Astra G ombouwen, hoe en wat

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G ombouwen, hoe en wat

• Dit onderwerp is leeg.
24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    wesley015
    Deelnemer

Dit is mijn astra G uit 1998

Er zit een X1.6SZR in en zoals jullie weten is het niet het snelste blok.
      Nu wil ik er een ander blok in zetten. Ik dacht zelf aan minimaal een 1.8 maar het liefst een 2.0.
      Nu wil ik graag de volgende dingen weten:

– Welke motor er in past (motor nr.).
      – Welke versnellings bak er bij hoort.
      – Wat er nog meer vervangen moet worden.
      – Welke aanpassingen er moeten worden gedaan zoals remmen,motorsteunen ect.

Is er iemand die er ervaring mee heeft bij de astra G

Bluns

Dit wil ik dus ook..

Heb dezelfde motor als jij maar dan een hatchback..
        Het uiterlijk is helemaal klaar maar de motor werkt niet bepaalt mee..
        Vroeg me ook af wat er allemaal aangepast moet worden.

Het overhangen zelf lijkt me niet zo’n giga probleem alleen de electra??

IceFreak

origineel gepost door wesley015
          http://www.mijnalbum.nl/Foto-GARVAOVS.jpg
          http://www.mijnalbum.nl/Foto-CT3WHGRP.jpg
          (hoe kan ik de foto’s hier laten zien)

Nu wil ik er een ander blok in zetten. Ik dacht zelf aan minimaal een 1.8 maar het liefst een 2.0.

Antwoord:
          -Elke motor past er in principe in. Zelfs een V6 ;). Ligt er maar net aan wat je wil en hoeveel je ervoor neer wel leggen. Wat ik zou doen, gooi er een 2 liter in (X20XEV of de OPC X20XER). Dan heb je voldoende vermogen en je kan hem zo omkeuren (want die motor is standaard ook geleverd in een Astra)
          -Versnellingsbak kan helaas niet zeggen
          -Bij een motorwissel zou ik in ieder geval de distributieriem, waterpomp en spanrollen vervangen. Ligt er aan hoeveel de motor heeft gelopen, dan moet er eventueel nog meer gereviseerd worden.
          -Motorsteunen etc. weet ik ook niet 100%, volgens mij zijn deze hetzelfde als je maar een motor erin legt die er standaard ook in geleverd is.

Succes!

quatsch

heb jij hier zelf de handvaten en stootstrippen meegespoten? want uit 1998 is dit niet origineel dacht ik?

Baas J.
            Deelnemer

origineel gepost door IceFreak

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GARVAOVS.jpg
              http://www.mijnalbum.nl/Foto-CT3WHGRP.jpg
              (hoe kan ik de foto’s hier laten zien)

Antwoord:
              -Elke motor past er in principe in. Zelfs een V6 ;). Ligt er maar net aan wat je wil en hoeveel je ervoor neer wel leggen. Wat ik zou doen, gooi er een 2 liter in (X20XEV of de OPC X20XER). Dan heb je voldoende vermogen en je kan hem zo omkeuren (want die motor is standaard ook geleverd in een Astra)
              -Versnellingsbak kan helaas niet zeggen
              -Bij een motorwissel zou ik in ieder geval de distributieriem, waterpomp en spanrollen vervangen. Ligt er aan hoeveel de motor heeft gelopen, dan moet er eventueel nog meer gereviseerd worden.
              -Motorsteunen etc. weet ik ook niet 100%, volgens mij zijn deze hetzelfde als je maar een motor erin legt die er standaard ook in geleverd is.

Succes!

Zo omkeuren zit er niet in hoor… ik ging van X20XER (OPC1) naar Z20LET (OPCII), kostte me bijna 500 euro totaal.

Ook al is de Z20LET standaard geleverd in een Astra G, zegt helemaal niks!

Lees mijn ombouwtopic is door en bij how to staat ook e.e.a. uitgebreid beschreven.

En jij gaat van een 1.6 naar een 2.0…betekend nog meer aanpassen dan ik moest (ik had al grote remmen etc).

Ombouwtopic:
              http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=107922

Het is altijd verstandiger een complete auto te kopen dan een los blok. Daar ben ik zelf nu achter. Koop je echter toch een los blok, zorg dan dat je de volgende spullen erbij hebt van de auto waar het blok uitkomt;

– Stuurcomputer (ECU)
              – Transponders (bovenste stuk van de contactsleutels)
              – Startonderbreker
              – Bij Z motoren het elektrisch gaspedaal
              – Kiekert (zwart kastje achter dorpel passagiers beenruimte, anders werkt je CV later niet meer).
              – ABS pomp
              – Complete motor met alle aanbouwdelen + bak + steek-assen + motorboom
              – Chassiskabelboom motorruimte
              – Chassiskabelboom binnenruimte
              – Tellerklok
              – Uitlaatsysteem (kan oa downpipe bij een turbo zijn en middendemper).
              – Airco slangen (er zit verschil in HB en Coupe!!)
              – 2 Schakelkabels (als je van stangensysteem naar kabels gaat)

– Eventueel de 5 gaats naven + abs sensoren en grotere remmen. (bv. OPC)
              – Eventueel zijn MID, maar dat is niet noodzakelijk als je die al had, heb je hem niet, meenemen!

