Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra G werking radiator
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 juli 2012 om 19:41 #17250301
Ik wil even vragen of iemand mij kan vertelen hoe de werking van de astra g radiator zou moeten werken.
Ik heb namelijk op de snelweg als ik hard rij dat mijn temperatuur gaat oplopen naar de 98 graden en bij
98 graden komt er een koelmodule lampje branden. Dit gebeurd wel alleen als het echt warm is buiten en
de motor hard moet werken.Nu is mij opgevallen dat als de auto draait en 92 graden. Alleen maar koelvloeistof via de rechterkant retour komt in
het koelstofreservoir. Ik ben van mening dat wanneer bij 92 graden de fan aan springt ook via de voorkant slang die van
de radiator afkomt retour zou moeten geven klopt dit of heb ik het fout?Graag hulp. Wil namelijk graag mijn warmte probleem oplossen voor de vakantie periode.
6 juli 2012 om 20:48 #18044893Beetje toeren maken, vooraleer er koelvloeistof uit het radiator retour slangetje gaat stromen..
Heb je de storing al uitgelezen, kan ook een storing zijn in de koelmodule zelf, of in de ventilatoren.
Ik hoop niet dat dit jouw potje is, dan kan het koelsysteem wel een clean-up beurtje gebruiken..
Mijn potjes zien er zo uit
Potje van de combo is echt uit 1998:
Potje van de vectra is uit 1996, (wel gerienigd na motorwissel (kapotte Warmte wisselaar gehad waardoor olie in het koelsysteem heeft gezeten))
Willem
7 juli 2012 om 07:54 #18044894Bedankt Willem voor je antwoord.
Deze koelvloeistofreservoir heb ik van internet geplukt mijn eigen reservoir ziet er net zoals bij jouw uit mooi schoon.
Ik heb mijn astra G 2.0 DI (X20DTL) Diesel al uitgelezen, maar zegt dat er geen foutmeldingen aanwezig zijn.
Wat heb ik gister middag uitgevoerd.
Ik heb gister mijn airco fan losgehaald om te kijken of er iets zichtbaar niet goed is. Heb met compressor mijn condensor en
radiator schoongeblazen. Daarna auto zonder airco fan gaan rijden. nadat auto warm werd normaal 92 graden. Kreeg ik
het lampje koelmodule als melding op het dashboard. Daarna even gewacht en bij 92 graden ging de fan van de radiator aan
en bleef maar draaien, normaal gaat de fan uit als de temperatuur weer onder de 90 graden is. Maar nu bleef hij doordraaien
tot zelfs 80 graden. Daarna maar even uitgezet en de fan bleef zelfs 30seconden door draaien. Normaal als ik mijn auto uit zet stopt ook meteen de fan ook al is de motor boven de 92 graden.Weet jij toevallig of de airco fan ook zou moeten koelen bij 98 graden? Heb namelijk gekeken naar mijn radiator fan en zie daar maar
2 draden dat zou dus beteken dat de fan van de radiator maar 1 stand heeft toch? Mijn buurman heeft een 1.8 16V benzine en heeft 4 draden en 2 standen van zijn radiator fan. Ik kom er maar niet uit hoe mijn astra bij 98 graden de extra koeling zou moeten krijgen. Dit omdat zover ik kan beoordelen mijn radiator fan maar 1 stand heeft. Zou dit dan toch moeten betekenen dat mijn koelmodule defect is?Nogmaals ik krijg alleen problemen bij warme zomers en als ik hard rij. Dan loopt mijn temperatuur langzaam op tegen de 98 graden
en dan springd mijn koelmodule lampje aan. Als ik dan minder gas geef bijvoorbeeld 120 rijd gaat de temperatuur weer terug naar
normaal 90 graden. Als ik dan de auto uit zet en opnieuw start gaat de koelmodule lampje ook weer uit en als ik de astra diesel uitlees krijg ik ook geen foutmelding te zien. Kan het zijn dat bij 98 graden de koelmodule de airco fan moet laten aangaan voor de extra koeling?Ik snap er even niks van. Heb al ik EPC gekeken maar kom er zo niet uit of mijn astra 2.0 16V DI Bouwjaar: 2000 1 of 2 standen zou moeten hebben van de radiator fan. En of de airco fan zou moeten werken als 2 stand koeling zeg maar.
Hoop dat iemand me hier meer duidelijkheid kan geven.
7 juli 2012 om 08:21 #18044895De aircofan word ook aangestuurd door de koelmodule. Omdat je nu deze heb verwijderd denkt deze dat er wat mis is en om veilig te koelen blijft deze extra lang koelen.
7 juli 2012 om 20:49 #18044896Is je thermostaatje nog wel helemaal fris. ? Ik heb bij mijn di 16v de thermostaat elke 100kkm kunnen vervangen. Maar bij mij werd ‘ie juist niet warm. En het was winter .. brrrrr.
