Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra G Z16XE ESP/TC inbouwen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 mei 2013 om 18:55 #17257576
Ik zag dat iemand ESP in zijn astra g had ingebouwd en vraag me af wat er voor nodig is.
Ik zag een abs-pomp van een 2.0 of 2.2 liter en evt de knop binnenin. Is het voor de rest plug and play? Mijn astra heeft namelijk al abs.5 mei 2013 om 19:01 #18140253ABS pomp van alle astra G modellen is gelijk.
De tractie control / ESP word aangestuurd door de motor ecu’s van de overige modellen.
Dit is niet in programmeerbaar bij de Z16XE ecu.5 mei 2013 om 19:30 #18140254Dat is erg jammer. En de ecu is zeker niet zo te wijzigen/vervangen dat het wel lukt?
5 mei 2013 om 19:43 #18140255Ik heb even gekeken en zag:
http://www.fanopel.ro/tutoriale/montare-esptc-la-astra-g/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Hierop staat volgens google translate dat het wél op de z16xe te zetten is en niet op de ecu zit.En in dit topic: viewtopic.php?f=5&t=133701 zegt iemand het in te hebben gebouwd.
9 mei 2013 om 09:49 #18140256Diegene ben ik, Maar ik heb toendertijd een x20xer in mijn auto gehad 2 liter opc. Deze ingeleerd en had ineens traction controll zonder dat ik uberhaubt wat aan abs esp systeem heb aangepast. Later wilde ik dit ook op de z16xe, en zo kwam ik erachter dat dit via de ecu word aangestuurd in combinatie met de abs pomp.
9 mei 2013 om 10:09 #18140257Ik heb het topic even vertaald en doorgelezen. Ik heb even hier een z18xe zafira gecontroleerd en gezocht naar de componenten die gemonteerd zouden moeten zijn, even het een en ander uitgezocht.
Traction control en ESP zijn twee verschilllende systemen welke dienen voor hetzelfde doel.
Zoals in de how to is volgensmij ESP en zoals ik had is Traction Control.
Dat is het verschil.
9 mei 2013 om 10:25 #18140258Er zijn tig verschillende ABS pompen, van een X gaan sowieso niet op een Z.
ABS pomp met alphacode ER is bv voor een Z model met ABS en TC maar GEEN ESP.
ABS pomp met alphacode ES is bv voor een Z model met ABS en TC en WEL ESP.Verder kan het zijn dat de aansluitnippels van een NON esp wagen niet overeenkomen met de pomp. Ook heeft een model met standaard ESP 2 flexibele stukken in de stuurleidingen zitten en een model zonder ESP heeft dit niet.
9 mei 2013 om 10:44 #18140259Ik heb een pomp van een X20DTL in mijn astra met een Z16XE en dat werkt prima.
Er zijn dus inderdaad twee type opompen met en zonder ESP.Maar allen kunnen TC mits de ECU dit ondersteund.
9 mei 2013 om 19:17 #18140260Ok dus als ik het goed begrijp moet inderdaad de pomp juist zijn(liefst met code ES) en de ECU moet het ondersteunen.
Die flexibele stukken, is dat echt noodzakelijk? Want dan moet natuurlijk ook de stuurleidingen omgezet worden.
Is een ECU aan te passen zodat hij het wel ondersteund? Stuk programma van een met TC/ESP erin zetten of absoluut onmogelijk?
Ik ben me even aan het oriënteren op zo’n dingen, omdat ik de auto nog wel erg fijn vind maar wel graag wat meer opties zou willen inbouwen.
9 mei 2013 om 20:58 #18140261Met alle respect maar je moet het wel heel leuk vinden om hier mee bezig te zijn. Dit is namelijk echt niet ‘even’ te doen in jou geval.
Dit gaat dit redelijk wat geld kosten, en heel veel tijd. je auto word er niets meer of minder waard van en je gebruikt het maar zelden. Als je het echt graag wil is een andere auto allicht goedkoper en kost ook nog geen tijd. Maar respect als je het lukt want het is complexer dan je denkt, los van het mechanische, ook aanpassingen in de kabelboom, lampje op dashboard. Bij mijn astra word het ESP en TC gebeuren in de ABS computer aangestuurd, niet via de ECU.
Daarnaast; ESP heeft bij mij nog nooit ingegrepen zonder dat ik het expres deed, is uiteindelijk ook bedoeld voor onverwachte uitwijkmanoeuvres. TC grijpt wel eens in tijdens sneeuw maar dat is juist vervelend als er echt veel sneeuw licht en moet ik het zelfs uitzetten een enkele keer.
9 mei 2013 om 23:00 #18140262Pak maar eens een opcom dan en kijk maar eens in je variant configuratie van je ecu daarin staat ESP TC aan of uit.
En dit word doorgegeven aan de abs computer, maar de ecu regelt TC ESP de ABS ecu is er wel onderdeel van.
