Astra G x16XEL, schurend geluid bij multiriem

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G x16XEL, schurend geluid bij multiriem

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    AstraRene
    Deelnemer

<p style=”text-align: center;”>Hoi allemaal,</p>
      M’n trouwe X16XEL begint wat geluid te maken. Een schurend geluid wat meegaat met het toerental. Het maakt niks uit of de motor koud of warm is. Zie filmpje:

Het geluid lijkt van rond de Multiriem spanner of krukaspoelie te komen. Zou natuurlijk ook vanachter de kappen van de distributieriem kunnen komen.

Ik zag dat de krukaspoelie ook wat wiebelt (~1mm). Kan dat er iets mee te maken hebben?

Iemand enig idee wat het kan zijn. Zijn er stappen om dingen uit te sluiten?

Super bedankt!

Opeltje17
      Deelnemer

Zonder multiriem laten draaien, is het geluid er dan nog zal het iets in de distributie zijn, loop/spanrol, waterpomp.

AstraRene
        Deelnemer

Zonder multiriem gedraaid, helaas nog steeds t geluid.

Ik kan wel de multiriemspanner en krukaspoelie loshalen om de distributieriem kappen eraf te halen. Maar ik vraag me af of ik het probleem kan zien of alleen horen…

Zou het ook een lager in het blok zelf kunnen zijn? Of is de frequentie van het geluid daar te laag voor?

Bedankt!

Opeltje17
          Deelnemer

Lijkt op een waterpomp lager, wanneer is de riem voor het laatst gedaan?

AstraRene
            Deelnemer

Ik vrees dat de riem, spanner, rollen en waterpomp al overtijd zijn. Dus ik zou de set sowieso moeten vervangen, maar de auto is wel een beetje op z’n eind na 22 jaar. Misschien wil ik er wel aan beginnen, maar dan wil ik wel vrij zeker zijn dat het de waterpomp, spanner of een van de rollen is.

Verwacht je dat ik speling op de pomp kan voelen als de distri eraf is?

Opeltje17
              Deelnemer

Als het de waterpomp is zal je de speling wel kunnen voelen.

Complete set vervangen is niet zo duur, als ie verder goed is, en er van uitgaande dat je het zelf doet.

AstraRene
                Deelnemer

Vandaag eindelijk de hele distributie set vervangen, incl. Waterpomp. Hij klinkt nu weer mooi! Bedankt voor de hulp Opeltje17!!

Als ik aan de oude waterpomp draai klinkt het schurend, de speling valt mee.

Ik heb wel de torx van de spanrol dolgedraaid,d uiteindelijk de bout af moeten slijpen. Dat is me al eens eerder gebeurd op een Meriva. T45 is te groot, en T40 kennelijk te klein. Of is het een tussenmaat?

Opeltje17
                  Deelnemer

Is een T40 dacht ik.

Heb er ook al meerdere stuk gedraaid.

Meestal krijg je hem wel los door het deel waar je de inbus inzet om te spannen terug slaat, dan komt de bout mee los.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.