Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra H 1.6 Z16XER nokkenas verstellers
- Dit onderwerp bevat 17 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 december 2018om 20:48 door Opeltje17.
-
AuteurBerichten
-
10 augustus 2015 om 14:26 #17273089
Goedemiddag allemaal,
Ik rijd met een Astra H GTC uit 2007. Het betreft de 1.6 benzinemotor (Z16XER) met 115pk. Hij heeft 94.000km.
Sinds een tweetal maanden heb ik echter last van volgend probleem: als ik de motor (koud) start, ratelt deze gedurende 1 à 2 seconden. Dit is te zien op onderstaand filmpje (niet het mijne, gevonden op Youtube):
https://www.youtube.com/watch?v=VLsGd5V8qkI” onclick=”window.open(this.href);return false;Blijkt dat dit probleem te maken heeft met de nokkenas (en/of versteller). Mijn kennis over motoren is helaas ontoereikend, waardoor ik dit probleem zelf niet kan opsporen. Na enig googlewerk blijkt dat ofwel de filters uit deze versteller nog niet vervangen zijn waardoor deze te weinig olie krijgen. Een vaak voorkomend probleem bij de Z16XER’s blijkbaar.
Volgende week gaat mijn wagen bij de Opel dealer op onderhoud. Nu is mijn vraag: moet heel de nokkenas vervangen worden, of enkel de versteller? Moeten de katrollen en de gehele distributieset vervangen worden?
Alvast bedankt!
10 augustus 2015 om 14:36 #18293286met de nokkenasverstellers zijn dat denk ik deze dingen
http://www.fsrs-opelwebshop.nl/nokkenasversteller-inlaat-opel-astra-insignia-sig.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.fsrs-opelwebshop.nl/nokkenasversteller-uitlaat-opel-astra-insignia-si.html” onclick=”window.open(this.href);return false;je nokkenassen blijven geloof ik zitten alleen je distributie moet eraf zover ik weet
als je distributie vervangen wordt zal dat ook met spanrollen zijn
10 augustus 2015 om 14:42 #18293287Bedankt voor het snelle antwoord.
Heb je enig idee van het totale kostenplaatje?
Ik heb het enge voorgevoel dat hier veel werkuren in kruipen…10 augustus 2015 om 14:50 #18293288de opel dealer zit vaak rond de 60 euro per uur lost van de onderdelen…
je kunt ook iemand van het forum vragen… ik neem aan dat je niet de enige bent met dat probleem
die link die ik je stuurde dat onderdeel is goedkoper dan bij de dealer..
als je alleen de verstellers hebt dan kun je iemand van het forum vragen en kan als je distributie nog in goede staat is gewoon behouden..
de opel dealer vervangt die 9 van de 10 keer als de distributie eraf moet..10 augustus 2015 om 15:24 #18293289Is er toevallig iemand op het forum die dit probleem heeft gehad? En die dit eventueel heeft kunnen herstellen door de filtertjes te verwijderen?
10 augustus 2015 om 16:24 #18293290Verstellers gaan idd regelmatig stuk als de filtertjes er nog opzitten, je kan ze verwijderen en olie verversen en het even aankijken of het weg gaat anders allebei vervangen met de distributie, die van jou moet toch in 2017 ben je meteen klaar.
Je kan ”CarloAstra” eens PM’en die heeft er meerdere gedaan en heeft het speciale gereedschap hiervoor die kan je ook vertellen wat het kost.
11 augustus 2015 om 05:54 #18293291AnoniemLid sinds:
1 January 1970Kan de motor hierdoor ook schade oplopen ?
Ik hoor dat geluid ook bij de 1e x starten (koudstart) en daarna niet meer.
Zou het niet eerder te maken hebben met de smering die bij de koudstart nog niet optimaal is ?De mijne heeft nu 138.300km op de klok staan
11 augustus 2015 om 07:57 #18293285Nee zit hem in de filtertje’s op de actuatoren, deze zijn alleen voor de inloop periode van de motor, maar zijn er door de garages nooit uitgehaald.
Daardoor krijgen de verstellers te weinig tot geen olie en gaan ze ratelen, naar verloop van tijd blijven ze ratelen, en uiteindelijk gaan ze helemaal stuk en heeft de motor zeker schade.
11 augustus 2015 om 09:12 #18293292AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hm, toch maar eens mijn kameraad inschakelen en kijken of hij die filtertjes er uit kan halen.
Maf en kostbaar minpuntje als ik het zo lees. :(11 augustus 2015 om 09:16 #18293293AnoniemLid sinds:
1 January 1970Nog een filmpje gevonden met uitleg er bij.
https://youtu.be/gIEBDfn4TBg” onclick=”window.open(this.href);return false;
11 augustus 2015 om 14:22 #18293294Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik hoop dat ik er vanaf kom met enkel de filtertjes te verwijderen, anders wordt het kostelijk…20 augustus 2015 om 12:07 #18293295Update: auto is net terug van de dealer. De filtertjes van de actuatoren waren helemaal kapot. Ze zijn beiden vervangen, maar vreemd genoeg zei de dealer dat de filtertjes op de nieuwe actuatoren moesten blijven zitten. Het probleem bij koudstart is in elk geval weg!
20 augustus 2015 om 13:43 #18293296Filtertje’s eraf laten!!!
Anders gaan de verstellers wel stuk!!
25 december 2015 om 09:33 #18293297@Opeltje17 wrote:
Filtertje’s eraf laten!!!
Anders gaan de verstellers wel stuk!!
Ik was toevallig naar deze motorcode aan het zoeken en kwam dit 3 maanden oude topic tegen.
Wat mij helaas blijft bevreemden is het verschil in advies tussen dealers / monteurs.Als ik dan in dit topic lees dat de dealer zegt dat ze er op moeten blijven en forumleden schrijven dat ze er af moeten, dan snap ik ook dat mensen met enorme twijfels gaan zitten. Lastig.
25 december 2015 om 11:14 #18293298En toch moeten ze eraf, filtertje’s zijn alleen voor de inloop periode van de motor.
25 december 2015 om 19:10 #18293299Ze moet er echt wel af ja …. Anders heb je straks weer het zelfde probleem!
12 december 2018 om 09:07 #18362349Even een oud topic omhoog halen..
Mijn astra met z16xer motor blijft nu continu tikken, waar dat eerst alleen met koudstart was. Mag ik dan aannemen dat de nokkenas verstellers overleden zijn? De auto rijd nog wel.
Zijn er nog meer dingen die ik moet (laten) vervangen, behalve de verstellers zelf? (Dat zijn tandwisletjes toch?)
Alvast bedankt!
12 december 2018 om 20:48 #18362369Heb je eventueel een filmpje? dan kunnen we eens mee luisteren.
Verstellers zijn de tandwielen ja, zou meteen je distributie riem mee laten vervangen, daar deze toch los moet(of hij moet er nog niet zo lang opzitten) en eventueel een multiriem set(naargelang de staat)
Kleppendeksel pakking zal ook vervangen moeten worden, nokkenassen moeten geblokkeerd worden aan de achterzijde.
En de filtertjes dus van de actuatoren afhalen!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.