Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra G coupe Z18XE foutmelding p0130
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 september 2015 om 20:05 #17273531
Hallo allemaal,
ik ben al een paar weken aan het klooien met een motormanagement lampje en foutcode p0130.
ik ben min of meer genoodzaakt het zelf en zo goedkoop mogelijk op te lossen en heb daarom hulp nodig bij het achterhalen van het probleem en het oplossen ervan.Het zit dus zo,
ik heb als eerste lambdasonde1 preventief vervangen (door een van NGK) omdat ik af en toe een motorlampje kreeg en hij er slecht uitzag. kort daarna is het lampje permanent gaan branden. ik heb vervolgens de waarde die doorgegeven wordt aan de ecu uitgelezen bij 2500 toeren.De waarde die hij gaf was constant ong. 0,450 volt.
Ik las dat het systeem dan in een ‘open loop’ zit en dat de sonde waarschijnlijk kapot was. ik wist niet precies wat het inhield maar heb de sonde dus voor de tweede keer vervangen. met die tweede sonde heb ik 1 rit goed gereden met op de diagnoseapparatuur de weergave van een mooie golf tussen 0,1 en 0,9 volt en daarna was het weer mis. Weer het zelfde verhaal blijven steken op 0,45volt.
Zijn die sondes van ngk zo slecht, of is die gewoon helemaal niet kapot maar is er iets anders aan de hand?
Wie kan mij vertellen wat ik moet doen?
16 september 2015 om 20:12 #18296278Bosch of origineel. Niet andere.
16 september 2015 om 20:14 #18296279Niet toevallig een lekke uitlaat? Bedrading is helemaal heel?
Je hebt er dus al 2 nieuwe sondes in gehad? allebei van NGK? lambdasondes moet je altijd origineel halen, veelal komen storingen door imitatie sondes.
Makkelijkste is wisselen met ééntje waarvan je weet dat ie goed loopt, in het ergste geval een kapotte ECU.
Waarde moet idd schommelen tussen 0.1 en 0.9 volt, de 2de lambda(na de kat dus) blijft met warme motor stationair redelijk stabiel.
16 september 2015 om 20:23 #18296280Bedankt voor de reacties.
Bedrading is inderdaad heel, ik heb wel dat er heel minimaal iets van olie ofzo tussen de pakking van het uitlaatspruitstuk loopt.
De tweede sonde is inderdaad redelijk stabiel, maar wel steeds zo’n 0,9v. kan dit kloppen?Ik heb helaas geen die ik zo kan gebruiken uit een andere auto ofzo dus ik zal morgen eens op de sloop een werkende originele zoeken en kijken of dat verschil maakt en dan laat ik weer wat horen.
16 september 2015 om 20:26 #18296281Controleer bij je NGK sensor even de draadkleuren in de stekker.
Heb het wel eens meegemaakt dat ze verkeerd zaten tov origineel.
En dat is vaak het probleem bij de grossier, kenteken intoetsen en klaar….
Keuze uit diverse modelletjes en ze geven je net de verkeerde mee. Je moet goed weten welke je echt nodig hebt.En soms krijg je een diagnosesonde (2e) ipv een regelsonde (1e)
Wat dat betreft kan je inderdaad het beste een originele bestellen bij de dealer, die zien gelijk welke er precies in hoort.
Maar als ik zie…z18xe en p0130…Denk ik gelijk aan de massa van de LMM.
Een extra draadje aan de gele draad vanaf de LMM aan massa leggen kan geen kwaad en zal misschien wat uithalen.
De massa in of naar de ecu valt nog wel eens weg. Dan is dit een goedkope oplossing.16 september 2015 om 20:29 #18296282als de draadkleuren fout zaten zou die het ook niet 1 rit doen neem ik aan. Opzich vind ik het ook heel raar dat ze het twee keer geen week uithouden. Dan zou die kwaliteit wel heel bagger zijn en ik vraag me af of NGK zich dat kan veroorloven. Ene is wel al terug voor garantie dus ik ben benieuwd wat ze daarop gaan zeggen maar dat duurt natuurlijk minstens een maand.
16 september 2015 om 20:36 #18296284Oke interessant van de luchtmassameter. maar als ik het goed begrijp kan de lmm er voor zorgen dat de lambdasonde alleen nog 0,45 v geeft?
