[Astra G] Stotteren tijdens het rijden (opgelost?!)

Forumindex Forums Modellen Astra [Astra G] Stotteren tijdens het rijden (opgelost?!)

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
  • Auteur
    Berichten
  • #17258142
    inzane19
    Deelnemer
      Lid sinds:
      18 June 2007

      Beste forum leden,

      Ik heb een groter wordend probleem met mijn opel astra uit het jaar 2000. (39-dx-nz)
      1.6 8v astra club
      16szr (als ik het goed heb)
      http://img411.imageshack.us/img411/4172/baynd9.jpg

      Het eerste probleem wat al heel lang is, is dat als je hem start en het is redelijk koud is dat hij voor de 1ste 300 meter hoog in de toeren blijft hangen. Dit stopt pas als je na 3 a 500 meter stil gaat staan en de toerenteller tot normale waardes komt.
      Dit is nooit echt een punt geweest dus daar rij ik nog steeds mee rond.
      Misschien dat iemand zo 123 kan vertellen wat dit is.

      Het grote probleem is echter van een ander kaliber…
      Mijn auto stottert namelijk steeds meer tijdens het rijden.
      Als je rijd voel je de auto schokjes geven. Ook heeft hij niet de volledige power naar mijn idee wanneer je goed gas geeft.
      Bij een constante snelheid stottert hij ook vrolijk door.

      Een paar maanden geleden merkte ik dat hij stotterde wanneer je het gas pedaal half indrukte. Dit was ongeveer bij de 3000 toeren maar was ook zo weer weg als je meer gas bij ging geven. Op zich niet zo erg want dan trap ik hem gewoon wat dieper in, of ik moet er gewoon vrede mee hebben :P

      Echter een maand geleden viel mij op dat het steeds erger werd en ik moest er toch maar eens wat aan gaan doen.
      Ik ben gaan zoeken en onder andere met behulp van dit forum heb ik wat dingetjes gedaan aan mn astra,
      1: Injectie reiniger (2 in een maand met verschillende tanken benzine)
      2: Egr klep er vanaf gehaald en deze was alleen zwart. Er zaten geen vaste deeltjes op en de werking was ook redelijk normaal. (iets minder dan 1cm uitslaan en weer terug)
      3: Bougies vervangen (oude waren niet zo heel oud )
      4: Bougie kabels door gemeten en deze leken normale waardes te hebben. Echter weet ik niet hoeveel Ohm het moet zijn :D
      5: Bobine vervangen (zwarte box waar je bougie kabels op zitten) Deze kwam van de sloop alleen merkte ik verschil met het stationair draaien van de motor. Normaal 6 a 700 toeren en nu bijna altijd 900 toeren.
      6: Lambda zonde vervangen uit voorzorg. Ook hier geen vershil.
      7: Slang map sensor er af getrokken en dat resulteerde in een zeer slecht lopende motor. (maw werking is goed?)
      8: Auto is van de accu af gegaan voor 30 minuten om eventueel de ecu te resetten.
      9: Benzine filter vervangen. Deze was behoorlijk vuil van binnen dus het was wel nodig.
      10: Injectie systeem onder gespoten met remmen reiniger om zo het gedeelte schoon te maken. Echter (zei de monteur ook waar ik voor mijn wiel lagers was) Hij ziet er nog erg mooi schoon uit.
      11: Een of andere olie er in gegooid om zo lekkage tegen te gaan in de motor (weet even niet hoe dat heet) maar die moet ik misschien nog verder in rijden.
      12: Diverse onderdelen (ook slangetjes) ingespoten met remmen reiniger om zo eventuele vacuüm lekkage te ontdekken maar de motor bleef normaal draaien in stationair.

      Zoals je ziet heb ik er best veel aan gedaan alleen ben ik geen steek veranderd. Sterker nog het is naar mijn idee alleen maar erger geworden.

      Opvallende dingen aan mn astra:
      1: Geen storing lampje
      2: Bij het rechter achterwiel loopt via de buitenkant een plastic leiding welke is weg gesleten. Echter heb ik het idee dat dit een overdruk is of een soort retour leiding.
      3: Olie (zweet) uit de rechterkant van de uiterste kop van de motor. (achter bobine zit een rond gat wat vast zit aan de kop. Hier onder lekt hij wat olie)
      4: Een paar keer goed door branden (hele hoge toeren draaien) heeft geen zin.
      5: Geen rook uit de uitlaat (alleen wanneer hij koud is)
      6: Geen toeren wisseling bij stationair draaien (misschien 10tallen)
      7: Het probleem is zo een beetje bij alle snelheden en toerentallen.
      8: Motor olie is misschien al wat ouder dan tussen de normale service beurten aangezien ik dat zelf doe.

