Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra H 1.6 16V Twinport Tuning advies gezocht
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 november 2013 om 06:09 #18182623
De pijpjes vormen geen restrictie, omdat de diameter van de pijpjes net zo groot is als de diameter van de aanzuigbuis!
Ook leveren ze geen vermogenwinst op enkel een verandering van de kopelkromen. En in dat geval negatief, je koppelkromme word vlakker maar het maximum koppel lager!
Vermogenwinsten op de bank als dat zo zou zijn zal dat hooguit echt een kleine pk zijn en die is verwaarlsoobaar omdat dat verschil ook zou op kunnen treden zonder verandering of als het niet diezelfde auto is.
8 november 2013 om 09:56 #18182624@Haasje17 wrote:
De pijpjes vormen geen restrictie, omdat de diameter van de pijpjes net zo groot is als de diameter van de aanzuigbuis!
Ook leveren ze geen vermogenwinst op enkel een verandering van de kopelkromen. En in dat geval negatief, je koppelkromme word vlakker maar het maximum koppel lager!
Vermogenwinsten op de bank als dat zo zou zijn zal dat hooguit echt een kleine pk zijn en die is verwaarlsoobaar omdat dat verschil ook zou op kunnen treden zonder verandering of als het niet diezelfde auto is.
Er zit altijd een hoop tussen de oren. Als je iemand wijs maakt dat de race strepen op z’n auto extra pk’s opleveren, zal die het misschien ook zo ervaren als die in z’n auto rijdt.
Ooit eens een keer een grappig proefje gezien waarbij iemand een prachtig verhaal had met een kastje wat je alleen maar hoefde aan te sluiten op je sigarenaansteker, die zou op wonderbaarlijke wijze je motormanagement systeem beïnvloeden, waardoor je een lager brandstofverbruik had.
Met dit verhaal de proef uitgevoerd en wat denk je? Allemaal een lager brandstofverbruik. Kijk je later in dat kastje en er zat niks anders in dat een beetje zand voor het gewicht en een LEDje wat ging branden als je ‘m aansloot.
Net als dat je auto lekkerder rijdt als die net nieuwe APK heeft ;)
8 november 2013 om 10:01 #18182625@opel-mark wrote:
@dion87 wrote:
komt er meer op neer of het de moeite waard is om veel geld neer te leggen voor weinig pk’s en nm’s.
chippen heeft altijd nut, maar wat weegt er meer.. 10pk erbij, of 5 meyers in je zak?
500 euro ?? zelfs gespecialiseerde tuners vragen dergelijke bedragen niet.
eds vraagt bijvoorbeeld 250 euro, 10 pk erbij en 15Nm, bij mij was het zelfs meer, 12pk erbij en 20Nm
en de trekkracht is aanwezig over een veel breder gebied, en dat merk je goed bij optrekken bij lage toeren.Over lager brandstofverbruik heb ik overigens nooit wat van gemerkt want het extra vermogen gebruik ja natuurlijk ook (althans ik wel).
als vuistregel is een beetje 10% meer na chippen, en ja dat merk je, helemaal als je een stationwagon hebt zoals ik.
ik overdreef een beetje, dat snap je zelf wel.
maar alsnog is 250 euro in deze tijd ook nog steeds een hoop geld voor het kleine beetje power wat je erbij krijgt.
daarom vindt ik het de moeite niet waard, wat andere mensen met hun geld doen is hun pakkie aan. ik geef alleen me mening hier, het is tenslotte een discussie.8 november 2013 om 12:04 #18182626Ik heb in het verleden auto’s op meerdere banken laten testen, en helaas waren de verschillen tussen de banken alleen al groter dan 10 pk, en bij meerdere run’s had je ook verschillen van 10 pk. Maar nogmaals als iemand er blij mee is, wil ik dat plezier niet afnemen.
8 november 2013 om 22:13 #18182627@Haasje17 wrote:
De pijpjes vormen geen restrictie, omdat de diameter van de pijpjes net zo groot is als de diameter van de aanzuigbuis!
Ook leveren ze geen vermogenwinst op enkel een verandering van de kopelkromen. En in dat geval negatief, je koppelkromme word vlakker maar het maximum koppel lager!