Waar moet ik die gele draad aan vast maken?16 september 2015 om 20:37 #18296283Er is nog een probleem waarom ecu loopt in open loop, dan 0.45v waarde. Probeer met goed lambda sensor.
16 september 2015 om 20:42 #18296285Gele draad aan massa, met een kabeloogje aan de motor. Er zit daar wel een moertje/tapeindje langs het kleppendeksel, aan een beugeltje bijv. Je kunt alle kanten op, zolang het maar een goeie massa is.
Als je LMM al geen goeie meting kan doen zal een lambdasonde dat ook niet doen.Maar moest er in een z18xe geen 5V lambda??
16 september 2015 om 20:47 #18296286Oke bedankt zover. ik kijk er morgen even naar.
16 september 2015 om 20:48 #1829628716 september 2015 om 20:52 #18296288Duidelijk! :thumbup
18 september 2015 om 14:54 #18296289Ik heb vandaag een siemens lambdasonde (ik neem aan dat deze origineel is) van de sloop gehaald en erin gezet, maar na wat kilometers ging het lampje gewoon weer branden dus helaas. Maar het is nu denk ik wel zeker dat de lambdasonde het probleem niet veroorzaakt, tenzij die derde een diagnosesonde zou zijn natuurlijk. Weet iemand hoe ik die twee van elkaar kan onderscheiden?
Het aarden van de luchtmassameter heb ik nog niet gedaan want dan moet ik de isolatie weg gaan knippen en ook die kabel doorknippen en ik weet niet of dat handig is. Is er een manier waarop ik de LMM kan testen of laten testen?Groeten,
Bas18 september 2015 om 15:22 #18296290Dan zal je moeten kijken of de gele draad van je LMM aan massa ligt, met behulp van een multimeter zo niet deze aan massa leggen.
Zo ja je LMM vervangen.
28 september 2015 om 09:24 #18296291Ik heb vandaag de auto laten uitmeten door de opelgarage en zij kwamen tot de volgende conclusie:
de lambdasonde of de ECU is kapot en zij adviseren de lambdasonde te laten vervangen.
Dat zou betekenen dat de 2 lambdasondes van NTK, en die van Siemens van de sloop allemaal niet werkten of dat ik een fout heb gemaakt bij de aanschaf van het juiste product of de montage. het lijkt me onwaarschijnlijk dat deze 3 lambdasondes allemaal niet werkten. Ik dacht aan de volgende mogelijke fouten (ik heb geen idee of dit fouten zijn):
– 3x diagnosesonde ipv regelsonde gemonteerd?
– lambdasonde niet vastgenoeg gedraait (handvast + 1 kwartslag zat bij mij al behoorlijk vast terwijl + 1/2 slag beschreven stond)heeft iemand anders nog suggesties voordat ik a 200 euro een nieuwe erin laat zetten?
28 september 2015 om 09:43 #18296292Ik vermoed dat je gewoon beide lamdas door origineel moet vervangen, vaker gehad dat die van NTK niet goed werkte bij een Z18XE.
De siemens van de sloop is maar de vraag of dat een orginele is en of die nog wel goed werkt.28 september 2015 om 09:45 #18296293Oke top, dan ga ik dat laten doen.
Het onderdeel was niet op voorraad dus woensdag een afspraak gemaakt.
28 september 2015 om 15:55 #18296294Ik heb z18xe ecu op voorad, zo, we kunnen proberen een. Maar waar woon je?
30 september 2015 om 12:18 #18296295vandaag naar de opelgarage geweest om de nieuwe sonde te laten installeren.
Daar kwam de monteur er echter achter dat de katalysator kapot was. Er zat duidelijk een gat in het binnenmateriaal. Ze hebben daarom de nieuwe lambdasonde niet geïnstalleerd.
Ik ga nu op zoek naar een katalysator van de sloop en hoop een goeie te vinden voor een acceptabele prijs.4 oktober 2015 om 12:48 #18296296Hallo allemaal,
ik heb dus even gekeken naar verschillende katalysatoren en er is ook in aftermarket onderdelen een aardig aanbod. Nu vroeg ik me af of het verstandiger is om een tweedehandse originele katalysator te kopen of juist een nieuwe aftermarket van bv. ebay. Iemand hier ervaring mee?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.