Forumindex › Forums › Modellen › Astra › [Astra G] Vacuumslang weer los. Nu permanent EGR fout
- Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 juni 2017om 19:41 door sggs.
-
AuteurBerichten
-
13 juni 2017 om 21:24 #18344615
Betreft: Opel Astra G Sport z16xe
Beste forumleden,
Vorig jaar heb ik mijn distributieriem laten vervangen. Na de auto te hebben opgehaald viel het mij al snel op dat de auto raar startte en stationair te hoog in z’n toeren zat en ben ik op onderzoek gegaan. Ik kwam er toen achter dat er een vacuumslangetje los zat. Met advies en hulp van het forum heb ik toen het slangetje weer aangesloten en nadat ik dat had gedaan, liep de motor weer goed. Uiteraard wel even terug naar het garagebedrijf die z’n excuses aanbood zei en aangaf dat het slangetje door mijn handeling nu wel goed zat. Het ging om dit slangetje: http://imgur.com/G5q2QVJ
Twee weken geleden merkte ik weer hetzelfde: raar starten en stationair te hoog in z’n toeren. Afijn, motorkap open en na enig zoeken kwam ik erachter dat hetzelfde slangetje nu aan z’n andere uiteinde los was geschoten. Gelijk het slangetje weer vast gezet en toen deed de motor deed weer normaal. Overigens had ik mogelijk toen al +- 50km gereden met een losse slang. Het ging nu om dit slangetje: http://imgur.com/OX1kH2m
Nu een week later is het volgende aan de hand: de motor draait prima maar het motorwaarschuwingslampje brand opeens tijdens het rijden. Hij knippert niet, maar gaat ook niet uit en brand voortdurend. Nu heb ik de ECU met zo’n Opcom uitgelezen en die geeft het volgende aan:
P0400 - Exhaust Gas Recirculation Circuit Range/Performance (Closed Valve) (0)B - Present
Na wat zoeken op internet concludeer ik als leek dat deze error en het branden van het waarschuwingslampje mogelijk te maken heeft met dat vacuumslangetje wat twee weken geleden los is geraakt. Hier heb ik dus wat vragen over:
1> Kan die EGR-klep of iets anders kapot zijn geraakt doordat ik een tijdje nietsvermoedend heb gereden met een losse slang?
2> Draait m’n motor zoals het instructieboekje aangeeft bij dit lampje nu voortdurend in noodmodus? Hij komt namelijk wel gewoon ver boven de 3000 toeren als ik ‘m een beetje op z’n staart trap.
3> Met de Opcom heb ik met het contact aan maar zonder draaiende motor een EGR-test gedaan. Deze leek in orde te zijn (maar nogmaals, ik ben een leek). Kan ik deze test ook doen met draaiende motor?
4> Ik heb het slangetje nogmaals goed vastgezet en misschien zit hij nu beter vast. Kan ik met de Opcom veilig de fotocode reseten en kijken of de fout terug komt? (en aan de hand daarvan weer verdere conclusies trekken).Alvast bedankt voor de reacties
13 juni 2017 om 22:08 #183446231. Nee.
2. Nee.
3. Ja.
4. Ja.
5. Maak een ecu software update voor egr-off. Originele opel software, ik kan je helpen.14 juni 2017 om 19:41 #18344662Bedankt voor je reactie liviu2004 :applause02: . Ik ga even die code reseten en evt. dat slangetje vervangen. Mocht dat niet werken dan zal ik even contact met je opnemen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.