Astra-H 2004: Waar let ik op bij modelspecifieke navigatie

Forumindex Forums Modellen Astra Astra-H 2004: Waar let ik op bij modelspecifieke navigatie

• Dit onderwerp is leeg.
24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    PsychoMantis

Hoi mede Opel liefhebbers,-eigenaars,-fans etc. king:,

Ik ben sinds december vorig jaar in bezit van een Astra-H 2004 (antraciet interieur) en nu, na een jaar met plezier in de auto gereden te hebben “as-is”, zou ik graag het standaard ingebouwde CD30 systeem will (laten) vervangen door een navigatiesysteem. Maar, zo goed als ik met cijfers ben, zo slecht ben ik dat met auto’s en onderdelen.

Vandaar dat ik hoop dat jullie me wat meer kunnen vertellen waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een navigatiesysteem.

Ik heb even rondgekeken op internet en ben al wel tot de ontdekking gekomen dat, mocht ik de boordcomputer en stuurbediening willen blijven gebruiken, ik bij een model specifiek systeem moet kijken. Nu vindt ik dat geen probleem, dat betekent namelijk ook dat ik geen rare brackets e.d. hoef te plaatsen of te kopen om er voor te zorgen dat alles past, en dat ik niet zo’n (naar mijn mening) oerlelijk klapschermpje krijg. So far, so good.

Dan kom ik echter bij de merken. Nu ken ik de “bekende merken” als JVC, Pioneer etc. maar daar houdt het een heel eind op. Ik heb overigens niet kunnen vinden of deze jongens ook Astra specifieke producten maken, maar heb ik geen idee op welke criteria ik moet zoeken om een gericht resultaat te krijgen zonder met termen te maken te krijgen die ik vervolgens toch weer eerst op moet zoeken…

Zoek ik namelijk gewoon op “Model specifiek Astra 2004 navigatie” o.i.d., dan krijg ik niet alleen de auto specifieke, maar ook complete auto’s etc., om nog maar te zwijgen over 20 keer hetzelfde resultaat en uiteraard alle bekende vergelijkingssites en marktplaatsen die het internet rijk is.

Wat ik wel heb kunnen vinden, zijn de producten van Zenec en Eonon, tezamen met een merk waar ik he-le-maal niets van kan vinden, maar wat wel de meeste opties voor de minste prijs biedt, en dat is Zenesis.

Ik ben van plan om een dezer dagen even langs een winkel te gaan hier in Nijmegen waar ze me waarschijnlijk wel kunnen helpen, maar om niet helemaal blank aan te komen vraag ik hier alvast om wat hulp van jullie m.b.t. de merken en de opties. De prijs laat ik bewust even buiten beschouwing omdat deze in eerste instantie niet relevant is (neemt niet weg dat ik niet van plan was om, stel, € 2000,- uit te geven).

De producten die ik gevonden had zijn op dit moment de volgende:
      – Zenec ZE-NC5010/5011; waarbij de 5010 niet voor mijn bouwjaar geschikt zou zijn?
      – Eonon D5103e, maar deze heeft geen handsfreeset dus valt eigenlijk af, maar wellicht zijn er bij eonon nog andere opties mogelijk die ik over het hoofd heb gezien;
      – Zenesis “V9 Opel DVBT TMC”.

Nu zijn de Zenec en Eonon op diverse sites te vinden, en ik meen deze ook online bij de winkel in Nijmegen al gevonden te hebben dus daar heb ik redelijk wat vertrouwen in. De Zenesis vindt ik echter alleen bij navaudio.nl waar ik dan op internet weer verschillende verhalen over hoor. De één heeft de spullen binnen een week, de ander moet 3 maanden wachten omdat de spullen bij de douane zouden liggen, of betalen maar horen vervolgens nooit iets. Bovendien zou Zenesis een of ander goedkoop Chinees spul zijn, en daar zit ik, uiteraard, niet op te wachten.

Qua opties liggen de drie eerder genoemde producten volgens mij redelijk bij elkaar, en volgens mij zijn dat ook wel redelijk “standaard” opties voor deze tijd?

