Astra G dimlichten in/uitschakelen met contact

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G dimlichten in/uitschakelen met contact

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    PjotrVII

Goeiendag,

Vooraf: ik heb een astra g Y17DT, stationwagon.
      Ik zou graag mijn dimlichten standaard aan willen schakelen wanneer ik de sleutel in het contact steek/de motor start.
      Omgekeerd moeten de lichten ook uitgaan wanneer ik de sleutel uit het contact haal.
      Is dit mogelijk en zo ja, hoe doe ik dat dan.
      Hopelijk is het gewoon een kwestie van een draadje verwisselen of ertussen knutselen, maar ik hoop op wat meer info!

Alvast bedankt!

P.S. dacht er zelf aan om de continuspanning van de schakelaar af te halen.
      Dan zou volgens mijn redenering alleen spanning op de schakelaar staan als de sleutel in het contact zit.
      Dan zou ik de schakelaar gewoon op dimlicht stand zetten.
      Gaan de lampen dus aan met sleutel in contact en weer uit als de sleutel uit het contact is.
      Een probleempje, heb de stekkers doorgemeten achter het kastje van de schakelaar.
      Er staat dus op geen enkel stekkertje continuspanning. Ga het zometeen nog een keer nameten, want ik zou het toch wel leuk vinden als mijn redenering klopt, maar ben bang dat het toch wat ingewikkelder is…. :D :hmmz

Haasje17
      Moderator

Kijk eens of er achter je zekeringkast een stekker hangt. Als dit het geval is kan het simpel door het originele realisme plaatsen hiervoor.

PjotrVII

Nee, daar hangt geen stekker.
          Heb intussen nogmaals doorgemeten.
          Krijg op twee punten continuspanning.
          Een voor de binnenverlichting en 1 voor koplampen.
          Deze laatste eruit getrokken.
          1 Voordeel, ze branden niet als ik geen contact maak en wel de schakelaar aanzet :D :D :D
          Maar 1 nadeel, ze branden nu ook niet meer als ik wel contact maak/motor start en de schakelaar aanzet. :wtf :wtf
          Nu zit ik aan het volgende te denken.
          Zou het mogelijk zijn om de gele kabel (‘contactspanning’ (ofwel spanning na het maken van contact)) af te takken en rechtstreeks op de kabels van de lampen door te verbinden???
          Vind ik zelf ook nog niet zo’n gek idee, weet alleen niet hoe de rest van de elektronica daarop gaat reageren…

Bertram2510
          Deelnemer

niet op de hoofdstroom aansluiten.
            je kan parallel over de hoofdstroom nog een extra relais maken en dan de stuurstroom maken van jou “contactspanning”

goed opletten dat je wel een zekering in het circuit hebt!

PjotrVII

oke, even voor de duidelijkheid: Met hoofdstroom bedoel je de hoofdkabel die er loopt (geel, dik)????
              En wat bedoel je met een relais??? Waarvandaan moet ik die laten lopen?
              En dan een zekering in het kabeltje inbouwen???

Oke. heb even het een en ander uitgezocht over relais enz.
              Heb nu beetje idee waar jij het over hebt.
              Voor de duidelijkheid. Ik heb dus een dikke rode kabel naar het schakelkastje van mijn verlichting lopen.
              Hier staat continu stroom op. Dat moet op de een of andere manier veranderen.
              Er loopt ook een dikke gele kabel naar het schakelkastje, dit is, zoals door heel de auto (ook bij radio bijv) een kabel waar alleen spanning op staat bij ingeschakeld contact.
              Daar zit dus een relais voor.
              Is het dan niet mogelijk om gewoon die dikke gele kabel iets voor het schakelkastje van de verlichting op te splitsen, waarbij ik 1 kant gewoon op de plek laat zitten waar hij zit en de andere kant op de plek stop waar nu de rode kabel zit?
              Dat lijkt me nl de makkelijkste oplossing…

wim-v6
              Deelnemer

Ik heb bij vrijwel alle G’s hier de stekker kunnen vinden achter de zekering kast, is een Witte 8 polige stekker welke zit weggetaped in de draadboom.
                vandaar uit kun je rotzooien wat je wil.

Ik heb bij mijn Vectra-B (vrijwel gelijk qua Dashboard draadboom), zelf met relais een schakeling gemaakt om de Verlichting te laten branden.
                Bij mij werkt t als volgt:

> Contact aan:
                – Tellerverlichting gaat aan, kentekenlampjes gaan aan (1 kring)
                > Motor aan:
                – Stads Achter en Dimlichten gaan aan, Mist voor en Mist achter zijn schakelbaar, evenals grootlicht.

Willem

PjotrVII

Dat zou dus een soort reservestekker moeten zijn???
                  En vandaar uit kun je dus een relais inbouwen etc?

Haasje17
                  Moderator

Voor in de scandinavische landen, het relais kun je gewoon bestellen.
                    Dit omdat daar het verplicht is dat de verlicht automatisch aangaat bij starten.

Anoniem

[quote quote=18194322]Ik heb bij vrijwel alle G’s hier de stekker kunnen vinden achter de zekering kast, is een Witte 8 polige stekker welke zit weggetaped in de draadboom.
                      vandaar uit kun je rotzooien wat je wil.

Ik heb bij mijn Vectra-B (vrijwel gelijk qua Dashboard draadboom), zelf met relais een schakeling gemaakt om de Verlichting te laten branden.
                      Bij mij werkt t als volgt:

> Contact aan:
                      – Tellerverlichting gaat aan, kentekenlampjes gaan aan (1 kring)
                      > Motor aan:
                      – Stads Achter en Dimlichten gaan aan, Mist voor en Mist achter zijn schakelbaar, evenals grootlicht.

Willem

[/quote]

Zou je zoiets ook eens in mijn brikje willen maken? Het lijkt me een superhandige functie, hoef ik ook niet aldoor de knop meer te bedienen, ;-)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.