      Ik weet even niet meer wat te doen nu dus vandaar mijn vraag naar jullie.

      Groetjes Youri

      #18147419
      b07
        Lid sinds:
        24 February 2009

        ik denk dat je injector niet meer goed werkt ,deze is heel makkelijk te vervangen ,zit met 1 schroefje vast onder dat zwarte ronde ding,waar ook de slang van je luchtfilter op zitten.

        zou er 1 op de sloop halen want, bij de dealer betaal je ongeveer 250 euro voor een nieuwe.

        #18147420
        inzane19
        Deelnemer
          Lid sinds:
          18 June 2007

          Gaat hem om het gedeelte waar deze (harde) slang op vast zit?
          http://postimg.org/image/mynpvuntj/

          En zou dit hem dan zijn?
          http://www.fsrs-opelwebshop.nl/opel-injector-oe-ref-817402.html

          Ps: Best wel erg duur die opel onderdelen bij de dealer :O
          Wiel lager: per stuk 215.
          Injector: 250
          Lamda zonde: 150
          eind demper: 150
          En neem er nog 2 onderdelen bij en je kan een leuke 2de hands kopen :S

          #18147421
          inzane19
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 June 2007

            Uh niemand weet het antwoord op mijn onderste vragen?
            (of heeft andere gedachtes over mijn grote vraag?)

            #18147422
            miral astra
              Lid sinds:
              9 June 2010

              ik zal hem eerst maar is aansluiten aan de opcom, inplaats van alles te gaan vervangen.

              het is een 8v motortje, moet niet moeilijk te zijn om dit probleem te vinden.

              #18147423
              inzane19
              Deelnemer
                Lid sinds:
                18 June 2007

                Uh ja moet je wel een op-com hebben.. (amsterdam)
                Als je er dan 1 hebt moet je ook nog eens de know-how hebben van op-com

                En waarom niet 25 euro uit geven aan een 2de hands bij de sloop ;)

                #18147424
                miral astra
                  Lid sinds:
                  9 June 2010

                  @inzane19 wrote:

                  Uh ja moet je wel een op-com hebben.. (amsterdam)
                  Als je er dan 1 hebt moet je ook nog eens de know-how hebben van op-com

                  En waarom niet 25 euro uit geven aan een 2de hands bij de sloop ;)

                  Ehhh ik begrijp niet wat je op de sloop wil kopen.
                  En er is vast wel iemand uit Amsterdam met opcom die jouw auto wil uitlezen.

                  #18147425
                  inzane19
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    18 June 2007

                    @b07 wrote:

                    ik denk dat je injector niet meer goed werkt ,deze is heel makkelijk te vervangen ,zit met 1 schroefje vast onder dat zwarte ronde ding,waar ook de slang van je luchtfilter op zitten.

                    zou er 1 op de sloop halen want, bij de dealer betaal je ongeveer 250 euro voor een nieuwe.

                    Die dus..
                    En ja als er iemand in de buurt is en hij kan hem uitlezen, graag :)

                    #18147426
                    b07
                      Lid sinds:
                      24 February 2009

                      @inzane19 wrote:

                      Gaat hem om het gedeelte waar deze (harde) slang op vast zit?
                      http://postimg.org/image/mynpvuntj/

                      En zou dit hem dan zijn?
                      http://www.fsrs-opelwebshop.nl/opel-injector-oe-ref-817402.html

                      Ps: Best wel erg duur die opel onderdelen bij de dealer :O
                      Wiel lager: per stuk 215.
                      Injector: 250
                      Lamda zonde: 150
                      eind demper: 150
                      En neem er nog 2 onderdelen bij en je kan een leuke 2de hands kopen :S

                      op de 1e foto zie je 2 schroeven zitten op de zwarte kap,daaronder zit je injector .

                      de 2e foto ,is niet de injector die jij nodig heb ,die ziet er anders uit

                      #18147427
                      inzane19
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        18 June 2007

                        :???:
                        Waar die ongeveer zit weet ik ook wel..
                        Maar waar hij precies zit?

