wel Alle! Lampjes die branden moeten??
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
11 mei 2015 om 12:13 #18281889Ja, voor zover ik weet branden die wel. Mis dan geen lampjes ofzo.
11 mei 2015 om 12:57 #18281890Pfff wat zeer vervelend zeg.
11 mei 2015 om 15:53 #18281891Als u geïnteresseerd bent, zou ik graag een kijkje nemen. Als je kunt naakt met Engels taal.
12 mei 2015 om 10:10 #18281892Helaas staat de auto bij de garage.
Ga ze zo weer even bellen, de technische dienst van Opel Nederland ging ook meekijken.
21 mei 2015 om 12:22 #18281893Inmiddels wat verder.
Wat blijkt, cim en ecu waren vervangen bij Opel Dealer, bleek het niet te zijn.
Zijn ze verder gaan zoeken. Blijkt er in de zekeringenkast aan de voorkant een wat groter grijs relais te zitten, ik geloof zelf met 4 pinnetjes. Die pinnetjes drukt men natuurlijk in de printplaat van die zekeringenkast. Nu blijkt dat één van die gaatjes in verslechterde conditie was en dus niet altijd contact maakte.
Een heel klein probleem dus, maar wel enorm veel kosten.
Wat vinden jullie van het feit dat ze die cim en ecu kwakkelloos hebben vervangen? Die waren toch gewoon goed? Hadden ze dit niet eerst goed moeten nakijken?
Weet iemand waar die grijze relais van is?
Alvast bedankt!
21 mei 2015 om 13:04 #18281894Tja, dat is zo met autoreparaties en dan vooral dealers in het algemeen, lukraak vervangen zonder echt kennis van zaken te hebben. Het kan best zijn dat alles richting de CIM/ECU wees, maar meestal beginnen zelfs hobbyisten de relais eerst te onderzoeken.
21 mei 2015 om 13:06 #18281895Het is natuurlijk niet de relais zelf, maar de printplaat. Dat is alleen met doormeten op de printplaat te ontdekken.
Maar goed, hoe de dealer werkt weet ik ook wel.
Maar het is toch onwaarschijnlijk dat de cim en ecu ook kapot waren?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.