Astra G Z22SE – 3 cilinders bij hoge vermogensvraag

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G Z22SE – 3 cilinders bij hoge vermogensvraag

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18343043
    Rash
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 February 2016

      Beste Opelkenners!

      Ik zit met een probleem.
      Ik rijdt een Opel Astra G Coupé uit 2000. Het betreft de uitvoering met een Z22SE motor.
      Het opstarten van de motor gebeurt soms snel maar vaak duurt het wat langer.
      Hij gaat wel goed rond maar hij komt soms een beetje sputterend tot leven, met als gevolg dat er vaak een benzinelucht vrijkomt.
      Dit probleem is nog wel te overzien, maar als ik bij het rijden te veel vermogen vraag wil hij wel eens op 3 cilinders gaan lopen.
      Voordat hij op 3 cilinders loopt houdt hij niet in, hij trekt verder nog steeds goed.

      Het probleem treedt vaak op wanneer ik langere tijd boven de 3500 rpm rijdt of eens flink doortrek.
      Gevolg is dan dat hij na verloop van tijd op 3 cilinders gaat/blijft lopen.
      Na een paar honderd meter springt de 4e cilinder dan weer bij.
      Ook als ik eens een inhaalactie moet maken en daarbij korte tijd wat meer vermogen vraag,
      kan het zijn dat wanneer ik ondertussen alweer “rustig” rijdt hij alsnog even op 3 cilinders gaat lopen.

      De motor is voorzien van nieuwe bougies en ik heb ook al eens de EGR-klep afgekoppeld.
      Motor is uitgelezen, geen foutcodes te vinden.
      Auto heeft ondertussen bijna 175.000km gelopen, voor zover ik weet geen bobine gewisseld.

      Ik lees veel verschillende diagnoses van bobine, hogedrukpomp tot lambasensoren.
      Nu ben ik wel benieuwd wat voor mij, in deze specifieke situatie, het euvel zou kunnen zijn.

      Wie herkent dit probleem en kan mij helpen?

      Alvast bedankt!

      #18343089
      mitchelvm
      Deelnemer
        Lid sinds:
        22 November 2016

        Bobine is het niet denk ik, daar krijg je over het algemeen wel een foutcode van. als ik het zo lees zou ik beginnen met de hogedrukpomp, meeste ‘symptomen’ lijken daar naar te wijzen.

        Ik zou zeggen dat de cilinder vastloopt op hoge toeren door of te weinig of te veel benzine, maar kan ook door te vuile of te dikke olie komen.

        Check even de kwaliteit van de olie en daarna zou ik beginnen met de hogedrukpomp.

        #18343105
        Corsa_GSi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          De Z22SE heeft geen hoge druk pomp volgens mij, dat heeft alleen de direct ingespoten Z22YH.

          Een goede monteur kan aan de bobine en bougies zien of de bobine stuk is ja of nee, ook al geeft hij geen foutmelding.

          #18343157
          Rash
          Deelnemer
            Lid sinds:
            23 February 2016

            Bedankt voor jullie reactie!
            Ik denk dat ik het eens even met een nieuwe bobine moet gaan proberen.

            Misschien nog wat meer achtergrondinformatie:

            De motor begon op een ochtend vanuit het niets op 3 cilinders te lopen.
            Bij nadere inspectie bleek de rechter bougie te zijn losgetrild.
            Het puntje was er uit geknapt, daarom moeten vervangen.
            Ik had op dat moment enkel een bougie liggen die we gebruikt hebben bij het carbid schieten.
            Deze er in gedaan en het probleem was opgelost. Totdat ik de volgende morgen na +-30 min rijden de snelweg op draaide.
            Bij het accelereren kakte hij weer in en liep op 3 cilinders.

            Thuis gekomen weer een andere bougie opgescharreld om het hier mee te proberen.
            Tot overmaat van ramp de bougie waarschijnlijk net te hard aangetrokken waardoor de kop scheurde…
            Een andere kop opgescharreld en laten reviseren. Nokkenassen overgezet, nieuwe rubbertjes, pakkingen etc.
            Kop teruggeplaatst op de motor. Nieuwe olie, filtertjes, hele rambam.
            Bij demontage bleek er een klein haarscheurtje in het uitlaatspruitstuk te zitten.
            Geprobeerd te verwarmen en te lassen, maar dit mocht niet baten. Bij montage zat er zo veel spanning op waardoor de las knapte.
            Misschien is het scheurtje nu iets groter, maar misschien ook niet. Teruggeplaatst bij gebrek aan beter.
            Alles teruggebouwd en de motor weer laten draaien (nieuwe bougies).

            Aanvankelijk geen problemen, het euvel leek opgelost.
            Totdat de problemen begonnen, zoals hierboven beschreven.
            Hij heeft daarbij een tijdje heel slecht stationair gelopen (plofte af en toe, sloeg cilinder over denk ik?).
            Na inspectie van de bougies bleken 2 van de 3 massa elektroden kortsluiting te maken met het stiftje (nota bene de rechter bougie, stom toeval?!).
            Waarschijnlijk is dit transportschade geweest, ook deze bougie weer vervangen.

            Heel verhaal, maar misschien verduidelijkt dit het één en ander met betrekking tot de huidige problemen.

            #18343247
            Dolby
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 May 2008

              Even de motor uitlaten lezen. Zoals hierboven beschreven is kan er veel meer aan de hand zijn namelijk.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.