Vermogenwinsten op de bank als dat zo zou zijn zal dat hooguit echt een kleine pk zijn en die is verwaarlsoobaar omdat dat verschil ook zou op kunnen treden zonder verandering of als het niet diezelfde auto is.
Wat een borrelpraat, wat je nu zegt komt hetzelfde neer als beweren dat je op een rechte stuk weg net zo hard gaat als in een weg met een s-bocht enkel omdat het asvalt even breed is.
8 november 2013 om 22:14 #18182628@opeltje2 wrote:
Ik heb in het verleden auto’s op meerdere banken laten testen, en helaas waren de verschillen tussen de banken alleen al groter dan 10 pk, en bij meerdere run’s had je ook verschillen van 10 pk. Maar nogmaals als iemand er blij mee is, wil ik dat plezier niet afnemen.
Ik weet niet in wat voor vreemde zaken jij komt, maar bij UT wordt gebruik gemaakt van een geijkte dynobank, dus wederom verwijs ik dit verhaal van jou naar dezelfde borrelpraat die je al eerder liep te verkondigen.
8 november 2013 om 22:18 #18182629Quote:ik overdreef een beetje, dat snap je zelf wel.
maar alsnog is 250 euro in deze tijd ook nog steeds een hoop geld voor het kleine beetje power wat je erbij krijgt.
daarom vindt ik het de moeite niet waard, wat andere mensen met hun geld doen is hun pakkie aan. ik geef alleen me mening hier, het is tenslotte een discussie.klein beetje ? ach laat je baas het maar niet horen anders haalt hij 10% van je loon eraf omdat je het toch maar een klein beetje vindt :jerry
9 november 2013 om 19:16 #18182630@robert_corsa wrote:
Open filter kost vermogen. Dat is gewoon bekend. Google is your vriend.
Ik heb wat verschillende filters getest onder exact dezelfde omstandigheden.
Hier een korte samenvatting van het verslag wat op het Astra Tuning Club forum staat.@Juffer1 wrote:
Enkele weken geleden heb ik via Crooke Tuning een andere aanzuigbuis getest.
Daarbij zat ook een green twister filter en omdat ik niet geheel overtuigd was van het nut van de aanzuigbuis hebben we besloten om wat dingen extra te testen.Wat is het uitgangspunt :
Een standaard aanzuigbuis, een luchtfilterbehuizing waarvan de restirctiebuisjes zijn verwijderd en een K&N inlegfilter.
Standaard heeft onze Z16XEP een vermogen van 104Pk & 150Nm op de krukas. De waardes in de dyno grafieken zijn wielwaardes.In totaal zijn er 4 verschillende runs gemaakt :
Run 1 is met Crooke RVS airintake & Green twister filter
Run 2 is met Vectra C aanzuigbuis & Green twister filter
Run 3 is met originele aanzuigbuis & Green twister filter
Run 4 is verschil met originele aanzuigbuis & Vectra C aanzuigbuis in combinatie met het Green filter
De grijze lijn is met de originele aanzuigbuis en het K&N filter. Resultaat 102.3Pk / 156.7Nm
De zwarte lijn is Crooke RVS airintake & Green twister filter. Resultaat 104.0Pk / 158.6Nm
De zwarte lijn is met de originele aanzuigbuis en het K&N filter. Resultaat 102.3Pk / 156.7Nm
De grijze lijn is met een Vectra C aanzuigbuis & het Green twister filter. Resultaat 105.1Pk /159.3Nm
De zwarte lijn is met de originele aanzuigbuis en het K&N filter. Resultaat 102.3Pk / 156.7Nm
De grijze lijn is met de originele aanzuigbuis en het Green twister filter. Resultaat 104.9Pk / 158.1Nm
De zwarte lijn is Vectra C aanzuigbuis & het Green twister filter. Resultaat 105.1Pk / 159.3Nm
De grijze lijn is met een originele aanzuigbuis & Green twister filter. Resultaat 104.9 / 158.1Nm9 november 2013 om 19:39 #18182631Het enige jammere is dat we van tevoren de restrictiepijpjes eruit hadden gehaald, anders hadden we ook een curve gezien zoals hij origineel is
10 november 2013 om 08:39 #18182632Mooie grafieken. Eindelijk iemand met concrete bewijzen! Waarschijnlijk zullen de verschillen vrijwel onmerkbaar zijn, alhoewel de piekvermogen maar een paar pk scheelt is Bijvoorbeeld die crooke rvs in begin toeren toch een aardige winst. Nog mooier zou zijn als al die verschillende setups gechipt worden :jerry maarja dat wordt waarschijnlijk een dure test hahaha.
