Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra G (Z16XE) start niet met warme motor
- Dit onderwerp bevat 24 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 mei 2018om 18:02 door dennisnmgn88.
-
AuteurBerichten
-
20 april 2018 om 11:23 #18355208
Ola,
Sinds eergisteren ben ik er achter dat mijn auto niet altijd wilt starten. In eerste instantie viel hij net voor een rotonde uit en was met geen mogelijkheid meer aan te krijgen, terwijl de startmotor netjes z’n werk deed. Gelukkig een vriend in de buurt en wat rondkijken onder de kap konden wij geen rare dingen vinden. Dus (wij als 2 leken) konden dan ook niet anders dan concluderen dat er wellicht iets met de tank/benzine niet lekker zat. Nog 55km op de boardcomputer en de naald in het begin van het rood maja veel meer andere dingen kregen we niet bedacht. Na het tankstation en vullen die handel!
Yes whoehoe! Hij doet het weer, snel nog even langs de super en dan eindelijk snel naar huis. Jammer… Terug van de boodschappen wilde de auto bij de supermarkt weer niet starten (startmotor draait wederom netjes rond).Na nog testen kan ik dus wel concluderen dat de motor enkel start zodra de motor koud (tot een bepaalde temperatuur) is. Na wat zoekwerk kom ik dan uit op de ‘krukas positie sensor’ welke volgens mij vrij eenvoudig zelf te vervangen is.
Echter zoek ik wat zekerheid voor ik ga bestellen….Mijn Op-com draait helaas niet onder Windows 10 door missende drivers. Is er ergens een plek waar ik de juiste software kan vinden, of moet ik wat chinese sites gaan afspeuren en hopen op het beste?
Of is voor de experts hier bovenstaand voldoende informatie om te kunnen concluderen wat het probleem zou kunnen zijn?
20 april 2018 om 12:18 #18355209Krukassensor!
20 april 2018 om 12:23 #18355210Top, thanks!
Enkel voor de zekerheid… Een krukas sensor of een krukas positie sensor is het zelfde neem ik aan toch? Gezien de foto’s zie ik namelijk geen verschil.
Zodra ik deze bestel, moet ik dan los van mijn autogegevens nog ergens anders (verschillende types?) rekening mee houden, of is de eerste de beste goed en kan ik met mijn vriend (Youtube) aan de slag en gaan klussen?
20 april 2018 om 15:29 #18355215Ik kwam zojuist deze sensor tegen:
https://www.auto-onderdelen24.nl/ridex/8057601
Gaat deze mij uit de brand helpen of moet ik nog even verder zoeken :O ?
20 april 2018 om 18:10 #18355217Dat is hetzelfde idd, ze worden ook nog wel eens “BDP sensor” genoemd.
Geen imitatie nemen alleen origineel!
Imitatie werkt of niet of heel kort, dus niet de ridex van je link kopen!
Kijk anders eens bij “fsrs trading” die verkopen ook originele Opel delen voor een nette prijs.
20 april 2018 om 18:51 #18355221Als je start met warme motor, wanneer ie dus niet aanslaat gaat dan je toerenteller omhoog rond de 200 toeren?
20 april 2018 om 20:28 #18355227Hele goede vraag maar werkelijk geen idee. Staat zo een ritje stad op de planning dus ga het zo gelijk ondervinden! Kom ik straks nog even op terug!
20 april 2018 om 21:12 #18355229Gecheckt en ondervonden… Toerenteller gaat inderdaad richting 200 toeren tot dat ik stop met (proberen te) starten.
Ik hoop alleen niet dat jij me nu heel slecht nieuws gaat geven :praying02:
20 april 2018 om 21:24 #18355230Brand motor management lampje, met contact aan?
zie hier:
20 april 2018 om 22:05 #18355232Jup die brand tot dat de auto dan weer uit eindelijk start en dan is die netjes uit.
20 april 2018 om 22:17 #18355233[quote quote=18355217]ading” die verkopen ook originele Opel delen vo[/quote]Jup die brand tot dat de auto dan weer uit eindelijk start en dan is die netjes uit.
