Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra G dynamo of accu???
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 maart 2022om 22:04 door Bart….
-
AuteurBerichten
-
11 maart 2022 om 18:22 #18459797
Best forumleden,
Ik heb een vraagje over mijn Astra G. Wanneer ik de verlichting aanzet dan wordt de boordcomputer en eigenlijk de gehele dashboard helemaal dim. Ook lijkt het alsof de auto statisch geladen is, want als je de auto aanraakt krijg je soms een licht “schok”, net zoals je het soms bij een deurklink voelt.
Ter informatie: de accu is ongeveer 2 jaar geleden vervangen. De auto is van 2001 en heeft de Z16SE motor.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Met vriendelijke groet,
Opelfan111 maart 2022 om 21:36 #18459817Naast je verlichtingschakelaar bevind zich een “helderheids” schakelaar deze hoger zetten.
11 maart 2022 om 21:51 #18459821Hartelijk bedankt voor je antwoord, de “helderheid” schakelaar staat op max. Wanner de verlichtingen uit zijn is er niets aan de hand, maar de dashboard verlichtingen worden helemaal dim wanneer de lampen aan gaan. Dus daar zal het denk ik niet aan liggen. Heb je misschien een ander idee waar het aan zou kunnen liggen?
met vriendelijke groet,
Opelfan1
12 maart 2022 om 08:07 #18459852meet eens de spanning op de accu met en zonder verlichting aan.
12 maart 2022 om 08:13 #18459854Bij Astra H hoort dit zo. Systeem gaat ervan uit dat lampen aan = buiten donker(der) dus minder achtergrondverlichting gewenst.
Werkt op stand dimlicht, niet op stadslicht.
De Achtergrondverlichting van het dashboard brandt altijd (radio aan-uit-volume knop totdat je de radio aanzet). Lampen aan wordt aangegeven met groen controlesymbool in dashboard.
Met de brightness knop kun je het dan nog persoonlijk meer of minder afdimmen.
Over de juiste verlichting is goed over nagedacht door de engineers van Opel. Felle dashboardverlichting staat leuk, maar is afleidend en beinvloedt je pupillen/zicht naar buiten.
Doel is als je van dashboard naar buiten kijkt, je ogen zich niet hoeven aan te passen. Dit geldt ook voor de interieurverlichting, makeupspiegel etc. terwijl veel eigenaren die ook graag vervangen voor veel te felle LED,s.
Er is een electronisch defect als het dashboard helemaal / deels donker blijft of de brightness knop niet werkt, of de verlichting zwak meeknippert met de knipperlichten of motortoerental.
12 maart 2022 om 08:49 #18459865[quote quote=18459854]Er is een electronisch defect als […] de verlichting zwak meeknippert met de knipperlichten […].[/quote]
Wat is er defect als dit gebeurt?
12 maart 2022 om 12:09 #18459873Heel erg bedankt voor je antwoord, nou is het zo dat dit eerst niet gebeurde, ik heb de auto al 7 jaar inmiddels. Misschien een beetje onduidelijk verwoord, maar ik bedoel dat het zo dim is dat het uit lijkt zelf in het donker is het niet te lezen. Zal dit dan een elektronisch defect zijn? Zo ja wat zou het kunnen zijn?
met vriendelijke groet,
Opelfan1
12 maart 2022 om 15:05 #18459887Verwar de brightness knop (rechtsboven +….-) niet met de koplamphoogte (rechtsonder 0123).
Om te bedienen eerst indrukken dan komt de knop naar buiten.
Andere oorzaak kan ik niet bedenken.
Meeknipperen komt door lage boordspanning (belast), slechte accu, slechte accuklem of massaverbindibg.
12 maart 2022 om 15:17 #18459891Oke is goed, ik zal zometeen de spanning meten en een de accuklemmen schoon maken, ik hoop dat ik er uit kom.
Ik wil jullie graag bedanken voor het meedenken! :toppie:
met vriendelijke groet,
Opelfan1
13 maart 2022 om 22:04 #18459976Voel even de accupolen als de auto een tijdje heeft gelopen met verbruikers aan. Er wil soms weleens een weerstand in de verbinding tussen de kabel en de accuklem komen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.