Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra H 1.6 16V Twinport Tuning advies gezocht
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 november 2013 om 17:39 #18182648
@ Opel-Mark, reageer eens normaal. Vind het niet gek dat mensen stoppen met discussies als jij ze zo afblaft…
Een forum is er om over zaken te discussiëren en daarbij kun je mensen gewoon in hun waarde laten. Tot nu toe ben jij ook nog maar met weinig argumenten gekomen namelijk.
En als je trouwens eens onder de motorkap kijkt bij Ron, zou je wel anders praten.@demonius abraxis (wat een naam? :P ): Je snapt zelf ook dat je met een minder warme motorruimte geen realistische run doet.
Het kan wel zijn dat het beter is voor de motor, maar het is niet realistisch en wel aan de gunstige kant. Het kan dus zijn dat je op papier (met de motorkap open) 13 pk wint, maar in het echt maar 8 pk. Dat is wat Ron en ik proberen aan te geven.11 november 2013 om 18:40 #18182649Wat een verhaal heren.
Ik vind het wel heerlijk om zo ff te lezen.Zonder al te veel stof op te laten waaien.
Er zijn veel tuners die wel de kap sluiten, oa fcg in gorredijk. Mijn auto gaat de hele kap af bij het testen omdat we vaak langer staan te banken maar dat is een compleet andere setup.Wat wel een groot probleem is de rijwind simulatie met die grote fans. Deze kunnen over het algemeen maar een snelheid van zo’n 120km/h simuleren. Gaat je auto dan toch een 160/170 op de bank in zijn 4 dan komt ie wel een beetje koeling te kort doordat het verschil qua lucht flow al snel 40-50km/h.
Maar aangezien deze run op de bank maar kort is gaat je motor er echt niet slechter van presteren. Dus het kapje kan gewoon dicht bij een straatauto.
Ik vind de discussie / vergelijking met een turbo motor helemaal weer jammer. Daar wordt toch niet om gevraagd. Ja een turbo motor heeft meer winst bij het chippen maar ook het onderhoudt tussen een turbo / na motor kun je niet met elkaar vergelijken. Doe dit dan ook niet bij het chippen.
Tevens wordt er door heeeeeel veeeeeel mensen alleen maar gekeken naar piek vermogen. Nou ik heb liever een flatline qua koppel van 200nm dan een rare koppelkromme waar een piekje inzit van 250nm.
Piek winsten zijn mooi meegenomen maar een toename in het overige toerengebied wordt door een aantal personen totaal niet naar gekeken.
Daar pak je je winst en daarin is vaak nog heel veel te halen.
Ik heb me niet verdiept in de twinport motoren maar ik zou de TS willen adviseren er goed over na te denken hoe ver hij wil gaan.
Als je zegt een ander uitlaatsysteem, eventueel een ander inlegfiltertje (ook al is het voor het geluid) , een chipje en klaar!!! Lekker doen. Nix mis mee. Wil je meer begin met je inlaat, nokkenassen, uitlaatsysteem en dan de chip
Ook voor het filter geldt weer inleveren op piek vermogen kan een toename zijn in het lagere toerengebied waardoor je auto toch lekkerder zou kunnen doortrekken.
11 november 2013 om 19:17 #18182650mm zeer interessant om te lezen.
zeker de filmpjes van die dynorun.. van 98 pk naar 111 is netjes, ben eigenlijk wel benieuwd wat nou echt het verschil is tussen jou 1.6 motor met fabrieksopgave 105pk en mijn 1.6 (XER) motor met fabrieksopgave van 116 pk
En vooral ook wat er te behalen valt, iemand hier ervaring mee?11 november 2013 om 19:30 #18182651Risl wat is er mis met mijn forum naam?