Algemene ombouwtips:

– Bereid je goed voor, weet waar je aan begint. Ja, het gaat geld kosten, soms meer dan je denkt. Toch kun je al heel veel dingen voor zijn zodat je goed doorkunt.

– Zorg dat je de onderdelen die je nodig gaat hebben al in huis hebt, denk hierbij aan nieuw distributieset / remmen / olie / filters / bougies / remolie / koelvloeistof etc etc.
              Pak een ombouw grondig aan, als het open ligt kan je er zeer gemakkelijk bij. Later niet meer.

– Zorg er voor dat je alvast wat van die “klik-kabelbinders” haalt bij Opel. Hier zit bijna je gehele draadboom mee vast.
              Haal ook wat verschillende maten speedplugs (die zwarte ronde dingen met een pinnetje in t midden).

– Bespaar nooit op pakkingen e.d. Bij twijfel altijd vervangen. Je slaat jezelf voor je kop als je inbouw erachter komt dat er ergens diep van binnen waar je nu niet meer bij kunt iets lekt.

– Vervang de versnellingsbak olie bij uitgebouwde bak, alleen dan kan de aftapplug los en kan je ‘m daarna simpel vullen. Gebruik originele GM olie (8e per flesje, je hebt er 2 nodig).

– Absoluut onmisbaar zijn 2 assteunen en een mobiele motortakel. (Kan je huren bij Boels voor 30e per dag). Een brug is niet noodzakelijk, wel handig.

– Schaf een goed set in- en uitwendige Torx sleutels aan. Hier zit bijna alles mee vast.

– Pas op met het opendraaien van het aircosysteem, staat flink onder druk, krijg je het in je ogen dan heb je echt een groot probleem. Kan zelfs leiden tot blindheid. Doe dit dus met beleid!!

– Als je ABS pomp los is geweest krijg je het systeem niet meer ontlucht, je zal naar de garage moeten om mechanisch pulserend te ontluchten. Denk erover na hoe je je auto daar krijgt.

Mits goed voorbereid, alles aanwezig en geen onaangename verrassingen onderweg is een ombouw in circa 5 dagen te doen.
              Hier ga ik er vanuit dat de donormotor nog in de andere auto zit. Heb je echter alles al los liggen is het in een lang weekend te realiseren.
              Dag 1: Afkoppelen en uitbouw donorblok + Dash verwijderen en kabelboom
              Dag 2: Afkoppelen en uitbouw van je oude blok
              Dag 3: Donorblok voorbereiden voor inbouw, distributie doen, filters etc etc. Dashboard eigen auto demonteren + demontage oude kabelboom
              Dag 4: Inbouwen donorblok + motorruimte afbouwen
              Dag 5: Nieuwe kabelboom + dashboard terug monteren + testen.

wim-v6
              Deelnemer

Baas-J jouw auto was in het bouwjaar van jouw auto nog niet geleverd met de Z20LET.

De X20XEV is vanaf 1998 verkrijgbaar in de Astra-G en geleverd in zowel de sedan, hatchback en stationwagen.

dus deze is zo om te keuren.

De X16SZR is een Smallblock motor

Dus makkelijkste is een Smallblock motor erin te leggen.

– Dan hoef je verder geen andere aandrijf assen te gebruiken
                – geen voorwielnaven aan te passen
                – Motorophanging aan te passen
                – Bakophanging aan te passen.

– De F13 versnellingsbak gebruikt op de X16SZR zal wel te zwak zijn voor een zwaardere smallblock motor, maar deze zal wel passen.

– De keuze voor een motortype met gaskabel is ook wel makkelijk, daar anders het gaspedaal aangepast moet worden naar elektrisch gas.

Smallblock motoren

Dat zijn de volgende motoren:

X16SZR: 1.6 8V 75pk (gaskabel)
                Z16SE: 1.6 8V 85pk (E-gas)
                X16XEL-II: 1.6 16V 100pk (gaskabel)
                Z16XE: 1.6 16V 100pk (E-gas)
                X18XE1: 1.8 16V 115pk (gaskabel)
                Z18XE: 1.8 16V 125pk (E-gas)

Willem

miraltje
                Deelnemer

Pas op met het opendraaien van het aircosysteem, staat flink onder druk, krijg je het in je ogen dan heb je echt een groot probleem. Kan zelfs leiden tot blindheid. Doe dit dus met beleid!!

doe je zelf een lol en rij langs de aircoboer en laat je systeem voor demontage leeghalen.

je laat de olie en koelvloeistof ook niet zo over straat lopen

is goed voor het milieu en en voor je zelf veiliger, als je die 50 euri niet wilt of kunt opbrengen moet je je afvragen of je het geld wel hebt voor een motorswap:o

wesley015
                  Deelnemer

origineel gepost door quatsch
                    heb jij hier zelf de handvaten en stootstrippen meegespoten? want uit 1998 is dit niet origineel dacht ik?

