Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra G – F17 Schakel- pook en stang vervangen
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 28 november 2019om 20:44 door Astra_R.
-
AuteurBerichten
-
2 september 2018 om 17:42 #18360045
Goedendag,
Het bolletje van mijn schakelpook en de ring op de schakelstang waarin de pook beweegt zijn bij mij goed versleten. Dit was altijd zo, maar het is er in de afgelopen 130.000 km niet beter op geworden.
1. Zowel de pook als de schakelstang moeten dus vervangen worden. Zijn er mede-forumleden die hier ervaring mee hebben?
Zo ja, kan dit zonder de hele middentunnel uit te moeten bouwen? En kan ik dit vanuit de bovenkant van de motorruimte doen, eventueel met demontage van de accu.2. Daarnaast lijkt het me ook een goed moment om de kunststof bussen van het schakelmechaniek te vervangen, De staat ervan weet ik niet. Ook hier toevalling mensen mee bekend?
3. Als ik met de versnellingspook bezig ga zou ik ook graag het leer vervangen. Enig idee welke aanbieder(incl. VOD) deze in fatsoenlijke kwaliteit en een redelijke prijs kan leveren? Kwaliteit gaat boven voor een dubbeltje op de eerste rang.
Graag hoor ik advies van jullie.
16 september 2018 om 22:33 #18360388Ja ik ken er wel wat over zeggen,het probleem kan je in 2 verdelen, je heb de schakelhefboom dat is die kunststof bol en zit in de auto en dan heb je het schakelmechanisme en die zit bij de versnellingsbak moet goed kijken met een lamp en dan zie je hem wel.
Als je die kunststof kogel wilt vervangen moet je dat van binnen losmaken 4 schroefjes en dan moet je onder de auto die schakelstang losmaken en dan kan ie er vanuit binnenkant auto de schakelstang er uit halen, en die kant je bestellen bij de opel dealer want je kan er nergens aankomen ik weet niet wat het kost, het schakelmechanisme die ken je wel hier en daar bestellen en kost rond de 45 euro.
als je alles weer wilt afstellen ff met zo,n 2 anders kom je handen te kort, dan is het slim om de accu er uit te halen anders kan je der niet bij daar op de versnelling bak zit en knop met een veer en die moet je induwen dus even een beetje aan die schakel handel bewegen tot die knop ergens invalt en als dat zo is moet jein de auto een boortje 4 of 5 mm. weet ik zo niet meer daar ik een gaatje steken en dan die stang weer aandraaien en dan zal ie wel weer beter schakelen.
20 september 2018 om 19:55 #18360486Hoi,
Bedankt voor de reactie. Nogmaals kijken levert op dat het waarschijnlijk kan zonder de middentunnel te hoeven demonteren.
Mensen nog ervaring met revisie van slijtagedelen op het schakelmechanisme op de bak?
En wat zijn geschikte vetten voor de gebruikte teflon/ kunststof materialen? Zuurvrije vaseline werkt, uit ervaring, niet. Van siliconenvet durf ik, gezien de vergaande staat van slijtage, geen zinnig woord over te zeggen.Rest nog een mooi leertje om de pook..?
20 november 2019 om 21:16 #18370019Inmiddels de pook en stang vervangen. Hierbij ook het kooitje om de pook, waarvoor de middenconsole vervangen moest worden.
Ik heb de boel gesmeerd met een hoogwaardig siliconenvet, maar dat bleek geen stand te houden
Dus nog ergens de oude tube opgezocht die ik in huis had, met het originele witte vet en dit gaat wel goed.22 november 2019 om 07:56 #18370046Heb je een linkje? Van de onderdelen. Hoe voelt het nu en is het schakelen van 2 terug naar 1 en neutraal naar 1 beter geworden?
28 november 2019 om 20:44 #18370199Ik heb een zoekvraag gedaan bij onderdelenlijn.nl
Daarbij krijg je verschillende aanbiedingen en verholgens heb ik de onderdelen opgehaald.Qua schakelen zit er minder speling in en dat voelt een stuk prettiger. Als je met het specifiek naar de 1, de onjuiste tolerantie van de synchromesh ring bedoelt.. Tja, dat gaat de pook niet oplossen. Maar met mijn huidige trajecten heb ik er niet veel last van/ ik ben er inmiddels aan gewend geraakt.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.