10 november 2013 om 09:00 #18182633Tja het zou leuk zijn als je allerlei testjes uit kan voeren, helaas hangt dara wel een prijskaartje aan.
overigens met de originele restrictiepijpjes erin heeft hij een dip in het lage toeren gebied, dat heb ik al eens gemeten, de crooke rvs pijp ziet er wel leuk uit maar is ook een zwaar ding(en prijzig), ik hoop erop dat er eens iemand is die zoiets dergelijks van gewoon kunststof maakt wat direct goed past op de plek van de originele.
10 november 2013 om 09:13 #18182634Ik zou zeggen leuke test, ga eens terug en doe de zelfde test nog eens. Wedden dat het verschil ineens anders is.
Oja en doe die verdomde motorkappen dicht op de dyno, want al die tuners doen hem open, maar heb jij al eens greden met je motorkap open?Rijwindsimulatie zeggen ze dan? Tja das onzin motorkap hoort dicht. Nog eens een paar pk eraf met die filters.
Zonder wijzigingen maar met bijv 3 runs kun je ook al deze verschillen krijgen enkel op de manier waarop het gas word ingezet en gas word gegeven kun je al verschil creeeren.
10 november 2013 om 09:20 #18182635ofwel steek je geld in inlaatspruitstuk als je iets aan luchttoevoer wil veranderen om winst te behalen. Doe dat dan na het gasklephuis en niet ervoor, daar schiet je niks mee op, sonde van je geld. Of als je het ervoor doet ga dat turbo of wat in die richting zoeken.
10 november 2013 om 09:21 #18182636Hmm, ik zou zeggen volgende test. Motorkap open vs motorkap dicht :jerry
10 november 2013 om 10:11 #18182637@Haasje17 wrote:
Oja en doe die verdomde motorkappen dicht op de dyno, want al die tuners doen hem open,
Alle runs zijn 3x gedaan en daarvan is de gemiddelde waarde gepakt. Overigens zaten er tussen de hoogste en laagste uitkomt nog geen 2pk verschil.
Ook zijn alle runs gedaan met een gesloten motorkap.
@Haasje17 wrote:
ofwel steek je geld in inlaatspruitstuk als je iets aan luchttoevoer wil veranderen om winst te behalen. Doe dat dan na het gasklephuis en niet ervoor, daar schiet je niks mee op, sonde van je geld. Of als je het ervoor doet ga dat turbo of wat in die richting zoeken.
Het zijn geen verschillen van 20pk maar je ziet aan de grafieken wel degelijk dat er verschillen zijn. Alleen door een aanpassing van het luchtfilter is er al 10Nm winst te behalen en dat door een relatief goedkope ingreep. Aan de andere kant zie je ook dat het anders kan uitpakken en je vermogen kan inleveren.
Je snapt zelf ook wel dat een luchtfilter van een paar tientjes een heel ander resultaat oplevert dan een turbokit van enkele duizenden euro’s.Het zijn overigens niet alleen de pk’s en de Nm’s die tellen. Zelf heb ik deze testen gedaan om erachter te komen met welke setup de auto het lekkerste rijdt en ik het minste last zou hebben van die “twinport dip”.
Als het mij om het vermogen zou gaan dan had ik nooit een 1200kg wegende auto met een 104pk motortje gekocht.10 november 2013 om 22:29 #18182638@Haasje17 wrote:
Ik zou zeggen leuke test, ga eens terug en doe de zelfde test nog eens. Wedden dat het verschil ineens anders is.
