Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra G Station naslingeren na sturen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 september 2013 om 19:09 #17260793
Hallo Opelfanaten,
Ik zit met een raar probleem in (vermoedelijk) de ophanging van mijn astra G station uit 2004 (106.000 km). Dit is in een keer ontstaan, hiervoor stuurde hij zonder problemen. Als ik een korte, relatief snelle stuurbeweging maak, lijkt de auto redelijk scherp te reageren, maar wanneer de eerste beweging is geweest en de auto normaal weer recht zou trekken, lijkt hij in mijn geval met wat vertraging nog een keer na te sturen de andere kant op (vooral merkbaar bij hogere snelheid).
Dit geeft het gevoel alsof de bovenbouw niet meer aan de wielen bevestigd is, nu is dit natuurlijk niet zo, maar de auto lijkt dus na te deinen op de wielen in tegengestelde stuurrichting, alsof de achteras na sturen nog is achter de auto aan komt in de richting waarin je stuurt.Ik heb dus ergens een grote vertraging (stuurbekrachtiging), of speling in mijn ophanging, zoals draagarmrubbers e.d. Ik kan de stuurbekrachtiging naar mijn idee zo goed als uitsluiten, wanneer ik de zekering van de voeding van de pomp verwijder blijf ik hetzelfde probleem houden, echter niet zo hevig omdat ik dan niet zo snel een stuuruitslag kan maken.
Ik heb de draagarmrubbers, stuurkogels en veerpootlagers gecontroleerd en geen speling gevonden. De dempers zijn echter aan vervanging, deze dempen niet echt meer. Het probleem deed zich in een keer voor, en ik ben kort daarvoor wel wat harder over wat drempels gegaan, maar niet op zo’n manier, dat het schade zou kunnen toebrengen aan de auto :D , dacht ik…. :swear
Zou dit rare stuurgedrag zich uit de veerpoten kunnen voortplanten, of hebben jullie nog suggesties voor andere punten die is na zou moeten kijken?Alle suggesties zijn welkom, het is een erg moeilijk uit te leggen probleem en ik ben ook niet echt zeker waar het nu in zit :(
Groeten, Joep
23 september 2013 om 19:38 #18175086Kan nogsteeds je stuurbekrachteging zijn omdat je nogsteeds deze stuurt, denk dat daar een hapering zit.
Of een van je stuurkogels zit veel speling op. Heb je ook je veren en schokbrekers gecontroleerd?23 september 2013 om 20:16 #18175087Hoe bedoel het nog sturen van de bekrachtiging precies? Maar wanneer ik de voeding van de servo verwijder, zou toch het systeem hierachter nog gewoon werken en de voertuigsnelheid dus nog opnemen, maar met het signaal dat hij afgeeft naar de servo, wordt dan toch niet meer gebruikt, omdat de pomp geen voeding meer heeft? Ik kan dit verkeerd zien hoor, maar volgens jou is dit nog niet geheel uit te sluiten. Ik ga morgen op school even achter wat meer info en schema’s aan betreffende de bekrachtiging iig :thumb
Ik heb de schokbrekers en veren gecontroleerd, alleen de demping is minder, maar lek en/of speling niet te bekennen. Zou dit het kunnen veroorzaken?
23 september 2013 om 20:20 #18175088Heb dit ook wel is meegemaakt na het monteren van een schroefset, dit bleek toen dat die platen bovenop de veerschotels net iets te hoog zaten. Want onder die plaat zitten rubber laagje met 4 bolletjes deze moeten tegen de veerschotel aankomen.
23 september 2013 om 21:38 #18175089Deze staan al los van de veerschotel sinds ik hem heb, dus klinkt best aannemelijk. Ik ga morgen even kijken hoe ik die verder naar beneden krijg, de moeren staan vast. Alvast bedankt :D
24 september 2013 om 03:07 #18175090De stuurbekrachtegingspomp is niet het enige wat bij de stuurbekrachteging hoort. Is ook geen snelheidsafhankelijke bekrachteging.
Op moment dat de pomp het niet doet sta je nogsteeds de olie te verplaatsen als je stuurt enkel word je er niet meer bij geholpen.24 september 2013 om 11:05 #18175091Ja, de olie druk ik nog rond idd, maar waar zou je dan die vertraging in zoeken?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.