Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra G Z2.2se distributieketting vraag
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 november 2012 om 09:54 #17253134
Hallo allemaal,
Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een Astra-G sedan uit 2001.
De auto heeft weinig km’s gereden (74.000) en komt van de eerste eigenaar.
De motor in deze auto is de Z2.2SE (benzine). Fantastisch, wat een power!
Ik heb weinig of geen verstand van auto’s en las nogal wat berichten over een ‘foutje’ met olietoevoer naar de distributieketting wat kan zorgen voor een dure reparatie.
Met wat speurwerk ben ik er achter gekomen dat motoren met een motornummer groter dan 11065400 dit probleem niet meer hebben en ben dus ik op zoek gegaan naar dit nummer bij mijn auto. (Volgens berichten staat het op de zijkant van het aluminium gedeelte waar je
oliefilterdop geschroefd zit en kan je het vanaf de voorkant van de auto zien.)
Er staan echter 2 nummers op dit gedeelte en ik vraag me af of iemand me gerust kan stellen dat mijn motor dit distributieketting probleem niet heeft.Hoop dat iemand mijn bezorgdheid kan wegenemen,.. Bij voorbaat alvast hartelijk dank!
Vriendelijke groet,
Robert25 november 2012 om 10:29 #18077848Volgens mij is het een nummer wat er in geetst cq gestanst is. Wat jij laat zien is niet de juiste (als ik me niet vergis) Het lijkt meer op een motorsteun of zo?
Google leverde niks op, maar staat het nummer niet op de flens waar de bak aan de 2.2 zit?
25 november 2012 om 10:34 #18077849motornummer staat meestal op voorkant onderblok aan de kant van de versnellingsbak.
25 november 2012 om 10:36 #18077850Bij de vectra’s heeft dit probleem gespeeld tot en met 2004, dus enig wantrouwen kan zowiezo geen kwaad.
25 november 2012 om 10:37 #18077851Dat is inderdaad een los parts number.
Motornummer begint met de motorcode en dan motornummer: Z22SE – motornummer en staat aan de radiateurzijde tegen de bakrand in het onderblok gestandst:
Willem
25 november 2012 om 10:58 #18077852Dank voor de reacties!
De foto die ik gemaakt heb komt van de rechterkant onder de kap/oliedop.
Kan ik het ge-etste nummer op die motorsteun ook zien zonder het hele blok eruit te halen?
Ik ga nog even mijn best doen het nummer te vinden. Z2.2SE: nummer, hoop dat ik het met alleen de kap omhoog kan zien.
Dank voor de hulp heren.Groet,
Robert25 november 2012 om 11:02 #18077853Staat NIET op de motorsteun maar op het ONDERBLOK zelf!!!
Motornummer STAAT NOOIT op een LOS DEEL, maar altijd op de MOTOR zelf anders zou het eenvoudig frouderen zijn.
Als je op de bovenstaande Foto;s kijkt zie je dat het nummer OP de MOTOR ZELF staat, aan de rand langs de bak.
Deze moet zowel van boven als Onder leesbaar zijn, Reinigen of licht opschuren zou m zichtbaar(der) kunnen maken.
Motornummer staat ook in het service boekje verrmeld als deze juist is ingevuld.
en wat de Z22SE betreft, komt iedere Z22SE wel aan de beurt voor de ketting, alleen het onderhoud en omgang met deze motor bepaald Wanneer dat is.
Willem
25 november 2012 om 11:46 #18077854Ik maar zoeken en zoeken, staat gewoon in het boekje.
Aangezien dit nummer lager is dan 11065400 betekent dit nu dat ik de pineut ben? Kat in de zak?
Hoe check ik of de distributieketting niet al een keer vervangen is? De motor loopt naar mijn mening prima, geen rare geluiden, schakelt een beetje stroef alleen, maar heb totaal geen verstand van motoren verder. Baal hier enorm van. Ik heb geen centjes om distributieketting te laten vervangen. Wat zou ik nu het beste kunnen doen?Groet,
Robert25 november 2012 om 11:51 #18077855GOED LEZEN WAT IK GESCHREVEN HEB
Iedere Z22SE komt wel aan de beurt voor een ketting (slechte enkele exemplaren uitgezonderd) ongeacht het motornummer.
