Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra G – geratel v-snaar/waterpomp/startmotor(?)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 augustus 2011 om 18:46 #17238780
Hallo,
Sinds het ongeluk maakt mijn auto een raar geluid (topic van het ongeluk). Dit geluid lijkt vanaf de v-snaar, waterpomp of startmotor te komen. Als je meer toeren maakt wordt het geluid erger en sneller. De auto is door de dealer gemaakt, dealer zegt dat er niks ernstigs aan de hand is maar ik vind het zelf erg irritant en heb er geen fijn gevoel bij.
Ik heb hiervan een filmpje gemaakt maar het geratel hoor je wel wat harder dan dat het werkelijk is.
[youtube:1jkob4u0]http://www.youtube.com/watch?v=lRAPncsr7Cw[/youtube:1jkob4u0]
Eerst loopt de motor stationair dan op 2500 toeren, daarna op 4000. Als de auto stationair loopt hoor je de v-snaar ook slagen maken.. (in iedergeval niet geluidloos met motorkap dicht)
ASTRA-G-CC; X1.6SZR (75pk)
Wie o wie weet wat dit kan zijn?
Groeten,
Stephan15 augustus 2011 om 18:54 #17891394Wat een tering herrie ;)
Ik heb het idee dat het geratel een beetje verdwijnt bij hogere toeren, klopt dat?Komt het geluid niet uit je uitlaat? Dat heb ik een tijd geleden ook gehad en het klonk ook zo ratelend.
Btw, wat is er vervangen na je ongeluk? Mss dat dat ook wat info geeft.
15 augustus 2011 om 19:01 #17891395Het filmpje vertekend het heel erg. Het geluid is goed te horen vanaf 2000 toeren als je aan het rijden bent en neemt niet af bij hogere toeren het geluid gaat juist steeds sneller en blijft even hard. En vanaf de uitlaat komt dit geluid niet.
Enige wat er na het ongeluk motorisch vervangen is is de radiateur. (km 115736).
En bij 110.000 km is de distributie riem vervangen maar toen was dit geratel nog niet aanwezig.
15 augustus 2011 om 19:13 #17891396Okay. Dan lijkt het me niet dat het iets te maken heeft met dat ongeluk, aangezien dat al weer 2 maanden geleden was. Als er iets echt krom had gestaan toen, had het al wel eerder merkbaar geworden.
Ik denk dat ik je verder niet kan helpen, ik herken het geluid niet direct als zijnde de waterpomp o.i.d.
Als je distributieriem is vervangen, is toch waarschijnlijk de waterpomp wel meegenomen? Of wordt deze bij jouw blok door de multiriem aangedreven?15 augustus 2011 om 19:20 #17891397Het geluid was wel gelijk naar het ongeluk (nadat ik de auto had opgehaald bij de dealer) maar niet zo heftig als dat het nu is. Destijds dus al terug geweest naar de dealer en die heeft mij verteld dat het ”getik” niet erg was en wel normaal bij een 8 klepper. Maar naar mijn weten wordt dit geluid alleen maar erger en rij ik er niet meer met een fijn gevoel in..
Volgens mij wordt de waterpomp aangedreven door de multiriem/v-snaar en is destijds niet vervangen (ik laat altijd alles bekijken door de dealer en die vervangt wat er vervangen moet worden). Ik vindt het wel vreemd dat het geluid is komen opdagen naar het ongeluk. Misschien heeft iets toch nog een klap gehad?
15 augustus 2011 om 19:26 #17891398Ik weet niet helemaal hoe het zit bij die achtkleppers, maar bij mij X18XE1 (16-klepper) gaat de motor tikken bij een (te) laag oliepeil. Er is dan niet genoeg oliedruk om de hydrostoters goed te laten functioneren (verschil in klepspeling bij warme en koude motor opvangen).
Dus misschien je oliepeil even controleren? Anders zou ik het je echt niet kunnen vertellen, dan zou ik echt denken dat er iets (moer ofzo) in je koelsysteem zit, vlakbij je waterpomp ofzo.
15 augustus 2011 om 19:37 #17891399Olie peil is goed, net gecontroleerd. En dat er een moertje ergens los zit lijkt mij ook niet, het getik is evenredig met het toerental.
15 augustus 2011 om 19:43 #17891389Okay. Dan lijkt het me toch iets wat gerelateerd ligt aan kleppen of zuigers inderdaad. Kapotte hydrostoter? Weet niet of die bij jouw blok gebruikt zijn. Ga anders eens langs een andere Opel-dealer, om te vragen om zijn mening.
Het is lastig om zo op te lossen, op afstand, via internet.
15 augustus 2011 om 19:48 #17891388Ik denk zelf dat het probleem echt bij de v-snaar/multiriem startmotor of waterpomp zit. Het geluid komt namelijk echt links achter vandaan (als je voor de auto staat). En niet bij de kleppen in de buurt.
