Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra G Z1.6XE schokken bij wegrijden+zenuwachtig rijgedrag
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 oktober 2012 om 20:51 #17246233
Beste leden,
Ik zit al een tijdje met iets in me maag gesplitst waar ik niet vrolijk van wordt. Ik begin me er steeds meer aan te ergeren en wil nu dus dat het verholpen gaat worden. Ik persoonlijk denk dat ik met twee afzonderlijke problemen te kampen heb. Als dit niet zo is, zou dat mooi zijn, want dan heb ik voor mijzelf in ieder geval 2 vliegen in 1 klap.
– De Astra schokt bij het wegrijden met een koude motor in de 1ste versnelling. Zodra de motor op bedrijfstemp./warm is, is de schok niet aanwezig. Enkel dus bij een koude motor.
– De Astra reageert zenuwachtig als ik het gas intrap om in toeren te klimmen. Hij versnelt niet gelijkmatig. In lage toeren heb ik hier meer last van als in hoge(re) toeren. Zodra ik op een doorgaande weg een rotonde nader, en terug schakel naar de 2e versnelling en hem op laat komen, reageert de motor zeer hikkerig.
Nu heb ik al verschillende verhalen zitten lezen op zowel Problemcar als Opel-Forum. Wat ik zo gelezen heb kan het aan zoveel dingen liggen.
Zou het uitlezen van de Astra met Tech2/OBD/OPCOM resultaten opleveren?
Voor de duidelijkheid; er gaan geen controle lampjes op het dashboard branden en ik krijg dus ook geen foutmeldingen.Ik heb ook vernomen dat er mogelijk verouderde software in de Astra geprogrammeerd is, en dat mogelijk na een software update al heel wat veranderingen waarneembaar zijn??
Zo ook heb ik veel verhalen gelezen over Forte Motorflush. Hier heb ik verder geen ervaringen mee.
Wie o wie kan mij eventueel helpen met het/de euvel(s) die ik momenteel heb?
Tips en tools zijn van harte welkom en worden zeer gewaardeerd!
Alvast bedankt.
Mvg,
HarrieAstra.22 oktober 2012 om 06:17 #17988753ik vermoed bobine defect, of bougies versleten: Steek er 4 NGK BKR5EK bougies in.
luchtmassa meter defect24 oktober 2012 om 14:18 #17988750Even een update van mijn kant, ik heb vandaag mijn tank zo goed als leeg gereden en helemaal volgetankt met Shell V-Power. Normaliter tank ik EURO95 van de TinQ. Ik ben dus ook benieuwd of benzine mogelijk het verschil kan maken.
Ook heb ik enkele tests uitgevoerd toen de motor warm was, zoals;
– optrekken in zijn 4e versnelling vanuit stilstand; zonder problemen
– 50km/h in de 4e versnelling en vervolgens vol gas; geen stotteren
– in z’n 3e versnelling van 80km/h tot 120km/h doorgetrokken; geen problemen (zie filmpje)Zie hier het filmpje. 80km/h in z’n 3, vervolgens wordt er gas gegeven tot +/- 120km/h en daarna wordt het gaspedaal volledig losgelaten en daalt de kilometer en toeren waarde.
[youtube:2pxyvhdn]http://www.youtube.com/watch?v=lj7yqDOKGcM[/youtube:2pxyvhdn]
Wel wil hij nog een beetje zenuwachtig reageren bij het terugschakelen naar de 2e versnelling voor een bocht of rotonde.
@ Koenelsenaar: valt dit uit te lezen met OP-COM / TECH2 / OBD?? Of op welke andere wijze kan ik controleren of dit de boosdoeners zijn? Ik heb geen idee hoelang de bougies er inzitten, en of dat deze ooit vervangen zijn.
Mvg,
HarrieAstra26 oktober 2012 om 21:13 #17988749Vandaag weer wat informatie opgedaan bij de Opel dealer. Hier sprak ik een (chef) monteur van de werkplaats. Ik heb hem de voornoemde problemen voorgelegd en de antwoorden waren als volgt.
Het trillen bij een koude start wegrijden kan veroorzaakt worden door een kromme koppelingsplaat. Je zou dit ”op kunnen lossen” door slippend in zijn 2e versnelling te rijden, zodat er een randje afslijt.
Echter zou dit maar een tijdelijke oplossing zijn tegen het trillen, en zou het naar verloop van tijd terugkeren. Waarom zou het probleem terugkeren zodra het verdwenen is??De EGR kun je ALTIJD afdoppen. Echter is het wel mogelijk dat het MM lampje dan gaat branden. Indien er nieuwe software beschikbaar is voor je motortype, kun je de EGR functie software matig uitschakelen.