Heel de discussie kap op of dicht heeft geen fuck met die paar pk winst te maken. Maar als ik mag kieze motor iets rustiger op temperatuur komen of gelijk volle bak werken en flink op zijn klote geven kap dicht dus ook nergens die hitte kwijt kunnen zou ik dus liever de eerste optie kieze. Tuurlijk je ontkomt niet aan een snelle stijging van temp maar je kunt er wel voor zorgen dat het rustiger verloopt.
Jij gaat neem ik aan ook nietmeteen koude motor gelijk planke.Wat corsaboy aan geeftet die rijwind is ook precies wat ik bedoelde hetis maar een simulatie.
Maar goed wat al vaker gezegd is een chip, goeie keuze in filter en eventuele andere uitlaat geeft in veel gevallen voldoende winst voor simpel straat gebruik.
Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
11 november 2013 om 19:40 #18182652Blijf er wel bij dat het kapje gewoon dicht hoort op een bank. Voornamelijk omdat ik het dood eng vind zo’n kap te open staat te wapperen.
Zal maar doorslaan op je voorruit.
Rustig warm rijder dien je altijd te doen op een bank als het torretje koud is.
Anders moet je gelijk die tuner uit je auto sleuren.Op een serieuse motor die alleen voor de race wordt gebruikt moet gewoon zonder kap op de bank. Vergeet niet dat die dan ook gelijk een uur tot anderhalf uur staan te testen. Af en toe met koel momentjes van 5 a 10 minuten.
11 november 2013 om 19:48 #18182653Eventjes aplels met peren vergelijken.
Als mijn kever op de bank staat benik toch blij als me kapje eraf is ;-).
Ach ieder heeft zijnvoorkeuren maar het verhaal van kap open of dicht voor de werkelijke pk’s is de grootste onzin wat ik ooit gehoord heb.Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
11 november 2013 om 19:53 #18182654@RISL wrote:
@ Opel-Mark, reageer eens normaal. Vind het niet gek dat mensen stoppen met discussies als jij ze zo afblaft…
Een forum is er om over zaken te discussiëren en daarbij kun je mensen gewoon in hun waarde laten. Tot nu toe ben jij ook nog maar met weinig argumenten gekomen namelijk.
En als je trouwens eens onder de motorkap kijkt bij Ron, zou je wel anders praten.@demonius abraxis (wat een naam? :P ): Je snapt zelf ook dat je met een minder warme motorruimte geen realistische run doet.
Het kan wel zijn dat het beter is voor de motor, maar het is niet realistisch en wel aan de gunstige kant. Het kan dus zijn dat je op papier (met de motorkap open) 13 pk wint, maar in het echt maar 8 pk. Dat is wat Ron en ik proberen aan te geven.Mijn reactie ligt geheel aan de opstelling van een enkeling hier, je kent ze wel mensen die meteen roepen van heeft geen nut om een niet turbo te chippen enz.
EN hoezo geen argumenten, als je goed leest zie je juist veel argumenten, waaronder ervaringen en metingen met mijn eigen wagen maar ook ervaringen met de wagens van andere clubleden.
dat ik niet na iedere verandering een dure dynobank heb opgezocht maar met de elm de waardes heb opgeschreven wil niet zeggen dat wat ik beweer niet waar zou zijn, daarnaast kende ik de dyno uitdraaien van Arjan al langer, net als uitdraaien van anderen en de ervaringen van anderen.als iemand beweerd het beter te weten dan alle gerenomeerde tuners en allerlei borrelpraat gaat lopen verkondigen dan mag hij wat mij betreft die onzin verder in de kroeg verkondigen.
Mark
11 november 2013 om 20:18 #18182655Nou ja maar wat jou ervaring is en die van anderen dat kan heel erg verschillen. Het gaat erom waar je zelf blij mee bent.
Ik doe dingen ook op mijn eigen manier en niet elke ‘tuner’ zal achter mijn oplossing staan. Maar dat is ook andersom het geval.
Dat betekent nog niet dat ik of die betreffende tuner (om in jou termen te blijven) borrelpraat heb en maar de kroeg in moet gaan.