Dit bericht heb ik even gemist… Thanks, nuttige info! Nu nog hopen of jullie me kunnen verzekeren (tot hoeverre dat mogelijk is natuurlijk ;) ) of deze omschrijving daadwerkelijk verwijst naar een defecte krukassensor :praying:
21 april 2018 om 06:04 #18355240Nee, geen defect krukas sensor. Uitlezen foutcodes.
21 april 2018 om 10:36 #18355246Vaak is het een defecte sensor, maar omdat je toeren wel omhoog komen met starten( als ie niet aanslaat) vermoed ik wat anders.
Idd uitlezen, ECU’s gaan ook nog weleens stuk.
21 april 2018 om 11:34 #18355247Hmm thanks voor de input mannen, inderdaad maar eens kijken of ik de Op-Com onder w10 aan de gang krijg.
Ik zie al weer een berg kosten mijn kant op komen, maja aan de andere kant… Nog geen 800 betaald voor de auto, dus ergens hield ik wel rekening met verborgen issues.
Zou het kunnen (heb de auto een krappe 2 maanden) dat dit euvel er toen al was, maar nu met die hitte pas aan het licht komt?
Ik weet dat mijn thermosstaat te vroeg open gaat en eigenlijk de temperatuur vrij laag houdt. Nu de laatste 3 dagen sinds het euvel en warmte, merk ik dat de meter een stuk sneller omhoog gaat (tot 95 en niet hoger). Als ik dan de auto uit zet gaat hij niet meer aan tot de temperatuur is gezakt naar ongeveer 80 graden (volgens de meter).
21 april 2018 om 12:35 #18355248Hmmm ik heb nog even zitten denken…
Wat mij ook op valt is dat de boardcomputer bij het rijbereik niet altijd helemaal eerlijk is. Zo had ik van de week een rijbereik van 0 kilometer terwijl er nog ruim een kwart tank in zat. Voor de zekerheid even wat er bij gegooid maar hij bleef op 0 staan. Na nogmaals te tanken werkte hij het rijbereik wel weer netjes bij. Ik heb overigens het idee dat de rest van de waardes (redelijk) kloppen.Geen idee hoe nuttig deze info is, maar voor zover mijn kennis reikt denk ik dan ook aan een computergestuurd probleem… :(
Sinds komst van de Astra eigenlijk nog geen dingen aan gehad maar ook nog niks mee gedaan. Denk dat ik zo even een half uur de accupool er af trek in de hoop dat de ECU zichzelf reset.
21 april 2018 om 12:58 #18355249Toch uit laten lezen. Grote kans dat het iets is met je brandstof pomp relais dan is 9 van de 10x de aansturing vanuit de ECU het probleem.
Vaak is het de krukassensor maar omdat ie wel toeren ziet met starten, kan dat het niet zijn.
Mocht het een ECU probleem zijn kan Liviu je daar mee helpen die heeft daar heel veel kennis in!
21 april 2018 om 13:23 #18355250Ik ben druk bezig me Op-Com aan de gang te krijgen, echter blijft die om een activatie vragen tijdens het opstarten. Opzoek dus naar een goede versie en dan gaat gelijk de computer er aan.
Hopen dat het allemaal mee valt…
Tot zoverre bedankt voor de input! Ik ga met de Op-Com aan de slag en kom er eind van de dag nog even op terug.
21 april 2018 om 15:16 #18355253Ik zal je even een PM sturen met software en drivers.
21 april 2018 om 18:32 #18355254Ontvangen, gedownload, geïnstalleerd en werkend! Thanks!!
Zo eens een rondje rijden in de buurt om de motor warm te krijgen en dan de computer er maar eens aanhangen, fingers crossed… :praying02:
24 april 2018 om 12:19 #18355354Helaas door wat tussenkomende dingen even geen tijd gehad om te kijken, maar zojuist toch even de computer er aan gehangen.
