Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra G distributieriem, stand kwijt van krukas tov nokkenas
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 mei 2015 om 20:45 #17271846
Hallo mede Opel rijders,
Ik ben bij het vervangen van mijn distributieriem de stand van de krukas (zuigerstanden) tov de nokkenassen verloren.
Wat is nu het risico als ik de de krukas uitlijn tov de geschetste pijl op het voertuig?
Alvast bedankt voor de reactie(s)
Het is een Astra G 1.6 16v
9 mei 2015 om 20:53 #18284089Welkom!
De nokkenassen en krukas op de merktekens uitlijnen en dan kun je de riem omleggen, na montage enkele keren de krukas met de hand draaien om te controleren.9 mei 2015 om 20:54 #18284090Om wat voor motor gaat het? Zowiezo zeer voorzichtig zijn met draaien! Bij de geringste kracht niet forceren….
9 mei 2015 om 20:59 #18284091Bedankt voor je reactie!
Dus als ik een volle omwenteling meer naar rechts of naar links heb tov de originele stand maakt dit niets uit voor de werking van de motor. Zolang de krukas maar gelijk staat met de kap en natuurlijk de nokkenassen gelijk staan tov elkaar.
Alvast bedankt voor de reactie
9 mei 2015 om 21:00 #18284092Het gaat om een 1.6 16v Astra G
9 mei 2015 om 21:21 #18284093Nokkenassen moet naar mekaar toe wijzen.
krukas moet op ongeveer 5 uur gezet worden.
(pijl op krukas tandwiel naar streep in de kap.)Als je dus de krukas 1.keer rond draait en de nokken Assen niet. en de pijl van de krukas tandwiel wijst weer naar de streep in de kap dan staat de motor idd weer op tijd.
MAAR dit is in de praktijk niet mogelijk. Omdat de zuigers dan tegen de kleppen komen!Het maakt dus niet uit hoe vaak de krukas draait en hoe vaak de nokken as rond draait zonder riem (mits de zuigers de kleppen niet raken).
Zodra je hem weer zet zo als hier boven beschreven, en je plaatst de riem dan zal alles goed moeten zijn.En idd wat midnight black zegt 2 keer rond draaien voor dat je de boel dicht bouwt.
9 mei 2015 om 21:49 #1828409410 mei 2015 om 18:39 #18284095met bovenstaande tips moet je een heel eind komen denk ik.
Ik bedoel het niet kwaad Maar t moet me toch even van t hart. Waarom begin je aan dit soort klussen als je eigenlijk niet weet wat je aan het doen bent. Althans dat maak ik een beetje uit je vraagstelling op.
Ik snap dat je geld wilt uitsparen of omdat je het gewoon leuk vind om lekker te sleutelen maar bij dit soort onderhoud/reparaties is het toch wel verstandig als je enige kennis van zaken hebt. Anders kan het wel eens een heel duur grapje voor je worden als het misgaat.Ik hoop dat je nog niet zomaar iets geprobeerd hebt en dat je er uit komt met de tips van de mede forum genoten.
Succes
Rene11 mei 2015 om 06:49 #18284096@pionok wrote:
met bovenstaande tips moet je een heel eind komen denk ik.
Ik bedoel het niet kwaad Maar t moet me toch even van t hart. Waarom begin je aan dit soort klussen als je eigenlijk niet weet wat je aan het doen bent. Althans dat maak ik een beetje uit je vraagstelling op.
Ik snap dat je geld wilt uitsparen of omdat je het gewoon leuk vind om lekker te sleutelen maar bij dit soort onderhoud/reparaties is het toch wel verstandig als je enige kennis van zaken hebt. Anders kan het wel eens een heel duur grapje voor je worden als het misgaat.Ik hoop dat je nog niet zomaar iets geprobeerd hebt en dat je er uit komt met de tips van de mede forum genoten.
Succes
ReneHier ben ik het mee eens. Nu ben ik er best een voorstander van dat je altijd nieuwe dingen kunt leren en je dingen het beste leert door het te doen, maar van te voren een beetje inlezen in wat je precies gaat doen is wel een vereiste vind ik.
Voordat je er ook maar aan denkt om een distributieriem te vervangen, is het toch handig als je op z’n minst de werking van de motor begrijpt.
11 mei 2015 om 11:38 #18284097De motor heeft gelukkig geen schade!
De fout die ik gemaakt had was dat ik bij het aandraaien van de torx-bout van de spanrol uitschoot met mijn ratel. Ik heb hierop deze beschadigde bout vervangen door een nieuwe onbeschadigde torx bout. Hierop heb ik bij controle ronde de spanrol niet aangedraaid en bij het positioneren van de nokkenassen de krukas iets terug gedraaid. Hierbij is de scheve verhouding ontstaan! (geen spanning op riem bij rechtsom draaien door missende spanning op spanrol)
Oftewel te haastig te werk gegaan maar gelukkig geen schade aan over gehouden. Volgende keer netjes de procedure blijven volgen ook bij tegenvallers!
Iedereen bedankt voor zijn uitleg!
Gr astrahooligan
11 mei 2015 om 13:08 #1828409811 mei 2015 om 13:08 #18284099@astrahooligan, Mooi dat het goed is gekomen. :thumb
@astrahooligan wrote:
De motor heeft gelukkig geen schade!
De fout die ik gemaakt had was dat ik bij het aandraaien van de torx-bout van de spanrol uitschoot met mijn ratel. Ik heb hierop deze beschadigde bout vervangen door een nieuwe onbeschadigde torx bout. Hierop heb ik bij controle ronde de spanrol niet aangedraaid en bij het positioneren van de nokkenassen de krukas iets terug gedraaid. Hierbij is de scheve verhouding ontstaan! (geen spanning op riem bij rechtsom draaien door missende spanning op spanrol)
Oftewel te haastig te werk gegaan maar gelukkig geen schade aan over gehouden. Volgende keer netjes de procedure blijven volgen ook bij tegenvallers!
Iedereen bedankt voor zijn uitleg!
Gr astrahooligan
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.