Oja en doe die verdomde motorkappen dicht op de dyno, want al die tuners doen hem open, maar heb jij al eens greden met je motorkap open?Rijwindsimulatie zeggen ze dan? Tja das onzin motorkap hoort dicht. Nog eens een paar pk eraf met die filters.
Zonder wijzigingen maar met bijv 3 runs kun je ook al deze verschillen krijgen enkel op de manier waarop het gas word ingezet en gas word gegeven kun je al verschil creeeren.
Wil je je nu echt helemaal ongeloofwaardig maken met de motorkap opmerking ?
of de motorkap nu open of dicht is maakt namelijk helemaal geen barst uit bij die metingen, alle lucht pakt hij namelijk vanuit de aanzuigbuis en die zit achter de gril, dit zijn namelijk geen metingen met open luchtfilters.
11 november 2013 om 09:07 #18182639Motorkap doen ze puur open zodat de motor wat extra koeling krijgt omdat ze vaak op hogere toerens testen. Dus haasje17 het blijkt wel dat je zelf niet weet waar je over praat. Maar goed doe jij lekker je kap dicht maar ga dan niet maauwen als daar motor in de soep draadt als die te warm wordt.
Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
11 november 2013 om 09:21 #18182640Ik vind het zo gek niet klinken, met de motorkap openen blijft je inlaattraject een stuk koeler omdat de warmte van de motor en uitlaatlijn gemakkelijker weg kan. Hierdoor zijn de resultaten (hoe klein het verschil misschien ook is) aan de gunstige kant.
Zelf zie ik ook liever een realistische run dan een gunstige run.
@ demondinges…als je het vermogen gebruikt op de Autobahn, draai je toch ook veel toeren. Dan rijd je toch ook niet met je motorkap open en houd je motor het ook vol. Met een flinke ventilator voor de auto op de bank, krijg je hetzelfde effect als koeling op hoge snelheid.
11 november 2013 om 09:22 #18182641@opel-mark wrote:
@opeltje2 wrote:
Ik heb in het verleden auto’s op meerdere banken laten testen, en helaas waren de verschillen tussen de banken alleen al groter dan 10 pk, en bij meerdere run’s had je ook verschillen van 10 pk. Maar nogmaals als iemand er blij mee is, wil ik dat plezier niet afnemen.
Ik weet niet in wat voor vreemde zaken jij komt, maar bij UT wordt gebruik gemaakt van een geijkte dynobank, dus wederom verwijs ik dit verhaal van jou naar dezelfde borrelpraat die je al eerder liep te verkondigen.
zo fantastisch is die dyno van hun niet hoor, ze plaatsen de vacuum ook niet aan de dyno…
11 november 2013 om 10:15 #18182642Die motorkap geloofwaardig? Ehm nee ik hoef niet geloofwaardig over te komen. Ik spreek uit ervaring en denk ook echt wel na over motortechniek.
Zeker verdieppen in motortechniek zullen velen hier nog niet hebben gedaan. Laatstaan motor ongeblazen tunen buiten een ander filtertje of chipje.Meeste tuners doen de kap open, vraag ze eens waarom? Dan zeggen ze rijwindsimulatie. Dan staan er van die joekels van fans te draaien met de kap open.
Door de kap open te zetten gaat ook nog eens veel koele lucht richting de motor (grote luchthapper idee). Je motorkap dicht is veel realistischer, het inlaattraject word dan veele malen warmer, omdat onder de kap ook warmer word.Ander dingetje is je kunt met 1 auto zelfde dynos maar andere manier bedienen van de auto ook al pk verschil creeeren. Door net wat eerder of later te starten op de dyno met gasgeven krijg je ook verschil.
Dat luchtfilter, filterhuis gedoe is gewoon sonde van je geld. Dat is echt pas nodig als je ook meer luchttoevoer nodig gaat hebben. Standaard motortjes hebben dat niet. Zelfs ik met scherpe nokken, aangepast inlaatspruitstuk, en spagettie kan gewoon af met origneel filterhuis en filter. En zelfs dan is dat niet de beperking.
Ik probeer mensen te behouden van foutje door ze te adviseren hier geen paar honderd euro in te steken in het tunen niet en in luchtaanvoer niet. Zolang je verder niets hebt gedaan aan je motorblok.
