Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra G start niet meer.
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 28 november 2018om 17:10 door Frans AstraG16v.
-
AuteurBerichten
-
26 november 2018 om 19:14 #18362030
Hoi,
Anderhalve week geleden was mijn airco pomp kapot gegaan en maakte een raar geluid (waarschijnlijk lagers) dit kon volgens de garage geen kwaad alleen had ik geen airco en het geluid was wat irritant maar niet schadelijk.
Nou is arko (alle ramen kunnen open) voor mij dan wel goed genoeg in deze koude dagen en zou de multiriem deze week vervangen worden door een korter exemplaar dat de airco pomp over zou slaan waardoor ik dat geluid niet meer zou horen.
Totdat ik vorige week mijn dochter op ging halen van een schoolfeest en de auto op de terugweg ineens begon te roken onder de motorkap, te stinken en het geluid veranderde van een zoem naar een soort van ratelend/gierend geluid dus auto aan de kant, motorkap open en de rookontwikkeling kwam voor het oog van de aircopomp af en daar wist ik al van dat hij naar de kloten was.
Dus vandaag een afspraak gemaakt bij de garage om die riem te laten doen maar toen ik hem wou gaan brengen was de accu leeg, althans zo leek het dus de C5 van mijn vader er bij en overstarten maar… simpel toch? Nou dus niet, wou niet starten zelfs niet nadat ik de kabels een minuut of vijf aangesloten heb laten zitten terwijl de C5 liep klonk het nog steeds alsof de accu leeg was ….. dus uit wanhoop de volle accu maar overgezet vanuit de c5 naar de Astra en de startmotor ging maar net rond, de auto startte heel even en liet een geluid horen dat erg veel leek op het eerdere geluid alleen nog veel harder, hij viel uit en wou daarna helemaal niet meer starten/ klonk alsof de accu leeg was.
Toen ik de accu terug zette in de Citroen was de accu nog ruim vol genoeg om die auto met gemak aan te krijgen.
Weet iemand wat dat kan zijn? Ik vermoed dat de startmotor ook naar de kloten is maar gezien de plus pool/kabel ook erg heet werd durf ik hem ook niet meer aan te duwen en naar de garage te brengen want met mijn geluk brand me Astraatje tot de grond toe af op de 2 km die de garage van me af zit. :help:
27 november 2018 om 00:28 #18362040Welk motortype is het? Weet je zeker dat de rook vande aircopomp kwam en niet van de dynamo?
27 november 2018 om 08:36 #18362044Hoi Haasje, bedankt voor je reactie.
Het is een 1.6 16v, de rook kwam voor zover ik kon zien van de airco pomp af of in elk geval uit dat gebied, het dynamo zit naast het gasklephuis maar dit was echt duidelijk lager en meer naar voren en gezien de pomp al kapot was leek dat me de grote boosdoener.
Het stomme is dat ik met een volle accu het zelfde geluid krijg als wanneer de accu leeg is nu maar de startmotor lijkt wel rond te gaan alleen heel langzaam ik snap er niets van.
27 november 2018 om 12:05 #18362048RIem er al afgehaald en dan gestart? is dan het geluid nogsteeds?
27 november 2018 om 17:45 #18362050Nee dat heb ik niet gedaan nog omdat ik niet bij die spanrol kan waar de riem mee gespannen staat en ook wil de auto niet meer starten op het moment, zelfs met een volgeladen accu klinkt het alsof hij leeg is…. startmotor lijkt een moeizaam half rondje te maken voor hij stopt maar meer zit er niet in.
Het enige wat ik kan bedenken is de startmotor aangezien de accu meer dan genoeg stroom heeft, die riem kan het niets mee te maken hebben want die staat los van de startmotor dus dat lijkt me niet het probleem Dynamo lijkt me ook niet aangezien het probleem met een volle accu nog steeds aanwezig is.
Misschien vloeistof uit de aircopomp gelopen toen die stuk ging en sluiting gemaakt in de startmotor? (als die daar in de buurt zit, dat weet ik niet) :help:
27 november 2018 om 19:23 #18362054Riem los !
27 november 2018 om 21:45 #18362055Hoi Liviu, bedankt voor je reactie,
Hoe? Ik kan nergens bij en de auto staat momenteel langs de weg met de kant waar ik moet zijn aan de straatkant dus ik kan niet zomaar het wiel en modderscherm eraf halen daar om via die weg bij de spanner te komen want dat is levensgevaarlijk hier in de straat en keren kan ook niet want de auto wil niet starten op het moment en met heb zelf last van me rug dus duwen gaat ook niet.
Die riem los snijden lijkt me ook geen heel goed idee i.v.m. de spanrol of kan dat gewoon zonder schade aan te brengen? Anders moet ik even wat mensen gaan regelen om te helpen de auto te draaien hier zodat ik wat kan doen zonder voor mijn ballen gereden te worden hier
Kadetjes waren toch een stuk simpeler en ruimer onder de kap, hoe meer ik aan de Astra sleutel hoe meer ik mijn oude 1.3 s uit 86 mis.
27 november 2018 om 22:52 #18362056De aircopomp als die nu vast zit, moet die die rondduwen met die riem als je start kan zomaar zijn dat dat veel te veel moeite kost.
Waar ik bang voor ben is dat het niet je aricopomp is waar het probleem is ontstaan maar je distributie wellicht verlopen is.
Riem lossnijden of spanner even ontspanne, luchtfilterhuis los halen kun je er redelijk bij (Bij de spanner)
27 november 2018 om 23:36 #18362058Ok, toch wel? Dacht niet dat die compressor zoveel weerstand zou geven of dat de riem dan in elk geval zou gaan slippen o.i.d. maar dan ga ik toch maar de auto proberen te keren met wat mankracht en die riem losgooien/snijden op hoop van zege.
Dat hoop ik toch niet, de distributie is vorige zomer gedaan incl waterpomp en spanrollen en sindsdien pas 1000km gereden met de auto dus als dat het geval is ga ik toch echt even een wat minder vriendelijk praatje houden bij de garage waar dat gedaan is
Bedankt voor de uitleg, ik ga morgenavond een poging doen! :dank-u:
28 november 2018 om 17:10 #18362061Zojuist de riem doorgesneden en de Astra startte direct zonder problemen, ook geen rare geluiden meer behalve een heel licht rateltje maar bij nader onderzoek bleek dat de olie dop te zijn die een beetje trilde waarschijnlijk doordat de auto iets hoger stationair draaide :applause02: voor de rest loopt de auto als een zonnetje! :smiley-car: :happy02:
De pomp nog met de hand geprobeerd rond te krijgen maar die zit echt muur en muur vast. maar goed, dan maar geen airco… zulk mooi weer is het in dit land toch niet heel vaak dus dan zetten we wel een raampje open.
Pak van mijn hart zeg, die distributie is dus nog goed en de startmotor heb ik ook niet verbrand met het proberen over te starten zo te merken morgen de auto draaien en die nieuwe, kortere riem erop zodat de aircopomp overgeslagen word en dan hoop ik voorlopig weer te kunnen rijden zonder problemen
Nadeel is dat ik nou niet weet hoe die riem precies liep omdat ik de oude losgesneden heb maar daar is vast wel een diagram o.i.d. over te vinden dus komt goed :applause02:
Hartstikke bedankt voor de tips Haasje en Liviu :dank-u: :dank-u: :dank-u:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.