Zo zijn er veel tegenstanders van de inlegfilters van green of k&n. Nou ik bestel um binnenkort gewoon voor onze astra. Ik wordt er blij van en daar gaat ut om. Niet wat anderen erdan over denken.
Tuurlijk mag je je mening geven en iemand jou ervaring delen. Iemand kan dan vervolgens beslissen er wel of niet wat mee te doen.
11 november 2013 om 22:50 #18182656Ik heb ook nooit gezegt dat chippen geen zin heeft zonder turbo, rijd zelf ook atmo dus dat zal ik nooit zeggen. Enkel dat je beter je geld eerst in andere dingen kunt steken alvorens je gaat chippen.
Mocht je nog interesse hebben in wat info over chiptunen kijk hier eens op:
http://www.freddycane.com/rollenbank.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
EDIT: ik ga nu echt kappen met deze discussie, want ik word hier naar beneden gehaald door mensen die en mij en mijn auto en achtergrond niet kennen. Als je zou weten hoeveel tijd ik vrijwillig voor iedereen hier op het opel forum over heb om enkel hun problemen op te lossen met de auto’s en hoeveel daarvan met succes worden opgelost wist je wel beter.
12 november 2013 om 09:41 #18182657@demonius abraxis wrote:
Risl wat is er mis met mijn forum naam?
Heel de discussie kap op of dicht heeft geen fuck met die paar pk winst te maken. Maar als ik mag kieze motor iets rustiger op temperatuur komen of gelijk volle bak werken en flink op zijn klote geven kap dicht dus ook nergens die hitte kwijt kunnen zou ik dus liever de eerste optie kieze. Tuurlijk je ontkomt niet aan een snelle stijging van temp maar je kunt er wel voor zorgen dat het rustiger verloopt.
Jij gaat neem ik aan ook nietmeteen koude motor gelijk planke.Niks mis mee, wel vrij lastig.
En het heeft juist alles met extra pk’s te maken….maar goed, als je niet overtuigt wilt worden, blijf ik het niet proberen. Feit is dat een koelere inlaattemperatuur leidt tot meer vermogen. En meer vermogen is naast een mooi koppelverloop wel het doel van chiptuning. Ik vind dan dat je een realistische run moet doen ipv een run waarin de resultaten gunstiger zijn dan in werkelijkheid.Juist ‘rustig op temperatuur laten komen’ of ‘volle bak werken’ heeft niets met open motorkappen te maken, gewoon een kwestie van de auto goed warm rijden voordat je ‘m op de dyno zet.
En wat Corsaboy aangeeft, met een windsnelheid van 120 km/u tegen een open motorkap aanzetten, dat is ook niet echt veilig.
@Opel-Mark, ik lees vooral dat je nogal fan bent van UT (zoals blijkbaar heel wat leden van ATC) en dat je vrij snel begint te roepen voordat je een tweede keer nadenkt/leest (bijv. dat een open motorkap geen invloed heeft op prestaties, omdat er geen test was met een open luchtfilter. Terwijl dit zeker invloed heeft op de lagere temperatuur van de inlaat en daarmee op de prestaties). Ik vind het dan jammer dat je gelijk op mensen in begint te hakken die je amper kent.12 november 2013 om 10:01 #18182658RISL, ook veel Opel-Forum leden zijn fan van Unlimited Tuning.
We zijn forum sponsor en bieden hoge kwaliteit voor lage prijzen, speciaal voor het Opel-Forum.Of ben je het daar ook niet mee eens?
12 november 2013 om 10:07 #18182659Ik heb daar helemaal geen oordeel over. Ik zeg alleen dat ik zie dat Opel-Mark regelmatig jullie aanraadt. Ik snap niet wat jij bedoelt met ‘Of ben je het daar ook niet mee eens?’