Bijna alle filters zijn voor de looks maar niet voor de performance.
Een schoon papieren filter (MANN) laat meer lucht door dan een inlegfilter trouwens.11 november 2013 om 10:18 #18182643Dit is trouwens de 2e kee rdat ik deze discussie voer en hier eindigd de discussie voor mij en ga ik er ook niet meer op in. Mede omdat de meeste die steeds weer deze discussie doen opwaaien enkel zelf een filtertje en chipje hebben.
Zo ben ik ook begonnen hoor wees maar niet bang, maar na veel experimenteren en testen kom je tot de conclusie dat het filter er niet toe doet. Terwijl de lengte en dikte van de inlaat wel invloed heeft.
Vooral op het koppel en niet zo zeer op het vermogen.
11 november 2013 om 11:56 #18182644Zonder de discussie voort te zetten, wil ik je graag adviseren het volgende topic even goed door te nemen. Een voorbeeld van chiptuning bij ons met hetzelfde motortype:
11 november 2013 om 15:27 #18182645Probleem is haasje en risl trouwens ook dat ik als ik wat laat doen aanme auto ik niet over 1 nacht ijs ga en eerst mij zelf goed laat informeren. Das net als met dat motorkap verhaal je auto staat stil en drijft enkel een paar rollen aan. In veel situatie zijn de grote vens gekoppeld aan de rollen waardoor er inderdaad rijwind wordt gesimuleerd. Natuurlijk zal dit nooit volledig de werkelijkheid zijn maar goed alle beetjes helpen.
Dat is dus ook vaak een reden de kap open te gooien omdat dan de motor als nog iets van extra koeling krijgt want nogmaals auto staat stil en er wordt in eens de volle 100% gevraagd wat die vaak niet mee maakt.
Over de filter kwestie en dat zullen jullie ook goed weten is een volledig openlucgt filter niks waard tenzij die zo goed als enkel koele lucht krijgt en geen warme motor lucht. Dit kun je oplossen door of er van weg te blijven of zorgen die die werkelijk in de koele lucht stroom zit. Andere optie is een gesloten filter met aanzuig buis richting koele lucht stroom of gewoon lekker je normale filter laten zitten met eventueel goeie vervangings filter.
Maar goed wil je echt veel vermogen uit je motor halen moet je echt meer geld inje motor steken en het blokje van de grond af aan gaan opbouwen. En wil je net een klein beetje extra is enkel een chippie vaak voldoende. Hopelijk herft topic starter er iets aan.Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
11 november 2013 om 15:45 #18182646@Unlimited Tuning wrote:
Zonder de discussie voort te zetten, wil ik je graag adviseren het volgende topic even goed door te nemen. Een voorbeeld van chiptuning bij ons met hetzelfde motortype:
http://opel-forum.nl/viewtopic.php?f=191&t=179130″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Hey johan,
Ik had dat linkje al in begin van topic gezet. Hele mooie waarden trouwens na chippen.
Zeker de moeite waard die 13pk winst.
11 november 2013 om 15:49 #18182647@Haasje17 wrote:
Dit is trouwens de 2e kee rdat ik deze discussie voer en hier eindigd de discussie voor mij en ga ik er ook niet meer op in. Mede omdat de meeste die steeds weer deze discussie doen opwaaien enkel zelf een filtertje en chipje hebben.
Zo ben ik ook begonnen hoor wees maar niet bang, maar na veel experimenteren en testen kom je tot de conclusie dat het filter er niet toe doet. Terwijl de lengte en dikte van de inlaat wel invloed heeft.
Vooral op het koppel en niet zo zeer op het vermogen.
Het lijkt me ook beter dat jij je mond houdt omdat het voor iedereen hier wel duidelijk is dat je bijster weinig verstand van zaken hebt en het allemaal beter denkt te weten als tuners die jarenlange ervaring hebben en jarenlan mooier resultaten boeken.
En over giga ventilatoren, steek jij je hoofd eens buiten het raam met 180KM/U en kijk hoeveel wind er dan waait.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.