                        Welke heb ik dan wel nodig? (nogmaals, weet niet hoe die er uit ziet)

                        #18147428
                        b07
                          Lid sinds:
                          24 February 2009

                          nummer 3 is de injector:
                          http://vauxhall.workshop-manuals.com/astra-g/index.php?id=3136″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                          zo ziet die eruit:

                          als je die zwarte kap met die 2 schroeven eraf haalt,zie je in het midden de sensor zitten met een stekker erop,kan niet missen ,haal em eruit neem em mee naar de sloop,dan weet je zeker dat je de goede heb.

                          #18147429
                          inzane19
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            18 June 2007

                            Thanks voor je duidelijke reactie.
                            Ik zal binnenkort eens gaan kijken of er problemen zijn met deze injector. Op het moment is het nogal regenachtig in amsterdam :O

                            #18147430
                            inzane19
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              18 June 2007

                              Zojuist de injector er af gehaald, proberen schoon te maken alleen kom je niet in het binnenwerk.
                              De rubbere O ring op de onderkant lag los en het leek me logisch (qua grootte) om hem te plaatsen boven de 1ste filter.

                              Helaas was dit niet logisch want mijn auto starten niet meer :D en na een tijdje proberen was uiteraard mn accu leeg..

                              Toch de onderste ring maar even verplaatst naar onder de onderste filter. Toen merkte ik dat de auto wel wou starten (met het beetje stroom wat nog in de accu zat)
                              Uiteindelijk aan gekregen met veel moeite en hij liep weer.

                              Echter loopt hij niet zo lekker meer als hier voor. Ik denk dat dit komt omdat de O ring te groot is geworden en hij niet meer lekker aan sluit.
                              Helaas moet ik naar mijn werk dus kan ik niet zo 123 een nieuwe halen.
                              Hij rookte net wel behoorlijk en de bougies waren zwart dus ik denk dat door de aansluiting van de o ring er te veel benzine word afgegeven.

                              Zoals ik op het plaatje zie sluit hij perfect aan maar dat doet ie bij mij niet meer.

                              Dus of een 2de hands halen op de sloop, of gelijk op zoek naar een gloed nieuwe met passende ring..
                              Mijn vraag: Zijn dit universele rubberen ringen zodat ik er een bij de praxis kan halen?

                              #18147431
                              Astra G X1.6SZR
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                23 January 2013

                                bijzonder, mijn SZR van ook 2000 heeft waarschijnlijk hetzelfde probleem.
                                De bougiekabels vind ik wel verdacht in mijn beleving.

                                #18147432
                                inzane19
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  18 June 2007

                                  Zo na een tijd weer eens een update.
                                  Ik heb er helemaal geen zin in gehad om naar de injector te kijken maar zojuist eindelijk gedaan :D

                                  Ik heb een injector van de sloop gehaald en deze er in gestopt. Gevolg, auto liep voor geen meter.. Sloeg bijna af en het toerental liep van hoog naar laag.
                                  Aangezien hier wel een juiste rubberen ring omheen zat heb ik die gebruikt op de oude injector en zo de oude weer terug geplaatst.
                                  Ik heb het idee dat het probleem van stotteren op alle snelheden weg is alleen kaart ik nog even een ander probleem aan met de toeren.

                                  Als ik de auto in zn 1 zet en laat rollen schokt hij enorm. Dit is altijd al zo geweest en daar heb ik geen aandacht aan geschonken. Met file rijden is dat alleen wel een probleem. Dit gebeurd echter ook als ik het gas pedaal ook maar een beetje in druk op de 2 a 3000 toeren.

                                  Ik heb de auto ook aan de op-com gehangen maar die heeft geen fouten ontdekt helaas.

                                  Misschien dat het oude probleem samen hangt met dit probleem dus vandaar in dit topic.
                                  Iemand dus enig idee wat het schokken bij rollen kan zijn?


                                  @astra
                                  g x1.6szr: De kabels zitten ingepakt dus lijkt het me niet dat die stuk kunnen gaan. (iemand enig idee wat voor weerstand er op alle kabels moet staan?)

                                  #18147433
                                  Haasje17
                                  Moderator
                                    Lid sinds:
                                    8 September 2009

                                    bougies al vervangen? Bougies vervangen en anders bobine vermoed dat een van deze het probleem verorzaakt.

