Forumindex › Forums › Modellen › Astra › [Astra G Z1.6XE) Motor valt spontaan uit?! OPGELOST!
- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 13 augustus 2020om 23:15 door gokhan.
-
AuteurBerichten
-
18 juli 2013 om 17:10 #17259344
Beste forummers,
Sinds kort heb ik een probleempje met de Astra. Dit probleem betreft het spontaan uitvallen van de motor.
Dit gebeurt zodra ik op een verkeerslicht afrijd en de koppeling indruk. Ik zie de toeren dan compleet wegvallen en de welbekende 3 waarschuwingslichtjes (accu, MM, olie) gaan branden. Als dit is gebeurt, is de motor compleet uit, deze loopt niet meer! Elektronisch circuit blijft wel intact (denk aan radio).Meestal gebeurt bovenstaande 2 à 3 maal kort achter elkaar. Voor- en nadat bovenstaande gebeurt, rijdt de Astra compleet normaal, zonder op- of aanmerkingen.
Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen dat de motor zonder verklaarbare reden zomaar uitvalt?
Graag verneem ik een reactie van jullie expertise.
18 juli 2013 om 23:02 #18160440Lees hem is uit wat voor foutcode die aangeeft. ;)
19 juli 2013 om 05:14 #18160441Krukas sensor .(waarschijnlijk)
Deze geeft toerental info door aan de ECU .
19 juli 2013 om 06:30 #18160442Krukassensor, Nokkenassensor (vermoed ik) of startonderbreker.
Zou ook nog kunnen dat je een slechte massa hebt bij de ecu (meestal knipperen de waarschuwingslampjes dan ook voor het uitvallen als disco)20 juli 2013 om 09:54 #18160443Bedankt voor de input!
Gerrit; zou ik graag willen doen, weet alleen niemand in de nabije omgeving.
Stefan; hier ga ik me verder in verdiepen! Dit heeft iemand anders met (start)problemen al uit de brand geholpen net voor zijn vakantie las ik!
Ron; de meeste mensen verdenken dus de krukassensor. De nokkenassensor zou evt. ook nog de boosdoener kunnen zijn. Een slechte massa bij de ECU heb ik ook al meerdere malen gelezen.nechter heb ik geen disco lichtjes, lampjes gaan aan en blijven aan.Ben jij toevallig in het bezit van een diagnose apparaat en wat vrije tijd :thumb ?
20 juli 2013 om 14:23 #18160444Ik heb vrijetijd, opcom en eventueel gebruikte nokkenas en krukassensor liggen.
29 juli 2013 om 16:10 #18160445Zo even stof afblazen hier.
Even in een vogelvlucht wat er de afgelopen tijd is gebeurd nav. het uitval probleem.
Ik ben bij Haasje17 langsgeweest voor het uitlezen van mijn Astra. Dit bleek erg moeizaam te gaan.
– Daarop besloten tóch de nokkenassensor te vervangen –> Helaas zonder resultaat, motor bleef uitvallen.
– Daarna de krukassensor vervangen –> Helaas zonder resultaat, motor bleef uitvallen.
– Gecontroleerd op valse lucht bij het inlaatspruitsuk dmv. remmenreiniger erop te spuiten –> Motor bleef rustig lopen, ging niet harder lopen door de remmenreiniger. Conclusie; geen valse lucht via het inlaatspruitstuk.
– Vervolgens de EGR weer functioneel gemaakt met de originele pakking (had ik zelf afgedopt met een blinde pakking) –> Motor viel niet meer uit! Auto reed als nieuw. Echter, de dag erop schokte en bokte de auto enorm!! Het effect alsof je van voor naar achter in je stoel gedrukt werd. Constante snelheid rijden was ONMOGELIJK.
– Daarna stekker van de EGR afgehaald en test gereden –> Auto rijdt heerlijk! Bokt of schokt niet meer! Eerste rit na het afkoppelen van de EGR stekker was er géén ‘waarschuwingslampje’ zichtbaar op het dashboard, echter bij 2e maal rijden verscheen deze wél! Desondanks blijft de auto erg soepel lopen en rijden!Kan ik door bovenstaande aannemen dat de EGR klep het probleem is geweest van het uitvallen van mijn motor en het hevig schokken/bokken? Cq. is het een verklaarbare reden dat de EGR hier de boosdoener van is?
Ik kom namelijk erg weinig soortgelijke problemen tegen.Krukassensoren zie ik wel met bosjes stuk gaan momenteel, wat erg veel lijkt op mijn probleem.
Mvg,
HarrieAstra29 juli 2013 om 16:23 #18160446EGR kan tevens zorgen voor uitvallen van motor, maar omdat je mij filmpje liet zien met dansende toerenteller ga ik ervanuit dat ook een van de rpm sensoren een probleem gaf.
EGR kun je prima vervangen voor imitatie.
31 juli 2013 om 09:12 #18160447Update: Auto blijft met afgekoppelde EGR stekker heerlijk rijden. Zo fijn heeft hij eerder nog niet gereden!
31 juli 2013 om 09:25 #18160448ik zou gewoon een vers EGR klepje monteren, de “oude” heeft het ook 9 jaar? uitgehouden.
Als de nieuwe dat ook eens doet ben je een poosje en/of auto verder.31 juli 2013 om 09:30 #18160449Roger, een nieuwe (aangesloten) EGR klep komt er bij mij niet meer op.
Als er een nieuwe op komt wordt deze sowieso per direct afgesloten.Ik heb meer problemen gehad met die EGR dan dat ik er profijt van heb gehad…
22 september 2013 om 15:51 #18160450Zo even stof afblazen hier, maar eind goed al goed. Het probleem is opgelost.
Om te voorkomen dat ik het probleem in de beginpost in de toekomst nog eens zou mee gaan maken heb ik een zogenaamde EGR-cheater besteld. Deze heb ik inmiddels gemonteerd en ik heb geen waarschuwingslampje (motor management; vanwege de losse EGR stekker) meer op mijn dashboard.
Auto loopt nu veel rustiger en zuiverder.
Het gat waar de EGR-klep op zat is afgedicht middels een pakking en een blind plaatje.
Geen EGR meer voor mij ;)
2 juli 2016 om 22:03 #18160451Na lang zoeken zag je bericht staan over een EGR cheater.
Trouwens mijn naam is Ed uit Enschede :)
Ik heb zelf een Opel Astra G 2003 met een Z16XE motor
Kun je misschien uitleggen hoe je zo’n cheater moet aansluiten en welk type ik moet kopen?
Foto’s zou natuurlijk ideaal zijn :)Hoop wat van je te horen,
Mvg,
Ed2 juli 2016 om 22:06 #18160452Weer blij dat ik nooit een EGR klep heb gehad (In mijn Zafira A Z18XE) :D
13 augustus 2020 om 23:15 #18385550<p style=”text-align: center;”>Ja ik heb ook het zelfde dan een automaat als ik vol gas geef en de gas pedaal.loslaat dan zaky de toerenteller en ineens na 1500 in een keer naar 0 en de drielampjes branden ook en in een konyakt pakt het weer op wie kan mij mwer vertellen ober afdic ten egr odf de cheater</p>
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.