Astra G distributieriem, stand kwijt van krukas tov nokkenas

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G distributieriem, stand kwijt van krukas tov nokkenas

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17271846
    astrahooligan
      Lid sinds:
      9 May 2015

      Hallo mede Opel rijders,

      Ik ben bij het vervangen van mijn distributieriem de stand van de krukas (zuigerstanden) tov de nokkenassen verloren.

      Wat is nu het risico als ik de de krukas uitlijn tov de geschetste pijl op het voertuig?

      Alvast bedankt voor de reactie(s)

      Het is een Astra G 1.6 16v

      #18284089
      midnight black
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 December 2011

        Welkom!
        De nokkenassen en krukas op de merktekens uitlijnen en dan kun je de riem omleggen, na montage enkele keren de krukas met de hand draaien om te controleren.

        #18284090
        CarloAstra
        Deelnemer
          Lid sinds:
          18 December 2006

          Om wat voor motor gaat het? Zowiezo zeer voorzichtig zijn met draaien! Bij de geringste kracht niet forceren….

          #18284091
          astrahooligan
            Lid sinds:
            9 May 2015

            Bedankt voor je reactie!

            Dus als ik een volle omwenteling meer naar rechts of naar links heb tov de originele stand maakt dit niets uit voor de werking van de motor. Zolang de krukas maar gelijk staat met de kap en natuurlijk de nokkenassen gelijk staan tov elkaar.

            Alvast bedankt voor de reactie

            #18284092
            astrahooligan
              Lid sinds:
              9 May 2015

              Het gaat om een 1.6 16v Astra G

              #18284093
              arjontje
              Deelnemer
                Lid sinds:
                31 March 2006

                Nokkenassen moet naar mekaar toe wijzen.
                krukas moet op ongeveer 5 uur gezet worden.
                (pijl op krukas tandwiel naar streep in de kap.)

                Als je dus de krukas 1.keer rond draait en de nokken Assen niet. en de pijl van de krukas tandwiel wijst weer naar de streep in de kap dan staat de motor idd weer op tijd.
                MAAR dit is in de praktijk niet mogelijk. Omdat de zuigers dan tegen de kleppen komen!

                Het maakt dus niet uit hoe vaak de krukas draait en hoe vaak de nokken as rond draait zonder riem (mits de zuigers de kleppen niet raken).
                Zodra je hem weer zet zo als hier boven beschreven, en je plaatst de riem dan zal alles goed moeten zijn.

                En idd wat midnight black zegt 2 keer rond draaien voor dat je de boel dicht bouwt.

                #18284094
                Opeltje17
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  18 January 2012

                  #18284095
                  pionok
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 April 2015

                    met bovenstaande tips moet je een heel eind komen denk ik.
                    Ik bedoel het niet kwaad Maar t moet me toch even van t hart. Waarom begin je aan dit soort klussen als je eigenlijk niet weet wat je aan het doen bent. Althans dat maak ik een beetje uit je vraagstelling op.
                    Ik snap dat je geld wilt uitsparen of omdat je het gewoon leuk vind om lekker te sleutelen maar bij dit soort onderhoud/reparaties is het toch wel verstandig als je enige kennis van zaken hebt. Anders kan het wel eens een heel duur grapje voor je worden als het misgaat.

                    Ik hoop dat je nog niet zomaar iets geprobeerd hebt en dat je er uit komt met de tips van de mede forum genoten.
                    Succes
                    Rene

                    #18284096
                    TedMechanic
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 January 2007

                      @pionok wrote:

                      met bovenstaande tips moet je een heel eind komen denk ik.
                      Ik bedoel het niet kwaad Maar t moet me toch even van t hart. Waarom begin je aan dit soort klussen als je eigenlijk niet weet wat je aan het doen bent. Althans dat maak ik een beetje uit je vraagstelling op.
                      Ik snap dat je geld wilt uitsparen of omdat je het gewoon leuk vind om lekker te sleutelen maar bij dit soort onderhoud/reparaties is het toch wel verstandig als je enige kennis van zaken hebt. Anders kan het wel eens een heel duur grapje voor je worden als het misgaat.

                      Ik hoop dat je nog niet zomaar iets geprobeerd hebt en dat je er uit komt met de tips van de mede forum genoten.
                      Succes
                      Rene

                      Hier ben ik het mee eens. Nu ben ik er best een voorstander van dat je altijd nieuwe dingen kunt leren en je dingen het beste leert door het te doen, maar van te voren een beetje inlezen in wat je precies gaat doen is wel een vereiste vind ik.

                      Voordat je er ook maar aan denkt om een distributieriem te vervangen, is het toch handig als je op z’n minst de werking van de motor begrijpt.

                      #18284097
                      astrahooligan
                        Lid sinds:
                        9 May 2015

                        De motor heeft gelukkig geen schade!

                        De fout die ik gemaakt had was dat ik bij het aandraaien van de torx-bout van de spanrol uitschoot met mijn ratel. Ik heb hierop deze beschadigde bout vervangen door een nieuwe onbeschadigde torx bout. Hierop heb ik bij controle ronde de spanrol niet aangedraaid en bij het positioneren van de nokkenassen de krukas iets terug gedraaid. Hierbij is de scheve verhouding ontstaan! (geen spanning op riem bij rechtsom draaien door missende spanning op spanrol)

                        Oftewel te haastig te werk gegaan maar gelukkig geen schade aan over gehouden. Volgende keer netjes de procedure blijven volgen ook bij tegenvallers!

                        Iedereen bedankt voor zijn uitleg!

                        Gr astrahooligan

                        #18284098
                        Dolby
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 May 2008

                          @Opeltje17, aan deze informatie heb je zeker wat aan. :thumb

                          @Opeltje17 wrote:

                          #18284099
                          Dolby
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            1 May 2008

                            @astrahooligan, Mooi dat het goed is gekomen. :thumb

                            @astrahooligan wrote:

                            De motor heeft gelukkig geen schade!

                            De fout die ik gemaakt had was dat ik bij het aandraaien van de torx-bout van de spanrol uitschoot met mijn ratel. Ik heb hierop deze beschadigde bout vervangen door een nieuwe onbeschadigde torx bout. Hierop heb ik bij controle ronde de spanrol niet aangedraaid en bij het positioneren van de nokkenassen de krukas iets terug gedraaid. Hierbij is de scheve verhouding ontstaan! (geen spanning op riem bij rechtsom draaien door missende spanning op spanrol)

                            Oftewel te haastig te werk gegaan maar gelukkig geen schade aan over gehouden. Volgende keer netjes de procedure blijven volgen ook bij tegenvallers!

                            Iedereen bedankt voor zijn uitleg!

                            Gr astrahooligan

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.