Zowel als de motor koud is (en dus gewoon start) als bij een warme motor (en wanneer hij niet start), krijg ik de volgende foutmelding:
P0230 – (0) Probleem in contact brandstof- pomprelais – Niet aanwezig
P0230- (4) Brandstofpomprelais, spann. laag – Niet aanwezig
Onder de gedetailleerde beschrijving vind ik:
P0230 – Niet aanwezig(0) Probleem in contac brandstof- pomprelais
Dit is de info die Op-com mij weet te geven. Na wat zoekwerk vrees ik al voor de ECU maar zijn er wat andere zaken die ik eerst kan controleren?
Alvast wederom bedankt!!
24 april 2018 om 12:36 #18355357Defect ecu.
24 april 2018 om 12:55 #18355359Jup, meerdere berichten van jou brachten me helaas ook tot die conclusie :( .
Bestaat er een mogelijkheid dat die gewoon even de kluts kwijt is en gereset kan worden (d.m.v. Accupool los), of is dit gewoon een gevalletje einde oefening?
Ook zag ik dat er een soort work around is om de auto toch gestart te krijgen en thuis te komen. Hoe of wat gaat dit precies en hoe slecht is deze tijdelijke oplossing?
Als ik nu stil val, draai ik rustig de dop van de koelvloeistof los en knijp via de slangen een beetje de warmte er uit, maja na een ritje sta je al gauw een kwartier te knijpen
24 april 2018 om 13:30 #18355361Waarom niet een andere ecu? Ik heb 1 als je wilt hebben.
24 april 2018 om 20:46 #18355389Nja laat ik het zo zeggen, zie deze maand liever even geen al te grote kosten de deur uit gaan ;). Als ik het een maandje zou kunnen rekken/besparen zou dat niet verkeerd zijn. Mits de kosten meevallen natuurlijk, maar ECU verhalen geven mij altijd rillingen als ik de kosten er van bekijk :P
8 mei 2018 om 18:02 #18355754Toch weer wat raars mee gemaakt met de auto… Krijg wel in de gaten dat ik van af koude motor behoorlijk lang kan rijden, maar zodra ik hem uit zet en een minuut of 10 wacht gaat hij niet meer aan. Met een beetje pech ben je zo anderhalf uur verder voor hij weer werkt, op wat koudere dagen ben je met een half uur weer op pad.
Allemaal zeer vervelend dus maar gisteravond tijdens het stilstaan toch wat raars (althans voor mij als leek) mee gemaakt.(foto even gepikt van het forum hier)
Na gister een uur te hebben stil gestaan en geprobeerd de motor zoveel mogelijk te koelen heb ik geprobeerd de zekering en relais los te maken. Het vreemde is dat de motor voor ik begon met priegelen één keer aansloeg en eigenlijk na een halve seconde gelijk weer kapte, terwijl de motor naar mijn idee toch voldoende afgekoeld had moeten zijn. Daarna weer ruim een half uur in slangen geknepen met de koel en oliedop los om zo maar te hopen dat de warmte het blok kon verlaten. Toen ik aan het relais begon te priegelen en hem weer terug klikte startte de auto weer en bleef dit keer een seconde of 10 draaien voor hij weer van zelf uit viel. Mijn gevoel begon te geloven dat mijn priegelwerk toch iets had gedaan dus nog maar eens kijken… KUT! Daar gaat de blauwe zekering (zie foto), valt zo ergens tussen kabels en het blok maar niet op de grond. Natuurlijk geen zekeringen bij de hand en als leek zijnde durf ik natuurlijk ook niet zomaar een andere zekering er uit te halen. Hoe zeker ik ook was dat de auto zonder zekering helemaal niet meer zou starten, zo verrast werd ik toen dit toch wel gebeurde. Niet de eerste keer, maar na een poging of 3 begon hij in één keer te lopen. Vervolgens snel naar huis gereden waar de auto tot nu toe stil staat, maar zojuist getest te starten en hij start nog steeds.
Nu de vraag… Welke zekering heb ik er uit getrokken en hoeveel kwaad kan het? Ik heb net even een rits zekeringen bij de action vandaan geplukt dus prik er zo maar even een nieuwe in, maar is het verwijderen van de zekering een soort work-around zodat ik toch gewoon de auto kan starten :O ?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.