Als je bedoelt dat ik het niet eens ben met jullie manier van testen, dan is dat inderdaad zo: ik vind dat je de kap dicht moet doen zodat je de run niet onnodig gunstiger maakt dan de werkelijkheid, buiten dat het gewoon gevaarlijk is om zoveel lucht tegen een openstaande motorkap te blazen.
Iedereen zal een eigen voorkeur hebben en (niet lullig bedoeld) er zullen ook mensen zijn die een slechte ervaring met jullie hebben. Dat is nou eenmaal zo.
Ik bedoel alleen dat de topicstarter gewoon even rond moet kijken omdat er wel meer tuners zijn, zoals bijv. Klasen en EDS. Zelf heb ik goede ervaringen met EDS, ik ken ook iemand die een zeer goede ervaring met Klasen heeft. Er zullen er ook genoeg zijn die geen goede ervaringen met EDS of Klasen hebben.
12 november 2013 om 10:42 #18182660We zijn zelf wel capabel genoeg te oordelen of we de motorkap sluiten of open laten, we zijn geen cowboys die zomaar wat doen. Zowel tijdens de originele run als de getunede run heeft de motor veel koeling nodig door middel van windopbrengst. Om zo veel mogelijk constante runs te doen. De winddruk is van toepassing voor de inlaat, met een niet grote range naar boven waardoor de motorkap er af zou vliegen of iets dergelijks.
Zowel leden van het Opel-Forum als de Astra Tuning Club zijn meer dan tevreden en we hebben ontzettend veel fans, die helemaal overtuigd zijn van ons kunnen. Dit zijn leden die gebruikerservaringen hebben en niet alleen op de testbank maar ook op de weg. Niet geheel onbelangrijk.
Op het moment dat er 13PK winst wordt behaald, zoals in het voorbeeld wat ik erbij pakte, wordt dat ook écht behaald. En niet 8PK, wat iemand insinueerde wat kan gebeuren.
12 november 2013 om 10:46 #18182661Risl als je dan eens op een normale manier naar me naam vraagt ipv met een omweg.
Het feit blijft dat je met een dyno run nooit realistische waardes gaat krijgen zowel met motor kap dicht als open niet en al helemaal niet met grote ventilatoren voor je radiator.
Wat iedere tuner ook aan geeft het blijven indicaties zelfs eds of wie dan ook. Veel gasten krijgen een giga stijve lul van hoe veel pk’s ze hebben of hoeveel koppel.
Maar goed ieder mag zijn mening hebben en daar leven we met zijn alle voor in een vrij land. Maar goed voor het de spuigaten uit loopt hoop ik dat we met alles wat er gezegd is de topic starter iets hebben kunnen helpen zodat die voor zichzelf een keuze kan maken wat hem het beste lijkt.
Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
12 november 2013 om 10:56 #18182662@ Unlimited Tuning,
Niemand noemt jullie cowboys die maar wat doen en ik zeg ook niet dat je de motorkap dicht MOET doen.
Ik zeg alleen dat ik VIND dat de motorkap dicht hoort tijdens een run. Dat is mijn mening die gebaseerd is op de feiten die ik heb kunnen vinden. Als jouw mening anders is omdat jij andere feiten hebt gevonden, is dat toch prima?Ik snap niet dat je het zo op de spits probeert te drijven?
Dat je forumsponsor bent, is echt heel goed voor het forum en waarschijnlijk ook voor jullie zelf, maar dat betekent niet dat ik niet mag zeggen dat ik EDS prettig vind. Smaken verschillen, daarom vindt de één iets prettig en dan ander niet.@demonius abraxis, ik vraag niet naar je naam….ook niet met een omweg.
Maar goed, de discussie loopt op niks uit, er komen steeds meer non-argumenten en de toon die net is ingezet, staat me niet aan, ik stop met deze discussie voordat het verder ontspoort.
Mocht er iemand nog heel graag iets kwijt willen, pm dan maar.@ Topicstarter, veel succes met het laten tunen van je auto.