Ik ken momenteel 2 manieren om je EGR af te sluiten:
1. EGR compleet verwijderen en deze vervangen door een afdekplaatje zoals op onderstaande foto zichtbaar is. Vervolgens met up2date software EGR software matig laten verwijderen.2. EGR, gasklep en stappenmotor schoonmaken. Pakking er tussen met maar 1 gat open, zodat de EGR zijn functie niet kan uitvoeren. Bij MM melding up2date software en EGR software matig laten verwijderen.
De EGR komt namelijk in werking rond de 2000rpm. Rond dit toerengebied zit je meestal als je terugschakelt naar de 2e versnelling voor een bocht of rotonde. Vooral in het lage toeren gebied heeft de Astra last van het hikken. Naarmate hij hoger in zijn toerengebied komt, begint hij zuiverder te lopen en heeft hij minder last van het hikken/zenuwachtige gedrag.
Echter kon de monteur mij niet met zekerheid vertellen of de EGR bij de Z1.6XE motoren afgedopt kan worden. Wie kan mij hier uitsluitsel over geven?
Ik moet zeggen dat ik redelijk veel problemen lees omtrent zenuwachtig rijgedrag, en het trillen van de Astra bij het wegrijden met een koude motor.
Ik ben even radeloos met de vervelende probleempjes van de Astra!
PS: Valt er iets uit te lezen zonder dat ik zelf foutmeldingen heb kunnen waarnemen?
Mvg,
HarrieAstra27 oktober 2012 om 06:42 #17988752PS: Valt er iets uit te lezen zonder dat ik zelf foutmeldingen heb kunnen waarnemen?
Ja genoeg ;)27 oktober 2012 om 08:31 #17988751dat klapperen van de koppeling bij wegrijden met koude motor, dat heb ik ook.
schijnt een kwaal te zijn van deze Astra’s.
advies van mijn garage en van Wim hier op het forum, wen er maar aan… het kan niet echt veel kwaad, of anders koppeling vervangen maar dat kost een paar centen.31 oktober 2012 om 17:20 #17988754Van de week de Astra uit laten lezen.
Resultaat: geen foutcodes en geen rare/afwijkende waardes.
Ook door het ‘kijkgat’ van de koppeling gekeken. De plaat die daar dan zichtbaar wordt is droog en er lekt dus niets tussen de platen.
@silver, dat zou mooi vervelend zijn als het een kwaaltje van Opel is, en je ‘er maar mee moet leven’..Iemand nog enig idee. Ik ben ten einde raad :wtf
31 oktober 2012 om 18:26 #17988755Dat schokkerige optrekken is inderdaad je vliegwiel/koppeling, wat al gezegd wordt hebben meerdere astra’s/meriva’s.
Tevens is er geen software update beschikbaar voor de astra z1.6xe wat betreft het zenuwachtige gedrag, ik zou toch de auto eens laten uitlezen, mochten er geen storingen in het geheugen staan, dan kun je altijd ff je bougies vervangen en je gasklep schoonmaken..31 oktober 2012 om 18:45 #17988756Hallo,
Ik heb bijna hetzelfde probleem gehad met mijn astra. In het begin reed die af en toe schokkerig en stationair liep de motor onregelmatig.
Later werd het steeds erger. Me motorlampje is toen 1 keer een minuutje aangeweest. Die keer kreeg ik hem bijna niet van ze plek.
Probleem was EGR. Ik heb de volgende dag een stuk
blik uit me redbull blikje geknipt en tussen de egr gelegt :). Probleem opgelost! Alleen brand met motorlampje zo goed als altijd.Je kan in ieder geval even je egr afdoppen en kijken hoe hij daar op reageert.
Succes!1 november 2012 om 21:14 #17988757Schokken bij wegrijden koud is de koppelingsplaat zelf, waarvan de comfort veertjes versleten zijn.
Dit word veroorzaakt door een verkeerde manier van wegrijden, waardoor deze extra op hun sodemieter krijgen…Het beste kan je eens proberen met minder gas weg te rijden..
Deze 1.6jes zijn van zichzelf al wat zenuwachtig op het gas, Schokken bij terugschakelen naar 2 is ook puur de manier van ontkoppelen, vrij of uitlopen boven de 1200 toeren vind er namelijk 0,0 verbranding plaats…
EGR afdoppen kan nooit kwaad.
niet helemaal gelijkmatig optrekken, dat zit er wel een beetje in bij deze motoren, vermogensopbouw is wat vreemd..
dan heb je nog niet met een Vectra-B 2.5 V6 gereden haha… Die bouwt helemaal in stappen op…
Willem
5 november 2012 om 22:13 #17988758Bedankt voor je reactie Willem. Is dit een grote klus om te vervangen?