                                    #18147434
                                    inzane19
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      18 June 2007

                                      Lees het 1ste bericht ;)

                                      #18147435
                                      inzane19
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        18 June 2007

                                        Zo nu eindelijk die EGR afgedopt en de EGR zelf er naast gehangen met een paar ty-raps.

                                        Het stotteren is zo goed als weg (komt dusdanig weinig voor dat het te doen is)

                                        Nu vraag ik me alleen af waarom hij stottert (grote schokken) als ik hem in zn 1 laat rollen…
                                        Soms is het nodig bij file rijden maar dan moet ik altijd spelen met mn koppeling en gas.
                                        Dit probleem is ook al heel lang maar misschien dat jullie weten waarom mijn blok dit doet.

                                        #18147436
                                        raimond74
                                          Lid sinds:
                                          3 January 2012

                                          Ik had hetzelfde probleem. Na van alles vervangen te hebben heb ik mijn egr klep afgedopt. Probleem was direct verholpen.

                                          #18147437
                                          inzane19
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            18 June 2007

                                            Vandaag bij krasy geweest (lid op het forum) in Amsterdam.
                                            Al snel kwam het probleem naar boven van het stotteren, namelijk een redelijk grote druk vanuit het blok.
                                            Bij het er af draaien van de dop kwam er al snel rook uit en niet te zuinig ook.

                                            Dit betekend dat er iets met de zuigers aan de hand is en dat ik nu moet gaan zoeken hoe ik verder ga.

                                            Door rijden tot hij kapot is, (kan zomaar met een paar maanden gebeurd zijn? Misschien wel 2 jaar?)
                                            Blok laten vervangen, (200 voor een blok met een beetje geluk en dan er nog in laten zetten) (maar wat als je een slecht blok krijgt aangezien het goedkoop moet gebeuren)
                                            Blok laten reviseren (4 a 500 euro als het niet meer is?)
                                            Of een nieuwe auto… (tussen de 1000 en 1500 euro)

                                            Iemand tips over wat ik het best zou kunnen doen?

                                            #18147438
                                            Haasje17
                                            Moderator
                                              Lid sinds:
                                              8 September 2009

                                              Karterontluchting zal dan verstopt zijn. Of lekke koppakking. Maar ga maar uit van het eerste. Doe ook gelijk een olieflush geurtje.

                                              #18147439
                                              inzane19
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                18 June 2007

                                                De 2 slangetjes die van de kop komen zijn schoon en kunnen door geblazen worden.
                                                Dan moet het in de kop zitten maar een vriend van krasy (ervaring met blokken) vertelde mij dat het mogelijk de zuigers waren in combinatie met de zuiger veren.

                                                Olieflush geurtje?
                                                Lekke koppakking denk ik niet aangezien het probleem dan veel groter had geweest.

                                                #18147440
                                                miral astra
                                                  Lid sinds:
                                                  9 June 2010

                                                  Mee eens. De zuigerveren zullen wel problemen geven. Wat is de kilometerstand als ik vragen mag en gebruikt die olie

                                                  Ff compressie meten als ik jouw was.

                                                  #18147441
                                                  inzane19
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    18 June 2007

                                                    De km stand is 180k en zoveel olie verbruikt hij niet..
                                                    Ik heb het idee dat hij minder olie is gaan gebruiken dan 1.5 jaar geleden.
                                                    Mogelijk door het middeltje dat ik er aan heb toegevoegd. Iets met repareert compressie verlies in de motor (weet ff niet meer hoe dat heet.. )
                                                    Het is me altijd opgevallen dat mijn motor nooit is gaan roken

                                                    #18147442
                                                    wim-v6
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      12 August 2005

                                                      LET OP!! de 8kleppers blazen zowiezo Flink uit de dop, zeker bij stationair draaien, ook met geheel gereinigde Carterventilatie systeem, met Verse slangen.
                                                      Zo doet ook mijn Ascona-C 1.6S 16SV flink blazen en Dampen uit de dop met warme motor, bij dop los loopt de motor soms zelfs net effe anders stationair (hoger).
                                                      Deze motor is in Perfecte Conditie (en dat voor bijna 28jaar, het betreft eveneens een 1.6 8V (mechanisch gelijk aan de X16SZR in de Astra-G).
                                                      Deze motor verbruikt nagenoeg Niks aan olie, niks vullen tussen de 10.000km beurten, en peil staat nog niet eens een kwart liter lager. (dat zou theoretisch 1 liter olie op 40.000km aan olieverbruik zijn)

                                                      Willem

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.