Kijk even of ‘ie geen druk op t koelsysteem opbouwt. mijn dieseltje wordt op dit moment ook voorzien van een nieuwe koppakking; hij bleef goed rijden, maar werd inderdaad pas echt te warm op het moment dat je ‘m op zn staart trapt.7 juli 2012 om 21:37 #18044897Zover ik weer bouwt het koelsysteem geen druk op. Als ik de koelvloeistofreservoir dop loshaal hoor je een klein beetje gesis maar dat is 2 seconde en in mijn ogen normaal. Ik heb het probleem ook alleen maar als ik mijn diesel op de staart trap. Kan iemand mij vertellen dat als het blok warm is dus rond de 92 graden en de fan aanslaat. Dat er ook koelvloistof via de voorkant slang naar de koelstofreservoir komt? want bij bij is het niet get geval namelijk.
@akonings wrote:
Is je thermostaatje nog wel helemaal fris. ? Ik heb bij mijn di 16v de thermostaat elke 100kkm kunnen vervangen. Maar bij mij werd ‘ie juist niet warm. En het was winter .. brrrrr.
Kijk even of ‘ie geen druk op t koelsysteem opbouwt. mijn dieseltje wordt op dit moment ook voorzien van een nieuwe koppakking; hij bleef goed rijden, maar werd inderdaad pas echt te warm op het moment dat je ‘m op zn staart trapt.8 juli 2012 om 08:17 #18044898Bijde Koelvinnen worden ten aller gebruikt voor motorkoeling, en Airco koeling..
Als van 1 van de 2 de weerstand niet goed is, dan zal de koelmodule een storing geven.
Uiltlezen zodra het lampje brand..Of het systeem nou druk opbouwd, of niet, of de thermosstaat kapot is of niet, zijn allemaal geen redenen voor een koelmodule lampje
Willem
8 juli 2012 om 20:47 #18044899@Willem, hoe kan ik het makkelijkste dit controleren doormeten om te kijken welk onderdeel bij mij een probleem heeft?
Zover ik weet heeft mijn airco fan nooit gedraait om te koelen? Walt me sinds afgelopen week wel voor het eerst is opgevallen was dat toen ik mijn airvo fan losgehaald had en de motor 92 graden werd meteen de koelmodule lampje ging branden. Dus er zit zeker een verband in. Ik was al vanplan om de airco fan door te verbinden naar de radiator koel fan maar durf het niet. Omdat ik bang ben dat het niet goed is.@wim-v6 wrote:
Bijde Koelvinnen worden ten aller gebruikt voor motorkoeling, en Airco koeling..
Als van 1 van de 2 de weerstand niet goed is, dan zal de koelmodule een storing geven.
Uiltlezen zodra het lampje brand..Of het systeem nou druk opbouwd, of niet, of de thermosstaat kapot is of niet, zijn allemaal geen redenen voor een koelmodule lampje
Willem
8 juli 2012 om 20:48 #18044900uitlezen, meer kan je niet, dan pas weet je waar te zoeken..
Willem
8 juli 2012 om 20:51 #18044901Heb de auto na dat het koelmodule lampje gaat branden uitgelezen maar niks geen foutcodes gevonden. Het is ook raar dat als je de auto uit zet en opnieuw start de koelmodule lampje uit blijft.
Maar kan ik de airco fan doorschakelen naar de radiator fan of is dat geen goed idee? daarmee bedoel ik dus dat als
bij 92 graden de standaard radiator fan aanspringt dan ook meteen de airco fan meegaat draaien dat is namelijk niet standaard?8 juli 2012 om 20:54 #18044902niet de bedoeling, je moet niet uitlezen waneer het lampje niet brand, maar met BRANDEND lampje..
Willem
8 juli 2012 om 20:58 #18044903Dus gewoon de motor aan laten staan en met laptop uitlezen voor de foutmelding. Dan ga ik dat morgen eens doen tijdens een test rit.
8 juli 2012 om 20:59 #18044904jupzz, zo moet je het doen ja..
Ik vrees voor de koelmodule zelf.. ivm hij zijn Codes niet vasthoud..
Willem
8 juli 2012 om 21:04 #18044905Tja koelmodule zelf. Die kost bij de dealer 150 euro exclusief. Dus moet eerst zeker weten of het dat ook is.
