Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra H break 1.7CDTI Z17DTH: structurele gebreken
- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 19 januari 2017om 18:54 door SnowWolf.
-
AuteurBerichten
-
16 januari 2017 om 21:34 #18336994
Beste allen,
Onze auto is een Astra H Break 1.7 CDTI Z17DTH van 2008 met nu 135k km op de teller, en ik vraag me af op hij op een maandagmorgend in de fabriek in Duitsland gemaakt is of niet.
De auto is het laatste half jaar 2x in panne afgesleept: 1x wegens alternator defect, 1x wegens koelvloeistof weg (gescheurde leiding). Het is even tijd geworden om af te vragen of we met deze wagen nog (lang) verder doorwillen, of ik nu alle “gekende” of “structurele” gebreken aan dit type wagen heb gehad…De voornaamste zaken die ik heb meegemaakt / vervangen of gereviseerd zijn naast normaal onderhoud, distributieriem, batterij, banden etc:
– 28k km: onder garantie: sensor koelvloeistof (melding koelvloeistofpeil), CID display (stoorde bij koude temperaturen), spanrol (geluid), keerringen airco (circuit niet dicht)
– 52k km: binnen/buitenlucht recirculatieklep, as gebroken (typerend geluid uit handschoenkastje) -> vervangen door model – model dat gemonteerd is, had een gewijzigde, verstevigde as
– 83k km: radiator vervangen wegens koelvloeistof verlies, radiatorschade op plaats van ophanging aircocondensor + intercooler op de radiator
– 92k km: gloeibougies
– 93k km: versnellingsbak M32 zingend geluid -> volledige revisie met verbeterde lagers
– 127k km: alternator defect -> vervangen
– 128k km: sensor koelvloeistof (waarschijnlijk werkte deze nog en lag het probleem van ontijdige meldingen “koelvloeistofpeil controleren” aan de vlotter van het reservoir)
– 135k km: alle koelvloeistof weg door een gat in de leiding van motorblok naar oliekoeler + chauffage (T-stuk), grote tube van motor chauffage ook in slechte staat, koelvloeistofreservoir vervangen wegens ontijdige meldingen “koelvloeistofpeil controleren”De zaken die volgens mij toch gekende structurele problemen zijn: radiatorlekkage, slechte koelvloeistofleidingen, M32-versnellingsbak, alternator (, klep binnen/buitenverluchting)… die jagen de kosten toch serieus de hoogte in…
Ik maak me nu toch zorgen om enkele redenen:
– de motor heeft 10 à 20km zonder koelvloeistof gereden, geen lamp is aangegaan, noch alarm of motorproblemen gehad (buiten melding “koelvloeistofpeil controleren”). Toen ik doorhad dat ik geen verwarming had, t° bekeken in de “hidden” menu’s van de boordcomputer –> ging van 98°C naar 80°C op een kleine minuut bij het stoppen voor een verkeerslicht. Na openen motorkap, geen druppel koelvloeistof in het reservoir noch de leidingen te zien -> laten afslepen!!
Ik hoop geen gevolgen op motorisch vlak (koppakking e.d.)?
– de koelvloeistoflekken laten hun sporen na. De koelvloeistoflek van de radiator, die volgens mij sinds garantieperiode tot vervangen radiator in 2014, aanwezig was, laat een spoor van roestvorming na als je de bouten, moeren,… ziet die in een lijn achter de radiator liggen.
Wat is nu de invloed van nog lekkages en “explosie” aan koelwater in de motorruimte op lange termijn op bepaalde componenten? Roest?
– hebben we nu alle “gekende” gehad? Welke structurele problemen zijn nog gekend buiten diegenen die hierboven zijn opgelijst?Thanks voor jullie reacties.
17 januari 2017 om 18:49 #18337037Zolang je geen stoom zag of een verbrande geur rook zou ik me niet al te zorgen maken, als de druk wegvalt in je koelsysteem doet de pomp ook vrij weinig en zal er altijd wat koelvloeistof in je blok blijven zitten en als deze zo heet zou worden dan zou je wel wat stoom zien en sowieso ruiken (en bij ernstige oververhitting ruik je het verbranden van de kleppen).
Ik weet dat de koelvloeistof temperatuur van de Z16XEP tussen de 96 en 106 graden zit op bedrijfstemperatuur, boven 106 is niet goed maar niet catastrofaal. De diesel draait ong. 10 graden koeler.
Voor de rest denk dat je problemen met de radiator, dynamo, gloeipluggen niet kan rekenen tot structurele gebreken. Je bent echt niet de enige die een kapotte dynamo heeft na 127.000km en de radiator, intercooler, AC condensor zitten allemaal op een rot plek. Gloeibougies is naar mijn weten gewoon een kwestie van leeftijd.Gezien de BMW die ik letterlijk 3 maanden heb gehad (met minder kilometers op de teller) vallen deze gebreken best wel mee (en hij was niet eens afgetrapt) :P
De structurele problemen van de Astra H zijn voornamelijk de stabilisatorstangen, airco pomp, roest & lak en wat je zegt het koel/verwarming systeem geeft nog weleens een probleem.
18 januari 2017 om 23:12 #18337112De auto daarstraks gaan afhalen na herstel van de slangen. Hij rijdt zoals het hoort, niets aan de motor te merken.
Echter, de geur van koelvloeistof komt binnen via de ventilatie, en op diverse plekken onder de motorkap ruik en zie je de restanten van de lekkage, in kuiltjes is nog zelfs vloeistof aanwezig… Hoe kan ik dit het best reinigen en aanpakken? Koelvloeistof dat blijft hangen, creëert weeral mogelijk roest…
Ik was aan het denken, naar de carwash en bodemreiniging al zeker te laten doen, en onder de motorkap reinigen met een afwasmiddel, of wat? Ik zie ook mensen die onder hoge druk onder hun motorkap gaan.19 januari 2017 om 18:54 #18337161Je kan Motip Motorreiniger gebruiken, voelt een beetje aan als vettige remmenreiniger, werkt best goed (leg er wel papier of iets onder om de olie/kvs resten op te vangen). En je kan inderdaad je motor reinigen met hoge druk, maar dat heeft zo zijn risico’s; je moet er voor zorgen dat er geen water in de open circuits kan komen (relais/zekeringskast onder de motorkap, naast de accu), sensoren en bekabeling zijn minder erg omdat die naar mijn weten allemaal waterdicht zijn.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.