Misschien moet ik toch maar even langs een andere dealer rijden om te vragen of hun even kunnen kijken.
15 augustus 2011 om 20:17 #17891393als ik het zo hoor is dit niet je waterpomp… kan het geluid nog wel herinnenren voordat alles krom was…
16 augustus 2011 om 08:45 #17891383Klinkt meer als een versleten nokkenas of gare klepstoter.
Willem
16 augustus 2011 om 09:39 #17891382Lijkt inderdaad wel op een nokkenas. De oliekanaaltjes in de nokkenas willen bij de 8 kleppers nog wel eens dicht gaan zitten (sludge e.a.), waardoor de smering minder word en de nokkenas zal gaan inslijten.
16 augustus 2011 om 11:45 #17891392Hmm.. wat is nu verstandig om te doen? Toch weer langs de dealer? Want ik heb namelijk niet echt zin dat de boel over een tijdje inmekaar draait..
16 augustus 2011 om 11:55 #17891391draait ie niet, alleen tikken zal erger worden.
je kan zelf eens je klepdeksel los halen en de nokkenas op slijtage controleren
16 augustus 2011 om 14:31 #17891390Ben vanmiddag bij mijn eigen dealer geweest, deze zei dat het waarschijnlijk iets met de multiriem is. Hij dacht aan de spanner, dynamo of misschien wel de waterpomp. Ben nog even langs een andere dealer gegaan en deze zei ongeveer hetzelfde.
Het filmpje vertekend het geluid wel heel erg want het geluid komt niet bij de kleppen vandaan.
16 augustus 2011 om 16:32 #17891387bij je waterpomp zou het geluid niet meegaan op je toeren…
16 augustus 2011 om 17:29 #17891386Waterpomp draait toch sneller naarmate je meer toeren maakt. Wordt indirect aangedreven door de krukas.
16 augustus 2011 om 18:10 #17891385Het zou de waterpomp kunnen zijn, onze astra G (1.6 8V) maakte ook zo’n geluid toen de waterpomp kapot was, de schoepen raken dan de buitenkant van de behuizing.
Weet je wanneer de laatste keer de waterpomp vervangen is ?
Want vanaf een filmpje is het erg lastig het goed te beoordelen, je zou misschien kunnen zien of de pulley van de waterpomp slingert.
mark
17 augustus 2011 om 11:25 #17891384Bij de waterpomp gaat het geluid WEL mee op de motortoeren, deze word door de Distributieriem aangedreven namelijk.
Willem
17 augustus 2011 om 21:29 #17891400Auto vanochtend toch maar naar de dealer gebracht, deze heeft gekeken en wat bleek de multiriem/v-snaar(?) was aan zijn einde. Hier was een hele hap uit en dat maakte het tikende geluid.
Plaatje bij het praatje:
17 augustus 2011 om 21:33 #17891401Dat ziet er raar uit….net of er geen hap uit is, maar er een grote bult op zit.
Alsof die multiriem plaatselijk gesmolten is en er materiaal is toegevoegd.Wel maf dat je dealer zei dat dat geluid hoorde en dat je je geen zorgen hoefde te maken.
17 augustus 2011 om 21:40 #17891402@RISL wrote:
Dat ziet er raar uit….net of er geen hap uit is, maar er een grote bult op zit.
Alsof die multiriem plaatselijk gesmolten is en er materiaal is toegevoegd.Wel maf dat je dealer zei dat dat geluid hoorde en dat je je geen zorgen hoefde te maken.
Er is wel een hap uit. Nog even een foto voor de duidelijkheid:
En idd, ik vond het ook raar dat de dealer in eerste instantie zei dat het geluid normaal was..
17 augustus 2011 om 21:47 #17891403Ow, nou zie ik het ja! Zat even verkeerd te kijken op de bovenste foto.
Goh, das toch wel een flinke hap. Dat moet ook wel een productiefout zijn gweest, anders kan zoiets niet zomaar gebeuren.Het lijkt me sterk dat dit puur door de impact van je ongeluk is geweest, tenzij er iets is losgeraakt en een flinke ruk aan die multiriem heeft gegeven of tussen de riem en poelie door is gedraaid.
17 augustus 2011 om 21:57 #17891404Dealer verteld mij ook al dat dit geen gewone slijtage was.. misschien dat er iets tussen is gekomen waardoor de riem erg snel kapot ging.
Nu vroeg ik me alleen nog af, stel ik was wel doorgereden en de riem was geknapt, had ik dan veel schade gehad?
18 augustus 2011 om 06:27 #17891405Nee, multiriem (een multi-v-snaar) kan er af lopen zonder schade te veroorzaken. Deze drijft bijv. je airco en dynamo aan.. Bij een gebroken distributieriem (een tandriem) heb je wel vaak veel schade omdat de kleppen dan tegen de zuiger aankomen. Tenzij je een vrijloper hebt, maar dat soort motoren worden tegenwoordig niet veel meer gemaakt.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.