Astra H (2005) nieuw blok/reviseren of naar de sloop?

Forumindex Forums Modellen Astra Astra H (2005) nieuw blok/reviseren of naar de sloop?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    zoog
    Deelnemer

Hallo alleen, ik ben benieuwd naar jullie advies, want ik kom er zelf niet echt uit. Mijn Astra H station uit 2005 heb ik nu bijna 6 jaar. Volgens de garage nog in goede staat qua slijtage, roest etc. Ongeveer 250k gereden. Hij staat nu bij een bergingsbedrijf, omdat er geen compressie meer is in cilinder 1 (en het kleine pieletje van die bougie is zelfs verdwenen/gesmolten). Sowieso afgelopen paar jaar wat gedoe gehad met de cilinders / bobine.

Samenvatting historische issues met deze wagen:

– hoog olieverbruik (+- 1 liter op 1200km) waarbij sowieso de bougies in cilinder 1 + 2 altijd veel sneller aan hun eind waren /er niet goed uit zagen (mogelijk olie lekkage)

– ongeveer 2 jaar terug bobine moeten vervangen ivm overslag cilinders (volgens mij cilinder 1 of 2)

– ongeveer 1 jaar terug issues met een cilinder/injectie (achteraf bleek dat er een barst in een nieuw bougie zat, maar daarna werkte die cilinder, vermoedelijk injectie ook niet meer goed, is uiteindelijk na een goed stuk rijden weer opgelost)

– ongeveer 1 maand terug opnieuw bobine moeten vervangen ivm overslag cilinder 2

– ook altijd al willekeurig last gehad van een algemene storingsmelding, waarbij de motor in noodstand ging, maar meestal hielp het opnieuw te starten of was het de volgende rit weer weg (zelfs soms maanden tot bijna jaar lang geen issues). Uitlezen gaf nooit een concrete melding.

– laatste tijd ook enige regelmaat koelvloeistof bijvullen

Doordat er zoveel gedoe met de onsteking/cilinders/bobine is geweest weet ik niet zo goed waar ik goed aan doe. Ik neig nu naar de auto weg te doen, en bijvoorbeeld naar de sloop te laten brengen door de berger. Aan de andere kant zijn de prijzen van tweedehands auto’s ook niet mals. Wat zouden jullie adviseren? Eventueel de motor vervangen of reviseren? Ben benieuwd naar de mening van mensen die wat meer ervaring hierin hebben. Ik ben ook bang dat het een bodemloze put wordt en dat die auto nooit meer echt te vertrouwen is.

Corsa_GSi
      Deelnemer

Helaas vermeld je niet welk motor (code) je hebt.

Een paar jaar geleden heb ik een X16XE 1.6 16v laten reviseren.
        Dat kostte incl. nieuwe overmaats zuigers (en boren / honen), nieuwe distributie en cilinderkoprevisie zo’n € 2000 / 2500.
        Dit heb ik laten doen bij De Sutter in Zevenhuizen (Z-H).

Daarnaast krijg je natuurlijk nog de kosten voor het uit- en inbouwen (reken op 2 dagen werk).
        Plus alles wat je er om heen nog wilt vervangen.
        Bijvoorbeeld bij een handbak zou ik gelijk de koppeling meenemen nu alles los is.

Maar misschien ben je er al met een kop revisie en nieuwe distributie?
        Ik zou het eerst door een goede garage laten nakijken.

De grote vraag is natuurlijk vind je voor dat geld een auto die je bevalt en net zo goed is?

Corsa_GSi
        Deelnemer

Een motor van de sloophalen kan natuurlijk ook, maar dan weet je ook niet wat je koopt. :unsure:

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.