Mochten jullie na het lezen van dit boekwerk me een duwtje in de goede richting kunnen geven, of in ieder geval termen kunnen geven waar ik verder mee kan, dan wordt dat zeer gewaardeerd.

Alvast bedankt :thumb

TvhR
      Deelnemer

Heb je al gedacht aan het originele navigatiesysteem das destijds als optie leverbaar was op de Astra?

Deze bestaat uit een CD70 of DVD90 radio/navigatie unit (hieronder enkele plaatjes)
        De CD70 werkt met navigatie kaarten op CD en de DVD90 werkt met een DVD waar kaarten op staan.

CD70

DVD90

Daarnaast kun je er een GID (monochroom) of CID (kleur) scherm inbouwen. (zie plaatjes hieronder)

GID

CID

Hier op het forum zijn diverse topics te vinden waar er verder op ingegaan wordt en hoe je het kunt inbouwen etc.

Opeltje17
        Deelnemer

De Zenec ZE-NC5010/5011 werkt ook gewoon op jou auto is niks anders aan dan een astra H uit 2006 en heeft dezelfde aansluiting.
          Maar ik zou dan inderdaad ook gaan voor originele navigatie dan ben je meestal nog goedkoper uit dan als je een Zenec ZE-NC5010/5011 koopt
          en het staat mooier(vind ik) zou dan wel gaan voor de DVD90 en de DVD90 werkt alleen met CID scherm

Luuk

PsychoMantis

Als eerste bedankt voor de antwoorden, stom dat ik niet even in het boekje gekeken heb welke typenummers Opel destijds al aanbood, ik heb die inderdaad wel voorbij zien komen toen ik vorig jaar snel even dat boekje doornam.

Maar goed, wat zijn de voordelen van deze 2 originelen t.o.v. de merken/typen die ik in mijn OP noemde, behalve dat de CD70/DVD90 systemen van Opel zelf zijn?

Ik vind namelijk het uiterlijk van de andere systemen mooier als die van Opel (dit is natuurlijk persoonlijk), maar belangrijker, dan heb ik o.a. een groter (en zo op het eerste oog ook gedetailleerder) scherm tot mijn beschikking, en ontbreken volgens mij een aantal opties die anno 2012 standaard zijn (filmpje kijken, evt. 3G verbinding, DVB-T tuner, telefoonvoorbereiding)?

Dit wil niet zeggen dat ik jullie opties meteen afschrijf of dat ik alle opties gebruik, maar graag hoor ik ook andere mogelijkheden en wat voor- en nadelen van alle systemen.

Juffer1
            Deelnemer

Dat grotere en gedetaileerdere scherm is ook gelijk het nadeel : bij veel zon is het niet af te lezen en daarbij is de radio in de Astra H zo geplaatst dat het erg slecht te lezen is als je langer bent dan 1m80.
              Heb al verschillenden personen gesproken die zo’n set hebben ingebouw en die klagen allemaal over het feit dat de bovenste 2cm van het display niet is te lezen.
              Daarbij komt ook dat de kleuren van de radio vaak afwijken tov de dashboard kleuren : de radio “springt” er dan echt uit.

Mijn advies : verdiep je eens in een CD70 (heb ik zelf voor gekozen) of een DVD90.
              Zorg ook dat je op de hoogte bent van de haken en ogen mbt het 2de hands kopen van zulke radio’s (het uit en inleren).

Overigens kan je prima een 2din radio van Kenwood, Alpine ed plaatsen, met een extra adapter zorg je er dan voor dat de stuurwielbediening en display weergave gewoon blijft werken. Enige nadeel va ndeze radio’s is wel dat ze glad aan de voorkant zijn en de “knik” missen waardoor de radio nogal raar in het dashboard zit.

PsychoMantis

Dat de radio wat lager zit en dat dit problemen kan geven had ik ergens van de week inderdaad (ook op dit forum) gevonden, nu ben ik 1.90 dus dat zou problematisch kunnen worden :hmmz

Ik ga me in ieder geval even verdiepen in de CD/DVD versies van Opel zelf om te kijken of daar wellicht iets leuks tussen zit.