De meeste nieuwere zullen namelijk Z22YH motoren zijn.. en ook die hebben dit probleem nog wel eens…
Leeftijd van deze ketting en spanners is nog het meest afhankelijk van de eigena(a)r(en) van de auto..
Willem
25 november 2012 om 12:00 #18077856@wim-v6 wrote:
GOED LEZEN WAT IK GESCHREVEN HEB
Willem
Chill :D
@ topicstarter: je zou aan de spanner (zoek en gij zult vinden) moeten kunnen zien of ie wel of niet vervangen is. Bij een nieuwe schijnt er witte verf op te zitten. Maar goed, zoals Willem al zei: ze komen meestal allemaal aan de beurt.
Een goed moment om te vervangen is als ie bij de koude start een extra ratel krijgt. Dit geeft natuurlijk geen garantie, ik bedoel zonder ratel kan ie ook breken!!!
Dus vrij lastig om te bepalen wat handig is en wat niet. Mijn indicatie was (zoals ik al zei) een vrij harde en onheilspellende ratel TIJDENS de koude start. Ik was net op tijd, de geleiding was al gebroken, had toen echt mazzel.25 november 2012 om 12:03 #18077857hij begint gelijk over kat in de zak en alle ellende die je maar kan bedenken, ik had de informatie al gegeven, maar dar werd niet op gereageerd, en maar doorgehamerd op dat motornummer..
dat motornummer zegt eenmaal niet veel helaas.. bij deze motoren…
Ik wilde enkel even Duidelijk zijn, was niet kwaad maar eerder Flink informerend bedoeld, niet intimiderend..
25 november 2012 om 15:04 #18077858Dank heren voor advies en duidelijkheid, was zeker flink informerend
Ik heb een vriend laten luisteren en kijken naar de auto. Volgens hem niets aan de hand, klinkt er rijdt perfect. We gaan eerdaags de olie, oliefilter en luchtfilter vervangen.Nogmaals dank voor de info.
Groet,
Robert25 november 2012 om 18:09 #18077859Doe er olie in van een GOED merk volsynthetisch 5w30 of 5w40, ververs m het liefst iedere 10.000 a 15.000km max!!
Willem
25 november 2012 om 21:01 #18077860zoals hier gezegd, elke 2.2 kan hier last van hebben. Het probleem waar de topicstarter het over heeft is ook opgelost dmv een modificatie destijds. Dit zijn alleen vectra B’s geweest en de eerste lichting zafira A’s en astra G’s. Dus mocht jij al in die range vallen, dan is die modificatie al uitgevoerd. Maar dan nog, het geeft geen garantie.
Maar ik heb genoeg 2.2’s gezien die de 200.000 zonder kettingproblemen halen.
En inderdaad, minimaal 1x per jaar of 15.000 km olie verversen (goede olie!)
Regelmatig goed warm rijden, alleen maar korte stukjes is wat minder goedEn zolang je geen ratelende geluiden hoort zou ik mij nergens zorgen om maken, tis een fijn blokje. Ik heb er nu 135.000 km op staan, met geen enkel raar iets ooit gehad, behalve dat ik nu wat oliesporen op het blok heb aan die kettingzijde. Dat is iets voor tzt een keer na te kijken.
25 november 2012 om 21:19 #18077861@wim-v6: De olie soort en hoeveelheid km verversen heb ik in m’n oren geknoopt. Liever 5w30 of 5w40? En is er nog een bepaald merk dat ik het beste kan nemen? Dank.
@AsconaC20NE: Bestaat er een mogelijkheid om (bij een opel dealer) na te gaan of deze modificatie toentertijd bij mijn 2.2 is uitgevoerd?Groet,
Robert25 november 2012 om 21:21 #180778625w30 of 5w40 maakt niet heel veel uit, tenzij je echt VEEL gaat vragen van de motor, kan je beter voor 5w40 gaan.
Ik gebruik in mijn V6 motor altijd Valvoline Synpower 5w40 ieder jaar verversen (dat is tussen de 7000 en 12000km)Of deze modificatie uitgevoerd is kunnen ze normaal gesproken zien bij een Opel Dealer.
Willem
24 maart 2014 om 23:21 #18077863Leeft je ketting nog?
25 maart 2014 om 07:43 #18077864 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.