12 november 2013 om 11:10 #18182663RISL,
Ik ben het zeer zeker met je eens dat de klant uiteraard vrij is in zijn/haar keuzes. En dat men ook niet de ander een bepaalde keus op moet gaan dragen.
Zowel Unlimited Tuning, EDS als Klasen zijn zeer goede partijen. Ik vind dat je geen foute keus kunt maken tussen bijvoorbeeld deze 3.
12 november 2013 om 11:24 #18182664ligt er beetje aan wat je wilt, en wat je hebt. denk dat voor veel aanpassingen beter naar klasen en EDS kan gaan.
12 november 2013 om 11:31 #18182665Zoals genoemd, EDS en Klasen zijn zeer goede partijen. En als iemand daar een beter gevoel bij heeft, doen!
12 november 2013 om 12:33 #18182666Ik heb een tuning van EDS, maar dat had net zo goed een tuning van UT kunnen zijn(als ik nu een keuze zou moeten maken dou dat op UT vallen), goede tuners ontlopen elkaar niet veel en in de tijd dat ik mijn chiptuning heb gedaan was UT geen forumsponsor, overigens is mijn astra later bij UT op de dyno geweest, ook EDS doet zijn runs met de motorkap open, en over meer vermogen bij koeling van het inlaat traject, ja leuk als je de inlaatpijp in een bak met ijs legt, maar niet met gewoon 20graden buitenlucht koelt hoor.
@haasje je verteld wel meer onzin, zoals dat het eruit halen van de restrictiepijpjes niks uit maakt en meer kolder, al jouw opmerkingen maakt het dat je totaal ongeloofwaardig bent, en waarschijnlijk heel erg vermakelijk bent in de kroeg maar het feitelijk weinig meer met de werkelijkheid te maken heeft.
12 november 2013 om 12:38 #18182667mark ik weet niet waarom je zo uithaalt naar haasje, maar tot dusver heb ik nog geen dingen gezien van jou waardoor ik zou denken dat jij er meer van snapt dan hem.
of heb je een compressor op je astra? :jerry
12 november 2013 om 12:41 #18182668edit
12 november 2013 om 12:45 #18182669Is er wel eens iemand geweest die een run heeft gedaan met en zonder pijpjes en verder geen wijzigingen? Ben wel benieuwd, ongeacht de uitkomst.
@ Opel-Mark, zie pm.12 november 2013 om 12:46 #18182670zijn ze ook niet, ik heb em zelf ook uit me filterbak gehaald en je merkt geen enkel verschil. hooguit een beetje meer geluid.
en dat kleine beetje flow wat je ermee zou moeten kunnen krijgen is ook te verwaarlozen.
maar om dan meteen iemand anders ze bevindingen dom te gaan vinden is beetje ver gezocht.laatste keer dat ik checkte zaten we hier met ze alle op een forum om discussies te voeren en ideeën opdoen van andere.
niet elkaar in de haren vliegen omdat je een andere kijk hebt erop.12 november 2013 om 12:48 #18182672ik heb trouwens eerst het pijpje uit me z20let filterbak gehaald, merkte vrijwel geen verschil
heb ook het pijpje uit me CDTi bak gehaald, merkte ook geen verschil.
enige verschil wat ik merkte is de overgang van een z20let filterbak, naar een CDTi bak zonder de crossoverpijp.
mede omdat de crossoverpijp een dunne platte pijp is die over het blok heen loopt.
de aanzuigroute is korter. thats it..12 november 2013 om 12:51 #18182673Ik maak geen domme opmerkingen zoals de pijpjes in je luchtfilterhuis zijn geen restrictie, luchtfilter gaat niet echt wat verandereren, Dat luchtfilter, filterhuis gedoe is gewoon sonde van je geld, en meer van dergelijke opmerkingen die Haasje wel doet waar ook meteen gehakt van gemaakt wordt als je de testresultaten ziet die Arjan geplaatst heeft.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.