Forumindex › Forums › Modellen › Astra › astra G: te weinig of te veel olie….
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 december 2012 om 15:05 #17253326
vraag: vorige week stond het oliepeil opeens onder het minimum, zelfs helemaal droog, toen ik het peil controleerde van de astra 1.6 16v xel uit 1999.
er wordt relatief weinig in gereden, 3-4000 km per jaar. in maart was alle olie nog ververstik heb 1 liter bijgevuld en toen stond hij weer net op minimum, vorige week.
Nu vandaag weer gepeild en staat hij boven het maximum zelfs en is het niet af te lezen. alsof er nu veel te veel in zitde motor was alle keren koud en stond vlak…
zit er nu teveel in of wat…2 december 2012 om 15:26 #18080931Is je koelvloeistof nog op pijl? Ruikt de olie naar benzine?
2 december 2012 om 15:33 #18080932alles is ok met koelvloeistof, olie ruikt niet naar benzine
2 december 2012 om 15:52 #18080933als je weinig rijd ontstaat er vaak sludge ,als je dan gaat rijden verdampt dit en, zakt je olie niveau,op dit moment heb jij olie bijgevuld en, de auto heeft weer een week stil gestaan , waarschijnlijk is die week de sludge weer terug gekomen en, het olie niveau weer gestegen.
ik weet niet hoe snel sludge ontstaat maar ,dit lijkt me een mogelijke oorzaak.
2 december 2012 om 16:10 #18080934Heb je het peilen met warme motor gedaan, of met een kouwe motor.
Ook daar kan nog wel is verschil inzitten.2 december 2012 om 16:25 #18080935hoe lang lag de wagen stil toen je meete want je moet rekening houden bij het starten van de wagen verspreid hij zijn olie en kan je dus niet exact nameten als je em aflegd en direct controleerd wagen moet je toch best een 10 tal min laten staan voor ernaar kijkt heb je een goede meting.
Als je bij een motor die effe gedraaid heeft en niet gereden heeft direct na het afleggen kan dit toch een liter verschil uitmaken als ie al lang stilstaat.
Beste meting is klein stukje rijden tot die lekker warm heeft 10 min laten staan dan met afgelegde motor en dan meten dan weet je beter de stand va de wagen.
Alsook bij sommie opels zoals de zafira kan je ze bijna niet meten omdat er teveel gekronkel zit in de buit en die vaak verkkeerd aangeeft (zelf meegemaakt en das geen lachertje )bij ons wa die binnen voor een controle had die gast de auto binnen gezete effe gemeten dacht die van ow ja te weinig oli litertje bij vervolgens geen motorstoring meer had het gewoon gewist en niet gekeken vanwaar deze kwam.
Bleek toen nadien dat het de catalisator die nie warm genoeg kwam om het vuil uit te spuwen (heefd die uiteindelijuk wel gedaan bij de eerste grote rit met alle gevolgen vandien zefstandige ontbranding van de motorolie opgetrokken in de turbo zat ik effe met een opc in plaats van 19 cdti tijdig kunnen stilleggen maar motor die over zijn toeren gaat en bij diesel is dit 5000 (bij ons vermoedelijk tot 9000 opgelopen)
De tellers sloegen over en veel witte rook achter de wagen kon niet met sleutel afgelegd worden dus maar handrem tot in eerrste schakelen en dan alle remmen ingeduwd.
Fout van de vod maar kan je niet bewijzen had wel een factuur van nazicht maar nergens stond dat de mecanieker oei erbij had gedaan. Dus dikke kost voor ons of wagen weg hebben we voor het laatste gekozen en lekker een andere gekocht.greets blue
2 december 2012 om 16:27 #18080936stond ie de tweede keer op dezelfde plek??
Als de auto scheefstaat is de oliemeting niet zuiver.2 december 2012 om 16:29 #18080937hij was niet gestart toen het werd gepeild beide keren. stond op verschillende plekken voor het huis, vlakke ondergond, max 2-5% helling
3 december 2012 om 19:46 #18080938Zelfde probleem heb ik ook altijd met mijn astra, in ieder geval nooit in 1 keer te veel bijvullen!
Ik weet van mijn astra dat ie ongeveer een litertje op 4000km doet dus daarom kan ik het wel ongeveer bijhouden.
Het ligt gedeeltelijk ook aan de peilstok, deze is erg slecht afleesbaar.3 december 2012 om 19:48 #18080939Ik heb met KOUD peilen nooit problemen eigenlijk.
Warm varieert het peil bij de 8kleppers heel erg, warm staat het peil ook te hoog..
Willem
3 december 2012 om 20:07 #18080940@Haasje17 wrote:
Is je koelvloeistof nog op pijl? Ruikt de olie naar benzine?
stel… als dit wel het geval was?? :hmmz
3 december 2012 om 21:20 #18080941@spacekeek6 wrote:
@Haasje17 wrote:
Stel dat je dit voorhebt heb je grote kans dat de koppakking door is dus dat er water naar de cilinder kan lopen en omgekeerd.
Meestal is het in de olie dat ze lopen maar de koppakking kan ook anders scheuren zodat je water in plaats van in de oli in de cilinderwanden komt en dat is niet te best slechte verbranding normaal stotterd de wagen dan en heb je nog witte rook of soms blauwe erbij.Greets blue
3 december 2012 om 22:13 #18080942@bluedevil wrote:
@spacekeek6 wrote:
@Haasje17 wrote:
Stel dat je dit voorhebt heb je grote kans dat de koppakking door is dus dat er water naar de cilinder kan lopen en omgekeerd.
Meestal is het in de olie dat ze lopen maar de koppakking kan ook anders scheuren zodat je water in plaats van in de oli in de cilinderwanden komt en dat is niet te best slechte verbranding normaal stotterd de wagen dan en heb je nog witte rook of soms blauwe erbij.Greets blue
Okee, ik had namelijk laatst wel koelvloeistof reservoir beetje minder vol, en het rook net of de olie naar benzine stonk.,
2 dagen daarna wou ik koelvloeistof bijvullen, was het reservoir weer op max??,
S’morgens met deze kou is het wel net een diesel.. loopt ook super beroerd als de motor koud is,
zodra ik gas wil geven als de motor net aan is met kouder weer, slaat ie net niet af draait ie heeel zenuwachtig rond 350rpm, en pakt hem dan weer op.
warm is er geen probleem meer, alleen dat de toeren wel eens in wil zakken tijdens het ontkoppelen, zakt dan onder stationair toerental even..,
geen blauwe of witte rook.. alleen rook van condens.
motor betreft x18xe1 uit 1998 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.