Astra H 1.9cdti na vervanging thermostaat nog niet op temp

Forumindex Forums Modellen Astra Astra H 1.9cdti na vervanging thermostaat nog niet op temp

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17261450
    Tim Wester
      Lid sinds:
      24 October 2013

      Mijne heren,

      Onlangs voor de eerste keer “verborgen” menu gevonden (via internet).
      Hier bleek toen dat de motor helemaal niet op temperatuur komt mx 65graden). (en achteraf gezien werkte de verwarming ook niet super).

      Nu heb ik gisteren de thermostaat incl sensor en koelvloeistof vervangen. Viel met vies tegen die EGR-koeler… Maar goed, het zit weer.
      Vandaag gereden en tot mijn verbazing komt de temp op de snelweg nog niet boven de 70-75 graden. Nog niet de bedrijfstemp van 90+.

      Enig idee wat het ook zou kunnen zijn?
      Wat me opviel is dat de koelvloeistof in de koelvloeistof tank wel al aardig warm is, terwijl de thermostaat eigenlijk niet open zou moeten staan? Toch?

      #18182462
      TvhR
      Deelnemer
        Lid sinds:
        17 September 2011

        Heb je gecontroleerd of je oude thermostaat wel defect was?

        Blijft niet toevallig de fan continu draaien? Rijd je met je airco uitgeschakeld?

        #18182463
        Anoniem
          Lid sinds:
          1 January 1970

          Hoe werkt dat verborgen menu? Of hebben niet alles astra’s dat?

          #18182464
          Tim Wester
            Lid sinds:
            24 October 2013

            @TvhR wrote:

            Heb je gecontroleerd of je oude thermostaat wel defect was?

            Blijft niet toevallig de fan continu draaien? Rijd je met je airco uitgeschakeld?

            Oude thermostaat stond niet echt open. Kon er wel eenvoudig doorheen blazen terwijl de nieuwe compleet gesloten was.
            Kon in de oude ook geen klein “gaatje” ontdekken zoals je wel eens vaker ziet.

            Fan draait niet. En airco is toevallig kapot (condensor), staat dus ook uiit (verwarming ook bij de weg).

            Het valt me op dat de temperatuur op zich netjes oploopt tot ongeveer 77 graden (op snelweg) en daarna zakt ie terug naar 73 a 74 graden om daarop te blijven hangen (totdat ik uiteindelijk voor een stoplicht kom te staan, dan kan ie wel ietsje oplopen tot 80-85 graden. Om tijdens het rijden dan gewoon weer te zakken naar 73-74 graden.

            #18182465
            Corjan
            Deelnemer
              Lid sinds:
              15 May 2008

              Heb je het systeem wel goed ontlucht ?

              #18182466
              Tim Wester
                Lid sinds:
                24 October 2013

                @Corjan wrote:

                Heb je het systeem wel goed ontlucht ?

                Ga er vanuit dat ie goed ontlucht is.
                Anders zou ie juist te warm worden aangezien lucht natuurlijk slechter koelt dan water.

                #18182467
                Astra-H
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  9 February 2013

                  Nee door lucht blijft ie koud.

                  Temperatuursensor vervangen. Volgens mij werkt je thermostaat wel.

                  #18182468
                  Tim Wester
                    Lid sinds:
                    24 October 2013

                    @Astra-H wrote:

                    Nee door lucht blijft ie koud.

                    Temperatuursensor vervangen. Volgens mij werkt je thermostaat wel.

                    Oh ok, is tegen mijn verwachting in. Ik heb de “bleedplug” wel open gehad om zo te ontluchten waar kan (is maar op 1 plek). En koelvloeistofniveau blijft nu op peil na 2maal bijgevuld te hebben.

                    Temp sensor heb ik mee vervangen, dus ga er vanuit dat de temp weergegeven op het display gewoon klopt. Ga dit nog wel ff dubbelchecken. Ik laat de motor gewoon ff draaien en check of temperatuur op display overeenkomt met de temp die ik meet op het thermostaathuis.

                    Zou het eventueel met de EGR klep te maken kunnen hebben.
                    Kan me voorstellen dat deze te ver open gezet wordt waardoor er teveel uitlaatgassen retour gaan waardoor de verbrandingstemp lager is dan gewenst.
                    Wat dan weer resulteert in een lagere “bedrijfstemp”?

                    Ik merk ook dat de koelvloeistof temp afhankelijk is van de buitentemperatuur. Naarmate het buiten kouder is, is de temperatuur op het display ook lager. Bij 17 gr buiten lag ie rond de 76 graden. Nu met 10-12 graden kom ik niet hoger dan 72 graden.

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.