Het probleem komt namelijk alleen maar voor als het buiten warm is en de auto op zijn staart strap zeg maar boven de 170KM. Dan loopt de temperatuur langzaam op tot net voor de 98 graden. En dan gaat de koelmodule lampje branden. Laat ik dan het gas los terug zakken naar 150KM gaat de temperatuur weer naar standaard 92graden toe. Hoe kan ik achterhalen of bij mijn astra x20DTL
de koeling afgehandeld word. Heeft mijn fan van de radiator 2 standen of maar 1 stand netzoals bij mijn buurman die een 1.8 16V benzine heeft?13 juli 2012 om 11:43 #18044906Nu is mij opgevallen dat als de auto draait en 92 graden. Alleen maar koelvloeistof via de rechterkant retour komt in
het koelstofreservoir. Ik ben van mening dat wanneer bij 92 graden de fan aan springt ook via de voorkant slang die van
de radiator afkomt retour zou moeten geven klopt dit of heb ik het fout?14 juli 2012 om 19:26 #18044907Upje niemand?
15 juli 2012 om 13:26 #18044908Ik heb nog wel zo’n koelmodule liggen trouwens.
15 juli 2012 om 13:38 #18044909Bedankt Baas J., Maar ik moet eerste zeker weten waar mijn probleem nu zit. Daddelijk haal ik een nieuwe koelmodule en dan is het probleem nog niet opgelost. Daar zijn ze me helaas te duur voor. Moet eerst weten waar het probleem zit.
Weet jij toevallig of bij jouw astra g als de motor op temp is 92 graden ook de retour slang koelvloeistof via de voorkant koelreservair komt? Mij is namelijk opgevallen dat er bij mij geen koelstof via het retour koelstofreservair slang komt.
@Baas J. wrote:
Ik heb nog wel zo’n koelmodule liggen trouwens.
27 juli 2012 om 18:05 #18044910Probleem wat ik heb ziet er hetzelfde uit op warme dagen zoals vandaag gaat het storingslampje van het koelsysteem ook aan als de astra goed op temp is met de airco aan die goed blijft werken.
Alles werkt zoalshet hoort lijkt wat mij wel opvalt is dat de grote fan niet echt hard draaid en weet wel van vroeger bij mijn opels als de fan aan ging vlogen de haren bekant van je hoofd!!
Dat is eigelijk dan de vraag hoe hard gaat hij normaal?
5 augustus 2012 om 08:07 #18044911Wie kan mij vertellen of de X20DTL met airco 1 of 2 standen heeft om te koelen. Ik weet dat de benzine 1.8 16V van mijn buurman wel een 2 standen fan heeft maar er zitten bij hem ook 4 draden. Mij buurman heeft wel geen airco. Ik heb wel airco en mijn airco fan en radiator fan hebben beide maar 2 draden een dikke rode en zwarte draad. Ik heb wel gezien dat die 2 draden naar een relais gaan die bij de fan zit ingbouwd en daar omgaat in 3 draden. Maar kan iemand mij informatie geven hoe en wanneer de 2 stand fan zou moeten aan springen voor de koeling.
5 augustus 2012 om 09:59 #18044912Beste dolby ,
Heb het een en ander gevonden over de koeling van astra G als je evt een Email adres kan geven kan ik het mailen.
Het zijn in ieder geval twee standen per ventilator die eerste stand is via een weerstand die in de ventilator zit en
stand twee is accu spanning dus vol gas.
Maar het schema is best wel duidelijk.Je ziet maar een paar problemen temp sensor ,weerstand van de ventilator (een van de twee) regel kastje zelf.
Heb zelf de massa draad goed schoon gemaakt die vlak bij de stuurmodule op het frame vast zit.
Het weerstandblokje los gehad en goed aangedrukt of evt zilversolderen.
Heb ook de module los gehad maar die zag eruit als nieuw er zitten drie grote relais in die waren bij mijn rond de 90ohm(relais spoel)Nu heb ik geen storing meer gehad hoop dat het zo blijft.
5 augustus 2012 om 12:04 #18044913Alle Astra’s Met Airco hebben 3 standen:
1: Langzaam (Bijde vinden op lage snelheid / Standaard snelheid bij koelen, en gebruik Airco)
2: Middensnelheid (bijde vinnen draaien iets harder / Alleen gebruikt door Airco0
3: Voluit: (bijde vinnen draaien voluit / Alleen gebruikt voor motorkoeling)Willem
5 augustus 2012 om 12:44 #18044914Kan je de relais van de airco en radiator fan doormeten controleren of ze defect zijn? Want bij mij draait alleen maar de radiator fan en de airco fan nooit.
En de radiator fan slaat aan bij 92 graden. Na mijn mening erg hard. Bij 98 graden heb ik nog nooit de tijd gehad om dan te kijken en horen of de fan dan harder draait. want krijg de 98 graden alleen maar bereikt al ik op vol vermogen rijd
dus boven de 4000 RPM 180KM.5 augustus 2012 om 12:46 #18044915Zal even kijken, zitten volgensmij geen relais tussen, alleen een koelmodule.
Willem
5 augustus 2012 om 12:48 #18044916Zitten geen relais tussen..
willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.