V.w.b. de “knik”, ik ken geen mensen die een opel hebben met een standaard 2din radio, dus ik kan het niet bevestigen, maar inderdaad, het lijkt me geen gezicht wanneer er ineens een volledig plat vlak tevoorschijn komt waar de rest van het dashboard die knik heeft, vandaar dat ik eigenlijk op zoek was naar pasklare (of die van Opel zelf uiteraard), die die knik wel hebben.

Dan m.b.t. de kleuren, ik neem dat je hier bedoelt dat de backlight van de knoppen (bijv.) groen is, terwijl de rest van het dashboard oranje is? Want bij de (ik dacht) Zenesis, zouden de knoppen de originele kleur hebben, waar ze bij de Eonon dacht ik instelbaar waren (zit nu op mijn werk dus kan e.e.a. niet zo snel checken). Hier ben ik het overigens wel mee eens en dat dient zeker nadere inspectie voordat ik blind wat koop; groene knopjes temidden van een “oase” aan oranje leds lijkt me inderdaad ook niet je van het…

Spacejam
                Deelnemer

Het cid scherm van opel is groter dan het scherm van de zenic.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Juffer1
                  Deelnemer

Met de kleur bedoel ik ook echt de kleur van de radio : het frontje zeg maar.

De Astra H is geleverd met een middenconsole in zilver, charcoal, piano zwart of satin stone (goudkleurig).
                    De radio die je straks gaat plaatsen heeft om de knopjes en het frame ook een afdekplaat, maar vaak matchen die kleuren niet 100% met de kleur van het middenconsole.

Wat betreft de 2din oplossing :

Gr. Arjan

PsychoMantis

@Arjan: Dat dacht ik inderdaad al, vandaar dat ik op zoek was naar de autospecifieke aangezien deze kleuren volgens mij wel redelijk matchen en je (wat ik althans op de foto zie) niet een echt(e) lijst/frontje om het scherm hebt zitten?

Edit: even een snelle copy/paste van Youtube (de Zenec 5010 in dit geval)

Dan even wat anders (Arjan sorry voor de wat korte reactie maar ik was bezig met een reactie toen jij een bericht plaatste :p)

Ik heb vanavond even wat zitten kijken naar de eerder aanbevolden CD70 en DVD90 en ik ben toch bang dat deze het niet gaan worden. Spacejam geeft aan dat het CID groter als die van de Zenec, dus dat excuus geldt niet meer. Maar wat me het meest tegen staat, vooral nu ik natuurlijk gezien heb wat mogelijk is bij bijvoorbeeld de Zenec of de Eonon, is dat de features die in 2012 toch wel standaard zijn bij die modellen gewoon ontbreken.

Zoals al eerder genoemd heb ik het dan onder andere over een touchscreen, maar ook het aansluiten van een iPod, SD kaartje etc.

Ik wil me dus niet langer gaan focussen op de modellen van Opel, maar op modellen van derden.

Zijn er hier toevallig mensen die wat meer kunnen vertellen over een van de in mijn OP genoemde modellen of merken? Mooier zou natuurlijk zijn als er ergens wat foto’s of video’s beschikbaar zijn waarop deze modellen in een Astra zijn ingebouwd met een antraciet display. Ik lees namelijk overal dat de 2011D “Glossy black” is, maar op alle foto’s zie ik dat glossy er niet echt aan af, en volgens mij is antraciet wel met zwart te combineren.

Ik zal deze keer even de links erbij zetten, wellicht dat dit e.e.a. makkelijker maakt voor jullie:

Spacejam
                      Deelnemer

Ik adviseer je toch om het even te bekijken in een auto waar het al inzit aangezien de positie van het navigatiesysteem erg lastig is (veels te laag en de verkeerde hoek).

In de corsa d is zo’n soort navigatiesysteem standaard en daar is het al enorm irritant dat die zo laag zit:

Maar in de corsa is de hoek iets gunstiger en zit die ook iets hoger nog, in de astra is nog veel erger.

PsychoMantis

Oké, ik ben overtuigd, ik ga morgen of overmorgen eerst even langs de opeldealer om een kijkje te nemen.