10 mei 2013 om 13:55 #18140263Ok, opcom komt hopelijk binnenkort binnen. Kan ik dan eens gaan kijken.
Het is zo dat ik de techniek heel interessant vind en dat graag eens zelf aansluit. Zelf ondernemen begrijp je het beter dan dat je plaatjes met uitleg bekijkt.
Daarbij komt dat als ik een auto wil met deze optie, deze minstens 1(soms zelfs 2) klassen hoger valt qua wegenbelasting. Als je het naderhand zelf inbouwt wordt hij wel zwaarder(valt in dit geval wel mee), maar de rdw gaat hem niet opnieuw wegen.Ik wacht dan even op de opcom, als er iemand nog iets over weet te vertellen dan hoor ik het natuurlijk graag!
10 mei 2013 om 18:15 #18140264Ik heb de pomp voor je evt. code: ES
11 mei 2013 om 12:03 #18140265Heb de tc stekker al helemaal liggen in mijn astra g x16xel en heb ook al een tc schakelaar gehaald maar de dealer kon het niet programmeren
Michel
Verstuurd van mijn HTC One SV met Tapatalk11 mei 2013 om 15:52 #18140266Komt omdat de ecu van de x16xel en z16xe geen tc ondersteund. De abs pomp die erin zit wel.
11 mei 2013 om 16:41 #18140267Dus stel wij laten software opmaat schrijven dan zou het er toch wel in kunnen ?
Verstuurd van mijn HTC One SV met Tapatalk
11 mei 2013 om 16:45 #18140268In die richting zat ik ook te denken. Stel je leest een ecu uit met esp/tc, kopieert alleen die code naar de z16xe. Dan zou het toch moeten werken?
12 mei 2013 om 02:31 #18140269Nee deze functie heeft de ecu u niet dus TC gaat nooit werken ESP wel mits je het aansluit zoals de how to eerder genoemd in dit topic.
Maar daarvoor moet je veel meer werk doen.
Enige manier om dat werkend te krijgen is een ecu je motor laten aansturen welke dat wel kan, maar dan moet je ook sensoren en dergelijke gaan aanpassen.
Er zal geen enkel tuner zijn die dit op maat kan schrijven voor je.
12 mei 2013 om 08:46 #18140270Het is toch een 1.6 8v?? Dan heb je toch geen traction nodig??
12 mei 2013 om 09:51 #18140271Wielspin is met elke auto mogelijk, ligt aan de bestuurder ;)
En een Z18XE ECU gebruiken en deze laten aanpassen om de Z16XE aan te sturen gaat zeker ook niet lukken? Qua code lijken de motorblokken hetzelfde, maar wat ik heb begrepen zit er toch een groot verschil in of niet?
Ik ga de handleiding eens goed laten vertalen. gelukkig ken ik iemand die goed spaans kan :D
EDIT
Ik heb de manualschrijver maar eens gevraagd voor een engelse versie. Ben benieuwd, mijn kennis kwam niet zo heel goed uit de specifieke vaktermen :(12 mei 2013 om 10:43 #18140272Heeft een vriable lengte inlaatspruitstuk en lmm dus gaat niet werken.
Ik kan geen spaans maar met google translate kwam ik een heel eind en de fotos.Ik ben even aan het uitzoeken omdat de z16xep het wel lijkt te ondersteunen wat hier weer aan ecu anders is. Want deze heeft twinport systeem en luchtmassameter, maar ecu lijkt nagenoeg gelijk. (in de astra g modellen).
12 mei 2013 om 10:49 #18140273Ok ben benieuwd. Ik denk dat zodra bekend wordt dat het ombouwen niet veel werk is, er veel mensen met een z16xe binnenkort die ombouw gaan doen. Een supercharger erop en je hebt het denk ik wel nodig.
@Haasje, jij had nu toch een supercharger erop he? Hoe rijdt dat(ook icm met caravan?)?Kreeg trouwens ook te horen dat het geen spaans, maar italiaans is. Maar via google translate kwam ik op een zin: “Enkele foto’s tijdens een erectie”. Lijkt me niet dat dit klopt :D
12 mei 2013 om 18:51 #18140274Hi
I don’t know what happened on FanOpel but your not there anymore, talked to an admin there and they didn’t deleted your account. The forum is Romanian not Spanish or Italian and it’s all real.
I have registered here to confirm that I have retrofitted ESP on Z16XE and all is up and running. In 2010 I’ve retrofitted TC and last year I upgraded to ESP. You need to have discs on all wheels.Most off ABS pumps are simple without TC only ABS. TC or ESP can be retrofitted on all engines on Astra G except Y17DT and Y20DTH with PSG5. It’s easy if you have some skills and if you know what are you doing.
Pumps ident code that support ESP are EK, ES and EX. No difference between them on connection just new revision units from Bosch. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.