Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra G, welbekende olieverbruik,
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 september 2018om 12:45 door Corsa_GSi.
-
AuteurBerichten
-
22 juni 2018 om 01:47 #18357579
- Goedenavond,
even op het forum rondgekeken mbt het bijzonder hoge olieverbruik van mijn pas gekochte astra g 1.6 8v bj 2004, maar kan niet echt iets vinden wat overeenkomt met mijn ervaring. Ervaring is als volgt:
-Astra G gekocht met gloednieuwe APK, maar dat zegt in principe niks. 200k gelopen
– alle vloeistoffen waren tot max bijgevuld, maar na 2 weken kreeg ik al melding olieverbruik. Maakte wel alleen korte ritjes in het begin, snelweg op, snelweg af naar mijn werk. Olie bijgevuld tot max, niks aan de hand, volgende dag bij koud starten een gigantische rookwalm.
-inmiddels 2 maanden verder, 2 liter olie bij moeten vullen alleen nu begint het ergere vormen aan te nemen (maak ook wat langere ritten tegenwoordig). Om de 2 dagen melding olieverbruik, 20 cl bijvullen.
-dikkere olie gekocht 15w40 van Valvoline, prima merk volgens de oude mannen uit de buurt.
-vandaag na 2 dagen weer bijvullen. Geen last van een rookwalm meer, dat wel.
-koelvloeistof is niks mis mee,
-Auto rijd als een zonnetje
– vond het onderhoudsboekje, klepseals zijn vervangen, distributieriem is vervangen, bougies zijn vervangen en er is een koppelingsset vervangen (weet niet wat dat inhoud) allemaal bij 180000km
heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Mijn vaste monteur zegt dat het komt omdat de motor al een keer is geopend, dat hij dan olie blijft verbruiken, maar dit is toch wel heel veel? Zou zo’n blikje van Wynn’s werken? kan het de sensor zijn, want 3 streepjes zou prima moeten zijn toch, hoeft geen melding te komen dan volgens mij.
wordt er wel echt ziek van inmiddels, kost me een fortuin al die olie… Heb ook niet echt zin om er een fortuin aan uit te geven, heb de uitlaat al vervangen, het benzineklepje, de hoedenplank en een gordel, begin er aardig ziek van te worden :help:
22 juni 2018 om 14:08 #18357602Hoeveel KM rij per liter olie?
Wat is de motorcode? X16SZR of Z16SE
En weet je zeker dat je nergens olie lekt? (Pakking of zo lek)
Heb je de carterontluchtingsslangen en gasklep al is schoon gemaakt?
En dat een motor olie gaat verbruiken als de kop los geweest is, dat is kolder. Bij mijn X16XEL Astra F motor is juist het omgekeerde gebeurt van veel olieverbruik naar bijna niets.
22 juni 2018 om 19:05 #18357613En als je nou is alleen peilt? Sensoren willen wel gevoelig zijn of gewoon stuk zijn en geven dan om de haverklap oliepeil controleren aan.
Dus niet uitgaan van de sensor maar van het peilen zelf, sensor kan je gewoon door verbinden mocht dat het probleem zijn, stekker eraf en de 2 pootjes in de stekker door verbinden.
Wat betreft olieverbruik na het lichten van de kop dat is idd kolder!
18 augustus 2018 om 01:02 #18359622Goedenavond! bedankt voor het antwoord, gisteren ging hij ineens op 3 cilinders lopen, naar de garage geweest en de bougie van de 4e cilinder moeten vervangen, hij rijdt nu als een zonnetje. De garage zegt dat er een lekkage vanuit de cylinder is. Is dit makkelijk te fixen of kan ik de auto beter verkopen?
18 augustus 2018 om 12:31 #18359626Lekke koppakking in dat geval.
21 augustus 2018 om 10:31 #18359713[quote quote=18359626]Lekke koppakking in dat geval.[/quote]
Kwestie van meten en testen (koelvloeistofsysteem op druk en cilinderlektest uitvoeren).
22 augustus 2018 om 20:15 #18359757Hoort hij dan geen koelvloeistof te lekken ook? daar heb ik niet echt last van.
Hij verbruikt nu wel veeel meer olie en begon vandaag te schokken, vind het maar raar. Ritje naar de sloop? klinkt als een dure grap, of hebben jullie ideeën?
27 augustus 2018 om 14:19 #18359890Een koppakking kan er ook tussen de cilinders kapot zijn, en niet perse tussen een cilinder en een koelkanaal.
2 september 2018 om 22:31 #18360052Aha, tsja, denk je dat het ‘t waard is om er een nieuw motorblok in te knallen? Dure grap dat, maar koppakking vervangen ook zeker..
<p style=”text-align: right;”>Een laatste rit naar de sloop is de enige oplossing zeker?</p>3 september 2018 om 12:45 #18360055Het hangt er vanaf waar je het laat doen, bij een garage zal het een dure grap worden.
Mogelijk dat je bij een hobbist in de buurt terecht kan?
Een 1.6 8v motorblok moet toch goedkoop te vinden zijn, ombouw kost je ongeveer 2 dagen werk.
En dan natuurlijk op het nieuwe blok gelijk distributie en waterpomp etc. vervangen.
Dus ja 500 tot 1000 euro ben je zo verder.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.