Hebben jullie toevallig een idee of de indeling van de nieuwe Astra enigzins vergelijkbaar is met de mijne v.w.b. de hoek van het dashboard en de positie van de radio?

Die nieuwe Astra is namelijk volop verkrijgbaar maar ik ken niemand met een oudere die er navigatie in heeft gezet.

opel-mark
                          Deelnemer

Er zit veel verschil in de kwaliteit van de schermen, en dat zie je terug in de inkijkhoek, maar als je lang bent scheelt dat ook weer met de zitpositie van als je kort bent.

Als je voor een niet opel radio gaat zou ik eerst kijken hoe hij werkt en het beeld is, ik heb al van een forum lid gehoort dat de inkijk bij zijn radio met scherm niet super is.

Mark
                            http://www.AstraTuningClub.nl” onclick=”window.open(this.href);return false;

PsychoMantis

@opel-mark wrote:

Er zit veel verschil in de kwaliteit van de schermen, en dat zie je terug in de inkijkhoek, maar als je lang bent scheelt dat ook weer met de zitpositie van als je kort bent.

Als je voor een niet opel radio gaat zou ik eerst kijken hoe hij werkt en het beeld is, ik heb al van een forum lid gehoort dat de inkijk bij zijn radio met scherm niet super is.

Mark
                              http://www.AstraTuningClub.nl” onclick=”window.open(this.href);return false;

Ik kan me inderdaad voorstellen dat wanneer je een kwalitatief slecht scherm hebt dat dit o.a. de kijkhoek beïnvloed, maar ik neem aan dat een Zenec van € 800,- niet onder de noemer “slecht” valt, al helemaal niet wanneer ik de filmpjes en recensies lees.

iquick
                              Deelnemer

Zonde om zo een Zenec te plaatsen is echt geen gezicht vind ik, in ons auto zit een DVD90 met een CID scherm. Over een maandje of twee komt er een extratje bij waarbij ik beschik over touchscreen over de originele CID, aansluiting voor een carpc, DVB ontvanger enz. Weet niet hoeveel een zenec kost maar voor minder dan 800 euro ben je al klaar met de setup die ik bedoel. Serieus met zo een zenec breek ik bijna mijn nek, en dat terwijl ik 1.85 ben.

Galaxy Nexus Tapatalk

PsychoMantis

De 5011 staat nu overal voor € 799,- en dat vind ik een prima prijs. Hoe het er gemonteerd uit ziet durf ik niet te zeggen, daarvoor moet ik zoals ik al zei even langs een dealer, maar heb het vanmiddag even half half zitten meten en op het eerste gezicht lijkt het me mee te vallen. Maar goed hier ga ik dus eerst even naar kijken.

Dan v.w.b. de DVD90, daar moeten dus weer eerst extra dingen voor gekocht worden tot je een vergelijkbaar systeem hebt als de zenec en daar zit ik eigenlijk niet op te wachten. Niet dat ik de standaard systemen al afschrijf maar ik neig toch meer naar een alles in 1 waarbij ik ook nog eens allerlei extra’s kan gebruiken zoals een iPod.

iquick
                                  Deelnemer

Je moet het idd zelf beoordelen. Heb je al eens op youtube gekeken hoe zo’n systeem werkt? Staan namelijk veel videos van op youtube. Mischien krijg je dan wel een beetje beeld van hoe het allemaal werkt. De extratje die ik bedoel heeft voor en nadelen, kijk zenec is compleet een doos, hoef je alleen de oude CD30 uit te bouwen en de nieuwe Zenec erin te stoppen. Het nadele van de extratje is, je moet alles openmaken inclusief de CID, kan je de touchpanel inbouwen en de benodigde kabels. Je hebt hier ook een aparte Carpc voor nodig. Is uitgebreid werk, kost tijd, maar ik heb liever dat dan een Zenec. Tijdens het rijden is de bediening van de zenec echt niet fijn, je word snel afgeleid. De CID zit op de juist hoogte dus afleiding is minimaal. Mijn inzicht dan he je moet alles zelf zien en beoordelen tenslotte.

