Astra G x16xel motortemperatuur

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G x16xel motortemperatuur

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #18491137
    RobinTs
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 January 2022

      <p style=”text-align: left;”> Onlangs heb ik een Astra G x16xel gekocht om mee heen en weer naar m’n werk te rijden, zo’n 50 kilometer per dag. De auto bevalt me prima alleen viel het me op dat te temperatuurmeter maar amper iets boven de 80 graden komt. Dus ik dacht; “beter maar even een nieuwe thermostaat erin voor de zekerheid”.
      Zo gezegd zo gedaan.. Ik heb een nieuwe 92 graden thermostaat erin gezet maar tot mijn verbazing heeft dat precies helemaal niets geholpen?! De temperatuurmeter komt nog steeds maar amper iets boven de 80 graden (zeg maar 82 graden maximaal) en ook vind ik het vrij lang duren voordat ie dat bereikt en ik merk met deze wat koudere dagen dat de kachel ook maar matig presteert…</p>
      Wat kan hier nou de oorzaak van zijn en hoe kan ik het oplossen? :help:

      #18492520
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        heb je ook gecontroleerd of de nieuwe thermostaat goed was. Nieuw is niet perse goed.

        #18492789
        RobinTs
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 January 2022

          Nee, niet gecontroleerd maar dat heb ik eigenlijk nog nooit gedaan bij een nieuwe thermostaat.. Het was er trouwens een van het merk Febi waar ik eigenlijk altijd wel goede ervaringen mee heb..

          Maar anders misschien een ander merk bestellen en kijken of dat iets uitmaakt..

          #18492793
          RobinTs
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 January 2022

            Zou Gates dan een beter merk zijn misschien?

            #18493763
            Febe
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 November 2004

              Als je het echt wilt weten, dan thermostaat weer demonteren en in een bakje met water hangen. Water verwarmen en met een thermometer kijken wanneer die open gaat.

              Ik zou niet direct een nieuwe kopen. Maar heel weinig kans dat deze zojuist gekochte thermostaat stuk is…

              #18494190
              RobinTs
              Deelnemer
                Lid sinds:
                25 January 2022

                Ja dat lijkt mij dus ook sterk, maar een 92 graden thermostaat zou toch een hogere temperatuur moeten geven dan zo maar net 80/82 graden… Ik vind het maar raar..

                Maar 90/92 haalt ie sowieso niet want dat merk ik wel aan de kachel. Op maximaal is het nog 3x niks en als je de blower er bij aan zet, dan zakt de temperatuur nog net iets onder de 80 graden op de temperatuur meter..

                En als ik s’ochtends vertrek naar m’n werk zijn de eerste 15 kilometer 80 en 60 km/h wegen en dan ga ik de snelweg op, maar dan is de motor nog steeds niet temperatuur, tenminste, dan heeft de meter de 80 graden nog niet bereikt. Dus ik vind het ook vrij lang duren voordat ie wat op temperatuur komt.

                #18494551
                Febe
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  5 November 2004

                  Als je wegrijdt met een koude motor dan hoort de thermostaat gesloten te zijn. De waterpomp circuleert dan alleen water door het motorblok en de kop. Al na een kilometer of 5 (!) is dat water zó heet dat de thermostaat open moet gaan. Dan pas wordt de slang naar de radiateur warm (kun je eenvoudig controleren) en ook de radiateur zelf, ten teken dat het hete water nu dóór de radiateur gaat en daar gekoeld wordt.Nóg weer enige kilometers later is de motor op bedrijfstemperatuur en zijn alle waterslangen heet. Het koelsysteem staat dan onder druk (ik denk 1,5 Bar) en de dikke slangen kun je door de druk niet meer indrukken met de hand.

                  Zo zou het moeten zijn. De waarde van de thermostaat bepaald de warmte IN het motorblok, een soort temperatuurregelaar…

                  Bij jou lijkt het wel dat de thermostaat niet sluit, heb je wel het goede model en is deze goed gemonteerd?

                  #18495238
                  RobinTs
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    25 January 2022

                    Jawel, het juiste model en goed gemonteerd .. 100% zeker.
                    Maar ik denk dat ik er maar eens één  van een ander merk bestel en dat maar eens probeer.. Iets anders zou ik ook niet weten.

                    Maar inderdaad, het lijkt alsof ie niet dicht gaat (hij was wel dicht toen ie nieuw uit het doosje kwam) want het duurt ook zeker 15 kilometer eer de meter eens uit de hoek komt..

                    #18496259
                    RobinTs
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      25 January 2022

                      Vandaag maar weer even een nieuwe thermostaat erin gezet. Dit keer van het merk Vernet. Ook weer een 92 graden thermostaat maar ook deze haalt op de temperatuurmeter de 90 graden niet, maar de meter komt tot ongeveer 87/88 graden, dus al een hele verbetering. Ook de kachel word een stuk warmer, en ook als ik de blower op standje 4 aanzet blijft de temperatuur constant. Dus dit werkt al een stuk beter!
                      En het kan tussen m’n oren zitten natuurlijk, maar de auto lijkt ook wat lekkerder te lopen en reageert wat feller op de gas. Nu laat ik em afkoelen en dan vanavond mee naar m’n werk, dan ben ik ook eens benieuwd of ie nu wat sneller op temperatuur komt.

                      #18501427
                      Corsa_GSi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        Ik zou ook even controleren of je temperatuur sensoren nog wel in orde zijn.

                        Volgens mij heb je er 2 althans bij een x16xel in de Astra F wel.
                        1 met een stekker voor de ecu en 1 met zo’n schuifstekker voor het dash.

                        Mogelijk heb je OPCOM of zoiets.

                        Het lijkt me niet dat je 2 kapotte thermostaten hebt.

                        In mijn Astra F komt de meter in de winter vrij snel op de 90 graden en na een tijdje op de 95 graden.
                        Sta je in de file dan loopt hij op tot net boven de 100 en weer terug naar net onder de 95.

                        #18501474
                        RobinTs
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          25 January 2022

                          Ik zal inderdaad eens kijken of ik die sensoren kan vinden en dan ook maar beide maar vervangen voor de zekerheid. Maar eerst nog even een ander probleempje oplossen; de ontluchtingsslang van de benzinetank blijkt lek te zijn. De benzine zeikt eruit als je em voltankt.. Beetje zonde want zo goedkoop is die sap tegenwoordig niet meer.

                          #18501726
                          RobinTs
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            25 January 2022

                            Heeft deze x16xel motor trouwens 1 of 2 temperatuur sensoren?? Het gaat om een Astra G van februari 2001. Iemand die dat met 100% zekerheid kan zeggen?

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.