En weet je zeker dat deze comfort veertjes het genoemde probleem veroorzaakt?Ik heb tegenwoordig alle manieren van wegrijden al geprobeerd, echter zonder ‘geluk’ dat het schokken/bokken niet voorkomt. Ik rijd al met relatief weinig gas weg.
Het zenuwachtige gedrag is ook nog steeds aanwezig, al moet ik wel zeggen dat dit een klein beetje minder is geworden sinds het verwijderen van de vernauwingen bij het luchtfilter.
Wat zeg jij qua EGR; volledig afdoppen? Of afdoppen maar dat de voeler nog wel op en neer kan gaan met een eigengemaakte pakking.
Dus dat hij de werking nog behoudt, maar geen gassen heen en weer kan sturen?Het lijkt tevens of het schokken/bokken alleen maar erger wordt.
Ik ga morgen het gasklephuis en de EGR zuiver maken. Zijn er nog zaken waar ik op moet letten, of hoe ik deze onderdelen het beste zuiver kan maken?
Ook ben ik van plan om nieuwe bougies te monteren. Er zitten nu nog originele Opel bougies in. Misschien wil de motor na 4 verse bougies ook lekkerder lopen. Welke bougies kan ik het beste monteren in deze motortype (Z1.6XE)?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Mvg,
HarrieAstra5 november 2012 om 22:29 #17988759EGR afdoppen zodat er geen gassen meer stromen inderdaad..
Koppeling, Als ie verder goed is, en het is alleen bij koud zou ik het zo laten (persoonlijk), Kosten plaatje is vrij hoog namelijk (rond de 600 aan onderdelen met korting)
bougies: originele 2punters, of NGK BKR5EK
Willem
5 november 2012 om 22:35 #17988760Wat voor stuk materiaal adviseer jij om de ‘pakking’ van te maken?
Koppeling is verder goed! Niets mis mee, alleen dan mogelijk het veroozaken van bokken/schokken bij een koude start.
Welke bougies genieten jou voorkeur bij mijn motortype?
Het is zo dat ik nog eventjes garantie op de auto heb, maar er niet met een mond vol tanden wil staan als ik zeg dat er iets mis is, waar hun uiteraard een weerwoord tegen hebben.
Mvg,
HarrieAstra5 november 2012 om 22:37 #17988761ik heb bij mij plaat gebruit van een oud spatbord.
Voor de jouwe kan je een dichte pakking halen bij de OPEL..
Willem
14 december 2012 om 14:51 #17988762Zo… er is weer een tijdje overheen gegaan.
De auto is naar de garage geweest voor het laten uitzoeken wat het schokken bij het wegrijden zou kunnen zijn. Ze hebben niets kunnen constateren naar hun zeggen…. Wel hebben ze de hydraulische koppeling ontlucht. Echter heb ik geen idee wat dat inhoudt, maar dat ter zijde.
Vervolgens heeft hij 2 dagen geweigerd te schokken, wat in beginsel een geweldig bericht is. Echter is de Astra nadien weer gaan schokken. Het valt mij hierbij wel op dat zodra de Astra een lange rit achter de rug heeft (+/- 30 km oid.) en ik hem vervolgens weg zet, dat hij de dag erop niet schokt bij het wegrijden. Als ik woon-werkverkeer rijd (+/- 7 km heen, 7 km terug), en ik hem vervolgens wegzet, en de volgende dag weer gebruik, schokt hij bij het wegrijden.
Als de Astra een lange rit achter de rug heeft, zoals hier boven omschreven, en er is wat sportiever mee gereden (in toeren klimmend opschakelen), en ik sta vervolgens voor een verkeerslicht waar ik op wil trekken, komt het schokken ook terug. Het ligt niet aan mezelf dat ik niet kan doseren, want ik kan op allerlei verschillende wijze wegrijden, waarbij het trillen dan terug BLIJFT komen.
Zou er een fout in het elektronische gedeelte kunnen zitten en dat er zaken verkeerd aangestuurd worden? Bijv. het elektrische gaspedaal icm. het gasklephuis wat verkeerd gestuurd wordt door de computer, waardoor deze haperig reageert. Zou dit een logische verklaring kunnen zijn?
De koppeling voelt verder namelijk goed en slipt niet door. Zoals je al beschreef, Wim-v6, zou het dan alsnog de koppelingsplaat kunnen zijn?
Ik baal enorm van dit euvel…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.