Forumindex › Forums › Modellen › Astra › [Astra G] ratelend geluid / getik ventilatie
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 maart 2013 om 12:04 #17256272
Hallo allemaal
deze auto heeft origineel airco, manueel bedient
(de airco doet het nu niet meer vanwege lekkage in het circuit)sinds gisteren heb ik een heel irritant getik / ratelend geluid ZODRA ik de auto op contact zet (motor uit), het geratel blijft gelijk als ik de motor aan zet.
Het geratel lijkt zich te verplaatsen als ik de temperatuur op koud of warm zet.
als ik de temperatuur net niet helemaal op koud zet, houd het geratel op.ik heb net de middenconsole losgehaald, maar kan niks zien, en het lijkt alsof het geluid meer vanonder het stuur wegkomt.
deze auto heeft origineel airco, manueel bedient
(de airco doet het nu niet meer vanwege lekkage in het circuit)iemand die dit herkent, mij op weg kan helpen, ik ga over 10 dagen met deze auto op vakantie, dus zo’n 3500km in 10dagen, dus als dat zonder geratel kan is dat wel prettig :)
alvast bedankt voor jullie hulp
17 maart 2013 om 12:17 #18117068dat het ratelen ophoud als die net niet op koud staat kan ik niet verklaren maar, meestal word het ratelen veroorzaakt door blaadjes in het ventilatie systeem ,je zult dan het interieur filter eruit moeten halen en de ven aan zetten zodat de blaadjes eruit kunnen vliegen .
je kan ook de plastiek kap onder je ruiten wissers eraf halen zodat je in de goot van je afwatering kan kijken,aan de linkerkant zit een ronde trommel die gaat draaien als je de ven aan zet ,misschien zit daar ook nog troep in.
17 maart 2013 om 12:32 #18117069wat juist vreemd is, is dat het ratelen onafhankelijk van de ventilatie is, als de ventilatie op 0 staat, ratelt het ook…
17 maart 2013 om 13:04 #18117070dan zullen het geen blaadjes zijn .als je ven op op nul staat.
zijn het niet de relais die je hoort tikken/ratelen?
misschien zit er een gare tussen.20 maart 2013 om 10:12 #18117071geen verkeerd relais kunnen vinden, maar ik denk ook neit dat er eentje iets met de ventilatie te maken heeft…
ik zal toch eens proberen interieur filter enzo eraf te halen zien, of er neit ergens toch een blaadje inzitiemand anders mischien nog ideeen?
20 maart 2013 om 15:11 #18117072Hoi ik heb pas geleden contakt gehad met de opel dealer omdat ik last heb van lekkende koelvloeistof binnen mijn auto.
Ik had de dealer gebeld om een prijsopgave van een kachel radiateur en hij vroeg gelijk of ik problemen had met lekkage in me auto. Dus hij zei vervolgens dat veel astra g’tje een probleem hebben met de elektische kachelkraan. Wat er precies mee aan de hand is weet ik niet, maar hij zei dat opel een modificatie ervoor heeft uitgebracht toen. De eletrische kachelkraan wordt dan vervangen door een doorvoerbuis. Man die ik gesproken had zei dat je tikken/ ratelende geluiden hoort als die kapot is.Je kan het beste even contakt opnemen met opel. Probleem doet zich voor bij astra’s 2000-2002. Z’n doorvoerbuis kost €40
9 april 2013 om 08:27 #181170733000km zitten erop, auto doet het nog steeds
tikken doet ie ook nog steedsheb interieur filter er uit gehaald en alles schoongemaakt, maar hij tikt nog steeds…
opel (in frankrijk dus) gebeld, die wisten niks van die doorvoerbuis af… :(verwarming doet het nog wel ik kan gewoon kiezen tussen warm en koud
vraag me dus een beetje af waar dit getik toch vandaan komt …
9 april 2013 om 09:55 #18117074Heb je ook naar de recirculatieklep gekeken.
Misschien dat het motortje door blijft draaien.9 april 2013 om 12:19 #18117075recirculatieklep is al stuk en heb ik al losgekoppeld (al een paar jaar)
op een ander forum heb ik iemand gevonden met het zelfde probleem en de volgende foto:
hierop zie je een klein zwart knopje welke bij “bijna koud” ingedrukt word, en dan houd het geluid op… iemand een idee waar dit knopje toe dient?
9 april 2013 om 19:20 #18117076Geluid is vermoedelijk afkomstig van de kachelklep!
Deze dient ervoor om de toevoer van warme koelvloeistof naar de kachelradiateur te stoppen op het moment dat de kachel op koud staat .Deze zit thv je gaspedaal in het midden gemonteerd (bij het schutbord!)
In dit topic komen verschillende foto’s voorbij dat zwarte kunststof deel wat door iemand aangedragen word als oplossing heb jij waarschijnlijk ook alleen zit er dan een elektrische klep in ,mijn advies is om het stekkertje los te maken en kijken of het geluid dan wegblijft als het wegblijft heb je de storing gevonden (wel kijken of de kachel nog warm word)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.