Ja klopt ben autoschade monteur. Dan doe je nog eens wat voor je zelf.

wesley015
                    Deelnemer

@ willem,

Baas J heeft een hele waslijst opgenoemd wat je ook moet vervangen. Is dat ook als je van een smallblock naar een andere smallblock gaat, en wat zoal dan.

wim-v6
                      Deelnemer

Tja, het is wel verstandig om niet te bezuinigen.

zowiezo altijd de distri mee te vervangen incl span en geleiderollen en waterpomp.

Verse motorolie + oliefilter

verse koelvloeistof

Bezuinig niet op slangen en dergelijke.

Eventuele pakkingen ook niet op bezuinigen.

vervang ook de koppeling COMPLEET.

Controleer de motorophanging op de staat waarin deze verkeerd.

Het belangrijkste om een GOEDE ombouw neer te zetten, is juist om NIET te besparen, want daarmee bespaar je meestal juist wel!!

Wat je van Small Block naar Small block zowiezo nodig hebt.

– Motorsteunen motor welke erin gaat
                        – Draadboom motor welke erin gaat
                        – Computer voor motor welke erin gaat.
                        – Sleutel transponder en slotring voor in te bouwen motor
                        – Benzine pomp voor Multipoint ingespoten motor
                        – Kijk of de radiateur gelijk is, anders ook mee vervangen.
                        – Uitlaat van voor tot achter voor in te bouwen motor.
                        – koelslangen voor in te bouwen motor
                        – vervangings onderdelen voor in te bouwen motor

Willem

wesley015
                        Deelnemer

En kun je een turbo op de X1.6SZR monteren?

robert_corsa

Z16SE: 1.6 8V 85pk (E-gas)
                            kan je met deze moter nog wat leuks doen om hem sneller te krijgen?
                            Ik vind het zelf niet echt nodig nog, gewoon intersse vraagje:P

Baas J.
                            Deelnemer

En kun je een turbo op de X1.6SZR monteren?

Als je een paar 1000 klaar hebt vast wel xD

wesley015
                              Deelnemer

er bestaan toch al setjes van rond de 750,-?
                                En doet zo een ding als hieronder iets toevoegen.

Baas J.
                                Deelnemer

Gaat je hoogstens 10pk geven? Zonde van t geld…

wesley015
                                  Deelnemer

is toch zo een 7,5 % toch?

2e-c14nz

Een ander luchtinlaat voegt zeker wat toe, alleen al de geluidsbeleving :D Er zijn diverse mensen op het forum die hier meer over kunnen vertellen. Als je er nog een redelijk filter op zet, ben je compleet, en kun je gaan met de banaan.

wim-v6
                                      Deelnemer

er bestaan toch al setjes van rond de 750,-?
                                        En doet zo een ding als hieronder iets toevoegen.

volgens mij is deze alleen voor de 16V motoren geleverd, afbeedling is iig voor de X14XE / C16XE / X16XEL / X16XE motoren.

Willem

2e-c14nz

Deze is idd alleen voor 16v motoren geleverd, voor de big block motoren moet je naar een grotere uiteraard. ps deze post is uiteraard niet voor de bovenstaande persoon bedoelt :jerry :jerry

tijgetje57
                                          Deelnemer

2.2 charged is wel gaaf om te horen. Courtenay heeft er verschillende opgebouwd.

1.6 turbo zit in een Corsa D. Kijk eens op Ebay staan er zat in de UK veelal met complete auto er nog omheen. zoeken op: Salvage, salvaged, junkyard, VXR. Levert heel veel resultaten op. Ebay uk is te benaderen via ebay.co.uk

suc6

Vergeet de remmen niet met de ombouw te vergroten anders kun je nog wel eens voor verrassingen komen te staan… Daar wordt je niet blij van.

wesley015
                                            Deelnemer

origineel gepost door tijgetje57
                                              2.2 charged is wel gaaf om te horen. Courtenay heeft er verschillende opgebouwd.

1.6 turbo zit in een Corsa D. Kijk eens op Ebay staan er zat in de UK veelal met complete auto er nog omheen. zoeken op: Salvage, salvaged, junkyard, VXR. Levert heel veel resultaten op. Ebay uk is te benaderen via ebay.co.uk

suc6

Vergeet de remmen niet met de ombouw te vergroten anders kun je nog wel eens voor verrassingen komen te staan… Daar wordt je niet blij van.

Past die motor ook in een astra G zoals in die van mij?

wim-v6
                                              Deelnemer

Let op, de nieuwere motoren werken met Can-Bus elektronica, deze zet je niet zomaar in een oudere opel zonder deze systemen.

Willem

ramonster

X16SZR: 1.6 8V 75pk is ook gebruikt in een astra f,
                                                  is dit blok exact hetzelfde als in de astra g qua ophangpunten etc? anders zou je zo voor weinig geld een c20ne in je astra g kunnen gooien?

wim-v6
                                                  Deelnemer

de X16SZR is een Small Block, en de C20NE is een Big block.

dat is zowiezo meer ombouw werk.

een X18XE1 smallblock motor met hetzelfde vermogen als de C20NE bouw je hier makkelijker in.

Willem

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
                                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.