Haasje17
                                    Moderator

http://www.navaudio.nl/products/Opel-Astra%7B47%7Dvectra%7B47%7D…–autoradio-navigatie.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

Mischien is dit ook een optie zeker in iedergeval als je stuurwielbediening heb.

PsychoMantis

@Haasje, die had ik inderdaad gezien maar de zenesis heeft meer opties, vandaar dat ik die hier neergezet had.

Overigens weet ik niet of ik überhaupt wel iets bij navaudio moet bestellen/ophalen, ik lees op internet echt honderden reacties van mensen die het product nooit krijgen na de betaling, of als er wat mee is dat ze maanden moeten wachten voor er iets gebeurd. Die jongens schijnen bovendien hetzelfde, of in ieder geval gelieerd te zijn aan dynavin (zo even uit mn hoofd), waar de reacties ook al niet over houden…

Dat is ook een beetje de reden dat ik hier om info kwam vragen, wanneer ik namelijk op Opel navigatie zoek is bijna de hele eerste pagina bezaaid met navaudio en marktplaats. Maar aangezien ik de merken en de winkels niet ken heb ik geen idee of het wat is of niet.

Haasje17
                                        Moderator

Heb er zelf twee radios van gehad nooit problemen gehad met ze. Maar wat je zegt klopt veel negatieve reacties.

skyline643

Heeft de TS dan uiteindelijk de Zenec geplaatst of een ander toestel?

Ik ben zelf ook aan het overwegen om het te doen om verschillende redenen. Enkel spijtig dat het scherm idd laag zit en niet weergegeven wordt op de het CID. Maar zo een toestel heeft meer voordelen als nadelen. Enkel twijfel ik nog tussen Zenec of een ander product uit het gamma van Navaudio. Iemand ervaringen mee?

PsychoMantis

Wauw dat was een beste bump :p

Anyhoe, ik heb inderdaad de Zenec (ZE-NC5011D) gekocht en ik ben er tot op heden – in tegenstelling tot de rest van de auto maar dat is een ander verhaal – zeer tevreden over.

Het grootste “nadeel” wat ik ervaar, maar dat was door iedereen van tevoren natuurlijk ook al gemeld, is dat het scherm wat aan de lage kant zit waardoor de letters aan de bovenkant van het scherm niet altijd goed te lezen zijn. Daarnaast lijkt me de ontvangst van de radio ook op sommige plekken iets minder (als in sneller ruis) maar verder heb ik er nog steeds dagelijks plezier van.

Hierbij trouwens nog wat foto’s die ik ooit eens online gezet had omdat een andere user er naar vroeg :)

Astra 1.4 NZ
                                              Deelnemer

Wat ook past is een Touch And Connect uit de Corsa, Zafira en Antara.

skyline643

Ik heb ondertussen mijn Zenec ontvangen king:
                                                  Dit weekend probeer ik hem in te bouwen. Ik heb alleen een vraag. In mijn Astra H zat een CD70 met navi, kan ik de antenne van de CD70 gebruiken voor de navigatie of moet ik echt de Zenec dashboard antenne gebruiken? Past dit en is het signaal sterk genoeg? De micro kan ik mooi inbouwen in het voorziene rooster in de Astra H, dat is geen probleem. Ik wil namelijk alles zo mooi mogelijk weggewerkt hebben ;)

PsychoMantis

Of dat past weet ik eigenlijk niet, in mijn auto zat geen navigatie dus daar kan ik je niet mee helpen. Ik heb dat meegeleverde blokje ergens ver achterin het dashboard weggestopt/vastgeplakt en het werkt prima. Af en toe als ik stil sta dan wilt de Zenec nog wel eens aangeven dat ik “omgedraaid” ben maar goed, kleinigheidjes houdt je toch :P

V.w.b. het wegwerken, ik heb de microfoon langs de deurstijl omhoog laten lopen, over het dak en zo naar de binnenspiegel toe. Daar kun je, met een beetje gewroet met een schroevendraaier prima bij zonder dat je iets los hoeft te halen. :D

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
                                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.